2019-05-28, 06:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag ändrar frågan. Hur tränar man magmusklerna på det mest effektiva och lättaste sättet?
Finns en uppsjö med övningar, kolla youtube och välj övningar som du kan behärska. Hålla sig till grunderna är att rekommendera, du behöver inte uppfinna hjulet.
Citera
2019-05-28, 06:33
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag ändrar frågan. Hur tränar man magmusklerna på det mest effektiva och lättaste sättet?

Effektivast: tunga knäböj.

Lättast: sit-ups.
Citera
2019-05-28, 09:44
Medlem
Lättaste Zlatan... Finns ingen sådan. Du menar det minst jobbiga.

Ut och gå med dig. Där har du det lättaste.
Citera
2019-05-29, 21:41
Medlem
urverksapelsins avatar
Inom en dans jag dansar söker man "suspension" - svårt att hitta ett adekvat svenskt ord; tänk er fjädring, gummibandskänsla, acceleration-retardation, spänst; en "schvumm"-känsla där du startar med snabbhet och sedan saktar in till långsamt vid slutet av steget.
De duktiga har denna förmåga. Vi andra rör oss liksom med samma hastighet, vilket inte är lika vackert.
Så min fråga är: finns det någon övning på gymmet som kan hjälpa till att träna upp denna förmåga?
Ben, mage, annat, som kan promota en explosiv med ändå flytande rörelse. Hoppas jag uttryckt mig klart.
Citera
2019-05-30, 09:43
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Inom en dans jag dansar söker man "suspension" - svårt att hitta ett adekvat svenskt ord; tänk er fjädring, gummibandskänsla, acceleration-retardation, spänst; en "schvumm"-känsla där du startar med snabbhet och sedan saktar in till långsamt vid slutet av steget.
De duktiga har denna förmåga. Vi andra rör oss liksom med samma hastighet, vilket inte är lika vackert.
Så min fråga är: finns det någon övning på gymmet som kan hjälpa till att träna upp denna förmåga?
Ben, mage, annat, som kan promota en explosiv med ändå flytande rörelse. Hoppas jag uttryckt mig klart.

Det där handlar om en kombination av balans, styrka, kroppskontroll och känsla. Helt klart underlättar det med god bålstyrka och då finns det ju många övningar som passar. Lämpligt är att träna för generell styrka och då inkluderas bålstyrka. Marklyft, knäböj, frivändningar osv. Utfall framåt, bakåt och åt sidan. Specifika bålövningar som bird-dog, omvänd planka, palofpress, benlyft på bänk, toes to bar i ribbstol eller räck.

Balansövningar som enbens knäböj, balansplatteträning. Explosiva övningar som upphopp på plint eller liknande.

Där har du några förslag. Känslan för dansen kan man kanske inte lära sig men om man har det i huvudet hur man vill att det ska "schvunga" så underlättar det om kroppen är i form.
Citera
2019-06-08, 11:04
Medlem
Tjena!

Någon som har koll på när man fastnar tex på 100 kilo bänk och sänker vikten med 10% för att sedan arbeta sig uppåt och lyckas slå det man var på innan kallas? Någon som använt sig av den metoden? Var en kunnig på gymmet som
tipsade mig om det att du ska aldrig gå till failure utan köra på det här och troligtvis bryta dina platås.
Citera
2019-06-08, 14:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Tjena!

Någon som har koll på när man fastnar tex på 100 kilo bänk och sänker vikten med 10% för att sedan arbeta sig uppåt och lyckas slå det man var på innan kallas? Någon som använt sig av den metoden? Var en kunnig på gymmet som
tipsade mig om det att du ska aldrig gå till failure utan köra på det här och troligtvis bryta dina platås.
Deload.

Det är den enklaste formen av periodisering – du lyfter lättare ett tag för att kunna återhämta dig ordentligt, och när kroppen gjort det brukar den kunna bli starkare.
Citera
2019-06-08, 14:33
Medlem
Citat:
Tjena!

Stronglifts använder det systemet. Schemat finns på styrkeprogram.se
Citera
2019-06-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Deload.

Det är den enklaste formen av periodisering – du lyfter lättare ett tag för att kunna återhämta dig ordentligt, och när kroppen gjort det brukar den kunna bli starkare.

Okej, men är inte deload när man kör 40-60 procent på sitt max? Ska iaf försöka använda denna metod .
Citera
2019-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Stronglifts använder det systemet. Schemat finns på styrkeprogram.se

Tack så mycket. Ska kolla på det
Citera
2019-06-09, 08:42
Medlem
Citat:
Tack så mycket. Ska kolla på det

Jag blev lite nyfiken själv så tittade upp hur det fungerar. Klarar man inte 5x5 i tex knäböj så kör man samma vikt nästa pass. Om man misslyckas 3 pass Irad så sänker man 10% nästa pass. Man kan istället gå över att köra 3x3 istället för 5x5 när det blir jobbigt.

Exempel på en deload efter en platå:

Mån: 95 kg x 5, 5, 5, 5, 5*
Ons: 100 kg x 5, 5, 4, 4, 3*
Fre: 100 kg x 5, 5, 4, 4, 4*
Mån: 100 kg x 5, 5, 4, 4, 4*
Ons: 90 kg x 5, 5, 5, 5, 5 (10% lägre vikt än förra passet)*
Fre: 95 kg x 5, 5, 5, 5, 5*
Osv.
Citera
2019-06-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag blev lite nyfiken själv så tittade upp hur det fungerar. Klarar man inte 5x5 i tex knäböj så kör man samma vikt nästa pass. Om man misslyckas 3 pass Irad så sänker man 10% nästa pass. Man kan istället gå över att köra 3x3 istället för 5x5 när det blir jobbigt.

Exempel på en deload efter en platå:

Mån: 95 kg x 5, 5, 5, 5, 5*
Ons: 100 kg x 5, 5, 4, 4, 3*
Fre: 100 kg x 5, 5, 4, 4, 4*
Mån: 100 kg x 5, 5, 4, 4, 4*
Ons: 90 kg x 5, 5, 5, 5, 5 (10% lägre vikt än förra passet)*
Fre: 95 kg x 5, 5, 5, 5, 5*
Osv.

Ser riktigt bra ut! Även hört man kan sänka vikten ännu mer än 10 bara för att öva in tekniken och sedan jobba sig uppåt som
exemplet du gav ovanför . Helt missat det men blir att man kör såhär framöver .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in