2019-02-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det pågår en diskussion i tråden om barnamorden och självmordet i Sala och där har mördarens anhöriga gått ut med en dödsannons och inbjuder alla till begravningen och minnesstund.
https://www.familjesidan.se/cases/4f04c43d-5009-4367-86c3-1aaae90d1426/funeral-notices

Har aldrig varit med om att en barnamördare som har tagit sitt liv har en öppen begravning och dessutom inbjuder dom anhöriga till minnesstund. Känns väldigt makabert.

Har försökt söka i tråden om det kom någon dödsannons här och om hur begravningen var, i stillhet med närmast anhöriga är ju naturligast när en barnamördare ska begravas.
Får upp resultat på sök men ser ingen dödsannons och att söka igenom 50.000+ inlägg är lite tidsödande. Kan någon vänlig själv svara på frågorna?
Hör väl knappast hit men nog begraver vi väl även mördare i det här landet? Vi har tack och lov inte börjat hänga upp dom i lyktstolpar som fågelmat eller bränna upp dom på torget.
Citera
2019-02-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men begriper du inte vad jag skriver? Förslaget eller kravet om en skilsmässa och därmed dissa självmordsbrevet och testamentet, inte vilja vara med i mord/självmordspakten längre - att i stället vilja ha skilsmässa, kan vara orsaken till morden - och att det då gick väldigt fort.

Vem skulle i en sån situation skrika till den andra att den ville ändra på ett skrivet dokument? När allt redan är för sent?

Att båda föräldrarna var nergångna i depression kan jag däremot mycket väl föreställa mig. Tror absolut det var så.
Jag begriper vad du skriver, att orsaken som skrevs i det gemensamma självmordsbrevet, liv utan egentlig mening, skulle ha övergått till ett krav på skilsmässa i stället.

Skilsmässan skulle sen skulle ha blivit orsaken till morden som man ursprungligen planerade.

Hör du själv hur det låter....
Citera
2019-02-23, 19:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hör väl knappast hit men nog begraver vi väl även mördare i det här landet? Vi har tack och lov inte börjat hänga upp dom i lyktstolpar som fågelmat eller bränna upp dom på torget.
Läste du vad jag skrev?
Nu var det ju inte om det skulle vara en begravning eller inte min fråga handlade om.
Det var om det kom någon dödsannons och om begravningen var öppen eller bara för dom närmast anhöriga i Bjärredfallet.
I fall med mördare brukar det vara tyst och allt sker med endast närmast anhöriga och det annonseras inte ut. Möjligen kan det komma en dödsannons efteråt att begravningen har skett i stillhet.
Hur var det i Bjärredfallet.
Citera
2019-02-23, 19:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det pågår en diskussion i tråden om barnamorden och självmordet i Sala och där har mördarens anhöriga gått ut med en dödsannons och inbjuder alla till begravningen och minnesstund.
https://www.familjesidan.se/cases/4f04c43d-5009-4367-86c3-1aaae90d1426/funeral-notices

Har aldrig varit med om att en barnamördare som har tagit sitt liv har en öppen begravning och dessutom inbjuder dom anhöriga till minnesstund. Känns väldigt makabert.

Har försökt söka i tråden om det kom någon dödsannons här och om hur begravningen var, i stillhet med närmast anhöriga är ju naturligast när en barnamördare ska begravas.
Får upp resultat på sök men ser ingen dödsannons och att söka igenom 50.000+ inlägg är lite tidsödande. Kan någon vänlig själv svara på frågorna?

Oskars anhöriga har blivit anklagade av vissa postare här i tråden.
Låt de anhöriga göra som de känner för. Blir inte bättre av att de kritiseras och läggs ännu fler stenar på bördan.
Citera
2019-02-23, 19:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Låt de anhöriga göra som de känner för. Blir inte bättre av att de kritiseras och läggs ännu fler stenar på bördan.
VAD? Jag följde den här tråden fram till att det kom fram vad som hade hänt.
Jag har inte läst sedan dess och mitt inlägg är ingen kritik mot någon anhörig till Bjärredfamiljen.
Jag vill bara veta två saker... kom det någon dödsannons och om begravningen var öppen eller bara för dom närmast anhöriga i Bjärredfallet?
Citera
2019-02-23, 20:00
Medlem
Citat:

Citat:
Läste du vad jag skrev?
Nu var det ju inte om det skulle vara en begravning eller inte min fråga handlade om.
Det var om det kom någon dödsannons och om begravningen var öppen eller bara för dom närmast anhöriga i Bjärredfallet.
I fall med mördare brukar det vara tyst och allt sker med endast närmast anhöriga och det annonseras inte ut. Möjligen kan det komma en dödsannons efteråt att begravningen har skett i stillhet.
Hur var det i Bjärredfallet.

Jag läste vad du skrev. Du framförde en åsikt som jag replikerade på. Jag tror inte heller att det är barnamördaren som arrangerar begravningen. Fan att inte föräldrar ska få begrava sina barn ifred oavsett vad dom gjort. Det känns som om det här landet börjar bli nåt jäkla IS kalifat där man ska utdöma straff till hela släkter i generationer. Låt föräldrarna sörja sina barn och barnbarn hur dom vill.
Citera
2019-02-23, 20:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag läste vad du skrev. Du framförde en åsikt som jag replikerade på. Jag tror inte heller att det är barnamördaren som arrangerar begravningen. Fan att inte föräldrar ska få begrava sina barn ifred oavsett vad dom gjort. Det känns som om det här landet börjar bli nåt jäkla IS kalifat där man ska utdöma straff till hela släkter i generationer. Låt föräldrarna sörja sina barn och barnbarn hur dom vill.
Nu är det inga föräldrar som ska begrava sitt/sina barn. Föräldrarna är döda sedan några år.
Det är en barnamördare som ska begravas av sina syskon i en öppen begravning.
Dom två barnen han mördade begravs inte samtidigt.

Jag vill bara veta två saker... kom det någon dödsannons och om begravningen var öppen eller bara för dom närmast anhöriga i Bjärredfallet?
Citera
2019-02-23, 20:26
Medlem
Citat:
Jag begriper vad du skriver, att orsaken som skrevs i det gemensamma självmordsbrevet, liv utan egentlig mening, skulle ha övergått till ett krav på skilsmässa i stället.

Skilsmässan skulle sen skulle ha blivit orsaken till morden som man ursprungligen planerade.

Hör du själv hur det låter....

Det är svårt att diskutera känslor med såna som endast är pragmatiker. Så jag lämnar diskussionen med dig därhän. Såna som har ett uppenbart förakt mot alla som inte tycker som en själv.
Citera
2019-02-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Vad jag har läst tidigare i tråden så ströddes hela familjen för vinden.
Citera
2019-02-23, 20:38
Medlem
Citat:
Tusen tack för informationen! Det är bra när man får info från väl insatta personer.
Du är rolig armstark😀Har jag sagt förrut. Du kan nog räkna in mig i den insatta gruppen åxå även om vi tillhör olika grupper i denna tråd. Jag arbetar som du vet i psykiatrin och har tyvärr åxå personlig erfarenhet av suicid.
Citera
2019-02-23, 20:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Nu är det inga föräldrar som ska begrava sitt/sina barn. Föräldrarna är döda sedan några år.
Det är en barnamördare som ska begravas av sina syskon i en öppen begravning.
Dom två barnen han mördade begravs inte samtidigt.

Så vitt jag vet så nej, ingen dödsannons för vare sig barnen eller föräldrarna. Vilka som var inbjudna till begravningsceremonin vet bara de inblandade men tydligen skall allas aska ha spridits för vinden enligt föräldrarnas önskemål (enligt uppgifter i tråden skall tilläggas).

Sedan kan jag väl hålla med Armstark om att de anhöriga väl ändå måste få lov att begrava sina döda och sörja dem på det sättet de själva finner lämpligt och behöver. De som inte tycker att den döda personen är värd något avsked kan helt enkelt låta bli att gå dit.
Citera
2019-02-23, 20:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Så vitt jag vet så nej, ingen dödsannons för vare sig barnen eller föräldrarna. Vilka som var inbjudna till begravningsceremonin vet bara de inblandade men tydligen skall allas aska ha spridits för vinden enligt föräldrarnas önskemål (enligt uppgifter i tråden skall tilläggas).

Sedan kan jag väl hålla med Armstark om att de anhöriga väl ändå måste få lov att begrava sina döda och sörja dem på det sättet de själva finner lämpligt och behöver. De som inte tycker att den döda personen är värd något avsked kan helt enkelt låta bli att gå dit.
Tack för svar på mina två frågor.
Förstår ingen vad jag menar?
Det enda jag finner som makabert är att det är en öppen begravning med en öppen minnesstund för alla. Jag kopierar in ett svar som jag skrev i tråden om morden i Sala.

Mitt inlägg i den andra tråden som svar på att någon annan tyckte att begravningen skulle hållas för dom närmaste och inte öppen för alla:

Jag är helt enig med dig. Begravningen borde hållas för SR i kretsen av de närmaste. Det hade varit värdigt.
Nu blir det troligen ett jippo och det lär flockas en massa hyenor och även press som bara är där av nyfikenhet och som inte ens kände honom.
Risken är även stor att det kan bli kalabalik och kanske till och med sabotage när en man som är så otroligt omskriven och hatad av så många för sitt dåd, begravs så öppet med alla inbjudna i en öppen begravning med en öppen minnesstund.
Det finns ingen värdighet i en sån begravning och oavsett vad han har gjort så bör hans syskon och närmaste vänner få ta ett värdigt farväl.
Hur ska dom kunna ta ett värdigt farväl under dom omständigheterna som vi är några som befarar?
Senast redigerad av Timeout 2019-02-23 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in