2020-08-26, 21:16
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fokusera på dagens totala intag istället för att tajma, det är viktigare. Ja, det låter som en bra siffra. Jag rekommenderar att läsa och ta tips från Styrkelabbet, bra killar som är kunniga inom ämnet. Läggs även upp en hel del mycket läsvärda artiklar från Andreas Abelsson där, mer känd som king grub. In och kika på träningsscheman och se om du hittar något som lockar!

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/

Tack för hjälpen 😊

Vad gäller kosttillskott, är kreatin något att rekommendera? Eller bör jag skippa det?
Citera
2020-08-26, 21:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Tack för hjälpen 😊

Vad gäller kosttillskott, är kreatin något att rekommendera? Eller bör jag skippa det?
Absolut. Förvänta dig inga dramatiska skillnader och "effekten" är individuell. Men, det anses vara helt säkert för friska individer och finns mängder med studier som stöder en positivt effekt. Vanligt monohydrat rekommenderas, brukar ligga runt 100 kr för 500 gram. 5 gram/dag och uppladdningsfasen är inte nödvändig.
Citera
2020-08-26, 22:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
kan man skada framsida axeln (rotator cuff?) när man squattar?

Citat:
Kan kan man säkert. Även om det troligtvis inte är vanligt förekommande. Du kan skada dig i de flesta övningar om du inte har rätt teknik och utförande.

Kan berätta att jag som redan har en lättare impingementskada i ena axeln får riktigt ont när jag kör knäböj. Faktum är att det är den övning där jag får som mest ont i axeln, mer än i t.ex. bänkpress och militärpress alltså.

Jag vet inte vad jag ska göra annorlunda, ärligt talat. Jag har testat att inåtrotera axeln mer (alltså bakåt med armbågarna), men det gör ont lik förbannat. Kanske borde jag hålla smalare, men det ger ju sämre stabilitet än om man håller brett. Nåja, nu tränar jag inte alls pga coronahelvetet, så då slipper jag ju det problemet åtminstone.
Citera
2020-09-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Är tjej, 170 cm lång, 66 kg. Jag styrketränar 3-4 dagar i veckan, gjort det i några år. Gått upp typ 10 kg i vikt sedan jag började träna, från att ha varit rätt smal. Men jag känner mig fortfarande väldigt petite och spinkig. Tycker inte jag väger så lite jämfört med min längd men ändå ser jag så liten ut liksom?! Vad beror detta på? Borde jag gå upp ännu mer i vikt, i fett eller muskler? eller både och? Jag vill rent generellt se större ut överallt, och inte så "kompakt" liksom. Eller kan det vara genetiskt? Att jag har ett litet skelett så jag kommer aldrig kunna se "stor" ut?

Du har nog lagt på dig mycket vatten och muskler samt lite fett också. Det är vanligt att när man börjar träna gå upp mycket i vikt, lite såkallade "nybörjar-gains".

Jag skulle rekommendera om du vill gå upp i vikt att hålla dig till bra kost, mycket protein och stora portioner. Ligg på ett överskott på ca 200 kcal om dagen, inte mer, risken är att du bara kommer se fet ut inom ett par månader/något år.
Citera
2020-09-05, 00:20
Medlem
Sport1s avatar
Jag är 30 år och har tränat i nästan 12 år fotboll och styrketräning d.v.s. har sprungit mycket

Frågan är varför får jag inte bättre kondition efter alla dessa år av träning?
Citera
2020-09-05, 07:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sport1
Jag är 30 år och har tränat i nästan 12 år fotboll och styrketräning d.v.s. har sprungit mycket

Frågan är varför får jag inte bättre kondition efter alla dessa år av träning?
Träna hårdare och mer fokus på kondition. Eller så har du nått ditt max.
Citera
2020-09-10, 18:39
Medlem
Vad är det som gör att man enkelt på två veckor kan komma igång med träningen för att efter tredje veckan bli så enormt trött och vill bara äta skräpmat?

Är det så det traditionella att kroppen inte hänger men och man tränar för hårt?

Skall bara hädanefter fokusera på två pass och ordentliga och tänka hela livet ut men inte heller vara fokusera på tung träning utan kanske en enkel promenad någon kväll
Citera
2020-09-10, 18:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är det som gör att man enkelt på två veckor kan komma igång med träningen för att efter tredje veckan bli så enormt trött och vill bara äta skräpmat?

Är det så det traditionella att kroppen inte hänger men och man tränar för hårt?

Skall bara hädanefter fokusera på två pass och ordentliga och tänka hela livet ut men inte heller vara fokusera på tung träning utan kanske en enkel promenad någon kväll
Kan vara för stor träningsvolym för just dig. Med tiden lär du dig lägga upp träningen och kosten ordentligt, förhoppningsvis. Dessutom kommer du träna upp kroppen för att klara en viss träningsvolym. Vad du gör utanför gymmet påverkar också din träningsförmåga och återhämtning. Vad du jobbar med, alkoholvanor, sömnvanor, stressnivåer m.m. Är du för sliten en dag så visst, ta en promenad istället. Du måste inte träna varje dag.
Citera
2020-09-10, 19:27
Medlem
Citat:
Kan vara för stor träningsvolym för just dig. Med tiden lär du dig lägga upp träningen och kosten ordentligt, förhoppningsvis. Dessutom kommer du träna upp kroppen för att klara en viss träningsvolym. Vad du gör utanför gymmet påverkar också din träningsförmåga och återhämtning. Vad du jobbar med, alkoholvanor, sömnvanor, stressnivåer m.m. Är du för sliten en dag så visst, ta en promenad istället. Du måste inte träna varje dag.

Dricker inget alkohol eller så utan lär nog ha för att jag måste förstå att om man har kört tungt behöver man kanske lägga sig en timme tidigare. Det är min teori
Citera
2020-09-10, 19:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Dricker inget alkohol eller så utan lär nog ha för att jag måste förstå att om man har kört tungt behöver man kanske lägga sig en timme tidigare. Det är min teori
Ja, möjligt att träningen är för tung. Lägg in en eller två extra vilodagar och se om det hjälper.
Citera
2020-09-14, 16:15
Medlem
Citat:

Jag blir rent allmänt sugen på mycket mat och skräpmat ju mer jag tränar. Hör ibland motsatsen "Jag vill äta så nyttigt när jag tränat bla bla" Jag vill vräka i mig en pizza och tre öl om jag har cyklat långt
Citera
2020-09-14, 17:33
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag blir rent allmänt sugen på mycket mat och skräpmat ju mer jag tränar. Hör ibland motsatsen "Jag vill äta så nyttigt när jag tränat bla bla" Jag vill vräka i mig en pizza och tre öl om jag har cyklat långt

Blir väl mest sugen också på skräpmat efter träningen men tror det är ganska instinktivt. Men känner mig bättre av att äta nyttigare efter maten än av skräpmaten.

Men blir mer sugen på sånt efter cardio än styrketräning. Ibland sitter cravingen kvar länge efter längre joggingpass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in