Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Förvisso, jag antar att du har rätt.
Jag känner en blandning av banal nyfikenhet parat med en uppriktig önskan att det inträffade inte ska falla
i glömska med tanke på barns utsatthet. Förhoppningsvis finns det någon lärdom att dra här. Eller inte.
Allt som händer i världen faller kanske inte under logikens trygga fana.
Här finns nog varken logik eller mycket slutsatser att dra då fallet är så unikt. Jag har läst rapporter från Finland som under ett år hade hela 12 familjemord där ensam GM tog sitt liv. Då det var en sådan extrem siffra tillsatte man en grupp för att specialundersöka dessa fall.
Resultatet blev tämligen magert då varje fall var så unikt till sina omständigheter att det var svårt att hitta entydiga samband eller likheter.
Om jag kommer ihåg rätt fanns depression med som en gemensam komponent som ökade risken.
Man skärpte kraven på omsorg och skola att öka sin medvetenhet om dessa risker som följd av detta.
Numera sker denna typ av fall 1-2 ggr per år i Finland. Att det blev så många på ett och samma år trodde man kunde bero på att media exponerade det väldigt mycket (spridningseffekt) men något samband kunde man inte bevisa.
Av den anledningen kan det också vara sunt att det inte skrivs så mycket i pressen.