Citat:
Ursprungligen postat av
Adriadne
Jag har precis börjat köra stronglifts 5x5, och är helt nybörjare på tyngdlyftning. Är kvinna, lite överviktig, 30 år. Jag körde mitt andra pass idag, knäböj, bänkpress och stångrodd. Jag är lite osäker på hur mycket vikt man ska ha? Enligt vad jag har läst ska man börja med tom stång, men det blev alldeles för lätt till knäböj och stångrodd (blev dock bra till bänkpress även om jag nog hade orkat lite mer där med). Så jag la på lite mer vikt tills det kändes tungt men så att jag kunde utföra övningarna lugnt och kontrollerat typ.
Hur ska man tänka här? På ett sätt känns det ju frestande att lägga på mer så att man verkligen tar ut sig, å andra sidan vill jag inte skada mig. Finns det några rekommendationer?
Det är bra att börja med tom stång, är det för lätt så lägg på en vikt du klarar göra 5 reps med, det gör inget om du känner att du har 2-3 rep kvar i dig första setet, stanna vid 5 rep oavsett. Om du känner detsamma vid set 5, att du har 2-3 rep kvar, så är vikten för lätt och då kan du öka vikten till nästa pass med 2.5 kg per sida och börja om.