Citat:
Självfallet, jag svarade enbart på frågan om hur jag tror att AL resonerar. Förment goda intentioner är ingen förmildrande omständighet i den situation AL har bidragit till att skapa eller det respektlösa förhållningssätt han och hans likasinnade har mot sitt eget folk som drabbas av mångkulturexperimentet dagligen. Problemet med infantila argument är att det visar övertydligt vad AL och hans likasinnade egentligen tycker om väljarna och därmed demokratin.
De föraktar både folket och demokratin trots alla fina ord.
De lever i en filterbubbla som de själva tror är elitistisk och intellektuell men i själva verket är ett reservat för utdöende primater.
Deras avsaknad av respekt för folks klokhet blir deras eftermäle.
Men det är också det som provocerar mig och andra mest. Inte deras åsikter i sig utan deras respektlöshet mot demokratins spelregler.
De försöker sig på moraliska argument för de klarar inte av att formulera sakliga argument.
De föraktar både folket och demokratin trots alla fina ord.
De lever i en filterbubbla som de själva tror är elitistisk och intellektuell men i själva verket är ett reservat för utdöende primater.
Deras avsaknad av respekt för folks klokhet blir deras eftermäle.
Men det är också det som provocerar mig och andra mest. Inte deras åsikter i sig utan deras respektlöshet mot demokratins spelregler.
De försöker sig på moraliska argument för de klarar inte av att formulera sakliga argument.
Citat:
Widar Andersson är som bekant en av de socialdemokrater som illustrerar bredden inom partiet med flera falanger än vad som brukar exponeras i MSM. Han har tidigare skrivit om hur han attackerats för sitt förespråkande av en begränsad invandring men samtidigt fått ett stort stöd för detsamma. I samma Studio ett debatterar två sossar socialdemokraternas "hårdare" flykting och kriminalpolitik, debatten kommer i början av programmet.http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637#
Jenny Wennberg vill se en återgång till öppna dörrar och fortsatt daltande medan Widar Andersson effektivt försvarar och välkomnar hårdare tag, klasskillnaden mellan en gråsosse som Widar och SD-ledaren blir så uppenbar när man inom en dryg timme får höra två debatter om samma ämne.
Ett exempel som jag bara drar fritt ur minnet på är är när Widar får frågan om det inte är klyftorna i samhället som är det egentliga problemet och Widar svarar att klyftorna beror på invandringen, enkelt sant och effektivt!
(Ungefär så där lät det, inte exakt kanske men ungefär.)
I det läget är jag rädd att Åkesson skulle ha blivit svarslös och det gäller som ni andra redan har sagt de flesta frågor och jag är rädd att det bara bekräftar etablissemangets syn på SD som ett parti som vill stoppa invandringen bara för att de är rasister som saknar vettiga skäl för sin sak.
Åkesson är värd cred för sin insats men debatt är inte hans starka sida, SD måste lista upp exempel och argument och lära sig dessa utantill, de HAR ju faktan på sin sida.
Jenny Wennberg vill se en återgång till öppna dörrar och fortsatt daltande medan Widar Andersson effektivt försvarar och välkomnar hårdare tag, klasskillnaden mellan en gråsosse som Widar och SD-ledaren blir så uppenbar när man inom en dryg timme får höra två debatter om samma ämne.
Ett exempel som jag bara drar fritt ur minnet på är är när Widar får frågan om det inte är klyftorna i samhället som är det egentliga problemet och Widar svarar att klyftorna beror på invandringen, enkelt sant och effektivt!
(Ungefär så där lät det, inte exakt kanske men ungefär.)
I det läget är jag rädd att Åkesson skulle ha blivit svarslös och det gäller som ni andra redan har sagt de flesta frågor och jag är rädd att det bara bekräftar etablissemangets syn på SD som ett parti som vill stoppa invandringen bara för att de är rasister som saknar vettiga skäl för sin sak.
Åkesson är värd cred för sin insats men debatt är inte hans starka sida, SD måste lista upp exempel och argument och lära sig dessa utantill, de HAR ju faktan på sin sida.
Citat:
Andersson är chefredaktör för s-märkta Folkbladet och skrev för några dagar sedan ett inlägg på tidningens blogg där han helt oförblommerat hyllade Tino Sanandajis "Massutmaning".
För detta har jag självklart fått utstå en del spott och spe. Det gör mig inget. Om du vet att du inte är rasist, SD-sympatisör, idiot eller någon som borde kastas ut ur Socialdemokraterna med besked; ja då spelar det ingen större roll vad som sägs från aktivistiska vänster- och högerkretsar. Värmen och sympatierna från så många politiskt aktiva och vettiga människor, poliser, lärare, pensionärer, statliga och kommunala tjänstemän på alla nivåer har vägt upp allt dumt och elakt.
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/systemet-har-klappat-ihop/?blog=2518025&entry=8761868
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/systemet-har-klappat-ihop/?blog=2518025&entry=8761868
Citat:
Den här typen av socialdemokrater kommer att bli en utmaning för SD, särskilt när partiets företrädare fallerar i debatter som beskrivits ovan. Kulturvänsterns resonemang är lätta att demontera men få partier har så långt erfarenhet av politisk pragmatism och konkret regerande som S. (De totalt överkörda och numera molokna miljöpartisterna förstod sannolikt inte vilka politiska rävar de lierade sig med.) Widar Andersson går sakligt och entusiastiskt igenom Sanandajis 25-punktsprogram, avfärdar pensionsräddarteorin som "alternativa fakta" och vill stoppa "inflytandet för kriminologer och tyckare som argumenterar som om invandringen inte påverkar brottsligheten".
Tino Sanandaji visar på sunda och realistiska samhälleliga och politiska förhållningssätt till de tunga samhällsproblem som kräver åtgärder på bred front. Det finns inget extremt i resonemangen i hans bok. Om något alls är extremt så är det väl snarare den hittillsvarande ivern att försöka misstänkliggöra budbärare av Tino Sanandajis kaliber.
Jag hoppas att fler av de kloka, erfarna och upplysta människor som finns inom politiken, inom fackföreningsrörelsen, i mediehusen och inom akademin ska våga släppa sargen och medverka till en öppen debatt och en genomtänkt politik.
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/svenska-massproblem-behover-utmanas/?blog=2518025&entry=9532869
Jag hoppas att fler av de kloka, erfarna och upplysta människor som finns inom politiken, inom fackföreningsrörelsen, i mediehusen och inom akademin ska våga släppa sargen och medverka till en öppen debatt och en genomtänkt politik.
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/svenska-massproblem-behover-utmanas/?blog=2518025&entry=9532869
Det är alltså möjligt att uttrycka sig så som socialdemokratisk skribent utan att uteslutas ur partiet och efter S senaste utspel på kongressen kanske det t.o.m. blir opportunt.