2017-06-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Tack som fan för snabbt svar. Japp har redan ögnat igenom den tråden men är inte riktigt redo att ta mig till gymmet än. Vad tror du annars om min plan med joggning tills jag har byggt upp ett flås > simning tills grundmuskler har byggts och sedan gym. Jag har som sagt inte rört mig på 35 år.

Hej
Grundmusklerna behöver bara 3-6 veckors uppvärmning. Sedan bör du träna på gymmet. Något rätt läge att börja kommer aldrig så vänta inte. Det är som att bada; för att kunna bada så måste man doppa sig och det är lika jobbigt oavsett hur länge man står där och fryser innan man hoppar i.
Citera
2017-07-03, 09:26
Medlem
Hur många storlekar större skor vid långa promenader på 2 mil? Räcker det med 1 storlek större eller kräver det 2 storlekar större?
Citera
2017-07-10, 20:00
Medlem
JustZlatans avatar
Om man tränar hela kroppen hårt en gång i veckan kommer man märka skillnad efter ett år?
Citera
2017-07-10, 20:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man tränar hela kroppen hårt en gång i veckan kommer man märka skillnad efter ett år?

Vilken skillnad är det du syftar på?
Citera
2017-07-10, 20:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vilken skillnad är det du syftar på?

Att man har blivit större. Nu är ju det subjektivt vad som är hård träning. 5 kg hantlar och armhävningar är hård träning för mig.
Citera
2017-07-10, 20:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Att man har blivit större. Nu är ju det subjektivt vad som är hård träning. 5 kg hantlar och armhävningar är hård träning för mig.
Aha, med ett pass i veckan och 5 kg hantlar/armhävningar så ska du nog inte förvänta dig något.
Citera
2017-07-10, 20:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Aha, med ett pass i veckan och 5 kg hantlar/armhävningar så ska du nog inte förvänta dig något.

Men om man är ett benrangel innan borde man väl se skillnad?

Jag kör även situps och knäböj med hantlar.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-07-10 kl. 20:44.
Citera
2017-07-10, 20:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men om man är ett benrangel innan borde man väl se skillnad?

Då är det nog mer en kostfråga, inte träningsfråga. Men visst, tränar du till failure med lättare vikter kan säkert en liten ökning av muskelmassan ske (hur stor eller liten ökningen blir går inte att ge ett svar på). Här kan du läsa två lättlästa artiklar angående detta. För ökningar i styrka krävs dock tyngre vikter.

http://tyngre.se/artiklar/aer-vikten...-till-failure/

http://tyngre.se/artiklar/kan-laetta...bra-oekningar/
Citera
2017-07-10, 20:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då är det nog mer en kostfråga, inte träningsfråga. Men visst, tränar du till failure med lättare vikter kan säkert en liten ökning av muskelmassan ske (hur stor eller liten ökningen blir går inte att ge ett svar på). Här kan du läsa två lättlästa artiklar angående detta. För ökningar i styrka krävs dock tyngre vikter.

http://tyngre.se/artiklar/aer-vikten...-till-failure/

http://tyngre.se/artiklar/kan-laetta...bra-oekningar/

Det är en träningsfråga. Kostfråga är missvisande eftersom man kan bli stor och stark utan att äta en enda kolhydrat. Fråga LCHF:are som styrketränar. Själv äter jag inte jättemycket stärkelser och kolhydrater men även när jag gjorde det gick jag upp 2-3 kg från dagens vikt och sen tog det stopp och jag mådde inte speciellt bra av det heller.
Citera
2017-07-10, 21:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Det är en träningsfråga. Kostfråga är missvisande eftersom man kan bli stor och stark utan att äta en enda kolhydrat. Fråga LCHF:are som styrketränar. Själv äter jag inte jättemycket stärkelser och kolhydrater men även när jag gjorde det gick jag upp 2-3 kg från dagens vikt och sen tog det stopp och jag mådde inte speciellt bra av det heller.
Vem har påstått att kolhydrater är ett måste för gå upp i vikt? Vet inte vart du fick det ifrån.
Citera
2017-07-10, 21:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vem har påstått att kolhydrater är ett måste för gå upp i vikt? Vet inte vart du fick det ifrån.

Kolhydrater är väl det vanligaste tipset man får när man vill gå upp i vikt? Det funkar dock bara till en viss gräns, sen är det stopp.
Citera
2017-07-10, 21:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Kolhydrater är väl det vanligaste tipset man får när man vill gå upp i vikt? Det funkar dock bara till en viss gräns, sen är det stopp.

Ett kostupplägg är högst individuellt, vissa föredrar mer kolhydrater och mindre fett, och andra tvärtom. Jag personligen äter högre andel kolhydrater och mindre andel fett, man får hitta det som funkar för en själv. Anledningen till att det tar "stopp" vid en viss gräns är för mer kalorier behövs för att vikten ska fortsätta uppåt, det är inte ovanligt att man överskattar/underskattar mängden man äter, om man inte väger och räknar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in