2019-02-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tänkte hjälpa dig och svara.

Det har såvitt jag förstått hållits en minnescermoni respektive en begravning för familjen. Båda öppna. På begravningen kom runt hundra personer och den var gemensam för alka döda med fyra vita kistor. Efteråt kremerades de och askan ströddes för vinden på Västkusten.
Det har inte publicerats någon dödsannons och inga nätminnessidor av den typen som begravningsbyråer administrerar. Det finns ingen grav, ingen gravsten och ingen minnesplats.

Det finns i denna tråd väldigt lite information om Hanna, Agnes och Moa. Av Moa finns ingen bild alls i tråden och Hannas bild är tjugo år gammal. Det finns inga minnes/RIP sidor på nätet för Hanna, Agnes eller Moa.

På Oskar däremot finns mängder av bilder på nätet liksom föreläsningssekvenser.
För Oskar skapade man 180907 ett dedikerat seminarium tillägnat honom i hans namn under en kongress. Vid detta hade man en väggstor minnesbild med en leende O och texten RIP med datum. Efter hans död har hans arbetskollegor skrivit textinlägg på Facebook med formuleringar som ”de bästa går först”, ”Du var ägelen i Lund” osv. En kollega ville ge honom en informell ”postum proffesur” för att hedra honom.

Därtill har hans anhöriga efter Oskars död skapat en nätsida med en leende bild på honom och uppräkning av hans akademiska framgångar. Det hela avslutas med informationen att O avled 180109. Ingenting nämns om hans familj eller om hans begångna mord.

Mycket märkligt! Om H:s familj har man inte fått veta någonting alls. Vad jag vet inte ens vid dödsfallen eller begravningen. Kanske de inte vill uttala sig alls? Kan det vara så? Eller har båda släkterna kommit[I] överens om a[/i]tt inte uttala sig alls?
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-23 kl. 23:17.
Citera
2019-02-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
VAD? Jag följde den här tråden fram till att det kom fram vad som hade hänt.
Jag har inte läst sedan dess och mitt inlägg är ingen kritik mot någon anhörig till Bjärredfamiljen.
Jag vill bara veta två saker... kom det någon dödsannons och om begravningen var öppen eller bara för dom närmast anhöriga i Bjärredfallet?

Jag tror inte att det kom någon dödsannons. I övrigt tror jag inte att man kan förbjuda någon att gå på en begravning som hålls i kyrka eller kapell, men om ingen annonsering sker så lär ju bara de man underrättar veta datum.
Citera
2019-02-23, 23:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Just så!

Det är SJUKT att vara så fördömande mot andra som drabbats så hårt av av sorg och kaos efter dessa TVÅ, Hanna och Oscar. Starkt att de anhöriga ens orkar leva vidare!

Har du inte glömt två andra personer ...?

Agnes och Moa är faktiskt huvudpersonerna i det som hänt.
För de är av polisen de enda utpekade offren.
Det är Agnes och Moa det är allra mest synd om, de fick aldrig välja själva. Någon annan satte sig till doms över deras liv och framtid och ansåg att den inte var värd något.
Någon bestämde att de inte var värda något liv. De sveks på värsta sätt av dem de litade mest på i hela världen.
De överrumplades av någon som brutalt ströp och kvävde dem till döds utan att de hade gjort något ont. De hade aldrig en chans.

Och nu efteråt glöms de bort. Inte ens omnämnda på en minnessida, något som deras anhöriga däremot haft ork och kraft att sammanställa för den person som planerade deras död.

Den här tråden hade aldrig uppstått om inte Agnes och Moa hade funnits.
RIP A och M
Citera
2019-02-23, 23:23
Medlem
Japp! Totalt bortglömda! Precis som deras föräldrar ville ha det 🥺 Fina små flickor.
Citat:

Det är Agnes och Moa det är allra mest synd om, de fick aldrig välja själva. Någon annan satte sig till doms över deras liv och framtid och ansåg att den inte var värd något.
Någon bestämde att de inte var värda något liv. De sveks på värsta sätt av dem de litade mest på i hela världen.
De överrumplades av någon som brutalt ströp och kvävde dem till döds utan att de hade gjort något ont. De hade aldrig en chans.

Och nu efteråt glöms de bort. Inte ens omnämnda på en minnessida, något som deras anhöriga däremot haft ork och kraft att sammanställa för den person som planerade deras död.

RIP A och M
Citera
2019-02-23, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Nu börjar man ju undra över sanningshalten med den här begravningen med ”släktbråket”. Om jag kommer ihåg rätt så kom den informationen från Stezlitz, Elli och frankenstein. Den senares trovärdighet ger jag heller inte mycket för.

Jag utesluter inte att bråk förekommit vid någon sorts ceremoni eller träff efter dådet. Däremot undrar jag hur det var medan alla levde. Var det frid och fröjd eller åtminstone respektfull ton släktingarna emellan eller försökte man göra det surt för varandra? Lite av varje kanske? Hur var O och H själva?

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja enligt nära anhörig någon form av trötthetssyndrom.De uppfyllde inte kriterier för ME.Det har pratats om narkolepsi och Borrelia.Och de reste inte till Belgien för behandling utan till Wolfgang Klemanns klinik i Pforzheim i Tyskland.Ljusterapi kan man få i Sverige !

Konstigt att man dödar sitt barn för Borrelia, men nu vet vi ju att det rör sig om omtalad sjukdom oavsett vad man framför i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Flickorna hade inte ME !

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I ett PM jag fick, så skulle barnen utredas för narkolepsi i jan-febr. Men som alla andra PM så ska man kanske ta det med en nypa salt. Ingen här VET något.

Citat:
Vad är det ni inte förstår ?! Diagnosen var skriven som kronisk trötthetssyndrom och i den rätta bemärkelsen så är detta ingen diagnos.Simple as that 😎

Citat:
Blev själv nyfiken och Oh jo det finns mycket om den kliniken.Läste även en del artiklar om de som blivit diagnostiserade med ME som enligt dem själva i själva verket hade Borrelia

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://newsaboutdisease.com/2016/07/02/tysklandsresan-i-hopp-om-att-bli-frisk-fran-kronisk-borrelia/amp/&ved=2ahUKEwjJ1-uA2pTZAhWwh6YKHbuiA9sQFjABegQIERAB&usg=AOvVaw2KBkL 9-7QdGAONSRcVHkM-&ampcf=1
Men därmed inte sagt att töserna hade vare sig det ena eller det andra......De var ju inte diagnostiserade som sagts flera gånger.Tror till och med rektorn i något nyhetsinslag sa att töserna var ju sjuka IBLAND!

Ursäkta Rektorn "flickorna varit sjuka med jämna mellanrum"...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolorna-i-bjarred-flaggar-pa-halv-stang

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Där har du rätt !!
Föräldrarna tog död på sina barn = Mord.
Föräldrarna fattade fel beslut = Dom borde ha levt idag.
Föräldrarna skulle sökt mer hjälp = Man fortsätter, och fortsätter, och fortsätter.

Där är vi ALLA överens.

Sen är ni ett gäng som anser att detta hände pga att Oskar och /eller Hanna var psykiskt sjuka.
Att Oskar/Hanna Dominerade och isolerade sin familj av olika anledningar, och att barnen inte presterade. mm mm mm.

Sen är vi ett annat gäng som anser att familjen var en fullt normal kärleksfull familj, som kämpade på med Agnes som var riktigt sjuk på slutet, och med Moa som började visa samma symptom.
Sjukdomen är inte klarlagd men lutar åt ME eller nått annat liknande. Att Hanna som tidigare haft bröstcancer, nu hade metastaser och blev sämre och sämre.
Den sammanslagna problematiken blev ett oerhört lidande för familjen, som inte såg någon annan utväg än att gemensamt besluta sig för att avsluta familjens liv.
Inte för att dom var psykiskt sjuka utan för att dom ville lämna jordelivet som en familj.

Ena gänget av oss SI, och andra gänget SÅ.

Så ligger vi väll till idag, på ett ungefär.

Sen är vi nog alla ganska frustrerade ....... då vi så gärna vill veta !!!
Och vi alla tycker såklart att detta är fruktansvärt TRAGISKT !!!

Citat:
Hej.
Jag skall svara så gott JAG kan, utefter min teori och den infon som JAG har fått.
Alla behöver inte tycka samma, utan vi tolkar infon olika.

Det finns en film (eller flera) men den jag talar om är inspelad i olika sekvenser.
Troligtvis en del innan barnen var döda, och en hel del direkt efter där dom båda förklarar varför dom gjort det här.
Anledningen till att Hanna var den drivande, var för att hon också var väldigt sjuk.
Både med sin cancer, och psykologiskt (depression pga sin cancer och barnens lidande)
Hon gav upp först, helt enkelt, och "talade" in Oskar i detta.
Uppenbarligen gav även Oskar upp, men som sagt så var det Hanna som varit "drivande".
Du har helt rätt angående mina /Våra fakta som flera av oss har fått.
Infon finns där, och vi tolkar den olika, beroende på vilka vi är och vilka erfarenheter vi har.
Min info handlar "mest" om, efter att polisen knackat in rutan i tvättstugan.
Hanna och Oskar har "mörkat" själva beslutet för alla.
Annars så visste både grannar, familj, skola mfl hur familjen hade det.
Relationen till Hannas familj var lite mer ansträngd än till Oskars.
Varför vet jag inte, men polisen vet varför..... för detta finns med i deras avsked.
Dom var inte isolerade på ett sätt, men inte isolerade på ett annat sätt.
Självklart var dom utanför dörren, och självklart var folk hemma hos dom och barnen, men samtidigt så gillade dom att vara för sig själva (på ett sunt sätt)
Men just denna händelsen "mörkade dom för alla, och dom kom överens redan i höstas.
Elli09 anser jag ha stor trovärdighet, men hon var för beskyddande mot Oskar.
Hon borde varit mer neutral, tycker jag.
Det var nog inget fel på föräldrarna på fritiden, utan dom var engagerade med barnen i allt från dans, tennis, fotboll, musik mm.
Dom fungerade nog som alla andra, tror jag, och varför skulle dialogen med skolan vara konstig.
Skolan gjorde ju allt dom kunde för att barnen skulle vara just i skolan, men det funkade inte.
Jag kan inget om sjukvård eller barnens sjukdomar, men jag VET att dom hade läkarintyg.
Agnes har i alla fall 1 sen länge, och Moa har ett preliminärt och ett riktigt.
Frank har rätt att det står ME på läkarintygen.
Självklart borde någon ha "lyssnat" mer på familjen, men i slutet vet i fan om dom verkligen "ville" bli lyssnade på... dom kanske hade bestämt sig.
Det är inte bara jag som har haft turen att få info, och var och en gör vad den vill med den infon.

5 ungar... det var inte illa !!!
Anledningen till att jag berörs så är att mina flickor är 11 & 13 år.

Detta är MIN sanning, och du behöver inte tycka eller tro som jag.
Citera
2019-02-23, 23:27
Medlem
Citat:

RIP A och M

Citat:
Förtydligande: Sorg efter fyra anhöriga och kaos efter vad TVÅ av dessa gjort!

Gjorde detta tillägg som du inte fick med
Citera
2019-02-23, 23:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

RIP A och M

Varför tror du att de anhöriga har glömt bort A och M ?
Citera
2019-02-23, 23:38
Bannlyst
Citat:
Då tackar jag/vi dej ödmjukast för informationen.
Den är viktig och jag tror att det är sant.

Mitt Feta : Dessa tunga besked (är fler än ett tungt besked)
H fick besked om sin Cancer & A fick inte göra en experimentell behandling.
Dessa två besked kom "typ" samtidigt i vintras... "Det som inte fick hända, hände"

Citat:
Hej, och tack.
Bra frågor och jag skall svara så gott jag kan.

Det enda som är bekräftat från polis och skola är.
Dom har alla dött, och GM är en av dom fyra.
Familjen Var i en djup kris med ofattbara sjukdomar.
Barnen hade hemundervisning.
Barnen var sjuka (kronisk trötthetssyndrom) och Läkarintyg finns.
Polisen har bekräftat ett avskedsbrev.
Brevet säger att föräldrarna fattade beslutet gemensamt.
Brevet bekräftar att barnen var sjuka.
Testamente & Bouppteckningen
Arbetskollegor bekräftar att O & H var vanliga, snälla och trevliga människor på arbetsplatserna.
Jag har säkert glömt nåt, men typ detta är officiellt bekräftat.

Rena spekulationer tro jag inte att jag har med, fast i så fall ber jag om ursäkt.

Vad gäller PM info.
Video-inspelningar
Utlandsresor.
Cancer, och sen återkommande cancer
Hanna var drivande
Cocktail som mord-metod.
Hanna fick hjälp till andra sidan
Oskar hängd
krossat glas
blodspår
3 hittades i sina sängar, 1 hängd
mm mm

OM jag får ett PM med info så räcker inte det helt och fullt för mig.
Men om fler sen kan bekräfta samma info från andra källor, så blir sannolikheten stor
för mig att det ligger sanning i PM:et
Exempelvis så fick Schelee väldigt fort info från någon inifrån polishuset, medans jag fick
info från nån annan blåljus (inte lika mycket som Schelee) Så jämförde vi vår info
mot varandra och den stämde på pricken.
När sen en tredje kom med info om att den kände en person som var med och hanterade kropparna
och i sin tur berättar liknande info igen så börjar sannolikheten att öka.
Sen kom det fler med info från olika håll och personer, oberoende av varandra, och då känner
jag att det MÅSTE finnas, i alla fall, lite sanning i det.
Så det är många som har bidragit till den teorin.
Så har det gått till för mig att bilda mig en uppfattning.

Jag säger absolut inte att detta är sanningen för alla här i tråden.
Detta är MIN sanning och MIN teori om vad som har hänt.

Andra har med rätta hittat andra teorier och sanningar, och det tycker jag är bra !!

Hoppas du fick ett tillräckligt bra svar.
// Avd.9

Citat:
Hej Glittret.
Jag vill INTE börja tjafsa med dig om ME, för jag kan INGET om ME.
Men jag har 1 till 3 enkla frågor till dej:
Hur vet du att Agnes inte har haft KBT ??
Hur vet du att dom inte har prövat precis ALLT ??
Hur kan du veta det ??

Och jag har ingen spydig ton, eller retsam.
Jag menar allvar, hur vet du detta ??

Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Sluta gnaga på det benet.
Whoknows har inte planterat det.
Whoknows har aldrig påstått att det finns två brev.
Fler än Whoknows påstår att det finns en riktad text i avskedsbrevet.
Kolla exempelvis Stehlitz inlägg.

Jag ser att du skrev det som en fråga, men jag ber dej ändå att inte påstå något sånt.

Citat:
Jag förstår det och personligen har jag 2% i bakuvudet som inte heller har släppt det helt och hållet.
Men mina andra 98% går till Hannas mående, och att hon i grund o botten drev sig själv o Oskar till detta fasansfulla beslut.
Samt en tro på ett bättre liv efter detta.
(min teori några inlägg bakåt i tråden)

En sak är jag säker på i alla fall.
Det berodde inte på barnens sjukdom.
För om föräldrarna var helt friska så hade dom aldrig tagit livet av sig, och än mindre sina barn.
Antingen...
1. Hannas mående 98%
2. Skam 1%
3. Totalt hjärnsläpp 1%

Det är vad jag "tror"

Men som sagt, det är en teori av många andra.

Citat:
Jag är fortfarande inne på Hanna spåret.

Hanna levde med en depression sen lång tid tillbaka, efter sin tidigare bröstcancer.
Hon blev sämre av att Agnes blev sjuk och sen sjukare.
Hon anklagade Oskar och sig själv för att ha gjort Agnes sjuk.
Ju längre tiden gick, och när Agnes började med hemskola, så blev det ännu värre för Hanna.
Oskar började sakta dras med i Hannas depression.
Den svenska sjukvården hade fångat upp Agnes, men visste inte riktigt vad
dom skulle göra.
Föräldrarna turades om att skjutsa Agnes till läkare och Moa till pianolektioner.
När sen Moa började visa samma symptom på våren -17 föll Hanna djupare ner i sin depression.
Oskar försökte hjälpa till så mycket det gick, och han åkte även utomlands flera gånger för att få svar på ungarnas sjukdom.
Även Oskar började bli rejält sliten under -17
Efter sommaren började hemskolan för båda barnen, och Hanna var nu väldigt dålig, kunde inte sova och hon var även nervös för ett recidiv. Hösten -17 kände sig Hanna riktigt dålig och för första gången nämnde hon.......
- Händer ”det här” så vill jag inte leva längre, då vill jag att vi dör tillsammans.
Oskar försökte nog håller hennes tankar borta , men till slut sa även han...
- OK händer ”det här” så går vi bort som en familj.
Hösten rullade på med hemskolning och läkarbesök, och Hanna och Oskar
hade det tufft med all logistik och Hannas depression.
Då runt jul ”hände det som inte fick hända”
Familjen får ett besked som knäcker dem totalt.
Situationen blir totalt mörker och allt hopp för familjen tog slut.

Den 9 januari hittades dom döda.

Stackars barn, må ni vila i frid, och att ni är lyckliga på den plats ni befinner er nu.

Detta är bara en teori!

Men på ett ungefär så, tror jag att det gick till.

Citat:
Elli09 är bekant med en person, som i sin tur är bekant med Oskars syster Li#a, Ma#tin, och Lin#ea.
Och hon har tydligen träffat O & H några gånger på gemensamma sammankomster.

Hon är en bit från familjen, men hon har en bra kontakt.
Jag ser Elli09 som trovärdig i mångt o mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tolkar det så att Avd 9 och whoknows 75 har likadana tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Snälla vill du analysera och kommentera mitt förra inlägg vad du tror om Hannas ev mening i brevet. Du som är lite insatt😉

Citat:
Hej.
Med all respekt.
Jag vill inte fördjupa mig i den texten just nu.
Lägg den frågan på is ett litet tag.
Efter ikväll så vill jag inte disskutera just det längre, utan det får vänta.
Det handlar om respekt.
Men det kanske finns anledning att disskutera det närmare längre fram.
.
Citera
2019-02-23, 23:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack för svar på mina två frågor.
Förstår ingen vad jag menar?
Det enda jag finner som makabert är att det är en öppen begravning med en öppen minnesstund för alla. Jag kopierar in ett svar som jag skrev i tråden om morden i Sala.

Mitt inlägg i den andra tråden som svar på att någon annan tyckte att begravningen skulle hållas för dom närmaste och inte öppen för alla:

Jag är helt enig med dig. Begravningen borde hållas för SR i kretsen av de närmaste. Det hade varit värdigt.
Nu blir det troligen ett jippo och det lär flockas en massa hyenor och även press som bara är där av nyfikenhet och som inte ens kände honom.
Risken är även stor att det kan bli kalabalik och kanske till och med sabotage när en man som är så otroligt omskriven och hatad av så många för sitt dåd, begravs så öppet med alla inbjudna i en öppen begravning med en öppen minnesstund.
Det finns ingen värdighet i en sån begravning och oavsett vad han har gjort så bör hans syskon och närmaste vänner få ta ett värdigt farväl.
Hur ska dom kunna ta ett värdigt farväl under dom omständigheterna som vi är några som befarar?

På dagen ett år före Bjärredsfamiljen hittades den 9/1 2017 gick en far i Ulsterup i Danmark bärsärk och dödade sina fyra barn 3-16 år och sin hustru, varefter han tog sitt liv. Han fick inte begravas med sin familj, de andra fick en stor begravning med många hundra deltagare, men han begravdes privat på en annan kyrkogård vid ett annat tillfälle.

Jag tycker nog att anhöriga ska få sörja och begrava sina nära och kära som de själva vill oaktat vad dessa begått för illdåd. Och naturligtvis på en kyrkogård om de vill det.

Däremot är jag inte säker på att jag tycker att ett mordoffers sista viloplats nödvändigtvis ska vara bredvid sin mördare. Kan man välja ett annat förfarande som anhörig ska man kanske ägna det en tanke. I vart fall om det varit planerade avsiktliga mord utförda av en frisk person som gjorde det av fri vilja.
Det blir lite konstigt att låta en hedersmördad kvinna begravas i samma grav som mördarmaken kommer vila i. Eller den syster som dödades av sin bror eller far av hedersskäl.eller en luvröddkvinna som misshandlas till döds innan hon hunnit skilja sig.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-23 kl. 23:49.
Citera
2019-02-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför tror du att de anhöriga har glömt bort A och M ?
Bra fråga, jag tror att dom finns i åminne hos sina anhöriga på samma sätt som Oskar och Hanna. Det är märkligt hur några utomstående har tagit på sig att bevaka så de anhöriga ska minnas sina barn och barnbarn. Utomstående som anser sig hedra offren mer än barnens mor- och farföräldrar.

Sen har dessa åskådare samvete att anklaga andra för narcissism när dom samtidigt själva försöker framställa sig som moralens högsta väktare. Det är lite skrattretande.
Citera
2019-02-23, 23:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Gjorde detta tillägg som du inte fick med

Tack. Det tycker jag ser mycket bättre ut.
Citera
2019-02-24, 00:18
Medlem
rubin22s avatar
Jag tror Hanna ville skiljas och lurades av O att det var skilmässopapper paret Hansson bevittnade vid besöket hos dem, O hade troligtvis tutat i Hanna att inte säga vad papperna handlade om till familjen Hanssons, då han ville hålla skilsmässan hemlig ännu ett tag. Det hade säkert Hanna den undergivna gått med på om hon trodde detta var vad hon skrev under, dolt med papper över, ett annat.
Eftersom att detta är Flashback Forum har jag rätt att spekulera utan att bli personligt påhoppad!
Tänker inte svara mobbare och andra oseriösa i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in