2017-05-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DatorRunkarn
Frågan är ju vad man försöker uppnå när man går in och skriver i exempelvis feminismforumet.

Flashback ska ju delvis vara lite underhållande, tror ingen skulle gilla ett strikt akademiskt forum där alla bara skriver förståndiga saker. Ska flashback vara underhållande så måste man tillåta lite galenskap. Så kallade "tramstrådar" kan många gånger vara riktigt underhållande.

Problemet i denna tråd handlar väl om att feminister känner sig provocerade av detta "trams" i stället för att kanske skratta åt det.

Kvinnor är svåra att skämta med, de tar sig själva på för stort allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Finkelsten
Det går inte att diskutera seriöst; ni i den identitetspolitiska rörelsen är helt enkelt för dumma/obildade. Ni saknar verktygen för en vettig diskussion.
Jag är ledsen, men detta är sanningen. Sen fattar jag så klart att det inte är nåt du kommer inse och acceptera, ni är trots allt i praktiken en sekt.

Kanske är feminsitforumet så som det sett ut sista åren "underhållande" för ett liten klick finniga glin som nyss fått körkortet och vars intellekt aldrig kommer kravla sig över sandlåde"sekten":
kan-inte-hantera-existensen-av-kvinnor.
Dessa brukar kännas igen av nick av sorten.."Runkarn" eller dylikt och som sagt att man tycker det är "underhållning" med ständigt upprepade trådar vars tema bara handlar om en enda sak: Bajsa på kvinnor....Fruktansvärt roligt onekligen.

Och ja Finkelsten....Varsågod...du kan ju diskutera med denna "sekt" istället, verkar tillhöra din kalliber av utbildning.
Citera
2017-05-14, 11:45
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Vilka trådar var rapporterade och sedan när? I torsdags fanns det inga/ett fåtal oåtgärdade rapporter.
Jag trodde ni mods kunde se sådant. Till saken hör ju också att ingen tittar över trådarna ch upptäcker uppenbart OT, Som (FB) Det är kvinnor som tittar på förnedring- och våldsporr?! startad 7:e maj och (FB) En gräsrotskampanj för att hjälpa män att försvara sig mot våldtäkstanklagelser! startad 6:e maj

Också brukar rapporterade inlägg som är klart Ot åtgärdas inom några timmar i andra forum, om det inte är helg.

Nu kan jag inte se klockslag på rapport men exempel
(FB) EU domstol stödjer ny rysk lag som förbjuder livstids fängelse... bara för kvinnor! startad på kvällen torsdag, rapporterad innan men flyttad först när jag rapporterade här vid halv fyra.
(FB) Kvinna försökte mörda cyklist, blev gravid för att försöka slippa fängelse startad torsdag vid 18 och rapporterad innan jag gjorde det här men inte för forumval eller Ot. Borde inte spela roll. Mod ska väl läsa rapporterad trådstart.
(FB) Dags att överge svenska kvinnor! startad 2014 Rapporterad.
(FB) Är kvinnor sämre på matematik? startad 2012 och rapporterad men gamla trådar flyttas tydligen inte fast de ligger på första sidan och är Ot. Funkar det så i andra forum?
Citera
2017-05-14, 12:57
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Jag trodde ni mods kunde se sådant. Till saken hör ju också att ingen tittar över trådarna ch upptäcker uppenbart OT, Som (FB) Det är kvinnor som tittar på förnedring- och våldsporr?! startad 7:e maj och (FB) En gräsrotskampanj för att hjälpa män att försvara sig mot våldtäkstanklagelser! startad 6:e maj

Också brukar rapporterade inlägg som är klart Ot åtgärdas inom några timmar i andra forum, om det inte är helg.

Nu kan jag inte se klockslag på rapport men exempel
(FB) EU domstol stödjer ny rysk lag som förbjuder livstids fängelse... bara för kvinnor! startad på kvällen torsdag, rapporterad innan men flyttad först när jag rapporterade här vid halv fyra.
(FB) Kvinna försökte mörda cyklist, blev gravid för att försöka slippa fängelse startad torsdag vid 18 och rapporterad innan jag gjorde det här men inte för forumval eller Ot. Borde inte spela roll. Mod ska väl läsa rapporterad trådstart.
(FB) Dags att överge svenska kvinnor! startad 2014 Rapporterad.
(FB) Är kvinnor sämre på matematik? startad 2012 och rapporterad men gamla trådar flyttas tydligen inte fast de ligger på första sidan och är Ot. Funkar det så i andra forum?

Ja moderatorerna kan se sådant. Därför blev jag blev fundersam när det var inga eller få rapporter på torsdagskvällen och dagen efter startar du den här tråden där du bl.a. har skrivit att flera trådar var rapporterade sedan länge. Vad är länge för dig? Om man tittar på de inlägg som du har rapporterar det senaste ser man att du gjorde fyra rapporter ca 2,5 timmar innan du startade den här tråden. Sedan gjorde du ytterligare några rapporter efter att du blev påmind i den här tråden. Om man rapporterar ot så kommer det att åtgärdas som ot om det bedöms vara det av moderatorerna. Din klagotråd blir inte särskilt trovärdig när du startar den bara efter ett par timmar som du har rapporterat.
Citera
2017-05-14, 13:06
Medlem
Vad är skillnaden mellan Feminismforumet och Jämställdhetsforumet?

Är exempelvis löneskillnader mellan könen en feministisk fråga eller en jämställdhetsfråga?
Citera
2017-05-14, 13:10
Bannlyst
Gissar på att det handlar om att FB attraherar mycket mer antifeminister än feminister. Kul att se att det finns ett sånt forum iallafall, man vet ju att ett "meninist" forum inte hade mottagits bra på en feministisk site heller, så är livets gång folk är trångsynta och vägrar lyssna på andras åsikter.
Forum är väl ändå till för att cirkelrunka och ryggdunka, inte för att diskutera
Citera
2017-05-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Inte särskilt förvånande att du finner fler trådar än jag, eftersom du och jag (och moderatorerna) har vitt skilda uppfattningar om vad som bör tas bort från forumet. Spontant tycker jag merparten av de trådar du länkar är legitima. Vill du motivera varför du tycker att trådarna inte uppfyller syfte?

Hur ser en legitim tråd ut enligt dig? Vad är tillåtet att diskutera, och i vilken ton?
Ton bör inte vara relevant, så länge det finns någon substans i trådstarten. Trådstarter av typen (FB) Kvinnor ska vara ledare och män ska arbeta?, där TS i en mening säger: "Jag hörde en feminist säga x, vad tycker ni?" utgör något av ett gränsfall. På många andra delforum ser man regelbundet hur moderatorer korgar trådar eftersom första inläggen utgörs av oneliners eller helt saknar någon uppenbar frågeställning. Detta händer aldrig på /f150.

Ett annat problem med tråden ovan är att den helt saknar förankring till någon typ av faktisk feminism, ett annat exempel är (FB) Feminister kräver lagstiftning av samtycke för sex... ifrån robotar!, där kopplingen till feminism enbart existerar i TS huvud. Det som bör diskuteras i forumet är feminism som politisk ideologi, inte "saker som feminister eventuellt har sagt", eller "hur ser feminister ut?" (Som i (FB) Kan man se om en kvinna är feminist?)

Men huvuddelen är väl att nu när vi har ett forum för Jämställdhet & Diskriminering, skulle en majoritet av trådarna helt enkelt fungera bättre där. Medan det kan finnas en poäng i att diskutera diskriminering som övergripande samhällsfenomen på /f150, så skulle trådar av typen "någon öppnade ett tjejgym i Luleå", eller "får man slå tjejer?" mycket väl kunna flyttas till /f508.

Annars, trådar om enskilda våldtäkter skulle göra sig bättre under AB&K, trådar om genusvetenskap hade förmodligen kunnat läggas i (FB) Socialantropologi, etnologi och sociologi i brist på bättre alternativ. Min huvudpoäng är helt enkelt exakt densamma som jag framförde i den andra tråden från 2013, reservera forumet Feminism, som ligger under Politik, till att diskutera just politik. Inte hur "kvinnor är sämre på ditten och datten", inte "kvinnor vill bli våldtagna av flyktingar", inte "jag tycker feminister är fula", inte "jag tycker det är konstigt att det finns mer än en sexuell läggning" och inte "jag tycker inte om svenska kvinnor". Om forumet bara rensades på allt som inte är en politisk frågeställning skulle det vara ett outsägligt steg uppåt för kvaliteten.

Citat:
Man kan inte ha ett forum från vilket kvinnohatarna är portade. Antingen tillåts alla diskutera, eller så tillåts ingen. När yttrandefriheten är hög måste man acceptera att den utnyttjas. Om en användare har ogrundade åsikter är dessa normalt inte svåra att bemöta.
Fast det här handlar knappast om att "porta" vissa skribenter, utan helt enkelt om att städa ett delforum från en viss typ av inlägg så att dessa inte blir förhärskande - På samma sätt som rasister inte är "portade" från PI bara för att trådar om invandringen flyttas till I&I.
Citera
2017-05-14, 13:35
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ja moderatorerna kan se sådant. Därför blev jag blev fundersam när det var inga eller få rapporter på torsdagskvällen och dagen efter startar du den här tråden där du bl.a. har skrivit att flera trådar var rapporterade sedan länge. Vad är länge för dig? Om man tittar på de inlägg som du har rapporterar det senaste ser man att du gjorde fyra rapporter ca 2,5 timmar innan du startade den här tråden. Sedan gjorde du ytterligare några rapporter efter att du blev påmind i den här tråden. Om man rapporterar ot så kommer det att åtgärdas som ot om det bedöms vara det av moderatorerna. Din klagotråd blir inte särskilt trovärdig när du startar den bara efter ett par timmar som du har rapporterat.
Då kan jag erkänna att jag överdrev på den punkten. Att avfärda detta som en gnälltråd är ändå inte vidare konstruktivt och problemet har varit stort med användare som postar OT. Sedan väljer du att ignorera min berättigade kritik om att ni låter uppenbara OT-trådar ligga kvar. Som den om att kvinnor tittar på våldsporr. Jag menar att någon kanske ibland ska kolla över trådarna på första sidan. Och den starka vinklingen i rubrikerna som får vara kvar. (FB) Feminismens framtid för dem inom sekten?. Han borde i TS förklara att han anser att feminism är en sekt. Rubriken är inte neutral.

Trådar på första sidan som inte flyttas trots att de är Ot eller trams. Om de är gamla är irrelevant
(FB) Dags att överge svenska kvinnor! Ot
(FB) Är kvinnor sämre på matematik? Ot
(FB) kvinnliga komiker är värdelösa! Ot
(FB) Samkönade äktenskap = knäppt Ot
(FB) Dags att överge svenska kvinnor! Ot

Från i år-2017
(FB) Kvinnlig professor kände sig våldtagen av students uppsats om mäns rättigheter Trams "Jisses, inte undra på att man aldrig ser feminister i detta forum. Eller att de talar om en "våltäcktskultur." De känner sig tydligen våldtagna om någon ifrågasätter dem. " Hur kan detta vara okej som trådstart? Det är en kvinna som anser en sak om en mans uppsats. Och TS vinklar på detta vis.
(FB) Var taxi-våldtäkterna en myt? Kopplingen till feminism?
(FB) Pride Järva, ett tremannakrig! ? TS vill diskutera vad som kommer att hända på pride Järva. Feminism?
(FB) Varför använder kvinnor BH? Kopplingen till feminism?
(FB) Kvinna erkände att hon tvingade man till sex, ändå är det han om straffas! ?
(FB) Feminism Vs. Cancer Skulle du välja att din dotter drabbades av cancer eller feminism? Trams.

Och denna där TS inte bemödar sig om att koppla till feminism alls. (FB) Om en kvinna slår en man, får mannen slå tillbaka?

Feminism verkar vara en slaskhink för trams. Jag kanske ska tolka det som att ni varken vill eller orkar.
Senast redigerad av SvartChili 2017-05-14 kl. 13:47.
Citera
2017-05-14, 13:43
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ton bör inte vara relevant, så länge det finns någon substans i trådstarten. Trådstarter av typen (FB) Kvinnor ska vara ledare och män ska arbeta?, där TS i en mening säger: "Jag hörde en feminist säga x, vad tycker ni?" utgör något av ett gränsfall. På många andra delforum ser man regelbundet hur moderatorer korgar trådar eftersom första inläggen utgörs av oneliners eller helt saknar någon uppenbar frågeställning. Detta händer aldrig på /f150.

Ett annat problem med tråden ovan är att den helt saknar förankring till någon typ av faktisk feminism, ett annat exempel är (FB) Feminister kräver lagstiftning av samtycke för sex... ifrån robotar!, där kopplingen till feminism enbart existerar i TS huvud. Det som bör diskuteras i forumet är feminism som politisk ideologi, inte "saker som feminister eventuellt har sagt", eller "hur ser feminister ut?" (Som i (FB) Kan man se om en kvinna är feminist?)

Men huvuddelen är väl att nu när vi har ett forum för Jämställdhet & Diskriminering, skulle en majoritet av trådarna helt enkelt fungera bättre där. Medan det kan finnas en poäng i att diskutera diskriminering som övergripande samhällsfenomen på /f150, så skulle trådar av typen "någon öppnade ett tjejgym i Luleå", eller "får man slå tjejer?" mycket väl kunna flyttas till /f508.

Annars, trådar om enskilda våldtäkter skulle göra sig bättre under AB&K, trådar om genusvetenskap hade förmodligen kunnat läggas i (FB) Socialantropologi, etnologi och sociologi i brist på bättre alternativ. Min huvudpoäng är helt enkelt exakt densamma som jag framförde i den andra tråden från 2013, reservera forumet Feminism, som ligger under Politik, till att diskutera just politik. Inte hur "kvinnor är sämre på ditten och datten", inte "kvinnor vill bli våldtagna av flyktingar", inte "jag tycker feminister är fula", inte "jag tycker det är konstigt att det finns mer än en sexuell läggning" och inte "jag tycker inte om svenska kvinnor". Om forumet bara rensades på allt som inte är en politisk frågeställning skulle det vara ett outsägligt steg uppåt för kvaliteten.

Fast det här handlar knappast om att "porta" vissa skribenter, utan helt enkelt om att städa ett delforum från en viss typ av inlägg så att dessa inte blir förhärskande - På samma sätt som rasister inte är "portade" från PI bara för att trådar om invandringen flyttas till I&I.
Trådarna du länkar är långa och läsvärda. De drar till sig feminister och antifeminister och en diskussion uppstår. Är det inte precis det som är meningen? Deltagarna kan se den feministiska kopplingen.

Vad är då politik? f226 ligger under politik, men där ser jag trådar som:
(FB) Ahmed "blev" kristen - vill stanna i Sverige
(FB) Hur ser I&I på Italien/italienare?
(FB) Flyktingarna och kylan i Sverige
(FB) Romska läger i Sverige nr. 2

efter bara att ha skummat igenom förstasidan. "Problemet" finns på flera håll.
Citera
2017-05-14, 13:50
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Trådarna du länkar är långa och läsvärda. De drar till sig feminister och antifeminister och en diskussion uppstår. Är det inte precis det som är meningen? Deltagarna kan se den feministiska kopplingen.

Det spelar ingen roll att de är läsvärda om de är placerade i fel forum och inte anknyter till feminism i trådstarten. Det är brott mot regel 0.02 och OT.

Varför tycker du att det är okej att bryta mot den regeln?
Citat:
Ursprungligen postat av Komsevaduvill
Gissar på att det handlar om att FB attraherar mycket mer antifeminister än feminister. Kul att se att det finns ett sånt forum iallafall, man vet ju att ett "meninist" forum inte hade mottagits bra på en feministisk site heller, så är livets gång folk är trångsynta och vägrar lyssna på andras åsikter.
Forum är väl ändå till för att cirkelrunka och ryggdunka, inte för att diskutera
Ja, vissa delforum har utvecklats så. Men Ot accepteras inte på övriga forumet.
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Den där tråden har jag också undrat över. Uppenbarligen vill moderatorerna behålla den i delforumet, och kanske finns det en förklaring till varför de vill det, men för mig är det nog skit samma vad anledningen är. Om nivån i Feminism är så låg vill jag helt enkelt inte hjälpa till med RP:s – uppenbarligen skiljer sig min och moderatorernas syn på regelverket åt i just det här delforumet.
Tråden kan kopplas till feminism. Men TS är för lat eller oseriös för att göra det. Och han kommer undan med det. Och många känner som du. Som du kan se avfärdar en mod ovan min kritik utan att bemöta problemet. Så naturligtvis ger folk upp.
Senast redigerad av SvartChili 2017-05-14 kl. 14:10.
Citera
2017-05-14, 13:52
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Det spelar ingen roll att de är läsvärda om de är placerade i fel forum och inte anknyter till feminism i trådstarten. Det är brott mot regel 0.02 och OT.

Varför tycker du att det är okej att bryta mot den regeln?
Om det vore ett regelbrott hade ju moderatorerna flyttat trådarna, eller hur?
Citera
2017-05-14, 14:01
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3

Är exempelvis löneskillnader mellan könen en feministisk fråga eller en jämställdhetsfråga?
Både och. Om trådstarten kopplar till feminism som ideologi, t ex feminister tycker att det finns löneskillnaderna mellan män och kvinnor men det är en myt=feminism

Det är orättvist att män tjänar mer än kvinnor.
Det finns ingen skillnad i löner mellan kvinnor och män. Vad tycker ni? =Jämställdhet.

Koppling till feminism i trådstarten. Det är egentligen mycket enkelt.
Citat:
Om det vore ett regelbrott hade ju moderatorerna flyttat trådarna, eller hur?
Så du har inte förstått poängen med min trådstart förstår jag. Rubriken är inte tydlig nog?
Senast redigerad av SvartChili 2017-05-14 kl. 14:04.
Citera
2017-05-14, 14:08
Medlem
Citat:
Suck. Det vanliga bemötandet när man vill diskutera modereringen. "Nej men du har ju inte rapporterat några trådar!" "Nej men du rapporterade ju bara trådarna några timmar innan du klagade!"

Problemen som tas upp påverkas ju inte heller av när TS rapporterade ett visst antal trådar. Flera trådar har ju varit rapporterade av andra skribenter sedan veckor eller till och med år tillbaka. Ytterligare ett problem är ju moderatorernas totala brist på engagemang, där man inte ens verkar läsa trådflödet och upptäcka uppenbara tramstrådar av typen (FB) Feminism Vs. Cancer.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3

Som det fungerar just nu blir väl svaret "vem fan vet?" Typ ibland flyttas trådar från feminism till jämställdhet, men jag tror inte att de brukar röra sig åt andra hållet?

Citat:

Bullshit, trådarna kanske är långa, men skulle det finnas något större diskussionsvärde i dem? Kolla t.ex. på (FB) Kan man se om en kvinna är feminist?. Hela första sidan består av antifeminstiska oneliners. Första inlägget från ett feministiskt perspektiv kommer på sidan 3, och den lilla diskussion som uppstår är över i samma ögonblick. Du kanske tycker att oneliners av typen "höhö feminister har små bröst och färgat hår" är läsvärda, men återigen, det är precis vad vi andra beklagar oss över.

Jag har väl aldrig utmålat I&I som de intellektuella diskussionernas högborg, men problemet blir inte tillnärmelsevis lika stort där eftersom tramstrådarna åtminstone kombineras med seriösa diskussioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in