Citat:
Ursprungligen postat av
Selmer
Tärningen är redan kastad. Staten kommer inte att göra en tvärvändning och och öppna upp samhället igen. För det första kommer den ekonomiska vinsten vara begränsad med tanke på att övriga Europa har isolerat sig, för det andra kommer det att vara svårt att rättfärdiga i och med att man redan har inlett isoleringen av Sverige. I händelse av Corona blir värre än den vanliga influensan (vilket är mycket troligt) är det dessutom mer politiskt gynnsamt att kunna i efterhand kunna hävda att man åtminstone försökte förhindra dess spridning. Att krisen är överdriven är helt klart. Det som skedde i efterdyningarna av mordet på Frans Ferdinand var också överdrivet. Men när processen väl hade satts i rörelse gick den inte att stoppa.
Sverige har inte gjort så mycket mer än att begränsa antalet till 500 personer. Jag tror inte de kommer göra så mycket mer. Drygt 60,000 dör varje år i Italien i influensa. Det handlar nu om 4,032 som ha dött. På sin höjd kanske vi talar om 40,000 döda totalt. Under 2013-14 dog det 68,000 i influensa i Italien. Precis som Kerstin Hessius ser jag inget i data som antyder om att detta skulle vara en enorm kris. Jag erkänner själv att jag blev nervös men efter att läst mig in på dödsfallen håller jag nog med Johan Giesecke och folkhälsomyndigheten - det finns ingen mening med att att överdriva det här men detta har gjorts av media och politiker.
Varför? Jag kan dock inte förklara varför Lombardiet kollapsar - antagligen på grund av antalet gamla är så pass många där. Vi har inte sett samma sak i övriga Europa. Nu spelar det som sagt ingen roll eftersom marknaden kollapsar. Istället för att ärligen ha kommunicerat med folket har politiker, byråkrati och media initialt ljugit vilket orsakade panik. Det finns en poäng med att spela med öppna kort men det klarar inte efterkrigstidens politiker av. Som Anna Ekström, utbildningsminister som säger; "Alla har viktiga jobb" och ger sedan gräddfil till finansfolk och skvallerjournalister. Folk står helt frågande.
Vidare om alla har "lika viktiga jobb" skulle lönerna se likadana ut men det gör de inte. Det är marknaden som bestämmer vad som är viktigt jobb och inte. Om inte staten hade subventionerat media genom press och distributionsstöd hade de stora delar av media försvunnit idag. Istället hade vi haft Public Service och småsajter. Väldigt många meningslösa BS jobb dör just nu inklusive stora delar av gig och låglöne-ekonomin. Det visar på att den politiska/mediala/finansiella/byråkratiska eliten byggde ett luftslott. Som du skriver kan politikerna inte bara vända på detta. Staten sa "BU" av någon anledning och då agerar marknaden och samhället i stort. Detta är lika oförklarligt som första världskrigets utbrott.
Vi kommer säkert få 20% arbetslöshet inom 6 månader. Vidare är det det näringslivet som tar smällen vilket innebär att skattepengarna kommer att sina. Väldigt många människor kommer vara fruktansvärt arga. Som du skriver så kommer inte heller gränserna öppnas. Att ta emot 100,000 "flyktingar" om året kommer att bli en omöjlighet. Det kommer bli svårt för den vänsterliberala politikerna att kunna lova någonting i valet 2022.
Att "skitsnacka" sig till makten och förtroende som politikerna gör nu tror jag inte hjälper. Arbetslösa människor (i synnerhet ur medelklassen) tenderar att vakna till rätt snabbt. Detta kan antagligen bli eliternas död just på grund av att de är så inkompetenta och kanske ännu mer på grund av att de byggt en lånedriven konsumtionsekonomi som bygger på en ständig befolkningsökning och finansiering. De öppna gränsernas tid är definitivt död och var döende redan innan krisen.