Citat:
Ursprungligen postat av
Kellermeister
Vad gör jag för fel (om jag gör fel...) som känner bänkpress typ enbart i triceps och inte i bröst?
Har, enligt de kunniga jag frågat, rätt teknik i lyftet. Håller normalbrett (har korta armar och håller med lillfingret i till innersta ringmarkeringen på olympisk stång, hamnar i ca 90 graders vinkel i armbågen när stången är på bröstet..) Inte superhöga vikter, kör så jag kan göra tre sets med 7-10 reps.. men blir alltid bara trött i triceps, känner inget i bröstet..
Gör jag något fel eller är det helt enkelt bara att jag är för klen i armarna?
Det brukar ju heta att ju smalare grepp, desto mer aktivitet i triceps i förhållande till bröstmusklerna. Har du testat att hålla lite bredare, t.ex. så att ringmarkeringen ligger vid långfingret i stället?
Det är intressant det där, själv så tröttnar jag alltid först i höger triceps när jag bänk- och hantelpressar. Ger triceps upp för att jag är svag i den eller för att jag är svag i bröstmuskeln och därför lägger större ansvar på triceps? Kan nämnas att höger triceps inte ger upp på det sättet när jag kör pushdowns och militärpress, vilket kanske tyder på att det är bröstmuskeln som är boven.