Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Så vitt jag vet så nej, ingen dödsannons för vare sig barnen eller föräldrarna. Vilka som var inbjudna till begravningsceremonin vet bara de inblandade men tydligen skall allas aska ha spridits för vinden enligt föräldrarnas önskemål (enligt uppgifter i tråden skall tilläggas).
Sedan kan jag väl hålla med Armstark om att de anhöriga väl ändå måste få lov att begrava sina döda och sörja dem på det sättet de själva finner lämpligt och behöver. De som inte tycker att den döda personen är värd något avsked kan helt enkelt låta bli att gå dit.
Tack för svar på mina två frågor.
Förstår ingen vad jag menar?
Det enda jag finner som makabert är att det är en öppen begravning med en öppen minnesstund för alla. Jag kopierar in ett svar som jag skrev i tråden om morden i Sala.
Mitt inlägg i den andra tråden som svar på att någon annan tyckte att begravningen skulle hållas för dom närmaste och inte öppen för alla:
Jag är helt enig med dig. Begravningen borde hållas för SR i kretsen av de närmaste. Det hade varit värdigt.
Nu blir det troligen ett jippo och det lär flockas en massa hyenor och även press som bara är där av nyfikenhet och som inte ens kände honom.
Risken är även stor att det kan bli kalabalik och kanske till och med sabotage när en man som är så otroligt omskriven och hatad av så många för sitt dåd, begravs så öppet med alla inbjudna i en öppen begravning med en öppen minnesstund.
Det finns ingen värdighet i en sån begravning och oavsett vad han har gjort så bör hans syskon och närmaste vänner få ta ett värdigt farväl.
Hur ska dom kunna ta ett värdigt farväl under dom omständigheterna som vi är några som befarar?