2017-01-09, 19:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lancxzev2
hur mycket styrka i bänkpress tex behövs för att man ska kunna se skillnad på brösten?
är det något man kan svara på eller är det mer komplicerat än så?
har ökat i bänkpress med typ 5 kg på 1-2 månader men ser ingen skillnad än förut när jag var lite svagare
Det är lite mer komplicerat än så, och 5kg "syns" förmodligen inte annat än på pappret.

Men blir du starker så är det ett gott tecken på att du är på väg åt rätt håll.
Citera
2017-01-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Kom precis från gymet och märker att jag har problem med "preacher curl". Känner att jag inte får kontakt med biceps utan det är mer underarmarna som får jobba. Kanske den maskinen inte passar mina långa armar helt enkelt, har testat både Z och rak stång. Någon som har idéer om bättre övning som liknar denna.

Ska väl säga att jag körde axlar och bröst idag också, bänkpress med vanlig stång och hantlar för axlarna. Ja jag håller på lära mig de exakta termerna.

denna är en personlig favorit https://youtu.be/UKAql7aYG90?t=152
jag gillar inte heller preacher curl nämligen
Citera
2017-01-09, 20:55
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Märkt att min aptit verkar gå ned efter ett träningspass. Får nästan tvinga i mig föda. I vanliga fall har jag en glupande aptit.
Är det nån som känner igen det?

Brukar ta 1-1.5 timmar innan jag blir hungrig efter ett pass på gymmet. Lunch ca 12:30 nått mellanmål på eftermiddagen. Är på gymmet 18-19 ca.

Som sagt individuellt, funkar det bra så kör på.
Citera
2017-01-10, 04:17
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lancxzev2
hur mycket styrka i bänkpress tex behövs för att man ska kunna se skillnad på brösten?
är det något man kan svara på eller är det mer komplicerat än så?
har ökat i bänkpress med typ 5 kg på 1-2 månader men ser ingen skillnad än förut när jag var lite svagare
Hur stark är du och hur/när ökar du vikten? När jag haft en lång period utan träning så får jag nästan börja om på noll. Då kör jag 25 kg 12 reps och 4 set, ökar 5 kg varje måndag tills jag är uppe i 40-50 kg med samma setup. Med detta upplägg ser jag stor skillnad på bröstet efter 4-5 veckor.
Citera
2017-01-10, 04:22
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Får du ingen kontakt i just den övningen så gör den inte, det är individuellt, en del får bättre kontakt med hantlar och andra med skivstång. Hitta en övning som du känner och kör den, preacher curl är inget måste eller något som ger dig bättre resultat.
Tack för input!
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Gillar inte den maskinen, som du säger tar det mer på underarmarna.
Föreslår att du kör Bicepscurls med hantlar eller att du kör Cablerope curls möjligtvis.
Ska testa lite olika idag, det blir antagligen hantlar.
Citat:
Ursprungligen postat av nisseisnice
denna är en personlig favorit https://youtu.be/UKAql7aYG90?t=152
jag gillar inte heller preacher curl nämligen
Nice video, tack för den Som jag skrev ovan ska jag testa några andra tekniker. Det är skit med en PT som inte är med mig till 100% men nu finns ingen annan att tillgå. Min förra PT här var mycket bättre och såg direkt om en övning inte passade mig och min kropp.
Citera
2017-01-10, 16:18
Medlem
FightThePowers avatar
Hej där!

Mer volym = mer muskelnedbrytning?
Vad tycker ni om att köra 30 set biceps och 30 set bröst? Detta borde väl fungera bra enligt teorin?
Citera
2017-01-10, 16:19
Medlem
FightThePowers avatar
Bygger 10kg x 10reps lika mycket muskler som 1kg x 100reps?
Citera
2017-01-10, 18:23
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FightThePower
Hej där!

Mer volym = mer muskelnedbrytning?
Vad tycker ni om att köra 30 set biceps och 30 set bröst? Detta borde väl fungera bra enligt teorin?

Ja men man vill inte bryta ner muskler, man vill bygga dem. Efter en viss volym stimulerar du inte muskelbygge längre utan förstör bara.

Citat:
Bygger 10kg x 10reps lika mycket muskler som 1kg x 100reps?

Nej.
Citera
2017-01-10, 18:40
Medlem
FightThePowers avatar
[quote=General.Maximus.|59557562]Ja men man vill inte bryta ner muskler, man vill bygga dem. Efter en viss volym stimulerar du inte muskelbygge längre utan förstör bara.
Var går den gränsen? 8 set x 8 reps?
Citera
2017-01-10, 18:49
Medlem
General.Maximus.s avatar
[quote=FightThePower]
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja men man vill inte bryta ner muskler, man vill bygga dem. Efter en viss volym stimulerar du inte muskelbygge längre utan förstör bara.

Vet inte, ingen annan heller riktigt.
Citera
2017-01-10, 19:31
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Det finns ingen tydlig gräns, bara studier som pekar på att en viss volym, intensitet och liknande är det som de flesta (studieobjekt) får mest resultat på. Är vikten så lätt att du klarar lyfta den mer än 25ggr på raken så är det knappast styrketräning längre. Den får inte vara för lätt (och självklart inte för tung heller), det måste finnas någon typ av motstånd.

Välj en vikt som du klarar lyfta runt 8-15 gånger ungefär, det kan vara en ganska lagom utgångspunkt, och gör 3-5 set. Träna sedan någon annan övning som riktar sig mot andra muskelgrupper.
Citera
2017-01-10, 19:35
Medlem
FightThePowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det finns ingen tydlig gräns, bara studier som pekar på att en viss volym, intensitet och liknande är det som de flesta (studieobjekt) får mest resultat på. Är vikten så lätt att du klarar lyfta den mer än 25ggr på raken så är det knappast styrketräning längre. Den får inte vara för lätt (och självklart inte för tung heller), det måste finnas någon typ av motstånd.

Välj en vikt som du klarar lyfta runt 8-15 gånger ungefär, det kan vara en ganska lagom utgångspunkt, och gör 3-5 set. Träna sedan någon annan övning som riktar sig mot andra muskelgrupper.
Okej, vad tycker du om mitt schema?

1. Bröst, Axlar, Triceps
2. Ben, Rygg, Biceps
3. Vila
4. Bröst, Axlar, Triceps
5. Ben, Rygg, Biceps
6. Vila
7. Vila
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto