Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-03, 20:03
  #1
Moderator
manamanahs avatar
Vi startar nu en ny "romska läger i Sverige", vi hoppas att denna kommer att vara en bättre plats för diskussion än den förra.

I denna tråd fokuserar vi på just läger.
Diskutera observationer av bosättningar, avhysningar, debatter kring lägren och politiska beslut. Bifoga gärna länkar.

Tråden kommer speciellt i början att hårdmodereras.

Fundera innan du postar på om inte just ditt inlägg kanske passar bättre i:

(FB) Invandrare som tigger (Samlingstråd) nr. 2

eller...

(FB) Tiggeriet - Organiserat?


Länk till tidigare tråd: (FB) Romska läger i Sverige
__________________
Senast redigerad av manamanah 2015-06-03 kl. 20:41.
Citera
2015-06-03, 20:37
  #2
Medlem
smurflers avatar
För inte allt för länge sedan så bosatte sig en grupp på cirkus trettio romer på kommunens mark i en närliggande stad. Körde förbi var dag på väg till jobbet, och måste erkänna att jag blev mycket imponerad av det här lägret. De hade byggt rätt rejäla stugor med hjälp av pallar och allmänt bröte som de hittat (stulit) från industriers bakgårdar. Bland annat så hade de vettiga dörrar, altaner (med tak), skorstenar improviserat från ventilationsrör och så vidare. Om vi bortser från hur de eventuellt kom över detta material så tycker jag att det var både driftigt, välgjort och betydligt bättre än att de skall ligga och sova i portar, under statyer och allt annat.

Så nog finns det fördelar med dessa läger allt. Nackdelen är ju att de kommer lite utanför samhället vilket enligt forskning ökar risken för diverse brott (såsom stöld).
Citera
2015-06-03, 21:01
  #3
Medlem
Studsbolls avatar
Ziggelägret vid Agnesbergs rastplats längs 45:an verkar nu återuppstått med förnyad styrka. I morse fanns det tre skåpbilar och två skrotbilar på platsen. Fordonen har rumänska, bulgariska samt en tysk nummerplåt. I morse vid sextiden befann sig ett flertal sovande ziggisar i bilarna, samt några utanför där de gjorde morgontoalett i det fria. Varför de skiter på marken när de befinner sig på en rastplats med toaletter är en gåta. Lite senare på dagen var bilarna borta så jag antar att de var på uppdrag, men nu helt nyss hade de återvänt för ännu en natt.

Det intressanta är att dessa bilar inte är samma som användes för en månad sedan, då dessa bilar häckade på platsen i nästan en månad. Har ziggisarna ett flertal fordon, eller är det olika ziggisar?
Citera
2015-06-03, 21:16
  #4
Medlem
akehodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
För inte allt för länge sedan så bosatte sig en grupp på cirkus trettio romer på kommunens mark i en närliggande stad. Körde förbi var dag på väg till jobbet, och måste erkänna att jag blev mycket imponerad av det här lägret. De hade byggt rätt rejäla stugor med hjälp av pallar och allmänt bröte som de hittat (stulit) från industriers bakgårdar. Bland annat så hade de vettiga dörrar, altaner (med tak), skorstenar improviserat från ventilationsrör och så vidare. Om vi bortser från hur de eventuellt kom över detta material så tycker jag att det var både driftigt, välgjort och betydligt bättre än att de skall ligga och sova i portar, under statyer och allt annat.

Så nog finns det fördelar med dessa läger allt. Nackdelen är ju att de kommer lite utanför samhället vilket enligt forskning ökar risken för diverse brott (såsom stöld).

Jag skulle tro att du bor i en hyreslägenhet och inte i en bostadsrätt eller villa.
Det hade annars varit intressant att smälla upp rekorderlig stuga på dmeditt eller på dina pärons mark och bosätta sig där.
Frågan är om du skulle uppskatta att jag använder din omgivning som toalett eller urinoar.
Hur ''driftiga'' eller hur ''välgjort'' detta än är så gör de intrång på platser som de inte har rätt att utnyttja.
Kom nu inte dragandes med allemansrättet, den är inte gilltig i dessa fall, det finns tyvärr en risk att allemansrätten måste inskrängas p.g.a. dessa parasiters intrång.
__________________
Senast redigerad av akehodell 2015-06-03 kl. 21:18. Anledning: felskrivning
Citera
2015-06-03, 21:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ziggelägret vid Agnesbergs rastplats längs 45:an verkar nu återuppstått med förnyad styrka. I morse fanns det tre skåpbilar och två skrotbilar på platsen. Fordonen har rumänska, bulgariska samt en tysk nummerplåt. I morse vid sextiden befann sig ett flertal sovande ziggisar i bilarna, samt några utanför där de gjorde morgontoalett i det fria. Varför de skiter på marken när de befinner sig på en rastplats med toaletter är en gåta. Lite senare på dagen var bilarna borta så jag antar att de var på uppdrag, men nu helt nyss hade de återvänt för ännu en natt.

Det intressanta är att dessa bilar inte är samma som användes för en månad sedan, då dessa bilar häckade på platsen i nästan en månad. Har ziggisarna ett flertal fordon, eller är det olika ziggisar?

Det finns också läger vid rastplatsen mellan Partille och Jonsered längs E20. Samma sak där att bilarna är borta på dagen men kommer tillbaka på natten.
Citera
2015-06-03, 21:27
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
...Varför de skiter på marken när de befinner sig på en rastplats med toaletter är en gåta...
Det vet väl alla vid det här laget?
De har hygienregler som förbjuder män och kvinnor att använda samma toalett.
Så kvinnorna går på toan och männen ståbajsar utanför!
Citera
2015-06-03, 21:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
För inte allt för länge sedan så bosatte sig en grupp på cirkus trettio romer på kommunens mark i en närliggande stad. Körde förbi var dag på väg till jobbet, och måste erkänna att jag blev mycket imponerad av det här lägret. De hade byggt rätt rejäla stugor med hjälp av pallar och allmänt bröte som de hittat (stulit) från industriers bakgårdar. Bland annat så hade de vettiga dörrar, altaner (med tak), skorstenar improviserat från ventilationsrör och så vidare. Om vi bortser från hur de eventuellt kom över detta material så tycker jag att det var både driftigt, välgjort och betydligt bättre än att de skall ligga och sova i portar, under statyer och allt annat.

Så nog finns det fördelar med dessa läger allt. Nackdelen är ju att de kommer lite utanför samhället vilket enligt forskning ökar risken för diverse brott (såsom stöld).

Ursäkta, exakt vilka är fördelarna med dessa läger? Byggmaterialet är stulet, marken är ockuperad, invånarna ägnar sig åt brottslighet, orsakar faslig miljöförstöring, gör sina behov lite varstans, trakasserar vanliga svenskar på gator och torg, tar med sig sina barn hit eller lämnar dem utan uppsyn hemma i Bulgarien eller Rumänien. Är du ett troll eller tycker du faktiskt så här? Vore det enligt dig okej om svenskar betedde sig likadant (såväl här hemma som i andra länder)?
Citera
2015-06-03, 22:02
  #8
Medlem
Tiggarstops avatar
Vid stadshuset (Norr Mälarstrand) verkar det komma ca 5-7 skåp/last bilar som parkerar mellan parkeringen och kajen. De ca 20? pers sover i bilarna och etablerar lägret på kvällen. Oklart hur de gör på dagen! Håll gärna utkik och rapportera.
Citera
2015-06-03, 22:21
  #9
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiggarstop
Vid stadshuset (Norr Mälarstrand) verkar det komma ca 5-7 skåp/last bilar som parkerar mellan parkeringen och kajen. De ca 20? pers sover i bilarna och etablerar lägret på kvällen. Oklart hur de gör på dagen! Håll gärna utkik och rapportera.

De kanske jobbar i Stadshuset tillsammans med Ewa Larsson med tanke på de huvudlösa beslut som fattats i stadsfullmäktige i frågan om tiggarnas boende?
Citera
2015-06-04, 02:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiggarstop
Vid stadshuset (Norr Mälarstrand) verkar det komma ca 5-7 skåp/last bilar som parkerar mellan parkeringen och kajen. De ca 20? pers sover i bilarna och etablerar lägret på kvällen. Oklart hur de gör på dagen! Håll gärna utkik och rapportera.

Jag har märkt en klart lägre närvaro av utomhussovande romer i innerstan den här sommaren.

Jag börjar nästan misstänka att det pågår någon form av aktion från myndigheternas sida eller vad kan det bero på?

Har dom självmant börjat söka sig utåt förorterna?

Har dom styrt upp boendet bättre med bilar osv som inte märks lika mycket?

Har inte den stora anstormningen kommit än?
Citera
2015-06-04, 02:10
  #11
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Om det bor minderåriga i lägret vid Industrigatan är det ännu viktigare att EU-migranterna lämnar det och istället får hjälp av sociala myndigheter. Det skriver miljöförvaltningens handläggare. Samtidigt tror kronofogden att man tack vare överklagan har identifierat en av de boende.

Citat:
I förvaltningens yttrande till länsstyrelsen invänder miljöförvaltningen mot samtliga punkter i överklagandet.

http://www.skd.se/2015/06/03/striden...et-fortsatter/

Verkar ju mest trams i överklagandet om avhysningen i Malmö från det här vänsterjuristpatrasket.
Citera
2015-06-04, 02:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
De kanske jobbar i Stadshuset tillsammans med Ewa Larsson med tanke på de huvudlösa beslut som fattats i stadsfullmäktige i frågan om tiggarnas boende?

Vad är detta? Är det svar på min ovanstående fråga? Har staden börjat ordna boende åt dom i större omfattning och det är därför man inte ser dom lika ofta ute på nätterna?

Var finns i så fall boendena?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback