Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Var på Coronademonstration i lördags. Det var en sagolik blandning av människor. Faktiskt en sorts övervikt för de alternativa. Redan vid T-centralen kom dom i grupp med sina ryggsäckar på väg mot Norrmalmstorg - folket från Hoting, Vetlanda och Skellefteå. Ja en buss hade tydligen chartrats ända från Norrbotten med hotellövernattning. Jag hade inte stått många minuter på Norrmalmstorg innan jag fick ett flygblad i min hand om Uppenbarelsebokens förutsägelser om jordens undergång. Men här fanns alla sorters människor och en sorts glädje låg i luften. En bra stämning. Det finns ett motstånd nu mot vårt etablissemang ute bland folk som är svårartikulerat. Det handlar inte så mycket om vaccinpassen utan om andra saker. En känsla av att något håller på ett gå väldigt fel. Ja något oartikulerat. Vart kan det leda? Jo det fanns 6 personer från NMR där som bar ett banner i tåget upp mot Sergels Torg. De ville vara med förstås. Men 6 personer av 10 000 kan bli viktiga när demonstrationen ska sänkas av media. Det påstods också (obestyrkt) att fotbollshuliganer skulle dyka upp för att slåss mot polisen. Behovet av att fula ut den här demonstrationen är självklar.
Uppe vid Sergels torg var uppslutningen stor. Jag tror inte en demonstration av den här storleken upplevts på Sergels Torg det här seklet. Kanske är det något som händer trots allt.
https://swebbtv.se/w/gkf2krpymkF7EyrRtLRaLy
Är det ett gäng anti-vaccinmotståndare eller är det personer som ogillar att staten stänger ned? Vad handlar det om? Jag är själv inte vaccinmotståndare. Inte heller tycker att Sverige har varit speciellt tuff i sin lagstiftning eller i agerande för att få ned kurvan så jag följer inte sådana här saker. Vad jag däremot inte förstår är varför ANTIFA, Expo, ETC, Flamman, RS osv. är så upprörda. Vad berör det dem om ett gäng människor ogillar vaccinering eller nedstängningar? Jag tänker mig att ANTIFA skulle emot en nedstängning eftersom de är kaos-anarkister men nu verkar de vara för. Å andra sidan hävdade någon i tråden om än utan bevis att de jobbar för säkerhetstjänsterna så det kanske hör till? Alla de här nazisterna och högerpopulisterna - varför är de emot en nedstängning? Är det av populistiska skäl?
Jag noterade att Max Blumenthal har flippat ut över nedstängningarna i USA. Varför då? Varken Ryssland, Kina eller Kuba och andra länder han vanligtvis skriver gott om har vandrat den här anti-vaccineringsvägen. Kina har förövrigt varit extremt framgångsrika i att få ned virussjukdomen. I Proletären står det ingenting men de f.d. kommunisterna som rört sig mot någon form av mjuk traditionell vänsterpopulism istället för kommunism verkar också sjunga den här anti-vaccineringssången eller i alla fall motsätta sig nedstängningarna.
Kanske är den här anti-vaccineringsvågen tillsammans med den pressande utrikespolitiken är positiv för alla sidor. I och med att nu ANTIFA och liknande figurer är för nedstängningarna (intressant att jag hamnade på samma sida som dem i just detta) också kommer ut som statsvänner kanske vi kan slippa deras charader om att de läser Mikhail Bakunin och bygger en ideologi kring detta. Vidare så tror jag det är bra att alla de här "högerpopulisterna" och de fåtal nazister som jag förstår närvarande kommer ut som just de Trump-inspirerade populister de är. Hur som helst speglar demonstrationen på Sergels torg hur förvirrad västvärlden är idag och bristen på ledarskap.
På tala om annat. Nu har valrörelsen på Expressens ledarsida börjat. Gunnar Wetterberg;
Citat:
I Moderaternas världssyn finns det ett inslag som jag inte begriper. Medan öppningarna mot Sverigedemokraterna blir allt fler förblir dörren mot Socialdemokraterna obevekligen stängd – den kan bara öppnas för en samlingsregering vid ofred, om jag förstått retoriken rätt.
Det är irrationellt, det är ansvarslöst – och i mångas ögon (däribland mina) etiskt knepigt, om man ska se det som ett val mellan SD och S, vilket det ju faktiskt är.
(...)
Det är irrationellt, därför att det blir sämre M-politik med SD än med S. Sverigedemokraterna lockar fram det sämsta hos sina partners – och de är aldrig nöjda.
M säger sänkt bensinskatt – då kräver SD slopade trängselavgifter och fler motorleder. På brottsbekämpningens område började M med rimliga krav på mer resurser och spaningsbefogenheter, men förslaget om anonyma vittnen hotar i mina ögon rättssäkerheten. SD:s krav på ”återvandring” står i bjärt kontrast till äldreomsorgens ökade behov de närmaste åren. Med rejäl språkutbildning är dagens arbetslösa invandrare en av de få reserver vi har – men M hukar och mumlar. Omvänt skulle M och S kunna göra mycket bra ihop.
(...)
Sverige skulle må bra av en stor koalition, som antagligen behöver Centern för egen majoritet. Den borde vara en reformkoalition för att lösa fem-sex bestämda uppgifter, inte för att stänga ute något annat parti. Den borde vara tidsbestämd – sedan kan de stora partierna på nytt slåss om makten 2026.
Då har en framgångsrik strukturpolitik förhoppningsvis krympt utrymmet för populisterna
https://www.expressen.se/ledare/gunn...-moderaterna-/
Wetterberg slår ett slag för en S+M regering med stöd av Centerpartiet. Så varför föreslår han detta? Han föreslår det eftersom vi skulle få mer av samma sak vilket är precis det som Expressen vill. Vidare tänker sig Wetterberg att den lågkvalificerade invandringen skall fortsätta vilket den gör om Centerpartiet är med. Utöver detta finns också en förhoppning om Liberalerna (L) och Miljöpartiet (Mp) skall hålla sig kvar i riksdagen. Om S+M+C kom ut med ett samarbete nu skulle nog både L och Mp hänga kvar vilket också är något som Expressens ledarsida vill. Man kan tycka att SD:s samarbete med USA i utrikesfrågorna;
https://www.mynewsdesk.com/se/sverig...i-mali-3156545
..skall leda till att SD får mer stöd av Bonnierpressen men så icke. Vi kommer inte se den amerikanska ambassaden i Stockholm sjunga Åkessons lov till journalisterna. Istället får Sverigedemokraterna en bredsida av Expressens ledarsida som tack för att SD nu bär vatten åt amerikansk utrikespolitik. Å andra sidan har uppenbarligen den här ingången bidragit till att förmå M och KD att ändra uppfattning om SD.
Det är så mycket maktstrider och särintressen i inrikespolitiken och utrikespolitiken att jag knappt själv förstår vad som pågår längre. Således är det kanske inte så konstigt att folk dyker upp på en anti-vaccin och anti-nedstängning demonstration. Ingen vet riktigt vad som pågår och detta är ett sätt förvissa människor att kanalisera sin ilska mot de politisk beslut som fattats de senaste decennierna. Det kanske är missriktat men ett tecken i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Ja, tyskarna är ryssmarionetter.
Ukraine accuses Germany of 'encouraging Putin' over refusal to send weapons to Kyiv
https://www.euronews.com/2022/01/22/...ending-weapons Det här pratet om jobb som förekommer i tråden... varifrån kommer detta? Var det 2013 som Reinfeldt sade att arbetslöshet bland etniska svenskar mitt i livet var obefintlig? Jag är säker på det. Vad gäller "gamers" så kan de i allra värsta fall alltid få ett jobb som telefonförsäljare. I USA så var det under Trump den lägsta arbetslösheten som någonsin mätts upp. Allt det här jobbpratet verkar vara rent trams.
Jag vill nog hävda att Tyskland är en marionett till USA och har varit så sedan 1945. Min position angående Ukraina är jag anser att Ukraina skall vara självständigt och gå med i EU men att de inte skall släppas in i NATO på samma sätt som Finland. Du förstår uppenbarligen inte vad jag tycker politiskt. Mina åsikter är sådana som återfinns bland dinosaurier så jag förstår att du inte förstår vad jag tycker. Angående arbetslösheten i USA så har den sett ut så här sedan 1995.
http://www.shadowstats.com/alternate...loyment-charts
Det handlar om hur du definierar arbetslöshet men du har som sagt inte satt dig in i frågorna eftersom ditt jobb i tråden är att säga "nej" när alla säger "ja" och "ja" när alla säger "nej". Jag kan tycka att det är rätt kul så du får gärna fortsätta med det.