2019-02-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Du är rolig armstark😀Har jag sagt förrut. Du kan nog räkna in mig i den insatta gruppen åxå även om vi tillhör olika grupper i denna tråd. Jag arbetar som du vet i psykiatrin och har tyvärr åxå personlig erfarenhet av suicid.
Naturligtvis räknas även du in i gruppen. Ursäkta förbiseendet. Men nu kan vi kanske konstatera att det inte är ett bevis på dålig planering eller panik att brevet var odaterat. Dom brukar helt enkelt ofta vara det.
Jag minns inte hur datumet på testamentet var rättat? Var det fel årtal? För 3 januari skulle jag förmodligen skriva fel oavsett stress eller inte. Det tar någon dag att lära sig det nya årtalet om man säger så....
Citera
2019-02-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag läste vad du skrev. Du framförde en åsikt som jag replikerade på. Jag tror inte heller att det är barnamördaren som arrangerar begravningen. Fan att inte föräldrar ska få begrava sina barn ifred oavsett vad dom gjort. Det känns som om det här landet börjar bli nåt jäkla IS kalifat där man ska utdöma straff till hela släkter i generationer. Låt föräldrarna sörja sina barn och barnbarn hur dom vill.

Precis så!

Varför ska anhöriga straffas?

De har säkert dubbel sorg över att inte sett och kunnat förhindra det som skett, samt förlorat sina kära.

Låt dem sörja ifred och hantera minnet av de sina på det sätt som de själva vill och behöver.

Självklart har Oscar och Hanna haft både bra och dåliga sidor som alla vi andra.

Detta är ett resultat av att dessa två tillsammans inte klarade av DEN VERKLIGHET DE UPPLEVDE, alltså inte den verklighet vi utomstående ser/såg.
Citera
2019-02-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Precis så!

Varför ska anhöriga straffas?

De har säkert dubbel sorg över att inte sett och kunnat förhindra det som skett, samt förlorat sina kära.

Låt dem sörja ifred och hantera minnet av de sina på det sätt som de själva vill och behöver.

Självklart har Oscar och Hanna haft både bra och dåliga sidor som alla vi andra.

Detta är ett resultat av att dessa två tillsammans inte klarade av DEN VERKLIGHET DE UPPLEVDE, alltså inte den verklighet vi utomstående ser/såg.

Skilsmässa hade kanske varit en god ide' istf att ta livet av varandra och barnen? Föräldrarna var säkert svårt påfrestade av sin och barnens livssituation men de var samtidigt fullt kapabla att söka rätt hjälp i sin livssituation.

Och varför ta med sig barnen in i döden? Vem frågade barnen vad DE ville?
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-23 kl. 22:05.
Citera
2019-02-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Skilsmässa hade kanske varit en god ide'?

Tror inte det var aktuellt i denna familj men det kan ju ingen utomstående avgöra.
Citera
2019-02-23, 22:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Skilsmässa hade kanske varit en god ide' istf att ta livet av varandra och barnen? Föräldrarna var säkert svårt påfrestade av sin och barnens livssituation men de var samtidigt fullt kapabla att söka rätt hjälp i sin livssituation.

Läste du inte sista meningen?
Citat:
Vad de borde gjort finns det massor av förslag om. Vad lönar det till?

Frågeställningen om varför de tog barnen med sig in i döden ställer väl alla.
Citera
2019-02-23, 22:18
Medlem
Citat:

Mezes inlägg handlade om händelsen ur de anhörigas perspektiv. Dom önskar säkert ingenting mer än att deras barn, barnbarn, syskon eller vad de nu vara må, skulle vara i livet. Låt dom få sörja i fred. Är det en pappa som vill ha kvar en minnessida för sin son så låt honom få ha det. Det var hans barnbarn som dödades. Vem är vi att döma eller tala om hur han ska sörja?

Det är sjukt hur en del orkar förfasa sig över detta sida upp och sida ner, som om man som åskådare skulle ha något tolkningsföreträde hur en drabbad människa hanterar att begrava sina barn och barnbarn. Det är jävligt lätt att stå vid sidan av och peka finger som nån skvallerkärring. Man önskar ingen olycka i livet, men om det måste drabba någon så vore det bra om dom mest fördömande fick smaka lite av det helvete som drabbat den här familjens anhöriga.
Citera
2019-02-23, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Detta tror jag på som mkt starkt bidragande orsak till morden och självmorden. Att vara orolig för att ha en svår sjukdom eller tro att någon annan kan ha det är i vissa fall värre för psyket än att vara sjuk. Det ligger en tröstlös ensamhet i det, för det finns ingen vård och hjälp att få där man söker hjälp. Alltså man söker vård för något fysiskt när man egentligen har något fel i psyket. Kan H ha sagt till O att hon hade cancer...
Jag tror också detta kan vara centralt i det som hänt. Psykets kraft är starkt - på gott och ont.
I det här fallet blev det... ont.
Tröstlös ensamhet tar jag till mig, just nu av personliga orsaker.
Jag förlorade min mamma för några timmar sen.
Var rädda om er.
Citera
2019-02-23, 22:25
Medlem
Citat:
Mezes inlägg handlade om händelsen ur de anhörigas perspektiv. Dom önskar säkert ingenting mer än att deras barn, barnbarn, syskon eller vad de nu vara må, skulle vara i livet. Låt dom få sörja i fred. Är det en pappa som vill ha kvar en minnessida för sin son så låt honom få ha det. Det var hans barnbarn som dödades. Vem är vi att döma eller tala om hur han ska sörja?

Det är sjukt hur en del orkar förfasa sig över detta sida upp och sida ner, som om man som åskådare skulle ha något tolkningsföreträde hur en drabbad människa hanterar att begrava sina barn och barnbarn. Det är jävligt lätt att stå vid sidan av och peka finger som nån skvallerkärring. Man önskar ingen olycka i livet, men om det måste drabba någon så vore det bra om dom mest fördömande fick smaka lite av det helvete som drabbat den här familjens anhöriga.

Har aldrig
ifrågasatt varken den ena eller andras dödsannonser. Du är ute och cyklar igen. Blanda inte ihop mig med nån annan skribent. Har öht inga åsikter om folks eftermälen till sina döda.

Var uppmärksam på vilka du svarar och/eller anklagar i tråden!

Det enda jag har skrivit är att bjärredfamiljen, enligt de efterlevandes önskemål, har bränts och strötts för vinden. Men jag har inte lagt någon som helst värdering i det! Sluta ljuga och försöka missleda!
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-23 kl. 22:29.
Citera
2019-02-23, 22:28
Medlem
Citat:

Just så!

Det är SJUKT att vara så fördömande mot andra som drabbats så hårt av av sorg och kaos efter dessa TVÅ, Hanna och Oscar. Starkt att de anhöriga ens orkar leva vidare!
Citera
2019-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Just så!

Det är SJUKT att vara så fördömande mot andra som drabbats så hårt av av sorg och kaos efter dessa TVÅ, Hanna och Oscar. Starkt att de anhöriga ens orkar leva vidare!

Förtydligande: Sorg efter fyra anhöriga och kaos efter vad TVÅ av dessa gjort!
Citera
2019-02-23, 23:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu är det inga föräldrar som ska begrava sitt/sina barn. Föräldrarna är döda sedan några år.
Det är en barnamördare som ska begravas av sina syskon i en öppen begravning.
Dom två barnen han mördade begravs inte samtidigt.

Jag vill bara veta två saker... kom det någon dödsannons och om begravningen var öppen eller bara för dom närmast anhöriga i Bjärredfallet?

Tänkte hjälpa dig och svara.

Det har såvitt jag förstått hållits en minnescermoni respektive en begravning för familjen. Båda öppna. På begravningen kom runt hundra personer och den var gemensam för alla döda med fyra vita kistor. Efteråt kremerades de och askan ströddes för vinden på Västkusten.
Det har inte publicerats någon dödsannons och inga nätminnessidor av den typen som begravningsbyråer administrerar. Det finns ingen grav, ingen gravsten och ingen minnesplats.

Det finns i denna tråd väldigt lite information om Hanna, Agnes och Moa. Av Moa finns ingen bild alls i tråden och Hannas bild är tjugo år gammal. Det finns inga minnes/RIP sidor på nätet för Hanna, Agnes eller Moa.

På Oskar däremot finns mängder av bilder på nätet liksom föreläsningssekvenser.
För Oskar skapade man 180907 ett dedikerat seminarium tillägnat honom i hans namn under en kongress. Vid detta hade man en väggstor minnesbild med en leende O och texten RIP med datum. Efter hans död har hans arbetskollegor skrivit textinlägg på Facebook med formuleringar som ”de bästa går först”, ”Du var ängeln i Lund” osv. En kollega ville ge honom en informell ”postum proffesur” för att hedra honom.

Därtill har hans anhöriga efter Oskars död skapat en nätsida med en leende bild på honom och uppräkning av hans akademiska framgångar. Det hela avslutas med informationen att O avled 180109. Ingenting nämns om hans familj eller om hans begångna mord.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-23 kl. 23:19.
Citera
2019-02-23, 23:07
Medlem
Vad hade du förväntat dig för svar Rumble? Det är den tonen ”de” använder och härskar tråden med. Jag är på din linje. Det som jag också undrar över, precis som du, varför särbehandlingen med anhöriga. Vad som ska släpas ut på PK och dessutom enligt Flashigan kommer anhöriga få del av hela FU.
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag antar att du är ironisk nu armstark men jag menar vad jag skriver. Tycker att jag är tydlig. Det officiella är att Hanna o Oskar mördade i samförstånd. Här i tråden är vi olika grupper och vi sympatiserar mer och mindre med respektive förälder. Inget konstigt med det. Vi är olika och drar olika slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in