2018-05-18, 08:11
Bannlyst
Jag är fortfarande inne på Hanna spåret.

Hanna levde med en depression sen lång tid tillbaka, efter sin tidigare bröstcancer.
Hon blev sämre av att Agnes blev sjuk och sen sjukare.
Hon anklagade Oskar och sig själv för att ha gjort Agnes sjuk.
Ju längre tiden gick, och när Agnes började med hemskola, så blev det ännu värre för Hanna.
Oskar började sakta dras med i Hannas depression.
Den svenska sjukvården hade fångat upp Agnes, men visste inte riktigt vad
dom skulle göra.
Föräldrarna turades om att skjutsa Agnes till läkare och Moa till pianolektioner.
När sen Moa började visa samma symptom på våren -17 föll Hanna djupare ner i sin depression.
Oskar försökte hjälpa till så mycket det gick, och han åkte även utomlands flera gånger för att få svar på ungarnas sjukdom.
Även Oskar började bli rejält sliten under -17
Efter sommaren började hemskolan för båda barnen, och Hanna var nu väldigt dålig, kunde inte sova och hon var även nervös för ett recidiv. Hösten -17 kände sig Hanna riktigt dålig och för första gången nämnde hon.......
- Händer ”det här” så vill jag inte leva längre, då vill jag att vi dör tillsammans.
Oskar försökte nog håller hennes tankar borta , men till slut sa även han...
- OK händer ”det här” så går vi bort som en familj.
Hösten rullade på med hemskolning och läkarbesök, och Hanna och Oskar
hade det tufft med all logistik och Hannas depression.
Då runt jul ”hände det som inte fick hända”
Familjen får ett besked som knäcker dem totalt.
Situationen blir totalt mörker och allt hopp för familjen tog slut.

Den 9 januari hittades dom döda.

Stackars barn, må ni vila i frid, och att ni är lyckliga på den plats ni befinner er nu.

Detta är bara en teori!

Men på ett ungefär så, tror jag att det gick till.
Citera
2018-05-18, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75

Hanna levde med en depression sen lång tid tillbaka, efter sin tidigare bröstcancer.
Ju längre tiden gick, och när Agnes började med hemskola, så blev det ännu värre för Hanna.
dom skulle göra.
Föräldrarna turades om att skjutsa Agnes till läkare och Moa till pianolektioner.
När sen Moa började visa samma symptom på våren -17 föll Hanna djupare ner i sin depression.
Oskar försökte hjälpa till så mycket det gick, och han åkte även utomlands flera gånger för att få svar på ungarnas sjukdom.
Efter sommaren började hemskolan för båda barnen, och Hanna var nu väldigt dålig, kunde inte sova och hon var även nervös för ett recidiv. Hösten -17 kände sig Hanna riktigt dålig och för första gången nämnde hon.......
- Händer ”det här” så vill jag inte leva längre, då vill jag att vi dör tillsammans.

Stackars barn, må ni vila i frid, och att ni är lyckliga på den plats ni befinner er nu.

Detta är bara en teori!

En teori som flera hävdar. Men det är ju mängder med familjer som har det på liknande sätt, sjukdomar, handikapp, karriärer, körningar, relationsproblem, depressioner och kanske även arbetslöshet, missbruk och kanske våld i närmiljö. Detta var ändå en familj med till synes alla möjligheter, trygghet i form av tak över huvudet och mat på bordet, intelligens, ekonomi, kollegor. De hade kunnat offra så mycket annat än barnen och sina liv. Om man älskar sina sjuka barn så ansöker man väl inte om professur i första hand för att jobba mer, utan tar tjänstledigt för att ta hand om barnen och varandra. Det är väl grundläggande. Och om Hanna var djupt deprimerad som vissa påstår, hur kunde hon då jobba på som vanligt? Jag vägrar tro att man väljer döden framför livet p g a de anledningar som framkommit i tråden. Det handlar ju ändå om människor som är socialt ”anpassade”. Vad var det ofattbara som pågick i familjen?
Citera
2018-05-18, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
En teori som flera hävdar. Men det är ju mängder med familjer som har det på liknande sätt, sjukdomar, handikapp, karriärer, körningar, relationsproblem, depressioner och kanske även arbetslöshet, missbruk och kanske våld i närmiljö. Detta var ändå en familj med till synes alla möjligheter, trygghet i form av tak över huvudet och mat på bordet, intelligens, ekonomi, kollegor. De hade kunnat offra så mycket annat än barnen och sina liv. Om man älskar sina sjuka barn så ansöker man väl inte om professur i första hand för att jobba mer, utan tar tjänstledigt för att ta hand om barnen och varandra. Det är väl grundläggande. Och om Hanna var djupt deprimerad som vissa påstår, hur kunde hon då jobba på som vanligt? Jag vägrar tro att man väljer döden framför livet p g a de anledningar som framkommit i tråden. Det handlar ju ändå om människor som är socialt ”anpassade”. Vad var det ofattbara som pågick i familjen?

Kanske var det en "dödsdom" dom fick som besked
(självklart en ren gissning, som allt annat)
Citera
2018-05-18, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75

dom skulle göra.

Detta är bara en teori!

Mycket tillägg utöver den offentligt publicerade informationen vi fått från skola och polis, men för mig känns teorier som här, som hakar i och bygger vidare på den informationen vi har, mycket rimligare än de som i grunden kullkastar det som vi vet från dessa initierade källor.

Om jag har förstått det rätt använder du dig av information som du har erhållit via PM från informanter som du bedömer vara trovärdiga och en del info som du tagit del av här i tråden? Utöver det som skola och polis berättat.
Citera
2018-05-18, 09:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Skulle skolan inte ha märkt om föräldrarna hade vanföreställningar?
Det beror helt på hur begränsade vanföreställningarna var.

Citat:
Jag måste säga att teorin känns långsökt just nu.
Den stora fördelen med hypotesen är att man kan använda all information som polisen har släppt. Teorierna om att O var ensam förövare eller helt drivande (och följaktligen jätteond) bygger ju på att man helt bortser från att det ska ha funnits ett gemensamt avskedsbrev och b) på ett rent sannolikhetsresonemang om att det är män som brukar vara ensamma förövare i s k "familjetragedier". När det finns så lite auktoritativ info känns det väldigt riskfyllt att stryka i det lilla som finns lite som man känner för för att kunna plugga för den hypotes man själv föredrar.

Citat:
Undrar verkligen hur O lyckades få hemundervisningen godkänd.
O eller vem som nu drev det projektet. En del i det måste ha varit att flickorna inför skolpersonal har framstått som så sjuka att det här åtminstone med skohorn skulle ha kunnat vara motiverat med hemundervisning.
Citera
2018-05-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska ju ha klart för sig att det finns psykiska tillstånd då två personer tillsammans synkar sina vanföreställningar. Begreppet folie à deux, som åsyftar detta, har ju nämnts tidigare i tråden, och för mig är den rimligaste förklaringen till vad som skedde att O och H utvecklade en klassisk folie à deux.

Floie á deux skulle förklara en hel del men stämmer verkligen föräldrarnas levnadssätt till en psykossjukdom?
Båda i högt uppsatta jobb, välfungerande och högpresterande. Tycker folk borde reagerat på vanföreställningar.
Citera
2018-05-18, 09:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om man älskar sina sjuka barn så ansöker man väl inte om professur i första hand för att jobba mer, utan tar tjänstledigt för att ta hand om barnen och varandra. Det är väl grundläggande.
Men det här är en missuppfattning. Man jobbar inte mer för att man får en befordringsprofessur - eller ens en lärostolsprofessur. Om nånting får man mindre undervisning - hur mycket mindre beror på lärosäte. Man har alltså större möjligheter att jobba hemifrån som professor än som t ex universitetslektor.
Citera
2018-05-18, 09:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memis
Floie á deux skulle förklara en hel del men stämmer verkligen föräldrarnas levnadssätt till en psykossjukdom?
Båda i högt uppsatta jobb, välfungerande och högpresterande. Tycker folk borde reagerat på vanföreställningar.
Beror på hurpass begränsade vanföreställningarna var. Om de väsentligen begränsade sig till barnens mående och hälsa kunde ju ingen t ex på deras arbetsplatser syna dem. Och vad gäller skolan måste ju, som jag skrev tidigare, flickorna som minimum ha uppträtt inför skolpersonal på ett sätt som i vart fall inte gjorde frågan om hemundervisning helt utesluten.
Citera
2018-05-18, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Mycket tillägg utöver den offentligt publicerade informationen vi fått från skola och polis, men för mig känns teorier som här, som hakar i och bygger vidare på den informationen vi har, mycket rimligare än de som i grunden kullkastar det som vi vet från dessa initierade källor.

Om jag har förstått det rätt använder du dig av information som du har erhållit via PM från informanter som du bedömer vara trovärdiga och en del info som du tagit del av här i tråden? Utöver det som skola och polis berättat.

Ang teorier håller jag med dig.
Man har lite fakta i ryggen.
Sen bygger man vidare på det med olika infallsvinklar och sammantagen info från dom som hävdar en viss kännedom om familjen.
Sen kommer även info från annat håll.
Mail, sms, och en del får det öga mot öga från sos personal.

Problemet som finns är att polisen eller annan blåljus inte lämnar ut så mycket under förundersökningar, inte ens till nära anhöriga.
Men samtidigt så har dom läckt info till en del, här vid sidan om.
En sån källa går ju inte att röja.
Eftersom då inte ens dom anhöriga vet vad som hänt, så dementerar ju självklart dom den infon, fast den kan vara sann.
Det kan ha varit ett problem i denna tråden.
Exempelvis kommer det info om att detta planerades redan i höstas, från flera som haft dessa kontakter..... NEJ säger nån som känner familjen, för det har dom inte hört, och så stannar det där, fast det är mycket möjligt att det var så.
Ett annat problem är att någon berättar igen att
- Dom planerade det redan i höstas.. men sen kommer ingen mer info om det.
Det kommer inget mer om den detaljen, och då faller den snabbt till att vara "icke trovärdig"
Samtidigt så ser ju vi alla här i tråden olika på denna händelse och vi vill väl alla att infon skall passa in i just sin egen teori.
För teori är precis vad detta är just nu.

I ditt andra stycke så stämmer allt förutom PM.
Jag är så ny-reggad att jag varken kan skicka eller ta emot PM.
Men det finns såklart andra sätt att få info från trovärdiga källor.
Fast det mesta av den infon finns ju redan här i tråden, så det är bara att söka efter den.

Det härliga i denna tråden är hur olika vi ser på info och hur olika vi värderar den.
Även info som är snudd på absurdum.
Och alla teorier är värda att disskuteras.

Just nu har vi ju ingen uttalad sanning från polisen om vad som hänt, så vi får köra på teorier ett litet tag till.
Däremot så tror jag att sanningen är på G.

Men, nu har du fått min teori i stora drag.
(Igen ha ha)
Citera
2018-05-18, 09:57
Medlem
Citat:
Men det här är en missuppfattning. Man jobbar inte mer för att man får en befordringsprofessur - eller ens en lärostolsprofessur. Om nånting får man mindre undervisning - hur mycket mindre beror på lärosäte. Man har alltså större möjligheter att jobba hemifrån som professor än som t ex universitetslektor.
Ok. Då kan ansökan alltså ev ha varit en anledning till att kunna vara hemma mer. Skulle han ha kunnat fått indikationer på att han inte skulle fått tjänsten och tagit det så hårt att han tagit sig själv och familjen av daga? Känns dock väldigt verklighetsfrämmande att enbart det skulle kunna ligga bakom tragedin.
Citera
2018-05-18, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ok. Då kan ansökan alltså ev ha varit en anledning till att kunna vara hemma mer. Skulle han ha kunnat fått indikationer på att han inte skulle fått tjänsten och tagit det så hårt att han tagit sig själv och familjen av daga? Känns dock väldigt verklighetsfrämmande att enbart det skulle kunna ligga bakom tragedin.

En av dom som utvärderade hans arbete och som även gör ett utlåtande (till dom som bestämmer) läste igenom hans ansökan samma kväll dom dog.
Och hennes bedömning var att Oskars arbete var strålande, och hon skulle lämna dom största rekommendationerna (till dom som bestämmer)
Om jag minns rätt.........

Rätta mig gärna.

Så om han hade levt idag, så hade han säkerligen fått en professur, gissar jag.
Citera
2018-05-18, 10:21
Medlem
Citat:
Man ska ju ha klart för sig att det finns psykiska tillstånd då två personer tillsammans synkar sina vanföreställningar. Begreppet folie à deux, som åsyftar detta, har ju nämnts tidigare i tråden, och för mig är den rimligaste förklaringen till vad som skedde att O och H utvecklade en klassisk folie à deux.

Det är den enda rimliga förklaringen om man utgår ifrån att det är riktigt att båda föräldrarna står bakom innehållet (såsom det har meddelats av polisen) i avskedsbrevet och att båda två, helt frivilligt, har undertecknat det. Då har det, som någon tidigare i tråden sagt, "brunnit i proppskåpet" hos båda två. Samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Skulle skolan inte ha märkt om föräldrarna hade vanföreställningar? Jag måste säga att teorin känns långsökt just nu. Undrar verkligen hur O lyckades få hemundervisningen godkänd.

Om vanföreställningarna just riktade in sig på döttrarnas hälsotillstånd; syftande till att döttrarna var så sjuka att de inte orkade vara i skolan, blir det begripligt.

Att föräldrar kan få sina barn att medverka i sådana föreställningar är väl känt. Ett exempel är den lilla flickan som nästan dog av att ha kylts ner i badkaret. I de första förhören var flickan helt enig med mamman och styvfadern att det var hon själv som var orsaken till allt som hänt henne. Det var först när föräldrarna häktats och hon kände sig trygg som flickebarnet började berätta hur det egentligen låg till. Det finns en tråd om detta.

Ett annat exempel har jag länkat till i ett tidigare inlägg. Här kommer det igen.

http://www.dagensjuridik.se/2012/03/sankt-straff-man-som-tvingade-dotter-spela-sjuk

Där tvingade en far sin dotter att spela sjuk och förståndshandikappad för att få vårdbidrag och assistansersättning. Också i detta fall var det först när barnet slapp undan faderns påverkan som det visade sig att hon var fullt frisk och normalt begåvad.

Citat:
Det beror helt på hur begränsade vanföreställningarna var.

Den stora fördelen med hypotesen är att man kan använda all information som polisen har släppt. Teorierna om att O var ensam förövare eller helt drivande (och följaktligen jätteond) bygger ju på att man helt bortser från att det ska ha funnits ett gemensamt avskedsbrev och b) på ett rent sannolikhetsresonemang om att det är män som brukar vara ensamma förövare i s k "familjetragedier". När det finns så lite auktoritativ info känns det väldigt riskfyllt att stryka i det lilla som finns lite som man känner för för att kunna plugga för den hypotes man själv föredrar.

O eller vem som nu drev det projektet. En del i det måste ha varit att flickorna inför skolpersonal har framstått som så sjuka att det här åtminstone med skohorn skulle ha kunnat vara motiverat med hemundervisning.

Om det var föräldrarnas gemensamma vanföreställningar som var orsaken till barnens symtom blev det nog just av det skälet helt nödvändigt att barnen skulle hållas isolerade och så långt som möjligt vara under föräldrarnas uppsikt och kontroll. Skolplikten blev därför kanske ett bekymmer som måste rundas på något sätt. Att isolera och få hemundervisning till båda döttrarna blev därför kanske det centrala i deras sjuka föreställningsvärld.

Det finns mycket information i tråden, som kommer både från arbetsplatsen och från andra, om OHs hälsotillstånd och eventuella depression. Den tyder på att OH kan ha varit i mycket dåligt psykiskt skick. Den information som finns om HB och som ursprungligen kommer från HBs chef och arbetskamrater pekar snarare i en annan riktning. Inget av den information som kommit fram pekar mot att hon skulle varit sjuk, deprimerad eller "konstig" på något sätt. Tvärtom. Men - dels kan man inte vara säker på att denna information utgör hela bilden. De som eventuellt har andra erfarenheter av henne kanske håller tyst. Dels kan en deprimerad person "flyga under radarn" genom att "hålla masken".

Se nedan under bifogade länk om det som brukar kallas "smiling depression".

https://www.healthline.com/health/smiling-depression#symptoms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in