2018-05-26, 10:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blk
Om man inte får i sig 2gram protein x kg kroppsvikt per dag, vad får man då ut av att lyfta vikter med 12x3 rep o set?

Vad gör ni under tiden under en +2 minuters vila? Sitter ni och tittar ned i backen/spegel och bara väntar eller finns det något vettigt man kan göra på vilotiden innan nästa set skall köras?
Din första fråga är helt omöjligt att ge ett svar på. Som ovan skrev så är rekommendationerna för proteinintag för en styrketränande individ runt 1.6-2.2 g/kg, detta gäller vid energibalans, vid diet/kaloriunderskott kan den siffran gott höjas något.
Citera
2018-05-26, 15:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blk
Om man inte får i sig 2gram protein x kg kroppsvikt per dag, vad får man då ut av att lyfta vikter med 12x3 rep o set?

Vad gör ni under tiden under en +2 minuters vila? Sitter ni och tittar ned i backen/spegel och bara väntar eller finns det något vettigt man kan göra på vilotiden innan nästa set skall köras?

Det behöver inte betyda att du får sämre resultat. Mängden protein överskattas många gånger inom gymvärlden. Ett ngt lägre intag än 2 gram per kg kroppsvikt kommer säkert inte leda till att du får sämre resultat. Men kan ju vara värt att du testar sj och ser hur just din kropp svarar på högre kontra lägre intag. Märker du att ett högre intag utan biverkningar som t.ex. magproblem ger dig ökad muskelmassa så har du fått det på svart och vitt vad som funkar bäst för dig.

Sj har jag inte märkt ngn skillnad alls faktiskt. Det roliga är att jag den senaste tiden fått skapliga ökningar på armarna trots kaloriunderskott och utan att höjt proteinintaget.
Det intressanta här är att jag haft ett helt nytt träningsupplägg för just armarna.
Så jag är inne mer och mer på det här med att träning kan vara mycket viktigare än kosten.
Då har jag ändå tränat i drygt 15 år så jag är verkligen överraskad av detta.

Men med det sagt så ska vi inte jämföra oss med andra. Vad som funkar för mig kanske inte funkar för dig. Sen beror det helt på hur träningen ser ut, och ditt liv utanför träningen.
Många olika faktorer som spelar in.
Under rätt förutsättningar kan man komma undan med att slarva lite med proteinintaget.
Gör dock som jag sa och testa dig fram sj och se om resultaten försämras, förbättras eller inte märkbart påverkas.
Citera
2018-05-31, 14:27
Medlem
Vet inte om det är rätt tråd men jag har ett litet dilemma:

Dagen före tränar jag rygg och nedre rygg. Och dagen efter tränar jag axlar och Triceps.

Nu är det så att jag vill lägga in traps och baksida axlar på varsin av dagarna. Hur tycker ni att jag borde lägga in dom?
Citera
2018-05-31, 15:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Vet inte om det är rätt tråd men jag har ett litet dilemma:

Dagen före tränar jag rygg och nedre rygg. Och dagen efter tränar jag axlar och Triceps.

Nu är det så att jag vill lägga in traps och baksida axlar på varsin av dagarna. Hur tycker ni att jag borde lägga in dom?
Spelar förmodligen liten till ingen roll vilket av passen du lägger det på. Den dag du har mest energi förslagsvis, eller den dagen du har minst volym/övningar. Jag personligen hade lagt traps och baksida axlar på ryggpasset.
Citera
2018-05-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Spelar förmodligen liten till ingen roll vilket av passen du lägger det på. Den dag du har mest energi förslagsvis, eller den dagen du har minst volym/övningar. Jag personligen hade lagt traps och baksida axlar på ryggpasset.

Jo men nu vill jag verkligen lägga en av dom på axelpasset. Vilken av dom två tar minst stryk av ryggpasset dagen före, jag tänker att det borde vara trapsen då inte dom översta musklerna i trapsen som man tränar med shrugs inte tar mycket vid ryggpasset?
Citera
2018-05-31, 16:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jo men nu vill jag verkligen lägga en av dom på axelpasset. Vilken av dom två tar minst stryk av ryggpasset dagen före, jag tänker att det borde vara trapsen då inte dom översta musklerna i trapsen som man tränar med shrugs inte tar mycket vid ryggpasset?
Lägg i så fall baksida axlar på axelpasset och trapsen på ryggpasset. Det beror dock på vad ditt ryggpass består utav, kör du t.ex hantelrodd, sittande rodd, skivstångsrodd m.m så tränas baksidan av axlarna per automatik. Det är inget som kommer vara avgörande skulle jag tro, gör det du själv tycker passar bäst.
Citera
2018-06-01, 10:19
Medlem
Citat:

Axelpass? Kan tipsa om dessa axelövningarna som tar 6 min. Fungerar fint att ta det på bröstdagen. Slipper du lägga en hel dag i onödan. Får iaf de vibbarna av det du skrev. Annars kan du göra som Jpettersson skrev.

Shoulder Workout (SORE IN 6 MINUTES!)
https://www.youtube.com/watch?v=x0f2sfsh7ns
Citera
2018-06-04, 13:26
Medlem
Ni som lyckats bygga stora biceps, hur tränar ni? Strikt? Tungt med få reps eller lättare med många? Träningsvolym under en vecka?

Brukar själv köra ostrikt på 47,5 kg x 8 där jag hjälper till med axlarna och rör armbågarna mycket men har på senare tid alternerat mellan detta och superstrikt med låg vikt och armbågarna fastklistrade vid väggen bakom mig. Överväger att köra biceps i princip varje dag för att se om det kan hjälpa mig, för jag utvecklas ganska dåligt jämfört med vissa andra muskelgrupper (framför allt bröst och framsida axlar).
Citera
2018-06-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Ni som lyckats bygga stora biceps, hur tränar ni? Strikt? Tungt med få reps eller lättare med många? Träningsvolym under en vecka?

Brukar själv köra ostrikt på 47,5 kg x 8 där jag hjälper till med axlarna och rör armbågarna mycket men har på senare tid alternerat mellan detta och superstrikt med låg vikt och armbågarna fastklistrade vid väggen bakom mig. Överväger att köra biceps i princip varje dag för att se om det kan hjälpa mig, för jag utvecklas ganska dåligt jämfört med vissa andra muskelgrupper (framför allt bröst och framsida axlar).

Definiera stora. Men du kan testa att köra dem varannan dag. 4 set stående med bägge hantlarna samtidigt. 45-60sek per set med kontakt precis hela tiden. Räkna inte reps. Ha en klocka där du kollar och så försöker du komma över minuten varje gång. Du märker när det är dags att höja vikten tror jag.
Citera
2018-06-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Definiera stora. Men du kan testa att köra dem varannan dag. 4 set stående med bägge hantlarna samtidigt. 45-60sek per set med kontakt precis hela tiden. Räkna inte reps. Ha en klocka där du kollar och så försöker du komma över minuten varje gång. Du märker när det är dags att höja vikten tror jag.

Var på väg att göra det men det kändes onödigt. Beror på kroppskonstitution i övrigt också. Själv har jag 41 cm och tycker det ser mesigt ut. 45 hade känts bra på mina 178 cm.

Varför din föreslagna metod?
Citera
2018-06-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Var på väg att göra det men det kändes onödigt. Beror på kroppskonstitution i övrigt också. Själv har jag 41 cm och tycker det ser mesigt ut. 45 hade känts bra på mina 178 cm.

Varför din föreslagna metod?

Du kan enkelt kolla upp detta:
När man kör upplägg som har angivet 8-12 reps så är syftet att varje rep ska vara 4 sekunder. Då blir ett set 32-48 sekunder. Man kan därför satsa på att köra 45-60 sekunder per set istället för att räkna reps.

Det är gammal kunskap, men idag kör många snabba 8-12 reps på runt 10-20 sekunder vilket egentligen är fel då man ska köra långsamt och med kontakt.

Zottman curls:
https://www.youtube.com/watch?v=ZrpRBgswtHs
Själv har jag inte fått någon framgång på tunga pass för biceps. Tycker bara man får början på skador. Själv kör jag inte bara bicepscurls utan föredrar denna varianten. Jag kör även så många jag kan med en 20kgs stång varannan vecka och lite annat. Att bara stå och försöka flytta en för tung vikt är också jäkligt effektivt då fler muskelfibrer kopplas in efter en stund. Då står du och försöker köra biceps med två handtag i kabelmaskinen där du har satt en för tung vikt, men du står och trycker allt vad du kan, så länge du kan. Till slut är du helt slut och så mycket fler muskelfibrer än vanligt har kopplats in och vill växa.
Citera
2018-06-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan enkelt kolla upp detta:
När man kör upplägg som har angivet 8-12 reps så är syftet att varje rep ska vara 4 sekunder. Då blir ett set 32-48 sekunder. Man kan därför satsa på att köra 45-60 sekunder per set istället för att räkna reps.

Det är gammal kunskap, men idag kör många snabba 8-12 reps på runt 10-20 sekunder vilket egentligen är fel då man ska köra långsamt och med kontakt.

Zottman curls:
https://www.youtube.com/watch?v=ZrpRBgswtHs
Själv har jag inte fått någon framgång på tunga pass för biceps. Tycker bara man får början på skador. Själv kör jag inte bara bicepscurls utan föredrar denna varianten. Jag kör även så många jag kan med en 20kgs stång varannan vecka och lite annat. Att bara stå och försöka flytta en för tung vikt är också jäkligt effektivt då fler muskelfibrer kopplas in efter en stund. Då står du och försöker köra biceps med två handtag i kabelmaskinen där du har satt en för tung vikt, men du står och trycker allt vad du kan, så länge du kan. Till slut är du helt slut och så mycket fler muskelfibrer än vanligt har kopplats in och vill växa.

Tack så mycket för input!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in