2016-10-10, 13:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dodsknarkarnazi
Hur får man Christian Bale's kropp i American Psycho? Han var ju bara 26 år då filmen spelades in men hade ändå en sådan exceptionell fysisk. Tycker han t.o.m spöar Brad Pitt i Fight Club.

Pitt: https://www.google.se/search?q=brad+...b+body&imgrc=_

Bale: https://www.google.se/search?q=brad+...an+psycho+body

Styrketräning, proteinrik kost, vila, återhämtning och repetera. + en del tålamod.
Citera
2016-10-10, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samirzulfan
Min fråga , kan man "bygga" en vältränad kropp efter 40 års ålder?

Intressant fråga för alla vi som närmar oss den åldern. Någon som har ett bra program och kostupplägg för just 40+? Tänker att träning tar mycket på lederna i början och man skall vara försiktig. Hur viktigt är det med en PT?
Citera
2016-10-10, 14:43
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Maxx
Intressant fråga för alla vi som närmar oss den åldern. Någon som har ett bra program och kostupplägg för just 40+? Tänker att träning tar mycket på lederna i början och man skall vara försiktig. Hur viktigt är det med en PT?

Träning och kostupplägget behöver inte ändras bara för man passerar en viss ålder. Att vara försiktig i början gäller i alla åldrar. Är du ny inom styrketräningen så lär dig grunderna/tekniken innan du lägger på vikter. Kosten beror ju på vad du har för mål, individuellt alltså. PT kan vara till hjälp om man vill lära sig rörelserna och om man vill ha någon som pushar en.
Citera
2016-10-10, 15:18
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dodsknarkarnazi
Hur får man Christian Bale's kropp i American Psycho? Han var ju bara 26 år då filmen spelades in men hade ändå en sådan exceptionell fysisk. Tycker han t.o.m spöar Brad Pitt i Fight Club.

Pitt: https://www.google.se/search?q=brad+...b+body&imgrc=_

Bale: https://www.google.se/search?q=brad+...an+psycho+body
Tillräckligt stor muskelmassa och sedan tillräckligt lite fett på kroppen så att man ser musklerna. Det är de två parametrarna du kan påverka i princip, och det finns olika strategier för att nå dit även om grundprinciperna kommer utgöras av progressiv överbelastning och (sedan) kaloriunderskott. Uttryckt annorlunda: du måste styrketräna för att få någon typ av grundläggande muskelmassa, och sedan måste du få bort fettet på kroppen som täcker musklerna. Hur du gör det är upp till dig, men jag tycker fortfarande Berkhans svar till de som eftersträvar Tyler Durden är det mest klockrena. Det är absolut inget omöjligt ideal, bara det att de som eftersträvar det alltid tycks träna något så in i helvete ineffektivt. (Obs been there and done that myself). Slösa inte din tid på att google Tyler Durden training eller liknande om du inte vill hitta någon idiotisk klickbetesrutin.
Citera
2016-10-11, 15:23
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Träning och kostupplägget behöver inte ändras bara för man passerar en viss ålder. Att vara försiktig i början gäller i alla åldrar. Är du ny inom styrketräningen så lär dig grunderna/tekniken innan du lägger på vikter. Kosten beror ju på vad du har för mål, individuellt alltså. PT kan vara till hjälp om man vill lära sig rörelserna och om man vill ha någon som pushar en.
När man närmar sig pensionsåldern vill jag minnas att jag har läst att man behöver äta ännu mer protein för att optimera sina resultat.

Edit: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22313809
Över 70 var det.
Senast redigerad av ambivallens 2016-10-11 kl. 15:30.
Citera
2016-10-15, 15:51
Medlem
Jag började nyligen träna latsdrag och använder ungefär den här tekniken, men jag känner i stort sett ingenting i Latissimus dorsi utan mestadels i armar och axlar. Detta är väldigt märkligt då jag är väldigt stark i just ryggmusklerna, och stångrodd har jag tränat på väldigt höga vikter utan problem. Någon som har en aning om det kan vara någon liten detalj som jag gör fel i utförandet? Jag har samma problem vid räckhävningar.
Citera
2016-10-16, 14:10
Medlem
Theberzerkers avatar
Någon mer som får vad som ser ut som "kulor" på underarmen efter underarmspass?
Trodde det var något tillfälligt men de syns bättre och bättre, är blodådror som kommit upp till ytan men till skillnad mot de vanliga ådrorna så syns dessa bara ca 0.5x0.5cm

Vetefan om det är värt att träna underarmarna mycket mer, kommer se motbjudande ut snart..
Citera
2016-10-16, 19:21
Medlem
Ska iväg på minisemester och har kollat upp gym. Ska vara borta i två veckor och eftersom det kostar saftigt så tänkte jag köra två pass i veckan.

Kör annars 3 pass och ett hemmapass med ben.

Brukar köra bröst/triceps en dag. rygg/biceps en dag. sen axlar/traps en dag.

Det jag undrar är om det går att klumpa ihop det så att jag kör alla dessa på två pass.

Ex bröst/triceps/axlar
och rygg/biceps/traps

Vad tror ni? får även in simning eftersom det är i ett badhus.
Citera
2016-10-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Ska iväg på minisemester och har kollat upp gym. Ska vara borta i två veckor och eftersom det kostar saftigt så tänkte jag köra två pass i veckan.

Kör annars 3 pass och ett hemmapass med ben.

Brukar köra bröst/triceps en dag. rygg/biceps en dag. sen axlar/traps en dag.

Det jag undrar är om det går att klumpa ihop det så att jag kör alla dessa på två pass.

Ex bröst/triceps/axlar
och rygg/biceps/traps

Vad tror ni? får även in simning eftersom det är i ett badhus.

Väldigt vanligt upplägg så kommer gå utmärkt.
Citera
2016-10-16, 21:31
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Jag har svårt med skivstångsrodden och tänker istället pröva på rodd i kabelmaskin men efter lite googlande blir jag mest bara förvirrad. Det verkar finnas två typer av tekniker som personer rekommenderar. Vissa machosnubbar verkar anse att man ska svinga fram och tillbaka som om man tävlade i OS medan andra menar att man ska vara rak i ryggen och främst dra kabeln mot sig. Vad gäller? Jag tycker den svingande varianten verkar otroligt obekväm (risk för skador?). Samtidigt hävdar dessa machosnubbar att man bara tränar biceps om man inte svingar (och dessutom på ett ineffektivt sätt) medan man med deras framåtillbaks-rörelse tränar hela ryggen, eller något i den stilen.

Hur ska jag göra? Vad är den stora skillnaden mellan dessa två tekniker?
Citera
2016-10-16, 23:33
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Jag har svårt med skivstångsrodden och tänker istället pröva på rodd i kabelmaskin men efter lite googlande blir jag mest bara förvirrad. Det verkar finnas två typer av tekniker som personer rekommenderar. Vissa machosnubbar verkar anse att man ska svinga fram och tillbaka som om man tävlade i OS medan andra menar att man ska vara rak i ryggen och främst dra kabeln mot sig. Vad gäller? Jag tycker den svingande varianten verkar otroligt obekväm (risk för skador?). Samtidigt hävdar dessa machosnubbar att man bara tränar biceps om man inte svingar (och dessutom på ett ineffektivt sätt) medan man med deras framåtillbaks-rörelse tränar hela ryggen, eller något i den stilen.

Lite förenklat kanske man kan säga att det finns en styrkerodd och en mer bodybuilder-rodd rent stilmässigt. Det finns för- och nackdelar med båda stilar.

En pendlayrodd vilar på marken mellan varje rep, lite som ett marklyft. Man har en ganska tung vikt och kan sätta ingång rörelsen lite med höften och sen drämmer man skivstången explosivt rakt in i bröstet. Man bör hålla ryggen rigid och ganska parallellt med golvet. När rörelsen mer börjar likna en frivändning/shrug så är det dags att sluta.

Sedan finns det mer isolerande, bodybuilderinriktade rodd. Man lyfter vanligen inte lika explosivt eller tungt utan fokuserar mer på kontakt och latissimus dorsis arbete. Man kan här jobba med lite olika vinklar och redskap, men i princip är det samma rörelse fast man vill helst inte att höft eller biceps tar över arbetet för mycket.

Man kan välja lite efter vad man gillar bäst. Det låter kanske flummigt och käckt, men folk har en tendens att få bäst resultatet med den metod och stil där de känner att de kan träna hårdast. Gillar man att lyfta tungt, träna progressivt, sätta nya personbästa med mera så är nog den första stilen bäst. Vad som kan vara värt att tänka på där är att både rygg och armar får göra en del arbete också, på gott och ont. Stil två skulle jag nog säga är lite mer avancerat och för folk som klarar koncentrera sig och faktiskt känner sina muskler tillräckligt väl för att förstå när latissimus faktiskt ha fått ta det arbete den behöver. Det blir heller inte lika påfrestande, även det på gott och ont.

Det är heller inte antingen styrka eller muskelstorlek beroende på vad du väljer. Båda bygger både volym och styrka. Ser du rodden mycket som basen i ditt program så kör pendlayrodd; är den mer ett komplement bland andra övningar så kör BB-varianten.
Citera
2016-10-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky

Något mellanting är nog bäst. När jag har kört med ryggen helt still får jag inte lika bra kontakt med ryggen, och att böja ryggen för mycket kan säkert leda till skador. Man ska dra kabeln mot sig hela vägen till magen men behöver inte nödvändigtvis ha ryggen helt still. En kontrollerad rörelse är också viktigt för att förebygga skador. Såhär är bra, fast jag brukar använda bredare handtag, för då får jag bättre kontakt med ryggen och orkar mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in