Citat:
Ursprungligen postat av
WONGnr1
Aldrig stött på någon som fått ont i benpressen, men säger du det så är det väl så då. De flesta kör ju lätt i den och det finns ju bra stöd för ryggen så har svårt att se att någon skulle skada sig. Vem nöter ben regelbundet förresten?
Håller med om att det inte är någon bra övning, men för motionären tycker jag den är utmärkt eftersom de oftast kör likvärdiga övningar på resten av kroppen. Inget illa menat. Det stärker ändå bra och bygger massa.
Baksida lår tror jag inte man kan bygga i den omvända maskinen till benpress. Finns liggande/sittandes övningar för baksidan och jag tycker allt är helt värdelöst.
Det behöver inte hända, men det är absolut inte ovanligt. Övningen uppfattas felaktigt som en enkel övning för nybörjare, ett bättre alternativ för den som är rädd för att börja knäböja - vilket är riktigt trist. Knäböj med korrekt form är en mycket säker övning, med naturlig rörelse-bana. När du ligger/sitter i benpressen så är det viktigt att ryggens naturliga lilla svank bibehålls, vilket är svårt när man sätter stor press på de kontaktytor som ligger emot bänken. Sedan viktigt hur man placerar fötterna och att knäna är korrekt vinklade. Den helt parallella benpressen är värst.
Ett annat problem som jag ser är att det ofta går att hantera rätt stora vikter, även för nybörjaren. Det är lite ego-lyftning i övningen. Blir ju kraftutjämningar och press på ländryggen påvisas. Övningsmomentet och rörelsen är ju heller inte direkt naturligt, det finns egentligen inget vi utför i vardagslivet som övningen "imiterar", jämfört med t.ex. knäböj.
Det är många övningar som ger diffusa ryggsmärtor utan att man tänker på att det är just vissa övningar i sig som är boven. Stående och sittande rodd ger t.ex. smärta i ländryggen hos mig, trots korrekt utförd form. Dessa är bra övningar, man ska inte sluta med dem om man inte känner negativ effekt av dessa. Jag trodde länge att det var marken som var boven i dramat.
Lårcurls är heller inte bra, om vi snabbt tar upp baksida lår, samma lika med ländryggen där. Jag kör i princip enbart RDL's för mina hammies, man får in bra stretch där dessutom. Är själv inte särskilt intresserad av att bygga någon nämnvärd muskelmassa på baksida lår, utan använder helst övningen för att sträcka ut mina stela hamstrings. Att stretcha ut hamstrings och få dessa flexibla är en av nycklarna till fortsatt fysiskt välmående gällande hela kroppens rörelseapparat.
Alla individer lirar inte bra med alla övningar, så man får känna efter helt enkelt och testa sig fram. Men kolla gärna vidare kring benpress och ländryggssmärta, jag sitter inte och hittar på.
Självklart kan en motionär som vill träna enkelt fortsätta med benpress om man gillar övningen. Värt att tänka på formen, snarare än vikterna i det läget.