Citat:
Kulturarbetaren Hynek Pallas ger i SvD sitt bidrag till de allmänna försöken att avfärda kultur som förklaring till någonting alls. Som har med invandrare att göra alltså. "Kolonialt tankegods" präglar tydligen oss själva i vår vardagsrasism, medan invandrare "ständigt måste kämpa för att lösgöra sig från tillskrivna värderingar". Hynek påstår också att "det påfallande ofta [är] en yttre markering – hudfärg, namn, språk – som får folk att tala om 'främmande kultur'." Det sistnämnda har han ju rätt i, för vad det nu är värt. Kommer man från mellanöstern ser man sannolikt ut som en från mellanöstern. Briljant.
Det förefaller faktiskt som att Pallas underkänner möjligheten att omtala grupper av människor och deras på gruppnivå gemensamma egenskaper. Dvs han underkänner "kultur" som begrepp.
Avslutningen är dock svår att förstå i sammanhanget.
Lagar och regler som gäller för alla? Nej, de gäller för oss. Inte en tanke från Pallas att dessa så kallade universella värden kanske är uttryck för vår kultur.
Avslöjar Pallas sig till sist? Den siste som upptäcker vattnet, den koloniala blicken, kulturimperalismen. Han är trots allt kanske rätt lik oss andra.
http://www.svd.se/rasismen-har-fatt-...pnad/om/kultur
Samtidigt, möjligen på en annan planet än den Hynek Pallas bebor:
http://www.dn.se/sthlm/vi-ar-nedring...iga-foraldrar/
Jag har nu lärt mig av Pallas att det är de egenskaper som vi tillskrivit dessa ensamkommandes kultur som orsakat situationen. Om tonårstjejerna bara lär sig känna igen sin koloniala blick kommer trakasserierna att upphöra.
Det förefaller faktiskt som att Pallas underkänner möjligheten att omtala grupper av människor och deras på gruppnivå gemensamma egenskaper. Dvs han underkänner "kultur" som begrepp.
Avslutningen är dock svår att förstå i sammanhanget.
Lagar och regler som gäller för alla? Nej, de gäller för oss. Inte en tanke från Pallas att dessa så kallade universella värden kanske är uttryck för vår kultur.
Avslöjar Pallas sig till sist? Den siste som upptäcker vattnet, den koloniala blicken, kulturimperalismen. Han är trots allt kanske rätt lik oss andra.
http://www.svd.se/rasismen-har-fatt-...pnad/om/kultur
Samtidigt, möjligen på en annan planet än den Hynek Pallas bebor:
http://www.dn.se/sthlm/vi-ar-nedring...iga-foraldrar/
Jag har nu lärt mig av Pallas att det är de egenskaper som vi tillskrivit dessa ensamkommandes kultur som orsakat situationen. Om tonårstjejerna bara lär sig känna igen sin koloniala blick kommer trakasserierna att upphöra.
Den mediapersonlighet som lyckas förklara varför det inte finns några skillnader mellan olika kulturer, och samtidigt ge en anledning till att ordet mångkultur behövs, förtjänar min yttersta respekt.
Eller är det som vanligt bland dessa debattörer, att det som avses med mångkultur egentligen är mångetnicitet, och att det man omedvetet strävar efter är ett mångetniskt men monokulturellt samhälle där alla har samma värderingar? Har man slutligen insett att kriget på Balkan inte uppstod på grund av att man såg olika ut, utan för att man hade olika åsikter baserat på vilken kultur man tillhörde?
Om nu alla kulturer är lika mycket värda - förutsatt att nu olika kulturer kan tillerkännas existera - så antar jag att Pallas inte har några invändningar mot påståendet att också en kvinnoförnedrande våldskultur är lika mycket värd som andra kulturer. Are all cultures born free and equal in dignity and rights to prevail? - för att parafrasera en välkänd deklaration.
Ju mer debatten fjärnar sig från det imbicilla fokuset på etnicitet och istället närmar sig pudelns kärna, nämligen den om kulturen och betydelsen av dess medföljande värderingar, desto tidigare står slutstriden om mångkulturen. Och det är en strid som man som mångkulturförespråkare aldrig kan vinna, om man samtidigt är innehavare av en ärlig syn på människans natur.
Senast redigerad av DavidHume 2016-02-03 kl. 00:07. Anledning: Syftningsfel
Senast redigerad av DavidHume 2016-02-03 kl. 00:07. Anledning: Syftningsfel