2019-08-27, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Perkele kämpade igenom 3x5 knäböj trots att min teknik uppenbart inte höll för vikten jag kommit upp i. Direkt kände jag stickande koncentrerad smärta i nedre rygg, i ena skinkan och höften. Vissa pulserande, andra triggade av rörelse.

Jag backade iaf 15% och körde långa uppvärmningar med teknik i fokus och nu ska det vara på banan igen. Problemet är att smärtan ligger i. Kände idag att jag lätt kunde ta PR men rädslan att förvärra situation fick mig att avbryta större delen av smärtan ligger nu i främre sida höft men det kan bita till från alla möjliga ställen, bland annat nedre rygg. Det förvärras alltid något efter ett pass, kan det tyda på att tekniken fortfarande fallerar eller är det att förvänta sig vid den här typen av skada/skador.

Har skippat eller kört 50% i mark senaste veckorna men är inte redo att tappa i knäböjen.

Bita i det sura äpplet och lägga ner helt någon/några veckor eller backa 10-20%?

Nu pratar vi bara 60-70kg, trodde ärligt inte att skaderisken var så stor vid så låga vikter.

Om tekniken inte är bra så är det bra så är det nog inte bra att börja om. Meningen med att börja med stången är bland annat att man ska ha jobbat upp tekniken fram tills det blir såpass tungt. Börjar du om får kroppen även en chans att reparera sig.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-08-27 kl. 04:24.
Citera
2019-08-27, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Om tekniken inte är bra så är det bra så är det nog inte bra att börja om. Meningen med att börja med stången är bland annat att man ska ha jobbat upp tekniken fram tills det blir såpass tungt. Börjar du om får kroppen även en chans att reparera sig.

Bra att börja om ifall tekniken är dålig menade jag.
Citera
2019-08-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Vill öka min rörlighet, för den är katastrof. Kan till exempel inte nudda tårna utan att börja knäna mycket, ej heller ligga på golvet med benen vertikalt. Har läst att det kan bero på korta hamstrings, men jag vet inte. Tips på övningar?

Rörlighetsträning. Ett program jag själv gillar är Limber 11 som är en serie av bra övningar (postar video nedan). Du är nog intresserad av allt så välj det som du känner skulle hjälpa. Det görs med fördel varje dag, men det är inget måste. Precis som med styrketräningen så kommer det kännas jobbigare under första perioden innan kroppen vant sig.

https://youtu.be/FSSDLDhbacc
Senast redigerad av MRZnr1 2019-08-27 kl. 09:48.
Citera
2019-08-27, 10:35
Medlem
Citat:
Bra att börja om ifall tekniken är dålig menade jag.
Kan förstå det men samtidigt känns det orimligt att börja om varje gång jag upptäcker ett fel i min teknik. Då ligger jag nog kvar 70kg om ett år.

Jag gick för djupt i min knäböj så ryggen böjdes något i det lägsta läget vilket gav mig en rejäl Good morning under ett pass. Det är den smärtan som legat och grott senaste veckorna. Jag själv ser inga problem med min knäböj idag och inte heller folk jag frågat på gymmet.
Citera
2019-08-27, 11:58
Medlem
Citat:
Kan förstå det men samtidigt känns det orimligt att börja om varje gång jag upptäcker ett fel i min teknik. Då ligger jag nog kvar 70kg om ett år.

Jag gick för djupt i min knäböj så ryggen böjdes något i det lägsta läget vilket gav mig en rejäl Good morning under ett pass. Det är den smärtan som legat och grott senaste veckorna. Jag själv ser inga problem med min knäböj idag och inte heller folk jag frågat på gymmet.

Då låter det som en träningsskada och om du tror det är en skada får du utgå från riskbedömning vid den typen av skada. Jag är inte utbildad inom det och vågar inte ge några råd. Men jag har aldrig tränat på som vanligt vid en skada.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-08-27 kl. 12:02.
Citera
2019-08-27, 14:21
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Kraftig belastning i ländrygg i samband med stela ben är en av de absolut vanligaste anledningarna till smärta i nedre ryggregionen. Testa att stretcha hamstrings varje dag så ska du se att det borde släppa lite i ryggen. Höjtböjare och rövmuskeln mår också bra av stretching, och sedan närliggande som framsida lår, mage, etc. Men som sagt, hamstrings är en stor faktor.
Citera
2019-08-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kraftig belastning i ländrygg i samband med stela ben är en av de absolut vanligaste anledningarna till smärta i nedre ryggregionen. Testa att stretcha hamstrings varje dag så ska du se att det borde släppa lite i ryggen. Höjtböjare och rövmuskeln mår också bra av stretching, och sedan närliggande som framsida lår, mage, etc. Men som sagt, hamstrings är en stor faktor.
Jisses, körde 10min enkel stretching och 90% av smärtan försvann spårlöst Dags för en redig stretchrutin morgon kväll verkar det som.

Tack!
Citera
2019-08-28, 12:10
Medlem
Nu skadade jag axeln. Den knäpper till lätt när jag ska plocka upp ett ägg i bilens passagerarsäte (flyttar alltså handen åt höger).

Någon som haft detta och vet hur hårt man kan träna/bör träna. Det går så bra för mig just nu med styrkeökningarna och jag blir så lack att detta hände. Tror jag utlöste det när jag körde en axelövning (drag mot hakan) övning för att just motverka problem med axlarna. :/
Citera
2019-09-07, 13:05
Medlem
Shawn92s avatar
Hallå!

Jag har kört nu Starting Strength programmet i snart 3-4 månader och kan nog klassas som nybörjare. Min största utmaningen just nu är att jag helt enkelt inte orkar marka OCH böja samma pass... vilket är en del av SS-schemat. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå runt detta. Tänkte själv att jag förslagsvis kan skippa knäböja på ett av passen och ersätta det med en annan övning.

Som ni vet så är SS 3 ggr/vecka, baserat på ett fåtal övningar och väldigt rakt på sak (Vilket varför jag uppskattar det så mycket). Såhär ser mina "stats" ut:

Squat: 3x5 100 kg
Bänk: 3x5 85 kg
Mark: 3x5 80 kg....
Militärpress: 60 kg
Chin-ups med bälte på 10 kg: 3 sets med runt 6-7 reps på varje set

Ungefär så ser det ut... Uppskattar det STORT ifall någon kan ge tips som varit i liknande sits hur jag ska gå tillväga. Är väldigt frustrerande att stannat helt med marken pga att jag ärligt talat inte orkar lyfta. Jag inser att enligt SS så markar man bara ETT set och kör 5 reps. Men anledningen varför jag körde 3 sets med 5 reps var för att jag var nojjig att endast 1 set inte skulle utveckla mig... kanske jag har fel? kanske bättre att ge det en chans under en period på 1 månad där jag endast kör ETT set av markandet. Vad tror ni?

Tack på förhand!

/Shawn
Citera
2019-09-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Hallå!

Jag har kört nu Starting Strength programmet i snart 3-4 månader och kan nog klassas som nybörjare. Min största utmaningen just nu är att jag helt enkelt inte orkar marka OCH böja samma pass... vilket är en del av SS-schemat. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå runt detta. Tänkte själv att jag förslagsvis kan skippa knäböja på ett av passen och ersätta det med en annan övning.

Som ni vet så är SS 3 ggr/vecka, baserat på ett fåtal övningar och väldigt rakt på sak (Vilket varför jag uppskattar det så mycket). Såhär ser mina "stats" ut:

Squat: 3x5 100 kg
Bänk: 3x5 85 kg
Mark: 3x5 80 kg....
Militärpress: 60 kg
Chin-ups med bälte på 10 kg: 3 sets med runt 6-7 reps på varje set

Ungefär så ser det ut... Uppskattar det STORT ifall någon kan ge tips som varit i liknande sits hur jag ska gå tillväga. Är väldigt frustrerande att stannat helt med marken pga att jag ärligt talat inte orkar lyfta. Jag inser att enligt SS så markar man bara ETT set och kör 5 reps. Men anledningen varför jag körde 3 sets med 5 reps var för att jag var nojjig att endast 1 set inte skulle utveckla mig... kanske jag har fel? kanske bättre att ge det en chans under en period på 1 månad där jag endast kör ETT set av markandet. Vad tror ni?

Tack på förhand!

/Shawn

1 månad? Vilken quitter...

Du svarade på ditt egna inlägg. Du följde inte schemat. Sänk vikterna och följ schemat till 100%.
Klart du orkar. Du är bara oerfaren och gör fel. Viktkåt också. Kanske du har någon kompis som är mer erfaren som kan hjälpa till med hur du ska tänka. Läs annars mer guider om SS.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-09-07 kl. 17:28.
Citera
2019-09-08, 10:32
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
1 månad? Vilken quitter...

Du svarade på ditt egna inlägg. Du följde inte schemat. Sänk vikterna och följ schemat till 100%.
Klart du orkar. Du är bara oerfaren och gör fel. Viktkåt också. Kanske du har någon kompis som är mer erfaren som kan hjälpa till med hur du ska tänka. Läs annars mer guider om SS.

Du har rätt. Ska ge det ett ärligt försök!
Citera
2019-09-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Jag har nu inte tränat på ett bra tag, men minns förr att varje gång jag försökte träna brösten så kändes det inte. Vet inte om det måste kännas direkt, men på alla andra muskelgrupper så känner man hur de anstränger sig vid träning, den känslan fick jag inte på bröstövningarna. I dag ska jag ge det ett försök iaf.

Är ca 173 och väger ca 66 kg. Så jag är ganska smal/tanig. Vad för vikt skulle du rekommendera på hantlarna?
Kan det kanske vara så att du håller ett smalt grepp på stången så att det är dina triceps som jobbar mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in