2022-01-23, 20:16
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Känslan är som du säger att det håller på att hända något. Och som noterat brukar utvecklingen gå fort när väl proppen brister. Förstå att etablissemanget är rädda för utvecklingen och försöker skrämmas med NMR och våldsbejakande höger.

Resultatet? Nuvarande maktapparat gör sig bara än mer löjliga och i otakt med samtiden.

Idag har även Bryssel brunnit, EU byggnader attackerats, EU-flaggan bränts och bussar åkt runt med profilbilder på diverse Davosliberaler med texten "Wanted".

Lägger du till hur det ser ut i imperiets kärnland för nuvarande admin så är det inte så konstigt att de alla desperat letar efter ett krig att flytta den arga mobbens uppmärksamhet mot.

Edit: Bussen https://twitter.com/i/status/1485287616115322882
Senast redigerad av Vryzas 2022-01-23 kl. 20:20.
Citera
2022-01-23, 20:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Tack för det. Men att etablissemanget, d.v.s. de som bestämmer. bestämmer är en tautologi och det är detta som är premissen för tråden. Diverse bisarra fantasier, nazistiska eller av annan sort, borde ha egna trådar.

Vad gäller det fetmarkerade så finns det inget kanske. De gör det, helt öppet, och det har ett visst förklaringsvärde.

Och vad gäller det senare du tar upp så är det, mycket riktigt, absolut inte så. (v) och (s) skulle i hemlighet konspirera för att dumpa lönerna för arbetarklassen (vilket för övrigt inte har hänt) och de skulle göra detta utan någon anledning över huvud taget? Nej. Svaret är så enkelt: nej.

Skulle Reinfeldt bedriva politik för att se till att det blir fler och mer makt åt vänsterfolk i "transferiatet"? Nej. Det är så enkelt på den punkten också.

Titta. Vinstmaskineri. Där kom det fram. Vad gäller invandrare som pensionsräddare, välfärdsräddare med mera så är det uppenbarligen inte så. Det är bara "trådgiganter" och miljöpartiets ungdomsrförbund (och Sandro Scocco) som kommer det detta längre. Du misstar orsak och verkan här igen. De argumenterar för invandring med de argument de känner att de kan köra med. "Pizza", "vinster", "pensionsräddare", "kulturberikning", "Zlatan". Vad som helst. De är för invandring - alltså tar de upp vad de ser som argument för invandring. Det INTE så att de äter på pizzeria ("pizza") varje dag och därför blir positiva till invandring.

Du har totalt fel fel om vinstmaskineriet.

Vad gäller intentionerna så finns det inga hemligheter. Det provocerar mig att du skriver detta i den här tråden - den tråd som handlar om vad som faktiskt sägs. Det är som om du totalt ignorerat trådens innehåll (bortsett från nazistfantasier).
Finns det inga hemligheter angående intentionerna? Du menar alltså att hela orsaken till att Sverige har tagit emot flest flyktingar i hela Europa är att Reinfeldt, Wolodarski, Löfven mfl tyckte synd om dem?
Ändå spred de alla dessa fakenews om högutbildade guldklimpar som var en vinst för Sverige?

Det är ju en självmotsägelse när du dels säger att intentionerna inte var någon hemlighet samtidigt som du (med rätta) påstår att de spred vinstmaskineriet för att sälja in sin dröm om att rädda utsatta stackare.

Resten av ditt inlägg svarar jag på vid ett senare tillfälle.
Citera
2022-01-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Finns det inga hemligheter angående intentionerna? Du menar alltså att hela orsaken till att Sverige har tagit emot flest flyktingar i hela Europa är att Reinfeldt, Wolodarski, Löfven mfl tyckte synd om dem?
Ändå spred de alla dessa fakenews om högutbildade guldklimpar som var en vinst för Sverige?

Du hårdrar det. Jag skrev att det har förklaringsvärde - inte att allt nödvändigtvis förklaras av det.

Vad gäller vinstmaskineri så är det uppenbart att folk som är mer kriminella, mindre arbetande och mer krävande inte ger vinst. Det är inte avancerat. Vinstmaskineri-argumentet kommer från känslovärlden och att de som kommer med det inte har en aning om vad som får samhället att funka (Anthonius inkluderad i det sista).

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är ju en självmotsägelse när du dels säger att intentionerna inte var någon hemlighet samtidigt som du (med rätta) påstår att de spred vinstmaskineriet för att sälja in sin dröm om att rädda utsatta stackare.

Resten av ditt inlägg svarar jag på vid ett senare tillfälle.

Du förstår inte.

Vi kan ta ett exempel som refererats till i tråden för länge sedan. En debatt på SVT mellan Jonas de Geer (nazist, då ej öppen, alkoholiserad) och Carl Rudbeck (liberal).

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=TYi1KROlQqA
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=pU2JQnPfZCs

Rudbeck kör inte med "Pizza!" bokstavligen men han kör med indiska restauranger vilket är samma typ av argument. Idén är att han som välbeställd innerstadsbo tycker att det är jättetrevligt att kunna gå till en indisk restaurang och käka middag. Så för hans del är "mångkultur" alldeles förträffligt. Och enligt hans tolkning av "liberalism" så vore det ju trevligt att att folk kan göra lite som de vill. Det är inte djupare än så. Han hade inga hemliga andelar i pizzerior. Han tittade inte på kalkyler över antalet sålda paket dasspapper. Det hände inte. Det förekommer inte.

Rudbeck hade och har gissningsvis bara en mycket ytlig förståelse för hur samhället fungeraer och vad som gör att samhället fungerar.

de Geer kontrasterar Rudbecks uppskattning för olika typer av restauranger (hans upplevelse) med den vid den tiden mycket omskrivna (till och med i DN) våldtäkten i Rissne (en annan upplevelse). Rudbeck bryr sig inte om den tjejen och han har heller aldrig någonsin påstått sig bry sig om henne eller sådan som henne.

Notera att "Pizza!" inte är ett speciellt vanligt i debatten längre. Vad tror du att skälet till det är?
Citera
2022-01-23, 21:47
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Notera att "Pizza!" inte är ett speciellt vanligt i debatten längre. Vad tror du att skälet till det är?
Nazism.
Citera
2022-01-23, 22:20
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Svagheterna i att svänga mellan "rasism mot svenskar" eller att bara skriva "svenska ungdomar" är att det underlättar för motparten att antingen gå full experten10 och skrika att vita-inte-kan-drabbas-av-rasism eller insinuera att SD menar att svenskfödda förnedringsrånare inte är svenska. Vilket de förstås inte är, men det är skapar en onödig out att flytta fokus till SD:s fördomsfullhet.
Det korrekta är då att påtala faktumet att det inte finns några vita människor och att deras påstående till motsatsen är en rasistisk konstruktion. Sedan är det bara mata på med rasiststämpeln i pannan på dem.
Citera
2022-01-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Känslan är som du säger att det håller på att hända något.
Vad som håller på att hända är något som varit på gång i flera år, nämligen att regimkritiker med skilda politiska utgångspunkter finner en minsta gemensam nämnare. Detta har att göra med att det inte längre finns någon regimkritik som hörs i officiella kanaler, som det fanns så sent som för tio år sedan.

Nu är allt svart eller vitt. Antingen är du med regimen eller så är du en antidemokratisk högerextremist. När jag var ung så skildrades alla demonstrationer i media som en grupp hjältar som kämpade emot förtryck (oavsett vad det stod för hemskheter på plakaten). Idag måste man nog demonstrera till stöd för NATO, Soros och Klaus Schwab för att undkomma nazistämpel. Alla demonstranter är usla människor som man får hata hur mycket man vill.

Den frihetliga vänstern har genomskådat det här tricket och inser att de har mer gemensamt med AfS och SwebbTV än de har med Morgan Johansson och Märta Stenevi. I demonstrationen i Stockholm var huvudtalare en fd marxist-leninist som var medveten om att det fanns en grupp NMR-are i folksamlingen men det fick honom inte att ställa in sitt deltagande eller göra avbön dagen efter.
Citera
2022-01-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Var på Coronademonstration i lördags. Det var en sagolik blandning av människor. Faktiskt en sorts övervikt för de alternativa. Redan vid T-centralen kom dom i grupp med sina ryggsäckar på väg mot Norrmalmstorg - folket från Hoting, Vetlanda och Skellefteå. Ja en buss hade tydligen chartrats ända från Norrbotten med hotellövernattning. Jag hade inte stått många minuter på Norrmalmstorg innan jag fick ett flygblad i min hand om Uppenbarelsebokens förutsägelser om jordens undergång. Men här fanns alla sorters människor och en sorts glädje låg i luften. En bra stämning. Det finns ett motstånd nu mot vårt etablissemang ute bland folk som är svårartikulerat. Det handlar inte så mycket om vaccinpassen utan om andra saker. En känsla av att något håller på ett gå väldigt fel. Ja något oartikulerat. Vart kan det leda? Jo det fanns 6 personer från NMR där som bar ett banner i tåget upp mot Sergels Torg. De ville vara med förstås. Men 6 personer av 10 000 kan bli viktiga när demonstrationen ska sänkas av media. Det påstods också (obestyrkt) att fotbollshuliganer skulle dyka upp för att slåss mot polisen. Behovet av att fula ut den här demonstrationen är självklar.
Uppe vid Sergels torg var uppslutningen stor. Jag tror inte en demonstration av den här storleken upplevts på Sergels Torg det här seklet. Kanske är det något som händer trots allt.

https://swebbtv.se/w/gkf2krpymkF7EyrRtLRaLy
Är det ett gäng anti-vaccinmotståndare eller är det personer som ogillar att staten stänger ned? Vad handlar det om? Jag är själv inte vaccinmotståndare. Inte heller tycker att Sverige har varit speciellt tuff i sin lagstiftning eller i agerande för att få ned kurvan så jag följer inte sådana här saker. Vad jag däremot inte förstår är varför ANTIFA, Expo, ETC, Flamman, RS osv. är så upprörda. Vad berör det dem om ett gäng människor ogillar vaccinering eller nedstängningar? Jag tänker mig att ANTIFA skulle emot en nedstängning eftersom de är kaos-anarkister men nu verkar de vara för. Å andra sidan hävdade någon i tråden om än utan bevis att de jobbar för säkerhetstjänsterna så det kanske hör till? Alla de här nazisterna och högerpopulisterna - varför är de emot en nedstängning? Är det av populistiska skäl?

Jag noterade att Max Blumenthal har flippat ut över nedstängningarna i USA. Varför då? Varken Ryssland, Kina eller Kuba och andra länder han vanligtvis skriver gott om har vandrat den här anti-vaccineringsvägen. Kina har förövrigt varit extremt framgångsrika i att få ned virussjukdomen. I Proletären står det ingenting men de f.d. kommunisterna som rört sig mot någon form av mjuk traditionell vänsterpopulism istället för kommunism verkar också sjunga den här anti-vaccineringssången eller i alla fall motsätta sig nedstängningarna.

Kanske är den här anti-vaccineringsvågen tillsammans med den pressande utrikespolitiken är positiv för alla sidor. I och med att nu ANTIFA och liknande figurer är för nedstängningarna (intressant att jag hamnade på samma sida som dem i just detta) också kommer ut som statsvänner kanske vi kan slippa deras charader om att de läser Mikhail Bakunin och bygger en ideologi kring detta. Vidare så tror jag det är bra att alla de här "högerpopulisterna" och de fåtal nazister som jag förstår närvarande kommer ut som just de Trump-inspirerade populister de är. Hur som helst speglar demonstrationen på Sergels torg hur förvirrad västvärlden är idag och bristen på ledarskap.

På tala om annat. Nu har valrörelsen på Expressens ledarsida börjat. Gunnar Wetterberg;

Citat:
I Moderaternas världssyn finns det ett inslag som jag inte begriper. Medan öppningarna mot Sverigedemokraterna blir allt fler förblir dörren mot Socialdemokraterna obevekligen stängd – den kan bara öppnas för en samlingsregering vid ofred, om jag förstått retoriken rätt. Det är irrationellt, det är ansvarslöst – och i mångas ögon (däribland mina) etiskt knepigt, om man ska se det som ett val mellan SD och S, vilket det ju faktiskt är.

(...)

Det är irrationellt, därför att det blir sämre M-politik med SD än med S. Sverigedemokraterna lockar fram det sämsta hos sina partners – och de är aldrig nöjda. M säger sänkt bensinskatt – då kräver SD slopade trängselavgifter och fler motorleder. På brottsbekämpningens område började M med rimliga krav på mer resurser och spaningsbefogenheter, men förslaget om anonyma vittnen hotar i mina ögon rättssäkerheten. SD:s krav på ”återvandring” står i bjärt kontrast till äldreomsorgens ökade behov de närmaste åren. Med rejäl språkutbildning är dagens arbetslösa invandrare en av de få reserver vi har – men M hukar och mumlar. Omvänt skulle M och S kunna göra mycket bra ihop.

(...)

Sverige skulle må bra av en stor koalition, som antagligen behöver Centern för egen majoritet. Den borde vara en reformkoalition för att lösa fem-sex bestämda uppgifter, inte för att stänga ute något annat parti. Den borde vara tidsbestämd – sedan kan de stora partierna på nytt slåss om makten 2026. Då har en framgångsrik strukturpolitik förhoppningsvis krympt utrymmet för populisterna

https://www.expressen.se/ledare/gunn...-moderaterna-/
Wetterberg slår ett slag för en S+M regering med stöd av Centerpartiet. Så varför föreslår han detta? Han föreslår det eftersom vi skulle få mer av samma sak vilket är precis det som Expressen vill. Vidare tänker sig Wetterberg att den lågkvalificerade invandringen skall fortsätta vilket den gör om Centerpartiet är med. Utöver detta finns också en förhoppning om Liberalerna (L) och Miljöpartiet (Mp) skall hålla sig kvar i riksdagen. Om S+M+C kom ut med ett samarbete nu skulle nog både L och Mp hänga kvar vilket också är något som Expressens ledarsida vill. Man kan tycka att SD:s samarbete med USA i utrikesfrågorna;

https://www.mynewsdesk.com/se/sverig...i-mali-3156545

..skall leda till att SD får mer stöd av Bonnierpressen men så icke. Vi kommer inte se den amerikanska ambassaden i Stockholm sjunga Åkessons lov till journalisterna. Istället får Sverigedemokraterna en bredsida av Expressens ledarsida som tack för att SD nu bär vatten åt amerikansk utrikespolitik. Å andra sidan har uppenbarligen den här ingången bidragit till att förmå M och KD att ändra uppfattning om SD.

Det är så mycket maktstrider och särintressen i inrikespolitiken och utrikespolitiken att jag knappt själv förstår vad som pågår längre. Således är det kanske inte så konstigt att folk dyker upp på en anti-vaccin och anti-nedstängning demonstration. Ingen vet riktigt vad som pågår och detta är ett sätt förvissa människor att kanalisera sin ilska mot de politisk beslut som fattats de senaste decennierna. Det kanske är missriktat men ett tecken i tiden.

Citat:
Ja, tyskarna är ryssmarionetter.

Ukraine accuses Germany of 'encouraging Putin' over refusal to send weapons to Kyiv
https://www.euronews.com/2022/01/22/...ending-weapons Det här pratet om jobb som förekommer i tråden... varifrån kommer detta? Var det 2013 som Reinfeldt sade att arbetslöshet bland etniska svenskar mitt i livet var obefintlig? Jag är säker på det. Vad gäller "gamers" så kan de i allra värsta fall alltid få ett jobb som telefonförsäljare. I USA så var det under Trump den lägsta arbetslösheten som någonsin mätts upp. Allt det här jobbpratet verkar vara rent trams.
Jag vill nog hävda att Tyskland är en marionett till USA och har varit så sedan 1945. Min position angående Ukraina är jag anser att Ukraina skall vara självständigt och gå med i EU men att de inte skall släppas in i NATO på samma sätt som Finland. Du förstår uppenbarligen inte vad jag tycker politiskt. Mina åsikter är sådana som återfinns bland dinosaurier så jag förstår att du inte förstår vad jag tycker. Angående arbetslösheten i USA så har den sett ut så här sedan 1995.

http://www.shadowstats.com/alternate...loyment-charts

Det handlar om hur du definierar arbetslöshet men du har som sagt inte satt dig in i frågorna eftersom ditt jobb i tråden är att säga "nej" när alla säger "ja" och "ja" när alla säger "nej". Jag kan tycka att det är rätt kul så du får gärna fortsätta med det.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-23 kl. 23:11.
Citera
2022-01-23, 23:25
Medlem
Det här med gamers är intressant eftersom det ju inte bara handlar om solospelande eller ens gruppspelande utan också om streamande av spelande inför publik på plattformar som Twitch. Det finns professionella "strömmare" som interagerar med sin publik medan de samtidigt spelar Minecraft eller vad det nu kan vara.

Poängen är att själva det yrkesmässiga interagerandet med en flyktig publik skapar en dynamik som får intressanta konsekvenser. Det är inte bara så att influencern påverkar sina fans, det är också fansens feedback som formar innehållet över tid. Det finns heller inga vattentäta skott mellan politisk agenda och spelen eller andra hobbies. Den som kan locka en stor publik genom att spela ungdomars favoritspel, får på samma gång ett politiskt påverkanskapital. Ett exempel till vänster är Hasanabi som översatt svågerpolitiskt kändisskap från Cenk Uygurs TYT till en egen stor plattform som Twitch-profil som lockat t ex AOC att hänga digitalt och spela datorspel.

En annan är Destiny som gjort sig ett namn som snabbpratande och effektiv debattör, liksom Vausch. Superirriterande lättviktare som ändå tävlar om en plats högst upp i en hierarki av politiska debattörer med stort avtryck i sociala medier. En annan "gameraktör" är Mister Metokur som har ett mycket stort påverkanskapital, vilket senast illustrerades för "Jack Murphy".

Ni som inte känner igen referenser som "Bloodsports" och avfärdar detta som trivialiteter, missar något väsentligt som det är svårt att riktigt förklara, eftersom det förstås ÄR trivialiteter. Men jag kan lova er att dessa olika ekosystem är högintressanta för astroturfande och psyops från Makten, på samma sätt som 4chan är det. När Destiny av alla människor alldeles nyss talade med en judisk debattör om det hycklande i att vit etnonationalism behandlas annorlunda än all annan tribalism - och fick motvilligt medhåll - så är det någonstans viktigt som exempel på hur samhället och debatten kan och måste förändras. Destiny var tidigare känd för att platta till Trumpanhängare och erbjuda något slags progressivlibertarianskt åsiktspaket och var åtminstone för några år sedan långt ifrån någons /ourguy/. Men nu verkar det som att en slags blind tävlingsinstinkt att kunna vinna debatter på nätet, förändrat hans åsikter till kärnan i det jag predikat här i tråden: Nu när världen inte är så fredlig som den i önskedrömmen är, är det näst bästa alternativet att acceptera en partisk verklighet. Identitetspolitisk pacifism är destabiliserande naivitet och inte berömvärd idealism.

Är jag ensam om att ha lyssnat på Metokurs nyårsström om "Jack Murphy"? Detta är konkret metapolitisk kritik av samma typ som jag skrupulöst bedrivit mot Aron Flam, även om det i den senares fall inte handlade om bokstavliga dildos i baken på Chaturbate. "Jack Murphy"-sagan är oironiskt något jag vill se Edgerton skriva en låååååång sammanfattning av. Den har bottnar och väcker relevanta frågor om hur det virala ekonomin orkestreras.
Citera
2022-01-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Idag har även Bryssel brunnit, EU byggnader attackerats, EU-flaggan bränts och bussar åkt runt med profilbilder på diverse Davosliberaler med texten "Wanted". Lägger du till hur det ser ut i imperiets kärnland för nuvarande admin så är det inte så konstigt att de alla desperat letar efter ett krig att flytta den arga mobbens uppmärksamhet mot.

Edit: Bussen https://twitter.com/i/status/1485287616115322882
Jag tror inte riktigt det handlar om att flytta fokus till Ryssland och Kina. Jag tror konflikten mellan Kina/Ryssland/Iran/Belarus och västvärlden är en separat konflikt. Den här anti-vaccination och anti-nedstängningsrörelsen verkar vara mer en ledarlös folklig protest. Jag tror den inte är styrd uppifrån utan mer en reaktion på att många anser att något är fel. Då kanaliseras det till Covid-19. Man kan nog lugnt säga att de här vaccinpassen var en jävligt korkad idé. De skulle ha gjort som Kina som omgående slog ned viruset. I USA har det nu dött nära 890,000 människor (2,661 per miljon) i Covid-19 medan det har dött 4,636 (3 per miljon) i Kina. I auktoritära Singapore har det dött 143 per miljon. Du ser samma sak överallt. I asiatiska länder har de låg dödlighet medan den är skyhög i primärt västerländska länder.

Jag vet inte riktigt om sådana här rätt protester mot etablissemanget kommer ge några utslag. Jag menar - det är som att protestera mot Davosliberalerna utan att läsa vad de faktiskt skriver och följa deras resonemang. Det finns mycket att vara kritisk till men att de skulle vilja etablera någon form "världsstat" är rätt bisarrt och konspiratoriskt. På nätet finns det ju rätt många som läser en del rubbade dokument skrivna av FN och sedan drar de långtgående slutsatser rörande detta.

De sätter sig inte in i frågorna och sedan sitter på de Youtube och berättar för en ännu mer okunnig publik om vad de läst. Mycket av problemen ligger i att vårt samhälle är så satans förljuget. Till och med Ryssland är rätt förljuget och då i synnerhet RT även om det är bättre än Schibsted och Bonnierpressen. Det är något man lär sig av i press i asiatiska länder. De kör oftast med väldigt öppna kort så folk vet vad som sker och varför det sker. Folk kan fatta rationella beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vad som håller på att hända är något som varit på gång i flera år, nämligen att regimkritiker med skilda politiska utgångspunkter finner en minsta gemensam nämnare. Detta har att göra med att det inte längre finns någon regimkritik som hörs i officiella kanaler, som det fanns så sent som för tio år sedan.

Nu är allt svart eller vitt. Antingen är du med regimen eller så är du en antidemokratisk högerextremist. När jag var ung så skildrades alla demonstrationer i media som en grupp hjältar som kämpade emot förtryck (oavsett vad det stod för hemskheter på plakaten). Idag måste man nog demonstrera till stöd för NATO, Soros och Klaus Schwab för att undkomma nazistämpel. Alla demonstranter är usla människor som man får hata hur mycket man vill.

Den frihetliga vänstern har genomskådat det här tricket och inser att de har mer gemensamt med AfS och SwebbTV än de har med Morgan Johansson och Märta Stenevi. I demonstrationen i Stockholm var huvudtalare en fd marxist-leninist som var medveten om att det fanns en grupp NMR-are i folksamlingen men det fick honom inte att ställa in sitt deltagande eller göra avbön dagen efter.
Jag tror inte det handlar om den "frihetliga" vänstern i form av trotskister och anarkister. Det handlar mer om f.d. marxist-leninister och andra som rört sig mot en mer generell vänsterpopulism och där med passar den här typen av tillställningar dem. De här trotskisterna (RS) och anarkisterna (ANTIFA) finns i princip till för att bära vapen åt de stora liberala tidningarna. Det mesta de gör är att sparka på arbetslösa, psykisk sjuka och desillusionerade människor. Om vi går tillbaka tio år så är vid vid 2012. Då hade vi den så kallade SD-vågen och ett hysteriskt etablissemang. Nu har SD accepterade som en del av de politiska eliterna och de bär såklart vatten åt samma eliter även om SD har en något annan ingång precis som Lag och Rättvisa i Polen. Jag tror som sagt att problemet är att det inte finns någonting för dagens eliter att erbjuda på det sättet som tidigare. Möjligen gynnas 1/3 av befolkningen av det system vi har och det är inget framåtskridande system. I princip alla västerländska stater har samma problem om än att de är mindre i östra Europa.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-24 kl. 00:16.
Citera
2022-01-23, 23:49
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det här med gamers är intressant eftersom det ju inte bara handlar om solospelande eller ens gruppspelande utan också om streamande av spelande inför publik på plattformar som Twitch. Det finns professionella "strömmare" som interagerar med sin publik medan de samtidigt spelar Minecraft eller vad det nu kan vara.

Poängen är att själva det yrkesmässiga interagerandet med en flyktig publik skapar en dynamik som får intressanta konsekvenser. Det är inte bara så att influencern påverkar sina fans, det är också fansens feedback som formar innehållet över tid. Det finns heller inga vattentäta skott mellan politisk agenda och spelen eller andra hobbies. Den som kan locka en stor publik genom att spela ungdomars favoritspel, får på samma gång ett politiskt påverkanskapital. Ett exempel till vänster är Hasanabi som översatt svågerpolitiskt kändisskap från Cenk Uygurs TYT till en egen stor plattform som Twitch-profil som lockat t ex AOC att hänga digitalt och spela datorspel.

En annan är Destiny som gjort sig ett namn som snabbpratande och effektiv debattör, liksom Vausch. Superirriterande lättviktare som ändå tävlar om en plats högst upp i en hierarki av politiska debattörer med stort avtryck i sociala medier. En annan "gameraktör" är Mister Metokur som har ett mycket stort påverkanskapital, vilket senast illustrerades för "Jack Murphy".

Ni som inte känner igen referenser som "Bloodsports" och avfärdar detta som trivialiteter, missar något väsentligt som det är svårt att riktigt förklara, eftersom det förstås ÄR trivialiteter. Men jag kan lova er att dessa olika ekosystem är högintressanta för astroturfande och psyops från Makten, på samma sätt som 4chan är det. När Destiny av alla människor alldeles nyss talade med en judisk debattör om det hycklande i att vit etnonationalism behandlas annorlunda än all annan tribalism - och fick motvilligt medhåll - så är det någonstans viktigt som exempel på hur samhället och debatten kan och måste förändras. Destiny var tidigare känd för att platta till Trumpanhängare och erbjuda något slags progressivlibertarianskt åsiktspaket och var åtminstone för några år sedan långt ifrån någons /ourguy/. Men nu verkar det som att en slags blind tävlingsinstinkt att kunna vinna debatter på nätet, förändrat hans åsikter till kärnan i det jag predikat här i tråden: Nu när världen inte är så fredlig som den i önskedrömmen är, är det näst bästa alternativet att acceptera en partisk verklighet. Identitetspolitisk pacifism är destabiliserande naivitet och inte berömvärd idealism.

Är jag ensam om att ha lyssnat på Metokurs nyårsström om "Jack Murphy"? Detta är konkret metapolitisk kritik av samma typ som jag skrupulöst bedrivit mot Aron Flam, även om det i den senares fall inte handlade om bokstavliga dildos i baken på Chaturbate. "Jack Murphy"-sagan är oironiskt något jag vill se Edgerton skriva en låååååång sammanfattning av. Den har bottnar och väcker relevanta frågor om hur det virala ekonomin orkestreras.

Mister Metokur aka Jim har ju stämpel som "Internets Aristokrat" och torde vara känd hos de flesta som hänger på internet. Han försvann ju för några år sedan men verkar ha återkommit. Just hans "Jack Murphy" stream var det första jag sett av honom på länge. Jag har ingen aning om vem "Jack Murphy" är och det hade inte heller Jim så streamen blev väldigt rolig (såg den efterhand på youtube).

"Who tf is Jack Murphy and why do I keep seeing videos of him mastrubating?"

Ämnet Jack Murphy blev ju dock lite intressant, känns som uppenbar astroturf.
Citera
2022-01-23, 23:59
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror inte riktigt det handlar om att flytta fokus mot krig. Jag tror konflikten mellan Kina/Ryssland/Iran/Belarus och västvärlden (då främst) USA är en separat konflikt. Den här anti-vaccination och anti-nedstängningsrörelsen verkar vara mer en ledarlös folklig protest. Jag tror den inte är styrd uppifrån utan mer en reaktion på att många anser att något är fel. Då kanaliseras det till Covid-19. Man kan nog lugnt säga att de här vaccinpassen var en jävligt korkad idé. De skulle ha gjort som Kina som omgående slog ned viruset. I USA har det nu dött nära 890,000 människor (2,661 per miljon) i Covid-19 medan det har dött 4,636 (3 per miljon) i Kina. I auktoritära Singapore har det dött 143 per miljon. Du ser samma sak överallt. I asiatiska länder har de låg dödlighet medan den är skyhög i primärt västerländska länder.

Jag vet inte riktigt om sådana här rätt protester mot etablissemanget kommer ge några utslag. Jag menar - det är som att protestera mot Davosliberalerna utan att läsa vad de faktiskt skriver och följa deras resonemang. Det finns mycket att vara kritisk till men att de skulle vilja etablera någon form "världsstat" är rätt bisarrt och konspiratoriskt. På nätet finns det ju rätt många som läser en del rubbade dokument skrivna av FN och sedan drar de långtgående slutsatser rörande detta.

De sätter sig inte in i frågorna och sedan sitter på de Youtube och berättar för en ännu mer okunnig publik om vad de läst. Mycket av problemen ligger i att vårt samhälle är så satans förljuget. Till och med Ryssland är rätt förljuget och då i synnerhet RT även om det är bättre än Schibsted och Bonnierpressen. Det är något man lär sig av i press i asiatiska länder. De kör oftast med väldigt öppna kort så folk vet vad som sker och varför det sker. Folk kan fatta rationella beslut.

Jag tror inte det handlar om den "frihetliga" vänstern i form av trotskister och anarkister. Det handlar mer om f.d. marxist-leninister och andra som rört sig mot en mer generell vänsterpopulism och där med passar den här typen av tillställningar dem. De här trotskisterna (RS) och anarkisterna (ANTIFA) finns i princip till för att bära vapen åt de stora liberala tidningarna. Det mesta de gör är att sparka på arbetslösa, psykisk sjuka och desillusionerade människor. Om vi går tillbaka tio år så är vid vid 2012. Då hade vi den så kallade SD-vågen och ett hysteriskt etablissemang. Nu har SD accepterade som en del av de politiska eliterna och de bär såklart vatten åt samma eliter även om SD har en något annan ingång precis som Lag och Rättvisa i Polen. Jag tror som sagt att problemet är att det inte finns någonting för dagens eliter att erbjuda på det sättet som tidigare. Möjligen gynnas 1/3 av befolkningen av det system vi har och det är inget framåtskridande system. I princip alla västerländska stater har samma problem om än att de är mindre i östra Europa.

Protesterna är folkliga och definitivt inte astroturf, missnöjet över eliten i hela västvärlden är tydlig och vaccinpass kan ha varit starten men jag tror att det kommer växa och inte lägga sig bara för att pandemin/uteblivna vaccinpass lägger sig.

Storpolitik 101, när populasen börjar titta på dig och dina fallerande policys behöver du en extern fiende som samlar folket (patriotism) och flyttar fokus bort från dig själv.

Om minnet inte sviker så hade Putin en jobbig period på hemmaplan när Ryssland gick in i Georgien.

Nåväl, konflikten USA med vasaller mot Kina/Ryssland/Hela världen har nog som du säger mer med något annat att göra. Någon form av extistentiell konflikt för Davos. Dock menar jag att samma elit behöver ett krig eller konflikt för att flytta fokus från sig själva och deras fallerande samhällen med allt mer missnöje.

Ukraina? Balkan? Taiwan? Spelar ingen roll, så länge de kan flytta fokus för en stund. För just nu är de under oerhörd press på hemmaplan. Inflation och energipriser har ju nu också satt rejäl fart, det sista eliten behövde...
Citera
2022-01-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Mister Metokur aka Jim har ju stämpel som "Internets Aristokrat" och torde vara känd hos de flesta som hänger på internet. Han försvann ju för några år sedan men verkar ha återkommit. Just hans "Jack Murphy" stream var det första jag sett av honom på länge. Jag har ingen aning om vem "Jack Murphy" är och det hade inte heller Jim så streamen blev väldigt rolig (såg den efterhand på youtube).

"Who tf is Jack Murphy and why do I keep seeing videos of him mastrubating?"

Ämnet Jack Murphy blev ju dock lite intressant, känns som uppenbar astroturf.

För mig är det intressant hur spektaklet (för att tala med Debord) fungerar och i vilken mån det går att påverka ett genomriggat system. Det finns paralleller med konfliktlinjerna som ibland manifesterat sig i tråden med de svenska varianterna av "alt lite", grindvakter och grifters och skådespelet i den anglofona virtualiteten.

"Jack Murphy" plockades upp av Tim Pool och Cernovich på samma sätt som sker med vissa men inte andra i Sverige och förlänades samma sorts "rumsrenhet" som känns trygg för paranoida systemkritiker här också. Och leder lika snett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in