Citat:
Men det stämmer väl ändå inte?Vi vet inte, eftersom ingen bevisning presenterats. Vi har att förhålla oss till en utsaga, som kan vara sann, "friserad", missuppfattad eller falsk. Eller lite av både och.
Det går att misstolka, eller missuppfatta, och det är också fullt möjligt att en part (i min tankevärld mest sannolikt O) manipulerat både dokument och digitala spår, för att skapa en bild av "gemensamt beslut, och gemensam planering".
Personligen tror jag inte alls på någon omfattande och lång planering alls, än mindre att den utförts av dem bägge.
Jag tror att det är en spontan handling, som legat pyrande en tid hos O, utlöst av något slags gräl i hemmet.
Vi har fått höra, via polisens PT, att det finns ett avskedsbrev, ett testamente, och något slags praktiska instruktioner till efterlevande.
Enligt polisen så anger avskedsbrevet någon form av samförstånd. Polisen hävdar också att de hittat annan information, ("på de datorer, mobiler mm som de kommit in i") att dådet föregåtts av planering under hösten.
Det upphittade/framlagda testamentet är ett märkligt aktstycke, som inte nödvändigtvis överensstämmer med det dokument som H trodde att hon underteckande hos Han**ons.
Oftast, men inte alltid, så skriver man två-tre identiska kopior på testamenten. En kopia som man förvarar hemma, en kopia till bankfacket, och en som man lämnar hos någon betrodd, i synnerhet om man driver ett företag med rejäla omsättning/inkomster. Man kan t.ex. lämna den sistnämnda kopian till företagets revisor.
Alltså kan det ha varit tre kopior, som skrevs på hos Han**ons. I samtliga fallvar texten övertäckt med täckpapper, vilket t.o.m. syns på den kopia vi har sett.
Detta undertecknande är ett ypperligt tillfälle för en manipulatör, att ersätta ett dokument med ett annat, t.ex. ett avskedsbrev, för att skapa "äkta" namnteckningar.
Det är också otydligt, alltså inte meddelat, från polisens sida om verkligen både H och O var närvarande vid undertecknandet.
Det finns fler tänkbara varianter på scenarios runt den fysiska testamenteshanteringen, där en manipulatör lyckas få en äkta underskrift från H, på ett avskedsbrev istället.
Vad avser de digitala spåren avseende planering, så behöver nog polisen mumla ur skägget.
Dels så så kan betydelsen av meddelanden diskuteras.
För att ta ett exempel: antag att det finns en mailkonversation, eller sms, där t.ex. H skriver flera meddelanden i stil med: "vi måste få ett slut på det här. Vi kan inte ha det så här med sjuka barn, heltidsjobb, och alla resor och konferenser. Jag orkar inte längre", med svar från O i liknande tongångar.
Är det bevis för mordplanering? Eller är det bevis för något annat? T.ex. att H vill att O ska dra ner på jobbandet? Eller att H vill skiljas?
Eller handlar meddelanden om att vi ska ska båda dö, och ta med oss barnen?
Har man analyserat google historiken, för att sökningar runt självmord?
Hur vet man vem sökt?
Julledigheter eller längre semester, är perioder när familjekonflikter trappas upp, och många beslut om skilsmässor kommer till under ledigheter, när vardagslunken ersätts med annat, och bägge parter är hemma samtidigt.
Har andra mail/sms raderats, så bara de mail/sms som stöder "gemensamt och i samförstånd" funnits kvar?
Särskilt med tanke på att O tycks ha "städat" på nätet i samband med morden/självmordet, så är jag mycket klentrogen till de påstådda digitala bevisen.
Jag blir än mer skeptisk, eftersom det uppenbarligen finns digitala media "som man inte kommit in i".
Senast redigerad av Skarvadhare 2019-02-24 kl. 00:33.
Senast redigerad av Skarvadhare 2019-02-24 kl. 00:33.