2010-06-06, 04:36
Medlem
kevin123123s avatar
Scenario: Två personer, en man och en kvinna är ute någonstans, för orsak X börjar ett argument, ingens 'fel' bara ett argument, tills slut slår kvinnan till mannen hårt i ansiktet, har manen rätt att slå tillbaka? Om en man slår en kvinna, oavsett omständigheter verkar det alltid vara 'fel' fast om en kvinna slår en man t.ex när han har strulat med en annan kvinna är det till en viss del 'ok' eller iaf mycket mer socialt accepterat.

Förstår inte varför kvinnor ska begära nått slags 'immunitet'. Ni feminister där ute, vad tycker ni om det? Ni verkar bara argumentera om jämställdhet när det gynnar ER kvinnor, och inte män.

* Glöm det här med 'ingen ska slå ingen bla bla' för argumentets skull.
Citera
2010-06-06, 04:48
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Klart man får reagera mot våld i självförsvar, oavsett vilket kön attackeraren har.
Men på dig låter det nästan som principiellt våld mot kvinnan bara för att hon slog.

Om nu kvinnan inte kan behärska sig i detta scenariot utan slår till mannen i fråga så tror jag inte att (enligt scenariot du beskriver) kvinnan är ute efter att misshandla mannen. Alltså slå han flera gånger tills han ligger blodig på golvet. Utan handlar mer impulsivt.

Då skulle jag tycka att det är jävligt onödigt av mannen att lappa till henne.
I övrigt tror inte jag att de där "feministerna" du pratar om existerar i så stor utsträckning som du tror.

Med andra ord, konstigt/dumt topic?
Citera
2010-06-06, 05:33
Medlem
jewclaws avatar
man ska få spöa på en kvinna precis som man spöar på en man
Citera
2010-06-06, 05:34
Bannlyst
Jag skulle gissa att åtminstone juridiken ser ut som den gör, för de gånger en kvinna slår en man är det extremt sällan frågan om ett angrepp, utan nästan alltid ett försvar från hennes sida från angrepp.

Vad man sen tycker privat är ju upp till var och en att bedöma, även i varje enskilt fall. Men om mannen slår tillbaka, eller inte, är ganska sällan en genomtänkt handling från hans sida. Han reagerar ofta spontant, känslomässigt och inte så policy-mässigt.
Senast redigerad av OpusOne 2010-06-06 kl. 05:40.
Citera
2010-06-06, 06:25
Bannlyst
Ta din man och slå tillbaka, till lejon!
Citera
2010-06-06, 11:39
Medlem
Håller med AmadeusKrieg. Jag skulle kunna lappa till en tjej i självförsvar om jag (antagligen förvirrat överaskad) tror det behövs. Men om hon bara ger mig *ett* slag så är det ju inte självförsvar att slå tillbaka. Hon har ju redan slutat slå. Då skulle jag nog istället häva ut mig några väl valda onämnbarheter och sedan dra. Vänskapen är uppsagd tills hon ber om ursäkt.
Citera
2010-06-06, 11:50
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Jag skulle gissa att åtminstone juridiken ser ut som den gör, för de gånger en kvinna slår en man är det extremt sällan frågan om ett angrepp, utan nästan alltid ett försvar från hennes sida från angrepp.

Vad man sen tycker privat är ju upp till var och en att bedöma, även i varje enskilt fall. Men om mannen slår tillbaka, eller inte, är ganska sällan en genomtänkt handling från hans sida. Han reagerar ofta spontant, känslomässigt och inte så policy-mässigt.

Nja, nu pratar du väl utifrån vad du tror, din magkänsla om kvinnors våld? Det finns en jäkla massa undersökningar både i europa och i nordamerika (även en del i norden, faktiskt) som pekar på att kvinnor slår ungefär lika ofta som män. Om en person slår en annan, och detta inte anses vara ett angrepp är ju lite lustigt. Hon slog för att skoja lite, eller vad då? För min del finns det ingen anledning att slå någon, någonsin. Självförsvar finns det fog för, men inte att slå någon oavsett hur illa det går i diskussionen.

Om en man slår tillbaka så blir han bespottad av både kvinnor och män då det bryter mot den manliga kodexen att inte slå en svagare. Bland män blir ju statusen lägre än lägst för en som slår kvinnor. Att en kvinna slår en man däremot bespottas inte i samma utsträckning, snarare tvärtom. Det finns massor med filmer och nyhetsklipp där det snarare målas ut som att mannen förtjänade det då han varit dum eller liknande. De filmer som har en man som slår en kvinna för att hon var dum på ett liknande sätt är.. tja, finns de ens? Finns det filmer där en kvinna får stryk av en man för att hon "förtjänade det"?
Citera
2010-06-06, 12:02
Medlem
Logga-uts avatar
Nej, han får inte slå tillbaka.

Det finns inget självförsvarsmoment i att slå tillbaka. Alltså får man inte slå tillbaka bara för att man fått en smäll oavsett om man är kille eller tjej.

Ja, en kille som slår tillbaka på en tjej enbart för att hämnas är ett jävla kryp. Är han inte mer man än så så är han inte en man helt enkelt.
Citera
2010-06-06, 12:04
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Nja, nu pratar du väl utifrån vad du tror, din magkänsla om kvinnors våld? Det finns en jäkla massa undersökningar både i europa och i nordamerika (även en del i norden, faktiskt) som pekar på att kvinnor slår ungefär lika ofta som män. Om en person slår en annan, och detta inte anses vara ett angrepp är ju lite lustigt. Hon slog för att skoja lite, eller vad då? För min del finns det ingen anledning att slå någon, någonsin. Självförsvar finns det fog för, men inte att slå någon oavsett hur illa det går i diskussionen.

Om en man slår tillbaka så blir han bespottad av både kvinnor och män då det bryter mot den manliga kodexen att inte slå en svagare. Bland män blir ju statusen lägre än lägst för en som slår kvinnor. Att en kvinna slår en man däremot bespottas inte i samma utsträckning, snarare tvärtom. Det finns massor med filmer och nyhetsklipp där det snarare målas ut som att mannen förtjänade det då han varit dum eller liknande. De filmer som har en man som slår en kvinna för att hon var dum på ett liknande sätt är.. tja, finns de ens? Finns det filmer där en kvinna får stryk av en man för att hon "förtjänade det"?

H*n kanske pratar om SVENSKA undersökningar som styrker precis det h*n säger. Du vet dom med representativ urval och vettigt avgränsade frågor som inte klassar det som våld när kvinnan kallar mannen för en skitstövel och därför sårar hans känslor.
Citera
2010-06-06, 12:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Scenario: Två personer, en man och en kvinna är ute någonstans, för orsak X börjar ett argument, ingens 'fel' bara ett argument, tills slut slår kvinnan till mannen hårt i ansiktet, har manen rätt att slå tillbaka? Om en man slår en kvinna, oavsett omständigheter verkar det alltid vara 'fel' fast om en kvinna slår en man t.ex när han har strulat med en annan kvinna är det till en viss del 'ok' eller iaf mycket mer socialt accepterat.

Förstår inte varför kvinnor ska begära nått slags 'immunitet'. Ni feminister där ute, vad tycker ni om det? Ni verkar bara argumentera om jämställdhet när det gynnar ER kvinnor, och inte män.

Den allmänna inställningen är nog att "ingen ska slå ingen", men det fick inte tas med i diskussionen.

Ja, det är mer socialt accepterat att en kvinna slår till en man än tvärtom.
Ja, det anses fel att mannen slår tillbaka.

Är det rätt att det är så? Där kommer vi ju in på det där att "ingen ska slå ingen", som alltså inte fick tas med.
Citera
2010-06-06, 12:10
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Ja, en kille som slår tillbaka på en tjej enbart för att hämnas är ett jävla kryp. Är han inte mer man än så så är han inte en man helt enkelt.

Om man inte bryr sig så mycket om hur "manlig" man är, är det OK att slå tillbaks då?
Foll som tar till våld ska ha stryk!
Citera
2010-06-06, 12:11
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123

Du skall slippa höra argumenetn om "ingen skall slå..bla bla..."

Däremot så skall du lära dig och inse att att det är skillnad mellan kvinnor och femnister.
En femnist kan vara både man och kvinna.
Det finns gott om kvinnor som aldrig ställer upp på fjanteriet att förespråkar immunitet om att få ett slag "tillbaka" om hon slår en man.

Då går vi över till ditt scenario:

Alla har rätt att slå i självförsvar.. Om en kvinna ger en man en örfil, då skall mannen ge en örfil tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in