Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Johanna Frändén skriver i DN, att massinvandringen ska kosta svensk medelklass; nu ska klanvälde och gängbrottslighet spridas till svenska medelklassområden.
Frågan uppstår: Var bor Johanna Frändén (och DN:s övriga kultur- och ledarskribenter)?
"Dags för medelklassen att dela sina kvarter med nyanlända
[---]
Per Gudmundson skriver på GP:s ledarsida att den svenska medelklassen belånat sig själv alldeles för högt för att vilja sätta värdet på bostadsrätten på spel i ett storskaligt socialt experiment. Jag befarar att han har rätt.
Projektet att ”blanda befolkningen” skulle bli ett samvetstest för den progressiva medelklassen, som länge kunnat flexa ett tolerant åsiktspaket utan att det så att säga har kostat dem något. De har inte behövt göra avkall på vare sig rotavdrag eller en etniskt homogen skolgång för barnen i de trygga kvarter där de, trots en rad reservationer, nästan alltid slår sig ner." (min fetstil)
https://www.dn.se/kultur/johanna-fra...med-nyanlanda/
Jag betvivlar att Johanna Frändén är intresserad av att blanda befolkningen. Detta är ett sätt för henne att låta "spetsig" för att få fler läsare. Hon vet mycket väl att Stockholms innerstad inte kommer bygga några sociala bostäder eller för den delen höghus. Om nu politikerna blandar befolkningen handlar det om att bygga sociala bostäder i de mest resurssvaga villaområdena i Stockholms kommun. Det var därför Linda Jerneck flippade ur eftersom hon bor i ett sådant område. När du ser hyreslägenheter i Stockholms län handlar det oftast om kranskommunerna. Där politiker (och tunga journalister) bor kommer det inte byggas sociala bostäder. Det om något, klargjorde Magdalena Andersson i Almedalen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
I det demokratiska primärvalet vann Zohran Mamdani över Andrew Cuomo, och vägen till borgmästarposten ligger öppen för 33-åringen. Ämne för separat tråd, tycker jag.
Jag såg att Zohran Mamdani vann. Resultatet i Demokraternas primärval fick följande resultat;
X. Zohran Mamdani (43.51%)
X. Andrew Cuomo (36.42%)
X. Brad Lander (11.31%)
X. Adrienne Adams (4.12%)
X. Scott Stringer (1.65%)
X. Zellnor Myrie (0.99%)
X. Whitney Tilson (0.79%)
X. Michael Blake (0.40%)
X. Jessica Ramos (0.39%)
X. Övriga (0.41%)
Skälet till varför Mamdani kunde besegra de övriga låg att antalet kandidater var så pass många. De som röstade på Adams, Stringer, Myrie, Tilson, Blake och Ramos, hade Andrew Cuomo som andraval. Å andra sidan, om Lander inte hade ställt upp hade hans väljare möjligen röstat på Mamdani.
Amerikansk media (MSNBC, CNN, Fox, New York Times, New York Post, Judiska publikationer osv.) samt kändisar som Stephen Colbert ägnade tämligen mycket tid åt att sänka Mamdani. Vidare lade sig ADL, AIPAC osv. i valet för att besegra Mamdani.
För den pro-palestinska vänstern Mamdanis seger tämligen välkommen. Han är en av få professionella politiker utöver kanske Bernie Sanders och medlemmarna i "The Squad" som är kritiska till Israel. Borgmästarvalet hålls inte förrän den fjärde november 2025. Det kommer bli ett intressant val som vi bör återkomma till om ett par månader.