2018-02-08, 02:37
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du missade Frank. Einsteins inlägg senaste timmarna.

Det tillkom senare, det som skrevs tidigare av hen var bara en kommentar utan
hänvisning.
Jag tog bara upp de inlägg, där man kommenterar att man fått ett PM edy
i början av tråden.Ett flertal personer har redan gått ut med ME som de i sin
tur har fått höra av andra.
Inget nytt med andra ord.
Citera
2018-02-08, 06:46
Avslutad
Försöker hänga med i svängarna här, men har åt vilket håll lutar det åt nu? Vad kommer hända här näst?
Citera
2018-02-08, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Försöker hänga med i svängarna här, men har åt vilket håll lutar det åt nu? Vad kommer hända här näst?
Förnuftet leder på poäng
God morgon!
Citera
2018-02-08, 07:28
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
När människor blir upprörda tenderar de att bli irrationella och missförstår då lätt. Det bästa du kan göra är att hålla dig lugn och förklara igen alternativt ignorera.

Tack, du har rätt, när det gäller de flesta, men när jag tycker en del skribenter alltid ska vara oförskämda och då kan jag ge igen och så får vederbörande tillbaka.

På Facebook är det för lulligt, där finns nästan inget att diskutera, bara gilla foton på ungar, djur osv, här kan man få vara lite mer "livlig" i språket, och man får inte ta åt sig personligen, men känner man det så, för mycket, så kan man bara ignorera dessa individer....Det lustiga tror jag, är att om man satt mittt emot varandra med, skulle det vara ett annat samtal.
Citera
2018-02-08, 07:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tack så mycket.
Hm, jag reagerar över hur rektorn framträder här. Hon är kanske nervös och chockad men hon ger onekligen ett iskallt intryck. "Jag är ledsen och sorgsen", säger hon men ser samtidigt väldigt glad ut. Både munnen och ögonen smilar, det är helt barockt egentligen!

Hursomhelst är hennes beskrivning av flickorna inte något som antyder allvarlig sjukdom, precis som du säger, och att de skulle vara närapå dödssjuka som en del här vill få det till. "Hemma och sjuka med jämna mellanrum". Kvarhållna i hemmet, kan man faktiskt tänka. Intervjun med henne ger visst stöd för teorin om MbP, kan jag nästan tycka.

Nej hon ger inte ett iskallt intryck. Givetvis är hon framförallt chockad. Jag tycker hon verkar kämpa med att genomföra intervjun utan att börja gråta (inget fel om hon gjort) Speciellt i början när hon verkar le hör man på rösten att hon är väldigt berörd. Tror inte intervjun är gjord i ett svep utan att hon varit tvungen att samla sig för att kunna genomföra intervjun.
Citera
2018-02-08, 08:01
Bannlyst
Citat:
Finns det verkligen någon i tråden som tycker att föräldrarna handlade rätt?

Där har du rätt !!
Föräldrarna tog död på sina barn = Mord.
Föräldrarna fattade fel beslut = Dom borde ha levt idag.
Föräldrarna skulle sökt mer hjälp = Man fortsätter, och fortsätter, och fortsätter.

Där är vi ALLA överens.

Sen är ni ett gäng som anser att detta hände pga att Oskar och /eller Hanna var psykiskt sjuka.
Att Oskar/Hanna Dominerade och isolerade sin familj av olika anledningar, och att barnen inte presterade. mm mm mm.

Sen är vi ett annat gäng som anser att familjen var en fullt normal kärleksfull familj, som kämpade på med Agnes som var riktigt sjuk på slutet, och med Moa som började visa samma symptom.
Sjukdomen är inte klarlagd men lutar åt ME eller nått annat liknande. Att Hanna som tidigare haft bröstcancer, nu hade metastaser och blev sämre och sämre.
Den sammanslagna problematiken blev ett oerhört lidande för familjen, som inte såg någon annan utväg än att gemensamt besluta sig för att avsluta familjens liv.
Inte för att dom var psykiskt sjuka utan för att dom ville lämna jordelivet som en familj.

Ena gänget av oss SI, och andra gänget SÅ.

Så ligger vi väll till idag, på ett ungefär.

Sen är vi nog alla ganska frustrerade ....... då vi så gärna vill veta !!!
Och vi alla tycker såklart att detta är fruktansvärt TRAGISKT !!!
Citera
2018-02-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Jag tänkte bara komma med en sammanställning var
information ursprungligen kommer ifrån i tråden.

Efter att nyhetern om familjen kom ut
så börjar i sedvanlig ordning spekulationerna på FB.
Tankar om att mordet skulle skett i samförstånd,
att mannen skulle ha hängt sig och att ett brev skulle
ha lämnats fanns med i spekulerandet från start.
Inga spekulationer fanns med om barnen.

Sedan kommer presskonferensen med skolan
Rektorn meddelar att barnen hemskolats pga
medicinska skäl.

Först påstår internmittentexplosivitet att det är en biologisk,dödlig sjukdom
som hen påstår kommer från en "säker"källa. Sidan 54

Malin.Nilsson skriver att mamman gillar en Facebook sida.Sidan 65

Man börjar spekulera om någon har ME i familjen.
Därefter kommer ett inlägg från gniknus2 som påstår att hen
fått vetskap om att barnen skulle haft ME från en pålitlig kontakt.
Sidan 75 och om kontakten sidan 48

Detta går gniknus2 ut med i inlägg efter inlägg.

Sedan går skolan ut med information att barnen
haft en diagnos med "kronisk trötthet".
Dock ges ingen klarare bild av sjukdomen.

Luddelindqvist påstår i ett inlägg att hans mammas vän
är nära vän med familjen och skriver att det ska handla om ME sidan 104

Chantre går ut att hen fått ett PM att pappan hängde sig
Sidan 90, 10 januari

Ceasefire har hört samma sak och att det skulle finnas
ett efterlämnat brev sidan 104

Imlikenono skriver att hen har hört att barnen var nerbäddade
ett efterlämnat brev sidan 130,11 januari

Internmittentexplosivitet skriver samma sak och att brevet var
gemensamt skrivet.Sidan 130

Polisen går ut med uppgifter den 19 januari om att morden skett i samförstånd och att
ett gemensamt undertecknat brev lämnats.

Inget mer har egentligen tillkommit efter dessa inlägg, möjligtvis kan Elisabeth
Höglunds blogginlägg ge en liten inblick i hur familjen fungerade,men den är högst
begränsad.I övrigt upprepar sig folk på FB.
Speciellt tröttsamt är det att läsa de som i inlägg efter inlägg tycks mena på
att de har mer info etc Inget tyder på det eller att de tillfört speciellt mycket..
Eftersom källhänvisning är A o O så får alla som kommer med påståenden
räkna med ifrågasättanden.Och det är så det SKA vara.

Sedan har det funnits rykten om scientologerna, det uppstod med
detta inlägg av BurlovsRicky.Sidan 59

Bra inlägg- mer sånt! (Så slipper jag bli varnad en gång till...)
Citera
2018-02-08, 08:08
Medlem
Citat:
Jag kan säga att de blivit utredda av den offentliga sjukvården i Sverige.

Tack så jätte mycket för dina info. Jag hade helt fel med mitt antagande att man inte hade kontakt med den svenska vården. Två flickor med diagnosen ME, båda när de var i samma unga ålder. Som rektorn sa, helt ofattbar.

Mbp har nämnts flera gånger tidigare, jag klistrar här från Wikipedia:

”Tillståndet är mycket svårdiagnostiserat. En varningssignal kan vara ett barn till en förälder med Münchhausen by proxy i undersökning av sjukvårdsperonal ger en oklar symtombild med motsägelsefulla utredningsresultat, att föräldern är överengagerad eller tycks vara allt för sjukvårdskunnig samt ogärna lämnar barnet ensamt. Akuta tecken och symtom på sjukdomen försvinner när föräldern/vårdaren separeras från barnet.”
Citera
2018-02-08, 08:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Där har du rätt !!
Föräldrarna skulle sökt mer hjälp = Man fortsätter, och fortsätter, och fortsätter.

Där är vi ALLA överens.

Sen är ni ett gäng som anser att detta hände pga att Oskar och /eller Hanna var psykiskt sjuka.
Att Oskar/Hanna Dominerade och isolerade sin familj av olika anledningar, och att barnen inte presterade. mm mm mm.

Sen är vi ett annat gäng som anser att familjen var en fullt normal kärleksfull familj, som kämpade på med Agnes som var riktigt sjuk på slutet, och med Moa som började visa samma symptom.
Sjukdomen är inte klarlagd men lutar åt ME eller nått annat liknande. Att Hanna som tidigare haft bröstcancer, nu hade metastaser och blev sämre och sämre.
Den sammanslagna problematiken blev ett oerhört lidande för familjen, som inte såg någon annan utväg än att gemensamt besluta sig för att avsluta familjens liv.
Inte för att dom var psykiskt sjuka utan för att dom ville lämna jordelivet som en familj.

Ja det är det verkligen! Stackars familj!
Citera
2018-02-08, 08:26
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Hur kan du veta om de sökt hjälp eller inte?
Mannen i huset hade ju berättat för omgivningen om familjens svåra situation, både för kollegor och skola, så han har ju inte "mörkat" och låtsats att familjen mådde bra. Han gick ner i arbetstid av den orsaken har vi fått läsa. Familjen ska ha åkt till Tyskland för att hitta bot åt äldsta dottern utan resultat vad det verkar. Rektorn har framfört att det var en familj i kris osv.osv. Allt det här har ju pågått en längre tid. Det är inte alls otänkbart att de sökt hjälp inom psykiatrin men känt att det inte ledde någon vart, vad vet vi om det?
Sannolikt har föräldrarnas beslut kommit från djupaste förtvivlan, utmattning och hopplöshet. En mardröm man kan hoppas att man själv aldrig hamnar i.
Han gick ner 10% i arbetstid. Var det vad barnen var värda? Ändå kunde han arbeta 90% trots djupaste förtvivlan, utmattning och hopplöshet? Tänk vilken ångest Anders Eklund måste haft, vad dåligt han mådde som var tvungen att mörda ett barn. Han gick väl inte heller ner i arbetstid? Vilken förtvivlan han måste ha känt! Givetvis skulle de allihopa haft en spärr. Ondska, vansinne och egoism.
Citera
2018-02-08, 08:42
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Där har du rätt !!

Där är vi ALLA överens.

Otroligt tragiskt...och hur det än är så måste de som haft kontakt med familjen rannsaka
sig själva och se och förstå vad som kunnat göras annorlunda för familjens bästa.
Det där att dom isolerade sig tror jag inte ett skit på,det var nog så att pappa "omsorgen"
inte gjorde sitt bästa i detta fall.
Citera
2018-02-08, 08:54
Medlem
Spekulationer flödar i mängder i tråden och en del låter troligt, annat osannolikt. Vet bara att jag läste på facebook sidan Bjärred dagen efter mordet då en manlig granne uttalat sig om alla rykten som sats igång och han skrev "vet ej om sanningen någonsin kommer fram, men detta är en ruskig historia" . kan inte tolka in vad han menade med det men han har iaf sedan plockat bort sitt inlägg. Kanske sa han förmycket? Låter i mina öron som att det fanns en hel del som inte stämde med denna familj/föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in