2024-06-05, 20:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
... då han bevittnar Sveriges undergång. Den var ju demokratiskt framröstad.

Skulle nog säga att undergångar i allmänhet är demokratiskt framröstade, eller åtminstone allmänt accepterade, vilket gör hans påstående närmast trivialt.

Men en förklaring för att den skall vara värd något räcker inte att framställa som en black box med en input (din röst) och en output (folkutbyte).

Den måste också ta hänsyn till om just den utgången var den avsedda och önskade i ingången, om det inte rentav var så att "maskinistkollektivet" vilseledde, medvetet eller omedvetet, om vad som skulle komma ut i andra änden. (A)

Och den måste också fråga vad som drev rösterna vid ingången, i den mån de faktiskt inte var vilseledda. (B).

Mitt svar på A) är ja, "maskinistkollektivet" bildade kartell. Svärmarna som trodde på den eviga freden, på allas lika värde och föraktade sammanhang mellan människor genom likhet i kultur och yttre attribut, förenade sig med bankintressena som ville öka kapitalets andel av BNP genom utbredd skuldsättning åvägabragd genom snabb befolkningsökning.

Att bevekelsegrunden för denna kartell i huvudsak var av ekonomisk karaktär visas som jag ser det av att kritiker i så stor utsträckning bemöttes ad hominem. Någon saklig diskussion om freden skulle vara för evigt, om alla människor verkligen är lika mycket värda, eller om en rimlig balans mellan Gesellschaft och Gemeinschaft, var oönskad och måste till varje pris undertryckas genom att istället föras över till det etiska planet, kampen mellan det onda och det goda. En typisk manöver av giriga som saknar skrupler, att vilja diskutera etik. Andras etik, gubevars.

Och på B), det som (i tillräcklig utsträckning) drev röstandet var en delvis förträngd men ändå djupt känd förhoppning om värdestegring på fastigheter genom migrationstryck, särskilt bland de under 90-talet och 00-talet nytillkomna skuldslavarna i storstäderna. En förhoppning som fick dem att kasta allt förnuft och all försiktighet överbord, i likhet med skuldslavar i alla tider och på alla platser genom historien. Intresse trumfar alltid IQ. Efter oss syndafloden!

Och ja, såväl bland svärmarna och bland bankintressena är ett särskilt folkslag överrepresenterat. Men korrelation är inte automatiskt kausalitet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-06-05 kl. 21:25.
Citera
2024-06-05, 22:21
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

[...]

Enligt Mattson blir den förda politiken bortom all kritik, eftersom det är riksdagsledamöter, som fattar besluten i riksdagen.

[...]

Det där är ju klassisk rättspositivism. Bara besluten är fattade på ett formellt korrekt sätt, så är de korrekta. Moral och etik göre sig icke besvär.

Rättspositivismen dragen till sin spets kan leda till stolligheter.

Om en riksdagsmajoritet röstar igenom att det är dödsstraff på att vara född rödhårig, ja då är det rätt och riktigt eftersom regeln tillkommit på ett formellt korrekt sätt.

Om en riksdagsmajoritet röstar igenom att befolkningen i Sverige ska bytas ut från svenskar till en mångkulturell salladsbefolkning, ja då är det rätt och riktigt, eftersom regeln tillkommit på ett formellt korrekt sätt.

Om frågorna om rött hår och sallad diskuterats i valrörelser eller annars, ja, det spelar med detta synsätt ingen roll.

Konsekvensen av Mattssons resonemang är att politikens innehåll saknar betydelse så länge allt tillkommer på ett formellt korrekt sätt.

Och han verkar ju faktiskt tycka så. Man kan dock undra vad han skulle säga om politiken, på ett till hundra procent formellt korrekt sätt utformades så att alla utlänningar tvingades lämna Sverige. Skulle Mattsson då helt plötsligt överge sin positivistiska syn på lagar och regler, eller skulle han försvara återvandringspolitiken, eftersom den utformats på ett formellt korrekt sätt? Tveksamt skulle jag säga. Mycket tveksamt.
Citera
2024-06-05, 22:28
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

När någon person blivid vald till riksdagsledamot, så är denne enl. Mattson fri att föra vilken politik som helst. Det är enl. Mattson likgiltigt om den förda politiken har stöd (eller inte har stöd) av en folkmajoritet. Det är enl. Mattson likgiltigt om frågan har diskuterats i valrörelsen - eller om sju partier har bildat en kartell för att "hålla frågan borta från valrörelsen".

Som jämförelse kan tas det mest extrema exemplet av denna sorts politiker, vilket lär vara den Tyska utrikesministern Annalena Baerbock som uttryckligen sagt att hon inte bryr sig om vad hennes väljare vill.
Citat:
"no matter what my German voters think."
Oavsett folkets vilja, media eller mångkulturproblem så anser hon sig ha rätt att göra precis vad hon vill, rättare sagt exakt vad hennes handlers befaller henne att göra och som passar in i hennes politisk/ideologiska skolning/programmering.
Att folket inte reagerar och protesterar visar på samma sorts åsiktsmonopol/åsiktsdiktatur även i Tyskland.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-06-05 kl. 22:31.
Citera
2024-06-05, 22:43
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad jag liksom Per Wirtén påpekat är att vinstsagor har varit betydligt mindre förekommande i media jämfört med tidigare. Det narrativet tog rejält med stryk när 40-talisterna gick i pension och vi hade ungdomsarbetslöshet (valet 2014). Vad jag också påpekat är att det efter att det avtog i media började spinnas vinstnarrativ i den här tråden. Ett exempel från förra helgen här.
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Du har fel. Fel. Fel. Fel.

Det var på tal för cirka ett år sedan i media och i trååden. Skillnaden jämfört med då är att Åkesson nu ställer sig bakom om ordet, uppenbarligen inför EU-valet på söndag.

Katten var ute ur säcken för ett år sedan och dog kvickt. Hur länge den nya katten överlever beror på hur länge media orkar yla om ordet. Inte speciellt länge gissar jag.

Lyckligtvis har Wolodarski bara en röst. Jag gissar att den går till C. Övriga röster på DN:s ledarredaktion till S och MP. Möjligen en till L.

Frågan är fortfarande vad befolkningsutbyte betyder. Inget svar har funnits i den här tråden. Detta är vad Åkesson går kör med. Värt att notera att Bonnier personligen, eller Wolo personligen godkände denna debattartikel.
[...] en viktig poäng är att det inte handlar om exempelvis hudfärg eller andra biologiska egenskaper. Jag och Sverigedemokraterna står för en öppen svenskhet.
Det handlar alltså om de muslimska skäggubbar oyto och Edgerton är förälskade i.

Jag antar att både Ottokar och orrtupp håller med Åkesson eftersom Åkesson är den ende som förklarat vad det är han pratar om.

Folkutbyte är ett enkelt ord. Det betyder att ett folk byts ut. Det kan beskrivas som en demografisk förändring. Till exempel från indianer till europeer.

Detta pågår nu i Sverige. Exakt hur det går till. Eller om det är rätt eller fel att så sker, det är en annan fråga. Det är också en annan fråga om det bör eller inte bör diskuteras. Men att det sker, det är glasklart. Om det diskuteras i media eller inte saknar betydelse.

Vet inte om jag missuppfattat din kommentar. Du skriver ofta bra, men sen helt plötsligt tappar jag bort mig. Jag gissar att det är ett tillkortakommande hos mig.

Allt gott.
Citera
2024-06-05, 23:14
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Folkubyte är alltså en synonym till invandring. Enligt dig. Åkesson är mer specifik: muslimgubbar.

Jag bryr mig inte om vad Åkesson tycker. Men det är ok att du har honom som förebild.
Citera
2024-06-06, 10:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ivar Arpi skriver en utmärkt text, att när SD m.fl. massinvandringskritiker talar om ett folkutbyte, så åsyftar det, att den tidigare befolkningen - "majoritetsbefolkningen", befolkningen med svensk bakgrund - reduceras till en minoritet i Sverige.

SD m.fl. massinvandringskritiker avstår helt från att spekulera över, om reduceringen av den tidigare befolkningen till en minoritet har varit (eller inte har varit) resultatet av någon planlagd ansträngning från den s.k. eliten.

Till skillnad från Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet, som påstår att alla, (som är negativa till, att befolkningen med svensk bakgrund blir en minoritet i Sverige) anser, att det hela är planlagt. Christer Mattsson blandar även in judar i diskussionen.

Christer Mattsson: “Orsaken till detta är en planlagd konspiration, för det mesta orkestrerad av judarna, i syfte att försvaga det vita folket till den grad att konspiratörerna slutligen kan styra världen.”

Ivar Arpi skriver: "Det är, vad jag har kunnat se, endast vänsterns opinionsbildare och antirasistforskare och regelrätta nazister som pratar såhär."

Vänstern och s.k. antirasismforskare gör alltså gemensam sak med nazister i syfte att stämpla det som illegitimt att vara negativ till att den tidigare befolkningen - mot sin vilja - reduceras till en minoritet i Sverige.

Om man däremot entusiastiskt applåderar att Svensson försvinner, så är det tillåtet att uppmärksamma, att den tidigare befolkningen blir en minoritet i Sverige. Tobias Hübinette, "(mycket) kritisk vithetsforskare" (som Arpi diplomatiskt kallar honom) gör en tidslinje över hur andelen med utländsk bakgrund förändrats över tid:

1950: 4,3%
1960: 6,2%
1970: 10,6%
1980: 13,1%
1990: 16,2%
2002: 21,38%
2007: 23,99%
2012: 27,24%
2017: 31,55%
2023: 35%

Ivar Arpi uppmärksammar vidare att statsvetarna Christian Johansson, Anders Kärnä och Jaakko Meriläinen skriver, att de etablerade partierna har haft en implicit kartell i migrationsfrågan:

... de [etablerade partierna] har haft en implicit kartell i migrationsfrågan. Därmed har de valt att inte anpassa sig till väljarnas åsikter, då de själva inte instämmer med vad väljarna vill i denna fråga. Till skillnad från klassiska vänster-högerfrågor så som storleken på offentlig sektor hade därmed väljarna inget etablerat parti som erbjöd en annan politisk inriktning.

Denna kartell blev ohållbar i takt med att Sverigedemokraterna har vuxit i storlek, och från och med riksdagsvalet 2018 har väljare och politiker ungefär samma åsikt rörande mottagande av flyktingar.

Kom ihåg att Annie Lööf beskrev de invandringsansvariga partiernas konsensus (LÄS kartell) i migrationsfrågan så här: Det var ett sätt att "hålla frågan borta från valrörelsen".

Kartellbildning av de s.k. "etabelerade partierna" är deras sätt att göra väljarna maktlösa.

https://www.gu.se/sites/default/file...re_KAP%207.pdf

När vänstern pratar om folkutbytet (betalvägg)

I rapporten sägs följande:
En kvarstående fråga är varför riksdagsledamöterna har haft så pass annorlunda åsikter
än väljarna i migrationsfrågan. Skillnaden kan inte förklaras genom faktorer som utbildning, bostadsort eller ålder, utan måste sökas i skillnader mellan de individer som blirvalda som riksdagsledamöter och den genomsnittlige väljaren
För att komma in i riksdagen måste man således driva en politik som leder till fortsatt massinvandring. Hur ska man tolka det på annat sätt än att det finns medveten linje som ska råda. Kalla det för vad fan som helst, men folket ska inte få reagera på det.

Hübinette serverar siffror som tydligt visar att svenskarna snart är i minoritet, men det är å andra sidan nazism att tolka att det finns en agenda bakom. Han har flera gånger tidigare visat resultat om massinvandringens negativa effekter samtidigt som han menar att det är något svenskarna bara ska acceptera eftersom det är en naturlig utveckling. Åter igen: det lustfyllda hatet. Det är förnedringen av svenskar som är Hübinettes verksamhetsidé.
Citera
2024-06-06, 10:56
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
I rapporten sägs följand.

[...]

Åter igen: det lustfyllda hatet. Det är förnedringen av svenskar som är Hübinettes verksamhetsidé.

Är detta en del av drivkraften? Hat, förakt och avundsjuka mot ett fredligt folk och dess någorlunda välfungerande samhälle? Kan det vara så simpelt.

Jag tänker ibland såna intellektuellt "förbjudna" tankar. Ondska, sånt finns väl inte.
Citera
2024-06-06, 11:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Är detta en del av drivkraften? Hat, förakt och avundsjuka mot ett fredligt folk och dess någorlunda välfungerande samhälle? Kan det vara så simpelt.

Jag tänker ibland såna intellektuellt "förbjudna" tankar. Ondska, sånt finns väl inte.
När man vridit och vänt på alla stenar och sökt alla förklaringar återstår till slut bara ren ondska. Den genuina viljan att förnedra andra människor. Att skada och förstöra. En sjuk drivkraft som genomsyrar politiken, offentligheten och medierna. Jag ser ingen annan förklaring i slutändan. Det handlar om mentalt störda människor.
Citera
2024-06-06, 11:34
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Hübinette serverar siffror som tydligt visar att svenskarna snart är i minoritet, men det är å andra sidan nazism att tolka att det finns en agenda bakom. Han har flera gånger tidigare visat resultat om massinvandringens negativa effekter samtidigt som han menar att det är något svenskarna bara ska acceptera eftersom det är en naturlig utveckling. Åter igen: det lustfyllda hatet. Det är förnedringen av svenskar som är Hübinettes verksamhetsidé.
Citat:

Sverige är för Hübinette inte minst det land som bedrev en kriminell adoptionsverksamhet med bl.a. koreanska barn, ofta stulna från sina föräldrar och sålda till organisationer som visste precis vad som pågick. Det är ett genuint koreanskt trauma, t.ex. adresserat i filmen Oldboy, och en allvarlig fläck på Sveriges flagga som vi aldrig har gjort upp med. Det finns ett befogat skäl till ilska även om hans specifika handlande måste förstås utifrån att han är en våldsam galning som borde ha suttit i fängelse hela sitt vuxna liv.
Citera
2024-06-06, 11:54
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
En kvarstående fråga är varför riksdagsledamöterna har haft så pass annorlunda åsikter
än väljarna i migrationsfrågan. Skillnaden kan inte förklaras genom faktorer som utbildning, bostadsort eller ålder, utan måste sökas i skillnader mellan de individer som blirvalda som riksdagsledamöter och den genomsnittlige väljaren
För att komma in i riksdagen måste man således driva en politik som leder till fortsatt massinvandring. Hur ska man tolka det på annat sätt än att det finns medveten linje som ska råda. Kalla det för vad fan som helst, men folket ska inte få reagera på det.

Hübinette glömmer att hat och hämndlystnad lever länge. Det finns säkert vissa som med avseende på Hübinettes "korståg" i media och förstörelsen av Sverige med glädje skulle trä upp denne på en påle på samma sätt som Vlad "dracula" gjorde med sina motståndare, detta som ett avskräckande exempel för eventuella efterföljare med samma hat mot det land Sverige som givit dem allt i form av uppväxt, mat och husrum, skolning och ett anständigt liv.
Hur Hübinette fått detta destruktiva hat i sitt huvud synes helt obegripligt med avseende på hur hans liv hade kunnat se ut i ursprungslandet om han blivit kvar där.
Tacksamheten för ett drägligt och i viss mån priviligierat liv uttrycker sig i giftiga skrifter och hat i media mot det land som givit honom allt.
Vad är analysen och klokheten i hans resonemang?

Citat:

De ord som du radar upp, Hat Förakt Avundjuka och ren Ondska är i högsta grad relevanta för de med ambitioner att förstöra och utan avsikt att förbättra.
Glädjen synes finnas i att förstöra för andra, oavsett om man själv får det sämre som resultat. (En agenda som i högsta grad existerar i sk. "Svensk" utrikespolitik, och som framställs av media som hjältedåd)
Ondskan finns i högsta grad exemplifierad i regeringsorgan-et/en DN/Vänstra-Dagbladet, där dag efter dag folkfientliga artiklar publiceras av hornalister med allt annat än folkets och landets väl i åtanke.
Det mediakrig som i dagsläget förs är i första hand riktat mot (det lilla som finns kvar av det Svenska) folket som skall acceptera att bli en obetydlig spillra i den multikulturella, mångfärgade, neutraliserade/ignoranta och viljelösa sörjan som enligt planen skall utgöra "Sverige" och dess befolkning.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-06-06 kl. 12:10.
Citera
2024-06-06, 11:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Sverige är för Hübinette inte minst det land som bedrev en kriminell adoptionsverksamhet med bl.a. koreanska barn, ofta stulna från sina föräldrar och sålda till organisationer som visste precis vad som pågick. Det är ett genuint koreanskt trauma, t.ex. adresserat i filmen Oldboy, och en allvarlig fläck på Sveriges flagga som vi aldrig har gjort upp med. Det finns ett befogat skäl till ilska även om hans specifika handlande måste förstås utifrån att han är en våldsam galning som borde ha suttit i fängelse hela sitt vuxna liv.

Det fanns troligtvis en korrupt människohandel med adopterade barn under 70-talet. Men en vidrig organisation präglar inte hur Sverige som land och dess folk var i sin helhet. Om jag som svensk hade blivit bortrövad och såld till ett annat land så hade jag rest tillbaka och lärt mig svenska. Det står Hübinette fritt att bosätta sig i Sydkorea och lära sig koreanska. Men det gör han inte. Istället bor han kvar och lever gott på att hata svenskar som inte har med saken att göra. Alltså faller hans skäl till varför han gör som han gör. Kvar blir bara en sjuklig böjelse att få förnedra.
Citera
2024-06-06, 12:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När man vridit och vänt på alla stenar och sökt alla förklaringar återstår till slut bara ren ondska. Den genuina viljan att förnedra andra människor. Att skada och förstöra. En sjuk drivkraft som genomsyrar politiken, offentligheten och medierna. Jag ser ingen annan förklaring i slutändan. Det handlar om mentalt störda människor.

Begrepp som "hat" (bortsett från när det gäller uppenbart störda individer som Tobias Hübinette) fångar knappast vad projektet (massinvandringen) handlar om. Ej heller finns det någon ambition att "skada och förstöra".

De invandringsansvariga partierna betraktar den tidigare befolkningen som kanonmat (collateral damage), som kan offras för ett högre ändamål.

Collateral damage betraktas med likgiltighet och utgör inte något fokus för verksamheten.

Sveriges tidigare befolkning har spelat ut sin roll i Sverige - som de invandringsansvariga partierna ser det. Nu ska den tidigare befolkningen reduceras till en minoritet och "folket ska inte få reagera på det" - anser givetvis de invandringsansvariga partierna och den enstämmigt agiterande svenska journalistkåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in