2022-01-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
På tala om annat. Nu har valrörelsen på Expressens ledarsida börjat. Gunnar Wetterberg;

Wetterberg slår ett slag för en S+M regering med stöd av Centerpartiet. Så varför föreslår han detta? Han föreslår det eftersom vi skulle få mer av samma sak vilket är precis det som Expressen vill. Vidare tänker sig Wetterberg att den lågkvalificerade invandringen skall fortsätta vilket den gör om Centerpartiet är med. Utöver detta finns också en förhoppning om Liberalerna (L) och Miljöpartiet (Mp) skall hålla sig kvar i riksdagen. Om S+M+C kom ut med ett samarbete nu skulle nog både L och Mp hänga kvar vilket också är något som Expressens ledarsida vill. Man kan tycka att SD:s samarbete med USA i utrikesfrågorna;

https://www.mynewsdesk.com/se/sverig...i-mali-3156545

..skall leda till att SD får mer stöd av Bonnierpressen men så icke. Vi kommer inte se den amerikanska ambassaden i Stockholm sjunga Åkessons lov till journalisterna. Istället får Sverigedemokraterna en bredsida av Expressens ledarsida som tack för att SD nu bär vatten åt amerikansk utrikespolitik. Å andra sidan har uppenbarligen den här ingången bidragit till att förmå M och KD att ändra uppfattning om SD.

Vidare tänker sig Wetteberg att den lågkvalificerade invandringen skall fortsätta - skriver du, inte han. Gissar jag. Ska titta efter. Och som jag misstänkte. Han skrev inte det. Men du skriver att han "tänker sig" det. Utan att veta om han gör det.

Han föreslår det för att vi ska få mer av samma sak - skriver du, inte han. Han är tydlig med att han vill se ett antal rejäla reformer vad gäller stora frågor. Vilket innebär att det inte blir "mer av samma sak" eftersom han beskriver nuvarande situation som "om det blir S kommer spretigheten och oförutsägbarheten att fortsätta". Du kanske nu kan säga att det är "mer av samma sak" som du ser det men så ser inte Wetteberg det vilket man skulle kunna få intrycket av.

Citat:
Jag vill nog hävda att Tyskland är en marionett till USA och har varit så sedan 1945. Min position angående Ukraina är jag anser att Ukraina skall vara självständigt och gå med i EU men att de inte skall släppas in i NATO på samma sätt som Finland. Du förstår uppenbarligen inte vad jag tycker politiskt. Mina åsikter är sådana som återfinns bland dinosaurier så jag förstår att du inte förstår vad jag tycker. Angående arbetslösheten i USA så har den sett ut så här sedan 1995.

http://www.shadowstats.com/alternate...loyment-charts

Det handlar om hur du definierar arbetslöshet men du har som sagt inte satt dig in i frågorna eftersom ditt jobb i tråden är att säga "nej" när alla säger "ja" och "ja" när alla säger "nej". Jag kan tycka att det är rätt kul så du får gärna fortsätta med det.

Jag förstår alldeles utmärkt. Det är inte svårt. Du vill hävda att Tyskland är en marionett till USA - utan något resonemang över huvud taget. Utan att ta hänsyn till fakta så som att Tyskland inte skickar vapen till Ukraina och att Tyskand köper rysk naturgas. Utan någon förklaring till varför den politiska ledningen i Tyskland ens hypotetiskt skulle vilja simpa för Putin. Du vill simpa, men det betyder inte att andra vill simpa. Av den anledningen följer det inte logiskt att alla som inte håller med dig är marionetter.

Vore det 35-40 år sedan... skulle du ha en annan "åsikt"? Jag tvivlar på det. Så, jo, jag förstår alldeles utmärkt. "Åsikten" att Sovjet/Ryssland ska få ha ett antal buffertstater att terrorisera är inte komplicerad, ej heller "nyanserad" om vi ska använda det ordet.

Var finner vi alla dessa horder av arbetslösa etniska svenskar mitt i livet? Jag menar, det måste ju finnas något sätt att definiera arbetslöshet som gör att de börjar existera - om man nu ska ta det du säger på allvar. Jo, jag vet att många, inklusiva många som kom från Balkan förtidspensionerades efter 90-talskrisen. Detta attackade Reinfeldt Persson med genom att prata om förtidspensionärer. Dessa personer är inte längre "mitt i livet". Inte ens när Reinfeldt uttryckte sig så.

Grafen du länkar bekräftar det jag skrev, d.v.s att under Trump var arbetslösheten den lägsta någonsin uppmätt. Sedan tar shadowstats.com med en hel del annat folk. Vad tror du att detta är för människor? Unga "gamers"? Knappast - om de inte är mentalsjuka. Universitetsutbildade? Knappast. Vad tänker du dig att dessa personer skulle kunna arbeta med? Knepig fråga. Kanske ha det som i Sovjet där gamla tanter gick runt och sopade gatan de bodde på så att det har ett jobb.
Citera
2022-01-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Protesterna är folkliga och definitivt inte astroturf, missnöjet över eliten i hela västvärlden är tydlig och vaccinpass kan ha varit starten men jag tror att det kommer växa och inte lägga sig bara för att pandemin/uteblivna vaccinpass lägger sig. Storpolitik 101, när populasen börjar titta på dig och dina fallerande policys behöver du en extern fiende som samlar folket (patriotism) och flyttar fokus bort från dig själv. Om minnet inte sviker så hade Putin en jobbig period på hemmaplan när Ryssland gick in i Georgien. Nåväl, konflikten USA med vasaller mot Kina/Ryssland/Hela världen har nog som du säger mer med något annat att göra. Någon form av extistentiell konflikt för Davos. Dock menar jag att samma elit behöver ett krig eller konflikt för att flytta fokus från sig själva och deras fallerande samhällen med allt mer missnöje. Ukraina? Balkan? Taiwan? Spelar ingen roll, så länge de kan flytta fokus för en stund. För just nu är de under oerhörd press på hemmaplan. Inflation och energipriser har ju nu också satt rejäl fart, det sista eliten behövde...
Ryssland gick in i Georgien på grund av USA försökte få in Georgien i NATO och hotet från NATO är en real konfliktzon för Ryssland. Det här med att politiker startar krig för att vända bort blicken från något tror jag inte. Krig för risker med sig. Däremot är politiker duktiga på vända bort blicken från olika problem. Oftast handlar det om att få folk att fokusera på småsaker. Media är också duktiga på att få folk att vända bort blicken från något de inte vill att folk skall titta på för länge.

Jag tror som sagt att den här typen av propaganda inte har samma effekt i västvärlden längre. För att flytta fokus till tråden. MSM drev hårt för att vi skulle ha massinvandring. Alla åsikter som skilde sig från den hållningen skulle tryckas ned men sedan gick det inte längre och SD sköt i höjden i mätningarna. Jag tror de låg på 27% år 2015. Det var inte Expressen som vände utan det var det politiska etablissemanget som vände och sedan följde Expressen efter nästan omgående.

Den här Covid-19 problematiken hade inte varit ett problem om västvärlden hade löst det omgående men det gjorde de inte. Jag skrev nästan omgående i samband med detta att Sverige borde följa det kinesiska exemplet. Till och med Dagens Nyheter förstod det men det gick naturligtvis. Istället släpade politikerna fötterna efter sig och så fick vi 15,639 i onödan.

Det finns egentligen ingenting som folkliga protester och de som faktiskt sker är ledarlösa och missriktade. De flesta människor (jag inkluderat) vet inte vad som pågår utan kan bara ge uttryck för ilska och kritik. Vi kan spekulera naturligtvis men vad som sker över våra huvuden är svårt att veta. Inte ens Davosliberalerna fattar riktigt vad som pågår. De tror säkert att Xi Jiping sitter där för att han gillar dem men han sitter där för att det ligger i Kinas intresse att få med sig Davosliberalerna och i synnerhet deras bankfinansiärer att blockera ett amerikanskt "Cold War 2.0".

Som jag har skrivit många gånger har du en mängd konflikter bland eliter. Det räcker att titta på partitoppen i de åtta partierna. Det är ständiga intriger och påminner om "The House of Card" - för det är vad det är. Vanligt folk är som sagt hederliga men de förstår för lite eftersom de ges för lite information och den information de kan ta till sig är ofullständig eller så förstår de inte den eftersom de inte satt sig in i det eller har förmågan att förstå den.

Den här Covid-19 epidemin är ett sådant exempel. Politikerna, byråkraterna som sköter frågan samt media ger dålig information och fumlar. Den här epidemin har givit negativa ekonomiska effekter men också begränsat folks friheter. Det gör folk förbannad så de går ut på Sergeltorg och demonstrerar men de har för litet information och många av dem har inte förmågan att förstå vad som sker. Det är för komplext. Det är för komplext för mig också eftersom jag inte är läkare. Jag uppfattar de här Covid-19 demonstrationerna som missriktade. Det är inte nedstängningarna som är problemet men att staten fumlade från första början. De skulle ha tittat på Kina, Hong Kong, Sydkorea, Japan och Singapore.

Jag hänvisade till någon mätning tidigare av Edelmans institutet om folks förtroende för staten. Det högsta förtroendet hittades bland de auktoritära staterna. Om auktoritära ledare ljuger för mycket så kan det leda till inbördeskrig där med avsätts de med våld. Det är därför de inte ljuger på samma sätt och lika ofta. De auktoritära ledarna är tvingade till en viss ärlighet. I "demokratiska" västerländska länder som Sverige kan politiker ljuga eftersom det värsta som kan hända är att de blir avsatta i ett kommande val.

Till sist. Det vår elit verkligen oroar sig för är just nu utrikespolitiken och det handlar om Kina och Ryssland. Som du förstår - Om de här sanktionerna som USA tänker kasta på Ryssland i händelse av en invasion av Ukraina blir verklighet kommer det göra riktigt ont för EU. Försvarsexperten Nikolas K. Gvosdev i National Interest;

Citat:
...the United States is much more likely to fall back on “warfare by other means,” specifically through the use of economic tools. With the support of the entire Euro-Atlantic community, punitive sanctions—especially on Russian energy exports—might be the best tool on hand.

However, in the short term, there would be massive disruptions to European economies, and both the EU and the United States would have to suspend much of their environmental and climate agenda to restart coal-fired power plants, greenlight rapid approval for oil and gas production, and, more critically, override local objections to pipelines and the construction of LNG facilities.

Every Western government would also have to be prepared to take the political hit for massive rises in energy prices. Overlooked throughout the timeframe of this crisis is that Russia is now one of the United States’ leading oil suppliers—in part because long-standing U.S. sanctions on Venezuela have forced U.S. refineries to substitute Russian-produced oil.

https://nationalinterest.org/feature...-russia-199831
Vanligt folk kommer inte kunna hantera att en liter bensin går upp till 25-30 kronor. Många kommer inte ha råd att värma upp sina hus. Priser på inhemskt producerade produkter som kräver energi kommer gå upp. Vidare är många svenskar och europeiska folk nedgångna av Covid-19 krisen. Ett land som Sverige har mycket arbetslöshet, gängkriminalitet och en lång rad problem. Ryssland är medvetna om detta så införs sanktionerna mot Ryssland så kan EU kyssa adjö till rysk gas och olja. Det har ryssarna tagit in i beräkningarna innan de skickade trupp till Ukrainas gräns.

Om USA genomför dessa sanktioner kommer vi få se riktiga demonstrationer. Hur tror du de här politikerna kommer svara demonstranterna? De kommer svara som de alltid gör - be vanligt folk att hålla käften. Detta kommer inte accepteras eftersom även folk som tjänar en riksdagslön kommer drabbas negativt även om de kommer ekonomiskt hantera det bättre. Det är förövrigt därför framförallt tyskarna är emot det sanktionspaket som USA har lagt fram. Deras industri är i riskzonen.

Som jag har skrivit så många gånger tidigare så har Sverige och egentligen hela västvärldens eliter gjort så många fel sedan 1945 att om detta var medeltiden så hade ottomanerna och traskat hela vägen till Kiruna och mongolerna hade traskat hela vägen till Dublin. Du ska få ett artikeltips av Mark N. Katz om hur ryssar och kineser tänker kring vår invandringspolitik, socialpolitik, ekonomisk politik osv. Ett kort utdrag anpassat till tråden;

Citat:
But even if the United States remains a unitary nation, the forceful effort required on the part of the shrinking white population to retain control over the growing non-white population will make the United States less and less willing and able to send forces abroad—thus benefiting Russia, China, and other U.S. adversaries.

https://nationalinterest.org/feature...-united-199610

Detta är inte riktigt vad ryssar och kineser säger men det är sant att de ser att USA brottas med etnisk, social, politisk, religiös och kulturell konflikt och inte löser sina problem. Ogynnsamma beslut från eliter i västerländska länder ger världen utanför väst möjligheter att expandera sina positioner. Om du inför dåliga lagstiftning och fattar obegåvade beslut kommer en pirayorna direkt. I synnerhet dem som du tidigare förtryckt eller behandlat illa. Det är precis detta som som sker nu och det gör våra eliter rädda. Utöver dåliga beslut har västvärldens eliter pissat i väg sitt förtroende dels hos det egna folket men de har också lyckats hamna i konflikt med varandra. Det är tragiskt att se och anstår inte västvärlden.

Men å andra sidan - jag är en dinosaurie och resonerar på samma sätt som sedan länge som döda vita män - så vad vet jag.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-24 kl. 01:40.
Citera
2022-01-24, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vidare tänker sig Wetteberg att den lågkvalificerade invandringen skall fortsätta - skriver du, inte han. Gissar jag. Ska titta efter. Och som jag misstänkte. Han skrev inte det. Men du skriver att han "tänker sig" det. Utan att veta om han gör det.
Han föreslår det för att vi ska få mer av samma sak - skriver du, inte han. Han är tydlig med att han vill se ett antal rejäla reformer vad gäller stora frågor. Vilket innebär att det inte blir "mer av samma sak" eftersom han beskriver nuvarande situation som "om det blir S kommer spretigheten och oförutsägbarheten att fortsätta". Du kanske nu kan säga att det är "mer av samma sak" som du ser det men så ser inte Wetteberg det vilket man skulle kunna få intrycket av.
Det var precis det han skrev - att den här lågkvalificerade invandringen skall fortsätta. De skall sedan arbeta med enkla jobb i vården. Jag är av den uppfattningen att Sverige behöver mindre lågkvalificerad arbetskraft och bör snegla på Asien som satsar på automatisering istället.

Citat:
Jag förstår alldeles utmärkt. Det är inte svårt. Du vill hävda att Tyskland är en marionett till USA - utan något resonemang över huvud taget. Utan att ta hänsyn till fakta så som att Tyskland inte skickar vapen till Ukraina och att Tyskand köper rysk naturgas. Utan någon förklaring till varför den politiska ledningen i Tyskland ens hypotetiskt skulle vilja simpa för Putin. Du vill simpa, men det betyder inte att andra vill simpa. Av den anledningen följer det inte logiskt att alla som inte håller med dig är marionetter.

Vore det 35-40 år sedan... skulle du ha en annan "åsikt"? Jag tvivlar på det. Så, jo, jag förstår alldeles utmärkt. "Åsikten" att Sovjet/Ryssland ska få ha ett antal buffertstater att terrorisera är inte komplicerad, ej heller "nyanserad" om vi ska använda det ordet.

Var finner vi alla dessa horder av arbetslösa etniska svenskar mitt i livet? Jag menar, det måste ju finnas något sätt att definiera arbetslöshet som gör att de börjar existera - om man nu ska ta det du säger på allvar. Jo, jag vet att många, inklusiva många som kom från Balkan förtidspensionerades efter 90-talskrisen. Detta attackade Reinfeldt Persson med genom att prata om förtidspensionärer. Dessa personer är inte längre "mitt i livet". Inte ens när Reinfeldt uttryckte sig så.

Grafen du länkar bekräftar det jag skrev, d.v.s att under Trump var arbetslösheten den lägsta någonsin uppmätt. Sedan tar shadowstats.com med en hel del annat folk. Vad tror du att detta är för människor? Unga "gamers"? Knappast - om de inte är mentalsjuka. Universitetsutbildade? Knappast. Vad tänker du dig att dessa personer skulle kunna arbeta med? Knepig fråga. Kanske ha det som i Sovjet där gamla tanter gick runt och sopade gatan de bodde på så att det har ett jobb.
Det kan vara bra om du sätter dig in i internationella relationer innan du sätter i gång och tjafsar. Det är rätt uppenbart att Tyskland inte tänker riskera en konflikt med Ryssland eftersom de skulle riskera att förlora sin energiförsörjning. Ungefär 30% av EU energi kommer från Ryssland och siffran är ännu högre i Tyskland. USA har mät arbetslöshet längre än 1995 förstår du och återigen är det en fråga om definition.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
För mig är det intressant hur spektaklet (för att tala med Debord) fungerar och i vilken mån det går att påverka ett genomriggat system. Det finns paralleller med konfliktlinjerna som ibland manifesterat sig i tråden med de svenska varianterna av "alt lite", grindvakter och grifters och skådespelet i den anglofona virtualiteten. "Jack Murphy" plockades upp av Tim Pool och Cernovich på samma sätt som sker med vissa men inte andra i Sverige och förlänades samma sorts "rumsrenhet" som känns trygg för paranoida systemkritiker här också. Och leder lika snett.
Vad är en grifter? Är det här rätt definition?

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Grifter
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-24 kl. 01:39.
Citera
2022-01-24, 01:55
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ryssland gick in i Georgien på grund av USA försökte få in Georgien i NATO och hotet från NATO är en real konfliktzon för Ryssland. Det här med att politiker startar krig för att vända bort blicken från något tror jag inte. Krig för risker med sig. Däremot är politiker duktiga på vända bort blicken från olika problem. Oftast handlar det om att få folk att fokusera på småsaker. Media är också duktiga på att få folk att vända bort blicken från något de inte vill att folk skall titta på för länge.

Jag tror som sagt att den här typen av propaganda inte har samma effekt i västvärlden längre. För att flytta fokus till tråden. MSM drev hårt för att vi skulle ha massinvandring. Alla åsikter som skilde sig från den hållningen skulle tryckas ned men sedan gick det inte längre och SD sköt i höjden i mätningarna. Jag tror de låg på 27% år 2015. Det var inte Expressen som vände utan det var det politiska etablissemanget som vände och sedan följde Expressen efter nästan omgående.

Den här Covid-19 problematiken hade inte varit ett problem om västvärlden hade löst det omgående men det gjorde de inte. Jag skrev nästan omgående i samband med detta att Sverige borde följa det kinesiska exemplet. Till och med Dagens Nyheter förstod det men det gick naturligtvis. Istället släpade politikerna fötterna efter sig och så fick vi 15,639 i onödan.

Det finns egentligen ingenting som folkliga protester och de som faktiskt sker är ledarlösa och missriktade. De flesta människor (jag inkluderat) vet inte vad som pågår utan kan bara ge uttryck för ilska och kritik. Vi kan spekulera naturligtvis men vad som sker över våra huvuden är svårt att veta. Inte ens Davosliberalerna fattar riktigt vad som pågår. De tror säkert att Xi Jiping sitter där för att han gillar dem men han sitter där för att det ligger i Kinas intresse att få med sig Davosliberalerna och i synnerhet deras bankfinansiärer att blockera ett amerikanskt "Cold War 2.0".

Som jag har skrivit många gånger har du en mängd konflikter bland eliter. Det räcker att titta på partitoppen i de åtta partierna. Det är ständiga intriger och påminner om "The House of Card" - för det är vad det är. Vanligt folk är som sagt hederliga men de förstår för lite eftersom de ges för lite information och den information de kan ta till sig är ofullständig eller så förstår de inte den eftersom de inte satt sig in i det eller har förmågan att förstå den.

Den här Covid-19 epidemin är ett sådant exempel. Politikerna, byråkraterna som sköter frågan samt media ger dålig information och fumlar. Den här epidemin har givit negativa ekonomiska effekter men också begränsat folks friheter. Det gör folk förbannad så de går ut på Sergeltorg och demonstrerar men de har för litet information och många av dem har inte förmågan att förstå vad som sker. Det är för komplext. Det är för komplext för mig också eftersom jag inte är läkare. Jag uppfattar de här Covid-19 demonstrationerna som missriktade. Det är inte nedstängningarna som är problemet men att staten fumlade från första början. De skulle ha tittat på Kina, Hong Kong, Sydkorea, Japan och Singapore.

Jag hänvisade till någon mätning tidigare av Edelmans institutet om folks förtroende för staten. Det högsta förtroendet hittades bland de auktoritära staterna. Om auktoritära ledare ljuger för mycket så kan det leda till inbördeskrig där med avsätts de med våld. Det är därför de inte ljuger på samma sätt och lika ofta. De auktoritära ledarna är tvingade till en viss ärlighet. I "demokratiska" västerländska länder som Sverige kan politiker ljuga eftersom det värsta som kan hända är att de blir avsatta i ett kommande val.

Till sist. Det vår elit verkligen oroar sig för är just nu utrikespolitiken och det handlar om Kina och Ryssland. Som du förstår - Om de här sanktionerna som USA tänker kasta på Ryssland i händelse av en invasion av Ukraina blir verklighet kommer det göra riktigt ont för EU. Försvarsexperten Nikolas K. Gvosdev i National Interest;

Vanligt folk kommer inte kunna hantera att en liter bensin går upp till 25-30 kronor. Många kommer inte ha råd att värma upp sina hus. Priser på inhemskt producerade produkter som kräver energi kommer gå upp. Vidare är många svenskar och europeiska folk nedgångna av Covid-19 krisen. Ett land som Sverige har mycket arbetslöshet, gängkriminalitet och en lång rad problem. Ryssland är medvetna om detta så införs sanktionerna mot Ryssland så kan EU kyssa adjö till rysk gas och olja. Det har ryssarna tagit in i beräkningarna innan de skickade trupp till Ukrainas gräns.

Om USA genomför dessa sanktioner kommer vi få se riktiga demonstrationer. Hur tror du de här politikerna kommer svara demonstranterna? De kommer svara som de alltid gör - be vanligt folk att hålla käften. Detta kommer inte accepteras eftersom även folk som tjänar en riksdagslön kommer drabbas negativt även om de kommer ekonomiskt hantera det bättre. Det är förövrigt därför framförallt tyskarna är emot det sanktionspaket som USA har lagt fram. Deras industri är i riskzonen.

Som jag har skrivit så många gånger tidigare så har Sverige och egentligen hela västvärldens eliter gjort så många fel sedan 1945 att om detta var medeltiden så hade ottomanerna och traskat hela vägen till Kiruna och mongolerna hade traskat hela vägen till Dublin. Du ska få ett artikeltips av Mark N. Katz om hur ryssar och kineser tänker kring vår invandringspolitik, socialpolitik, ekonomisk politik osv. Ett kort utdrag anpassat till tråden;

Detta är inte riktigt vad ryssar och kineser säger men det är sant att de ser att USA brottas med etnisk, social, politisk, religiös och kulturell konflikt och inte löser sina problem. Ogynnsamma beslut från eliter i västerländska länder ger världen utanför väst möjligheter att expandera sina positioner. Om du inför dåliga lagstiftning och fattar obegåvade beslut kommer en pirayorna direkt. I synnerhet dem som du tidigare förtryckt eller behandlat illa. Det är precis detta som som sker nu och det gör våra eliter rädda. Utöver dåliga beslut har västvärldens eliter pissat i väg sitt förtroende dels hos det egna folket men de har också lyckats hamna i konflikt med varandra. Det är tragiskt att se och anstår inte västvärlden.

Men å andra sidan - jag är en dinosaurie och resonerar på samma sätt som sedan länge som döda vita män - så vad vet jag.

Vi får vara överens om att vara oense angående hur politiker skapar externa hot för att komma undan ens egna folks frågor. I övrigt håller jag med i din analys.

Framförallt det självklara att det alltid är Europa som tar den ekonomiska smällen av USA's sanktioner. Att USA skulle torpedera sin egen ekonomi genom sanktioner är ju givetvis knäppt att tro. Vi vet att när USA införde ekonomiska sanktioner mot Iran så fick Europa och dess företag ta precis hela smällen, USA påverkades inte alls.

Givetvis skulle detsamma ske genom sanktioner mot Ryssland, EU's handel med Ryssland är mycket större än USA's handel med Ryssland. Som vanligt skulle Europa få ta smällen för Imperiets nycker och politik, precis som med alla "flyktingar".

Hur etablissemanget ska lösa ekvationen att "ta fajten" med Kina och Ryssland samtidigt som de har problem på hemmaplan och en upprorisk befolkning återstår att se.
Citera
2022-01-24, 02:15
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Vad är en grifter? Är det här rätt definition?

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Grifter

Är väl rätt bra definerat, men enklare är att säga att en "grifter" är någon som tjänar pengar på politisk opinionsföring eller att meddela politiska åsikter. Detta genom en sorts "lurendrejeri" då denne inte är äkta, utan enbart ute efter att tjäna pengar på människor. Åsikter ändras efter pengarna.

Oyto drog upp "Hasanabi" som "griftar" genom att förespråka extremvänsteråsikter och socialism, medan han själv tjänar miljoner på sitt prat och köper dyra hus i LA.

Finns många "grifters" på högerkanten också som tjänar pengar på att domedagsprata, genom poddar och premunationer.

Inom samma ämne som oyto drog upp med "Jack Murphy", så är ju ett namn som väldigt ofta kommer upp i sammanhang för att finansiera "grifters" och "alt-right" initiativ tech-miljonären Peter Thiel. Ständiga, obekräftade rykten, ska ju vara att han har flera internetpersonligheter på sin lönelista. Bland annat de nämnda Tim Pool, Mike Cernovich och ej nämnde Paul Joseph Watson
Citera
2022-01-24, 02:33
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Är väl rätt bra definerat, men enklare är att säga att en "grifter" är någon som tjänar pengar på politisk opinionsföring eller att meddela politiska åsikter. Detta genom en sorts "lurendrejeri" då denne inte är äkta, utan enbart ute efter att tjäna pengar på människor. Åsikter ändras efter pengarna.

Oyto drog upp "Hasanabi" som "griftar" genom att förespråka extremvänsteråsikter och socialism, medan han själv tjänar miljoner på sitt prat och köper dyra hus i LA.

Finns många "grifters" på högerkanten också som tjänar pengar på att domedagsprata, genom poddar och premunationer.

Inom samma ämne som oyto drog upp med "Jack Murphy", så är ju ett namn som väldigt ofta kommer upp i sammanhang för att finansiera "grifters" och "alt-right" initiativ tech-miljonären Peter Thiel. Ständiga, obekräftade rykten, ska ju vara att han har flera internetpersonligheter på sin lönelista. Bland annat de nämnda Tim Pool, Mike Cernovich och ej nämnde Paul Joseph Watson
-
Hasan - Säger att han är Kommunist/Socialist och det har gjort honom till mångmiljonär. Han ljuger inte om det utan talar helt öppet med sina fans om att man visst kan vara socialist och kapitalist.

Jack Murphy - John Goldman kan man kalla Grifter på sätt och vis. https://jackmurphylive.com/liminal-order/why/

Peter Thiel - Är bög och jude. Tech billionär men definitivt inte Alt-Right, som det kom att definieras av R.Spencer

Tim Pool, Mike Cernovich ar journalister och Paul Joseph Watson är opinionsbildare och jobbar för Alex Jones (tror jag) genuina icke grifters. Om du inte har bevis på det så kallar jag det nonsens.

För er som inte vet vem Tim Pool är så kolla den här intervjun med GABs grundare.
https://www.youtube.com/watch?v=qwX-NjQYkGM

Sjukt viktigt i en tid som denna att hålla isär personligheter och begrepp så det inte blir snurrigt.
Senast redigerad av Sesus 2022-01-24 kl. 02:39.
Citera
2022-01-24, 09:47
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
.
Senast redigerad av redrik.feinfeldt 2022-01-24 kl. 10:46. Anledning: Dravel
Citera
2022-01-24, 11:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Vad gäller vinstmaskineri så är det uppenbart att folk som är mer kriminella, mindre arbetande och mer krävande inte ger vinst. Det är inte avancerat. Vinstmaskineri-argumentet kommer från känslovärlden och att de som kommer med det inte har en aning om vad som får samhället att funka (Anthonius inkluderad i det sista).

Jag tycker inte om att du fortsätter pådyvla mig åsikter jag inte har. Sluta med det.

Vad jag har sagt är att ökningen av fastighetsvärden (allt byggt på skulder) drivits på av en chockökning av befolkningstalet och att de med bostäder i attraktiva lägen därför haft ett egenintresse av att internalisera pk-värderingar och kollektivt argumenterat för (en verbal och inflytelserik grupp, framförallt använt moraliserande och von oben-argument) och kollektivt röstat för massinvandring.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-01-24 kl. 11:15.
Citera
2022-01-24, 13:16
Medlem
Citat:
Det var precis det han skrev - att den här lågkvalificerade invandringen skall fortsätta. De skall sedan arbeta med enkla jobb i vården. Jag är av den uppfattningen att Sverige behöver mindre lågkvalificerad arbetskraft och bör snegla på Asien som satsar på automatisering istället.

Det kan vara bra om du sätter dig in i internationella relationer innan du sätter i gång och tjafsar. Det är rätt uppenbart att Tyskland inte tänker riskera en konflikt med Ryssland eftersom de skulle riskera att förlora sin energiförsörjning. Ungefär 30% av EU energi kommer från Ryssland och siffran är ännu högre i Tyskland. USA har mät arbetslöshet längre än 1995 förstår du och återigen är det en fråga om definition.

För säkerhets skull kollade jag Wetterbergs kolumn. Kan jag ha missat att han skrev det? Vad jag hittar är följande:
SD:s krav på ”återvandring” står i bjärt kontrast till äldreomsorgens ökade behov de närmaste åren. Med rejäl språkutbildning är dagens arbetslösa invandrare en av de få reserver vi har – men M hukar och mumlar.
Detta betyder inte att tänker sig att det ska bli ännu mer av den varan. Han refererar till de som redan finns här.

Med detta i åtanke, att du läser in saker lite som du vill, är du verkligen rätt person att ifrågasätta andras seriositet. Jag säger nej på den.

Tyskland tänker inte riskera konflikt med Ryssland - men samtidigt är de amerikanska marionetter. Oförklarat hur detta går ihop (det går inte ihop). Och jag skrev att Tyskland köper mycket naturgas från Ryssland. Det räcker inte att bara säga att man själv är insatt i internationella relationer, Edgerton.

Om det är en fråga om definition borde du kunna koka ihop en definition där arbetslöshet är ett problem för "etniska svenskar mitt i livet". Det kan du inte.
Citera
2022-01-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tycker inte om att du fortsätter pådyvla mig åsikter jag inte har. Sluta med det.

Vad jag har sagt är att ökningen av fastighetsvärden (allt byggt på skulder) drivits på av en chockökning av befolkningstalet och att de med bostäder i attraktiva lägen därför haft ett egenintresse av att internalisera pk-värderingar och kollektivt argumenterat för (en verbal och inflytelserik grupp, framförallt använt moraliserande och von oben-argument) och kollektivt röstat för massinvandring.

Du var väldigt tydlig med att arbetande svenskar, som bör upp detta samhälle är "idioter" och "zombies" som "tror" att de är "rika" - d.v.s de "tror" att deras slit har haft något värde. Du var tydlig med ditt försök att förlöjliga det faktum Sveriges produktivitet kommer att svenskarnas produktivitet. I din värld är allt bara en lek med siffror.

Om man helt och hållet förkastar sitt eget folk - vilket du gör - så borde du kunna förstå att även finns andra, t.ex. liberaler, som också gör det och detta utan att behöva koka ihop ekonomiskt dravel.

Ditt resonemang kan bara förstås om man läser det baklänges. Du börjar med slutsatsen. För att det ska passa med slutsatsen så har många "kollektivt" röstat för massinvandring. Ingenting tyder på att detta har inträffat. Inte opinionsundersökningar, inte moderata väljares åsikter om invandringen. Ingenting alls. I valet 2018 sade både (s) och (m) att de vill ha stram (i någon mening) invandringspolitik.

Ju fler invandrare desto högre värden på fastigheter påstår du. Det finns inget argument för detta. Som om de bara genom sin existens höjer värdena på fastigheter (och allt annat). Detta är essensen i "vinstmaskineri"-argumentet.
Citera
2022-01-24, 13:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ju fler invandrare desto högre värden på fastigheter påstår du. Det finns inget argument för detta. Som om de bara genom sin existens höjer värdena på fastigheter (och allt annat). Detta är essensen i "vinstmaskineri"-argumentet.
Har du hört talas om begreppet "Tillgång & Efterfrågan"?
Citera
2022-01-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det här med gamers är intressant eftersom det ju inte bara handlar om solospelande eller ens gruppspelande utan också om streamande av spelande inför publik på plattformar som Twitch. Det finns professionella "strömmare" som interagerar med sin publik medan de samtidigt spelar Minecraft eller vad det nu kan vara.

Poängen är att själva det yrkesmässiga interagerandet med en flyktig publik skapar en dynamik som får intressanta konsekvenser. Det är inte bara så att influencern påverkar sina fans, det är också fansens feedback som formar innehållet över tid. Det finns heller inga vattentäta skott mellan politisk agenda och spelen eller andra hobbies. Den som kan locka en stor publik genom att spela ungdomars favoritspel, får på samma gång ett politiskt påverkanskapital. Ett exempel till vänster är Hasanabi som översatt svågerpolitiskt kändisskap från Cenk Uygurs TYT till en egen stor plattform som Twitch-profil som lockat t ex AOC att hänga digitalt och spela datorspel.

En annan är Destiny som gjort sig ett namn som snabbpratande och effektiv debattör, liksom Vausch. Superirriterande lättviktare som ändå tävlar om en plats högst upp i en hierarki av politiska debattörer med stort avtryck i sociala medier. En annan "gameraktör" är Mister Metokur som har ett mycket stort påverkanskapital, vilket senast illustrerades för "Jack Murphy".

Ni som inte känner igen referenser som "Bloodsports" och avfärdar detta som trivialiteter, missar något väsentligt som det är svårt att riktigt förklara, eftersom det förstås ÄR trivialiteter. Men jag kan lova er att dessa olika ekosystem är högintressanta för astroturfande och psyops från Makten, på samma sätt som 4chan är det. När Destiny av alla människor alldeles nyss talade med en judisk debattör om det hycklande i att vit etnonationalism behandlas annorlunda än all annan tribalism - och fick motvilligt medhåll - så är det någonstans viktigt som exempel på hur samhället och debatten kan och måste förändras. Destiny var tidigare känd för att platta till Trumpanhängare och erbjuda något slags progressivlibertarianskt åsiktspaket och var åtminstone för några år sedan långt ifrån någons /ourguy/. Men nu verkar det som att en slags blind tävlingsinstinkt att kunna vinna debatter på nätet, förändrat hans åsikter till kärnan i det jag predikat här i tråden: Nu när världen inte är så fredlig som den i önskedrömmen är, är det näst bästa alternativet att acceptera en partisk verklighet. Identitetspolitisk pacifism är destabiliserande naivitet och inte berömvärd idealism.

Är jag ensam om att ha lyssnat på Metokurs nyårsström om "Jack Murphy"? Detta är konkret metapolitisk kritik av samma typ som jag skrupulöst bedrivit mot Aron Flam, även om det i den senares fall inte handlade om bokstavliga dildos i baken på Chaturbate. "Jack Murphy"-sagan är oironiskt något jag vill se Edgerton skriva en låååååång sammanfattning av. Den har bottnar och väcker relevanta frågor om hur det virala ekonomin orkestreras.

Det är inte så lite suspekt och perverst hur infernaliskt intresserad du är av "Jack Murphy". Det är inte som om den mannen någonsin haft något särskilt intressant att säga. Vad kan intresset bero på... kan det vara... att han är... jude, om än inte praktiserande?

"Destiny" och "Vaush" - som plattat till varenda nazistisk och "konservativ" motståndare de någonsin haft. Att säga att den här "Destiny" anammat "identitetspolitik" är långt, långt ifrån sanningen. Kan det vara så att du kommer med det för att du själv är inne på "identitetspolitik"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in