2020-03-21, 00:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Varför gå runt frågan som katten kring grötfatet. Media i det Liberala Imperiets kärnland har samma ägarbild som den svenska.
Jo, men den tar sig väl uttryck på olika sätt. Nu var det ju den svenska pressens relation till staten som diskuterades. Bonniers och judarna har vi diskuterat så många gånger förr.
Citera
2020-03-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra inlägg.

Ja, den amerikanska pressen är ett kapitel för sig. Den är dels väldigt ideologisk/politisk på ett sätt som känns udda för en svensk van vid "obundet liberala" tidningar, och dels ägarlojal på gränsen till korruption. Vilket du skriver. Det är uppenbart varför fake news-media var en tacksam måltavla för Trump, fast han ju själv tillhör den här kategorin ultraförmögna amerikaner som kan göra precis vad de vill. Jag har fått intrycket att det allmänna förtroendet för pressen är lägre i USA än här, och att det är vanligare där än här att man håller sig med en hustidning som beskriver i synnerhet amerikansk politik på ett ensidigt sätt. Man köper en livsstilsmarkör. Den här "tidningstraditionen" finns inte kvar i Sverige, som i att det är svårt att föreställa sig ett borgerligt hem utan SvD.

Annars är det väl som du säger: det handlar om ett slags feodalism. Förmåner och stöd i utbyte mot lojalitet. Att TU går ut med denna sin hemställan nu beror så klart på att tidningsdöden plötsligt framstår som en akut möjlighet under den kris som seglat upp. Om den pressade liberala regeringen kan få extra understöd i gengäld är detta en win-win-situstion för båda parter, om än inte för det svenska folket.

Som jag skrev för ett par dagar sedan tror jag att det kan bli annat ljud i skällan på sikt, p.g.a. just KD+M+SD. Det du skriver om Svenskt näringsliv ger ytterligare perspektiv på det. Blir intressant att se vad ett eventuellt krispaket för att rädda MSM-tidningarna medför i fråga om regeringsvänlighet, aggressionsgrad och generell enkelspårighet. Det kan leda till bisarra förvecklingar.

New York Times ägs av Sulzbergerfamiljen. De är värda ungefär en 200-300 miljoner dollar men deras politiska makt är enorm eftersom de har kontroll över New York Times Company. Däremot är företaget inte värt så mycket och det är inte särskilt lönsamt. Således, mer lönsamma företag så som Carlos Slims megaföretag América Móvil köpte in sig för ett par år sedan. Magiskt upphörde kritiken av hans verksamhet. Notera att Slim inte är någon politiskt korrekt liberal. Han har liten respekt för amerindianerna i Latinamerika och människoliv.

Om du inte känner till detta så är den rikaste tio procenten i Latin-Amerika vita män med spanskt och portugisiskt ursprung. De har liten respekt för människoliv och bry sig nämnvärt om det omgivande samhället som de bor i. De bor i gated communities, har en förkärlek för brutala (och oftast olagliga) affärsmetoder och flyger helikopter mellan hem och arbete. Detta är verkligheten i Latinamerika och detta är inget som dessa neo-conquistadorer vill skall läcka till västvärlden.

Den okunniga västerländska vänstern kallar dem för "fascister" men de är inte "fascister". Conquistadorer på 1500-talet likväl som neo-conquistadorer är tjuvar och inga nationalister. Vidare ägnade de sig inte åt "ersättningskolonialism" som i USA men åt en form exploaterings-kolonialism - där syftet var att tjäna pengar och sedan åka hem till Spanien och Portugal. Under 1920-1940-talet så fanns det en del nationalister i Chile, Argentina, Uruguay och Brasilien som sneglade på nazisterna i Tyskland och fascisterna i Italien men de har inget med neo-conquistadorer att göra.

Mycket av konflikterna i Latinamerika (utanför Argentina, Chile och Uruguay) handlar om just att "neo-conquistadorerna" ägnar sig åt skövling av skog, oetisk gruvdrift, oetiska industrijordbruk och övertagande av naturresurser från amerindianer. Detta kan du såklart inte läsa om i New York Times. Tvärtom ägnar tidningen mycket tid åt att försvara varje amerikansk intervention på kontinenten - vilka syftar till att ge den politiska makten till "neo-conquistadorer".

På 1950-1980-talet var metoderna mycket mer våldsamma. Operation Condor är antagligen den mest kända amerikanska interventionen som gav upphov till en lång rad militärdiktaturer där bland Pinochet i Chile. Idag hävdar det liberala västerlandet att de här "neo-conquistadorerna" ägnar sig åt att försvara liberal demokrati. I synnerhet i Venezuela men det är inte sant.

Problemet för liberalerna i väst är att de här neo-conquistadorerna i viss mån har tröttnat på den dysfunktionella neoliberalismen som New York Times förespråkar. De vill återgå till de gamla hårda metoderna. Det är därför de drev fram bland annat Jair Bolsonaro - vilket resulterade i mycket upprördhet hos liberalerna. För att lämna New York Times och Latinamerika. När Amazon köpte Washington Post och där med upphörde den kritiken mot att Amazon betalar 0% i företagsskatt. Det är också ett exempel på hur amerikansk media fungerar.

Donald Trump var inte kontroversiell innan han ställde upp i presidentvalet. Han ärvde ett mindre hotellimperium värt ett par miljarder dollar och även om han var (och är rik) kunde han inte köpa sig till makten. Han var tvungen att vända sig till andra miljardärer för att tillsammans med dem skramla ihop till presidentposten. De här miljardärerna som Trump vände sig till var primärt judiska ultra-sionister. Vanligtvis brukar de inte få allt för mycket från amerikanska presidenter eftersom deras uppfattningar är som bekant så extrema. Trump gick till val på ett populistiskt och provokativt budskap och byte uppfattning så fort han klev in i vita huset. De andra miljardärerna ogillade dock Trumps metoder där av ilskan från deras sida. Endast Fox News (hejarklack till GOP) gav sitt stöd men det var motvilligt. Idag har nog många svårt att se vad poängen är med Donald Trump - men antagligen blir han återvald. Notera att det inte är Trumps politik som gör media förbannade men att han piskar upp en nationalistisk stämning. Det samma kan sägas om Boris Johnson. Det är inte vad hans agenda är men hans strategi som skapar osämja hos eliterna.

Som jag skrev så är den primära skillnaden mellan amerikansk och svensk media att den förstnämnda är privatägd av eliterna. De är oftast dem som tillsammans med andra också finansierar politikerna. Svensk media har ett samarbete med politikerna. En svensk konsensusmodell men det är också en modell som vanlig i övriga världen.

Alla i eliterna är inte överens. Det finns skiljelinjer mellan dem precis som det finns skiljelinjer mellan partier och medlemmar i partier. Den här typen av kriser som vi befinner oss i sätter press på eliterna och skapar osämja internt. Vem skall ha vad? Varför skall mediehusen har 3-4 miljarder över två år? Varför är inte finanssektorn mer prioriterad? Nöjes, hotell och restaurangbranschen är enormt stor med många anställda. De vill också ha en del av kakan. Du har energibranschen och industrisektorn som vill ha pengar. Notera att staten gav drygt 500 miljoner till sporten. Det är för att hålla publikpopulära hockeyn, fotbollen och friidrotten vid liv. De fick lika mycket som kultursektorn men detta är en rätt liten bransch. Den är olönsam jämfört med sportbranschen och anställer få men å andra sidan är stödet för V, Mp och S mycket stort i kultursvängen.

Det finns såklart fler som vill ha pengar. Du har alla byråkrater som vill ha pengar till sina hobbyprojekt. Problemet är bara att inga pengar finns. Solidariteten minskar också. Detta är en kaosartat situation. Utöver detta har du såklart den övre medelklassen i Stockholm som tillhör den rikaste 15-20 procenten i Sverige. Många av dem kommer att förlora sina arbeten. Många av dem är också bolånetorskar. Det handlar inte bara om genuscoacher men folk i konjunkturkänsliga branscher så som reklam/kommunikation/pr-branschen. Du har också mängder av människor i finansbranschen som sjunger på sista melodin - där av Kerstin Hessius utbrott i TV. Det går kalla kårar genom alla som inte är evighetsanställda tjänstemän i kommun, stat och landsting. Den dåliga stämningen, ilskan, konflikterna, illviljan och rädslan kommer att förvärras ju längre tiden går. Refugees Welcome är det sista de här människorna tänker på just nu.

Sverige är som brukar säga - rostat.
Senast redigerad av Edgerton 2020-03-21 kl. 01:32.
Citera
2020-03-21, 01:48
Medlem
Långt och mångordigt inlägg.

Men håller med dig om det mesta.
Citera
2020-03-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Sverige har inte gjort så mycket mer än att begränsa antalet till 500 personer. Jag tror inte de kommer göra så mycket mer. Drygt 60,000 dör varje år i Italien i influensa. Det handlar nu om 4,032 som ha dött. På sin höjd kanske vi talar om 40,000 döda totalt. Under 2013-14 dog det 68,000 i influensa i Italien. Precis som Kerstin Hessius ser jag inget i data som antyder om att detta skulle vara en enorm kris. Jag erkänner själv att jag blev nervös men efter att läst mig in på dödsfallen håller jag nog med Johan Giesecke och folkhälsomyndigheten - det finns ingen mening med att att överdriva det här men detta har gjorts av media och politiker.

Skillnaden är att de som dör av influensa gör det utspritt under höst, vinter och vår. Corona å andra sidan orsakar en flaskhals-effekt: många dör under en väldigt kort tidsperiod, vilket kommer att leda till att sjukvården brakar samman. Dessutom riskerar corona att leda till omfattande spridning på sjukhusen i mycket större grad än influensa, för vilken det finns vaccin och mot vilken de flesta har en viss resistens. Dessutom är behandlingen av influensapatienter långt ifrån lika beroende av bristvaran respiratorer/ventilatorer som behandlingen av coronapatienter.

Att vi står inför en kris är mycket sannolikt. Sjukhusen kommer att upphöra att fungera under april månad, och liken kommer att samlas på hög. Men krisen är i grund och botten psykologisk: vi är inte vana vid massdöd och därför får politikerna panik och bommar igen hela samhället, trots att corona redan har kommit in och slagit rot i befolkningen.
Citera
2020-03-21, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det finns såklart fler som vill ha pengar. Du har alla byråkrater som vill ha pengar till sina hobbyprojekt. Problemet är bara att inga pengar finns. Solidariteten minskar också. Detta är en kaosartat situation. Utöver detta har du såklart den övre medelklassen i Stockholm som tillhör den rikaste 15-20 procenten i Sverige. Många av dem kommer att förlora sina arbeten. Många av dem är också bolånetorskar. Det handlar inte bara om genuscoacher men folk i konjunkturkänsliga branscher så som reklam/kommunikation/pr-branschen. Du har också mängder av människor i finansbranschen som sjunger på sista melodin - där av Kerstin Hessius utbrott i TV. Det går kalla kårar genom alla som inte är evighetsanställda tjänstemän i kommun, stat och landsting. Den dåliga stämningen, ilskan, konflikterna, illviljan och rädslan kommer att förvärras ju längre tiden går. Refugees Welcome är det sista de här människorna tänker på just nu.

Yepp! Väl formulerad sammanfattning av vad som väntar Sverige i den närmaste framtiden. En kändis i sammanhanget som brukar figurera i mediesammanhang är Isobel Hadley-Kamptz och hon är riktigt riktigt rädd nu:

Isobel Hadley-Kamptz
@isobelsverkstad
jag har tagit det här rätt bra hittills, men i dag har jag ångest. jag har liksom ingen aning om hur jag ska försörja mig framöver, och de jobb jag har nu måste utföras samtidigt som jag har en 3-åring hemma och det finns ingen chans i världen att jag kommer klara deadline.
jag har alltid tvångssparat neurotiskt, och har därför fått ihop en del besparingar (som jag har tänkt ska täcka det faktum att jag ju aldrig kommer få någon rimlig pension), men detta, min ekonomiska trygghet, har tappat 30 procent i värde på en månad. Och det kommer bli värre
https://twitter.com/isobelsverkstad/...248028672?s=20

Det är inte bara alla uppdrag som nu försvinner för många i mediebranschen och i kultursektorn, deras investeringar de har gjort genom att trixa med det kapitalistiska systemet - som de ofta föraktar n.b. - börjar sakta men säkert urgröpas med börsernas fall.

Jag skulle tro att de flesta trådkändisar på den andra sidan i kriget om mångkulturen sover rätt dåligt just nu.

Edit:

Kerstin Hessius är i detta nu i Nyhetsmorgon i TV4 och gråter ut och manar till att stoppa alla åtgärder som slår mot ekonomin; implicit att strunta i de gamla och sjuka.
Senast redigerad av arbetet 2020-03-21 kl. 08:32.
Citera
2020-03-21, 10:26
Medlem
Medial antirasism ökade spridningen?

En intressant men tragikomisk nyhet. Den antirasistiska kampanjen krama en kines kan ha bidragit till spridning av Wuhan influensan.

https://summit.news/2020/03/20/itali...irus-response/
Citera
2020-03-21, 11:05
Medlem
Den direkt samhällsdestruktiva organisationen Teskedsorden skräder minsann inte orden när de på ett närmast demonstrativt sätt manifesterar sitt svensk- och framförallt vithetshat. Jag baxnar! Blodtrycksmedicin för behövande rekommenderas vid läsning.

Citat:
I kölvattnet av de ungdomsrån med förnedrande inslag och grov misshandel av personer som av gärningsmännen kallades ”svennar”, finns en bubblande ilska. Diskussionen om rasism mot vita finns eller inte har återigen blivit ett återkommande inslag på sociala medier.

Hatbrottslagstiftningen gör ingen skillnad mellan minoritets- och majoritetsgrupper. Men diskussionen aktualiserar den större frågan om det finns en så kallad ”omvänd rasism”, det vill säga rasism mot vita. Svaret är enkelt. Det finns inget sådant som omvänd rasism i Sverige.

Ungdomsrånen är fruktansvärda och brutala på alla sätt och vis, och ska på inga sätt förringas. Men det är inte rasism. Att kalla det omvänd rasism är att trivialisera den faktiska rasismen.

Vita personer som tillhör majoritetssamhället kan, precis som alla, utsättas för fördomar och i vissa fall diskriminerande handlingar på grund av sin religion, funktion eller könsidentitet. Vita kan också utsättas för handlingar och fördomar baserade på sin ljusa hudfärg. Men det är inte rasism.

Att det höjs röster till stöd för den så kallade omvända rasismen är problematiskt. Att överge en gemensam förståelse för vad rasism är riskerar att underminera de analyser och verktyg vi har för att kunna stävja den. Det är att sudda bort historien av systematiskt förtryck av icke-vita människor som ansetts stå lägre i rang. Och det är att förminska en stor grupp av människors upplevelser av rasism.

Avslutningen är magnifik i sin tydlighet över var prioriteten ligger hos Teskedsorden.

Citat:
I fallet med ungdomarna som blivit förnedringsrånade, utnyttjas deras trauma av personer som har helt andra agendor än att bry sig om de utsatta ungdomarna på riktigt. De används som brickor av högerextrema krafter för att flytta fokus från den strukturella rasismen.

Jaha, så när vita, svenska ungdomar blir förnedringsmisshandlade och urinerade i munnen av invandrare av den absolut enda anledningen att de är vita etniska svenska ungdomar så är det viktigaste enligt Teskedsorden att vurma för de "utsatta ungdomarna" och att rasiststämpla alla som säger emot. Tvi vale!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...inte-i-sverige
Citera
2020-03-21, 11:10
Medlem
Apropå mitt förra inlägg så citerar jag från Teskedsordens hemsida.

Citat:
Teskedsorden kämpar för ett jämlikt samhälle där allas rättigheter respekteras – oavsett kön, etnicitet, sexualitet eller funktionalitet.*

Allas rättigheter minsann? Även etniska svenskars intressen?
Citera
2020-03-21, 11:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Och med de senaste cirka trettio årens kakistokratiska maktetablissemang, så staplas kriserna ovanpå varandra. Alltså behöver statens megafoner och de regimtrogna medierna tillrättalägga bilden av Sverige hela tiden.
Ja, men det blir billigare om SVT sköter detta & resten läggs ner, för dom är ändå bara karbonkopior av varandra.
Citera
2020-03-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Den direkt samhällsdestruktiva organisationen Teskedsorden skräder minsann inte orden när de på ett närmast demonstrativt sätt manifesterar sitt svensk- och framförallt vithetshat. Jag baxnar! Blodtrycksmedicin för behövande rekommenderas vid läsning.

Avslutningen är magnifik i sin tydlighet över var prioriteten ligger hos Teskedsorden.

Jaha, så när vita, svenska ungdomar blir förnedringsmisshandlade och urinerade i munnen av invandrare av den absolut enda anledningen att de är vita etniska svenska ungdomar så är det viktigaste enligt Teskedsorden att vurma för de "utsatta ungdomarna" och att rasiststämpla alla som säger emot. Tvi vale!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...inte-i-sverige

Bra tillfälle för minoriteter-med-plattform att markera den absolut lägstanivån av anständighet genom att fördöma alla som har med denna organisation att göra.

"Ord som leder till handling" har ju en pendang: Tystnad som leder till icke-handling. Som osynliggör i samtalet och snedvrider resurser och prioriteringar.

Tusen texter om antisemitism fungerar som en strålkastare som medvetet lämnar annat i mörker. Det är en handling, en avsikt med resultat i verkligheten för människor av kött och blod. Detta är riktat hat.
Citera
2020-03-21, 12:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Jag undrar om etablissemangspaniken vi ser i Sverige är en följd utav vad som händer i USA. I USA hintas det om att det håller på rensas upp. Många stora "vänsterliberala bolag" som Alphabet, Google, Youtube och andra har sett många VD-avhopp.

Google och Youtube har slutat cencurera visst material i sina sök- och videoresultat. Trump kallar State Department "Deep state department" till mångas glädje. Jag undrar om det håller på att hända stora saker bakom den amerikanska ridån som man kan ana, men inte se klart ännu.

Samtidigt håller USAs parti Demokraterna på att falla sönder. Det är nog många i vårt svenska "spegeletablisemang" som känner att det skakar. För ändrar sig USAs etablisemang då finns det ingenting kvar för vårt svenska. Då står vårt svenska etablissemang ensamt kvar och är "på fel sida i historien".

Frågan är vad som håller på hända i Corona-spåren. För blir det ändringar i USA, blir ändringar globalt.
Det gäller att vara med när stora förändringar händer så att man inte blir akterseglad...
Citera
2020-03-21, 12:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Den dåliga stämningen, ilskan, konflikterna, illviljan och rädslan kommer att förvärras ju längre tiden går. Refugees Welcome är det sista de här människorna tänker på just nu.

Kanske skall påminna om parasite-stress teorin, som säger att en kulturs värderingar när det gäller individualism-kollektivism inom ingruppen, är ett resultat av utsattheten för parasiter.

Sverige har en så individualistisk/liberal/autistisk kultur, därför att vi under flera generationer varit så befriade från stress av parasiter. När antibiotika kom mot tbc sent 40-tal kanske man kan säga var en vändpunkt. Men tuberkel-stress kulturen formad före PAS/Streptomycin möjliggjorde Folkhemmet(?).

Även om Corona inte faktiskt kommer att leda till massdöd, kan det ändå, enligt parasite-stress teorin leda till en förändring av kulturen till mera av ingrupps-solidaritet. Vilket borde vara glädjande för flera i denna tråd.

Parasite-stress teorin:

Citat:
Research has suggested that collectivism exists to defend against infectious diseases.[1] Therefore, cultures that have a higher rate of infections will be more likely to become collectivist.

Citat:
Hence, ensuring that those in the in-group are not affected by a novel disease will subsequently result in a reduced risk of encountering a novel parasite from an exposed person an individual remains in close proximity with.

Citat:
Secondly, collectivist cultures are untrusting of those outside of their in-group, which may serve as a protective behaviour against interactions with those in groups that may harbour novel diseases.

Citat:
Thirdly, it has been observed that collectivist groups exhibit strong negative attitudes when an individual goes against their social norms. A relevant example is deviating from the way that food is prepared,[17] which could result in a higher possibility of exposure to new and threatening pathogens

Citat:
Individualist societies, however, are very different to collectivist through their promotion of looking out for oneself, rather than worrying about the needs of the group. This is partly due to these cultures being predominantly in geographical locations which are under a lot less danger from parasite invasions. Unlike collectivists, individualists make much less of a distinction between in-groups and out-groups

https://en.wikipedia.org/wiki/Parasi...cross_cultures

Ber om ursäkt för det långa inlägget, delvis OT. Men kan vara intressant i dessa tider. Rimliga förklaringar, med både orsak och mekanismen hur orsaken verkar, på det man ej förstår är viktigt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-03-21 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in