2016-11-28, 12:00
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandfest
Är The Ab Wheel det ultimata redskapet för att bygga core och magmuskler? Jag tycker det verkar så. Det är numera den enda övningen jag kör för core och mage. Varenda gång så får jag rejält skön träningsvärk.
Körde tidigare mycket hängande benlyft, olika former av situps osv men kände oftast aldrig av någon skön träningsvärk, enbart lite svagt vid vissa tillfällen. Har lagt ner allt detta och kör nu enbart med hjulet. Visst finns det nog maskiner (?) som kan mäta sig med hjulet men tränar hemma.

Vad säger experterna?
Helt klart en bra övning. Däremot går det inte att säga att en övning är bättre än någon annan utan att ta hänsyn till syftet med bålträningen. Bålen har många olika funktioner och kan arbeta i flera olika riktningar och kanske framför allt motverka rörelse i flera olika riktningar, det är svårt att täcka in genom att bara träna med hjulet.
Citera
2016-11-28, 13:55
Medlem
JulietsBleedings avatar
Jag började träna i somras och har skött det r e l a t i v t bra,för att vara jag.Inga planer på att sluta för jag mår så bra! Men;

I Nov har jag känt mig liksom planlös. Känner mig dum och korkad allmänt (faktiskt ovanl för mig) vad gäller träning.
Är detta med träning så komplext??
Mina frågor får oftast svävande svar; det beror på
-vad vill du uppnå
-men du måste ha ett mål!
-prova dig fram- osv.

"Alla" säger att antalet kilo i vikter på maskiner inte spelar roll. Men, om jag tar tyngre svettas jag mer,har mer puls etc etc. Hur kan det inte vara bättre? Varför spelar det ingen roll??

Tränar man verkligen bara styrketräning för att få bättre kontroll på sin kropp? Är det helt meningslöst i ex fettförbränningssyfte?
Varför i såfall ska jag styrketräna alls?
Kan jag få jättemuskler av att äta mycket protein eller överäta kcal? Eller är det så minimal risk att jag kan lägga bort det ur sinnet?

Vad är det jag inte greppar?! Eller snarare, varför greppar jag inte det hela?
Varför är inte "Må bättre" ett bra mål?
Citera
2016-11-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Jag började träna i somras och har skött det r e l a t i v t bra,för att vara jag.Inga planer på att sluta för jag mår så bra! Men;
Mår du bra så fortsätt!

I Nov har jag känt mig liksom planlös. Känner mig dum och korkad allmänt (faktiskt ovanl för mig) vad gäller träning.
Är detta med träning så komplext??
Ja, det är komplext om man har höga mål. Men som med allt annat är det lätt om man lär sig. Vill du bli duktig och bygga muskler som de största så är det självklart att det krävs stora kunskaper också. Precis som med det mesta annat. Grunderna är att köra varje muskel 2-3ggr i veckan som man vill ska växa. Alltid köra bänkpress och tex sittande rodd varje pass. Och aldrig köra pass med bara biceps, axlar, triceps och andra små muskelgrupper.

Mina frågor får oftast svävande svar; det beror på
-vad vill du uppnå
-men du måste ha ett mål!
-prova dig fram- osv.
Det är bra svar då man tränar på olika sätt beroende på ens mål.

"Alla" säger att antalet kilo i vikter på maskiner inte spelar roll. Men, om jag tar tyngre svettas jag mer,har mer puls etc etc. Hur kan det inte vara bättre? Varför spelar det ingen roll??
Klart vikterna spelar stor roll. Men man säger så bara för att nybörjare inte ska ta så tungt att de inte klarar att genomföra övningen med rätt form. Det handlar om att ta så mycket vikt som man klarar varje set, men samtidigt klara målet i antal reps samtidigt som man ska hålla bra form så varje rep är kvalite!

Tränar man verkligen bara styrketräning för att få bättre kontroll på sin kropp? Är det helt meningslöst i ex fettförbränningssyfte?
Styrketräning har många fördelar. Fettförbränning existerar egentligen inte. Dåligt ord eftersom ingen aktivitet förbränner fett. Minus-kalorierna i slutet av dagen tas från fett. Hur man uppnår dessa minus-kalorier spelar ingen roll och styrketräning förbränner inte många kalorier eftersom man mest av tiden sitter stilla. De duktiga förbränner runt 200 kcal extra på en timme.

Varför i såfall ska jag styrketräna alls?
Du får själv avgöra om du behöver eller vill styrketräna. Många ersätter vardaglig aktivitet med styrketräng. Tänk hur mycket vi rörde på oss för 1000 år sedan. Vi är fortfarande skapta för att röra oss och det gör man inte om man sitter vid datorn hela dagarna. Sådana får problem med kroppen och kanske blir sjukskrivna efter 30... Du kanske rör dig, men får ryggproblem. Då kan gym lösa det. Du kanske vill försöka bygga muskler. Då kan du göra det.

Kan jag få jättemuskler av att äta mycket protein eller överäta kcal? Eller är det så minimal risk att jag kan lägga bort det ur sinnet?
Alla kalorier du överäter lägger sig i form av fett och muskler. Det är bara en liten del av kalorierna man överäter som blir muskler. Så ett större överskott ger mer fett eftersom kroppen inte kan bygga så många gram muskler per dag.

Vad är det jag inte greppar?! Eller snarare, varför greppar jag inte det hela?
Varför är inte "Må bättre" ett bra mål?
Må bättre är väl ett jättebra mål. Vet inte om du bara följer instagram och sådant. Jag har inte det eller facebook och hänger inte på någon träningssida. Så jag vet inte. Jag vet att jag älskar att träna och när jag är på gymmet så skiter jag i alla andra och kör hårt som in i helvete.
Vill du tex bygga bröstmuskler. Kör bänkpress var 3e dag där du kör kör varannat: 5-7 set med 3-5 reps och 7 set x 8-12 reps. Detta fungerar bra på rygg och ben också. Det är ett tips till dig som är nybörjare om du vill komma igång. Det ger garanterat bra resultat om du skulle köra det i 1 år med bra kost. Koncentrera dig som fn varje set och reps. Aldrig fuska eller köra halvdant.

Försöker hjälpa dig lite.
Citera
2016-11-28, 16:57
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Försöker hjälpa dig lite.

Tack,verkligen för att du tog dig tiden!

Det börjar klarna lite. Jag ska läsa om några gånger så jag kan gå djupare in på det.

Jag tar råd av systrar (varav en nybliven PT), deras män som också tränar och min styvfar. Sedan läser jag ibland på flashback/träning. Särskilt nybörjarfrågor.

Förstod kanske egentligen att några av de väldigt vaga svaren,var avvägda för att uppmuntra och inte "skrämma". Samt förhoppning och glädje över att jag börjat träna.
Men,jag fungerar extremt dåligt när jag jag inte får orsaker och samband för mig. VARFÖR ska jag lägga mig på en matta och knipa efter varje pass, varför får jag "välja" vikter, varför säger du att det är "jätteviktigt" men kan inte förklara varför osv osv.
Min hjärna säger mig att om jag inte får hela bilden,är det inget värt.

Jag ska försöka skriva ner mina frågor och bli lite jobbig (tackolov är det släkten!), fråga varför, varför si men inte så etc etc.
Kanske lyckas jag formulera frågorna på ett sådant sätt att det t om blir googlingsbart.

Återigen Tack, fick tillbaka lite tro.
Citera
2016-11-29, 21:45
Medlem
Signaturums avatar
Tänkte börja deffa snart, och innan har jag kört en egen brosplit med styrkegrund - det har väl fungerat lite sådär.
Tänkte prova att köra ett mer styrkeinriktat program med fokus på linjär progression denna gången och se hur det fungerar, kan någon ge ett tips på bra sådana som funkar under deff ?
Citera
2016-11-29, 22:57
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Tänkte börja deffa snart, och innan har jag kört en egen brosplit med styrkegrund - det har väl fungerat lite sådär.
Tänkte prova att köra ett mer styrkeinriktat program med fokus på linjär progression denna gången och se hur det fungerar, kan någon ge ett tips på bra sådana som funkar under deff ?

Stronglift 5x5
Citera
2016-11-30, 02:27
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kar--i--Gnaget
Stronglift 5x5

Provat detta under bulk, och det fungerar inte speciellt bra
Det enda som jag kan öka i där är böjen, allt annat står stilla/blir sämre.
Kanske jag som gör något fel (mycket möjligt då jag vet att det det inte är ett tramsprogram), men lite osäker på om jag vill prova.
Varit sjuk stora delar av detta halvåret, knappast lyckats öka i något lyft (blivit svagare t.om) och därför är jag lite tveksam på om jag vill riskera att tappa ännu mer.
Senast redigerad av Signaturum 2016-11-30 kl. 02:35.
Citera
2016-11-30, 13:30
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Du kan inte förvänta dig att öka något i styrka under deff. Händer det att man ökar lite i styrka ändå så är det en trevlig bonus, men det är helt enkelt inte särskilt rättvist mot programmet att förvänta sig att det ska funka på kaloriunderskott (om man nu inte är ganska ny).

Visst kan man lägga sig på ett lätt underskott, cykla kalorierna mellan dagarna och liknande för att få en långsammare fettförlust och en "body recomposition" som de tuffa amerikanerna brukar kalla det, då kan man eventuellt öka lite grann. Det funkar bra för vissa, men uppriktigt sagt så har det även en tendens att bli varken hackat eller malet – det blir frustration över att man inte ökar samtidigt som man inte ser särskilt stor skillnad i spegeln. Utveckling tycks stå still.

Personligen brukar jag under en deff ha en tre-split som ett minimum-skelett för att behålla muskelmassa. Måndag Rygg, (biceps). Onsdag bröst, (triceps). Fredag ben, (axlar). Jag gör vanligen inte mer än en eller två stora övningar och bara 3-6 set totalt. Det brukar räcka för att behålla muskelmassa för mig (och ofta öka lite i styrka) och känner jag mig pigg kan jag köra lite extra, men vad jag främst vill ha är styrkereferens så att jag kan justera kalorierna efter det. Ett tag gillade jag RPT, men det är ganska slitsamt numera måste jag erkänna.

Vad gäller övningar så rekommenderar jag att köra chins under deff. Om allt annat suger med diet och usla pass så kan man ändå vara Allan Ballan när man blir lättare och köra +20kg runt midjan.
Citera
2016-11-30, 16:50
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du kan inte förvänta dig att öka något i styrka under deff. Händer det att man ökar lite i styrka ändå så är det en trevlig bonus, men det är helt enkelt inte särskilt rättvist mot programmet att förvänta sig att det ska funka på kaloriunderskott (om man nu inte är ganska ny).

Visst kan man lägga sig på ett lätt underskott, cykla kalorierna mellan dagarna och liknande för att få en långsammare fettförlust och en "body recomposition" som de tuffa amerikanerna brukar kalla det, då kan man eventuellt öka lite grann. Det funkar bra för vissa, men uppriktigt sagt så har det även en tendens att bli varken hackat eller malet – det blir frustration över att man inte ökar samtidigt som man inte ser särskilt stor skillnad i spegeln. Utveckling tycks stå still.

Personligen brukar jag under en deff ha en tre-split som ett minimum-skelett för att behålla muskelmassa. Måndag Rygg, (biceps). Onsdag bröst, (triceps). Fredag ben, (axlar). Jag gör vanligen inte mer än en eller två stora övningar och bara 3-6 set totalt. Det brukar räcka för att behålla muskelmassa för mig (och ofta öka lite i styrka) och känner jag mig pigg kan jag köra lite extra, men vad jag främst vill ha är styrkereferens så att jag kan justera kalorierna efter det. Ett tag gillade jag RPT, men det är ganska slitsamt numera måste jag erkänna.

Vad gäller övningar så rekommenderar jag att köra chins under deff. Om allt annat suger med diet och usla pass så kan man ändå vara Allan Ballan när man blir lättare och köra +20kg runt midjan.

Informativ som alltid, tack för svar
Du hade inte kunnat länka något schema som passar för en individ som ligger på intermediate?
Tänker mest på framtiden då jag går in i en bulkfas
Citera
2016-11-30, 17:05
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Informativ som alltid, tack för svar
Du hade inte kunnat länka något schema som passar för en individ som ligger på intermediate?
Tänker mest på framtiden då jag går in i en bulkfas
För mellannivå så rekommenderar jag Texas method, i princip fortsättningen på Starting Strength. Det är ett styrkeschema, men här har man större möjligheter att variera det för att exempelvis gå mer åt body builder-hållet. Men grundupplägget är måndag: stor volym onsdag: återhämtning och isolation fredag: nya personbästa.
Citera
2016-11-30, 18:47
Medlem
JavierPenas avatar
Bröstpress istället för bänkpress? Målet är hypertrofi och inget annat. Jag vet att bänken är kung, men är bröstpressen ett ok alternativ?
Citera
2016-11-30, 20:07
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Bröstpress istället för bänkpress? Målet är hypertrofi och inget annat. Jag vet att bänken är kung, men är bröstpressen ett ok alternativ?

Bröstmuskeln bryr sig nog inte om vilken övning du väljer. Det jag kan se som en fördel med bänkpress är att det krävs lite mer balans eftersom det är fria vikter, men föredrar du bröstpressen och du känner den tar på bröstet så kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in