2017-03-05, 19:20
Medlem
Har alltid undrat om man exempelvis kör bröst/rygg och inte supersettar förlorar man något på att köra en övning bröst sedan rygg osv? De flesta jag känner brukar köra en muskelgrupp i tagit sedan gå över på nästa så man exempelvis inte låter brösten vila när man redan kört en övning.
Citera
2017-03-05, 19:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Har alltid undrat om man exempelvis kör bröst/rygg och inte supersettar förlorar man något på att köra en övning bröst sedan rygg osv? De flesta jag känner brukar köra en muskelgrupp i tagit sedan gå över på nästa så man exempelvis inte låter brösten vila när man redan kört en övning.

Det är väl individuellt hur man själv föredrar att träna. Vill du träna bröst/rygg under samma pass så lägg upp det som du själv vill. Tränar du t.ex bröst innan rygg så kommer du ha mindre energi att lägga på ryggövningarna, därav anledningarna att man kanske vill köra varannan. Men det beror ju på som sagt. Har man redan en bra utvecklad rygg kanske man vill lägga fokus på att ha mest energi på bröstövningarna och bara lägga till någon ryggövning på slutet.
Citera
2017-03-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är väl individuellt hur man själv föredrar att träna. Vill du träna bröst/rygg under samma pass så lägg upp det som du själv vill. Tränar du t.ex bröst innan rygg så kommer du ha mindre energi att lägga på ryggövningarna, därav anledningarna att man kanske vill köra varannan. Men det beror ju på som sagt. Har man redan en bra utvecklad rygg kanske man vill lägga fokus på att ha mest energi på bröstövningarna och bara lägga till någon ryggövning på slutet.

Förlåt, jag formulerade mig lite dåligt. Min fråga är om det är negativt för muskelbygge om jag skulle köra bröst , rygg, bröst än om jag skulle köra båda bröstövningar direkt? Tänkte om den där vilan för bröstet gjorde något negativt medan jag kör rygg.
Citera
2017-03-05, 22:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Förlåt, jag formulerade mig lite dåligt. Min fråga är om det är negativt för muskelbygge om jag skulle köra bröst , rygg, bröst än om jag skulle köra båda bröstövningar direkt? Tänkte om den där vilan för bröstet gjorde något negativt medan jag kör rygg.

Nej, inte vad jag vet. När det gäller muskelbygge så är det mer än ordningen du gör övningarna som spelar roll.
Citera
2017-03-05, 22:44
Medlem
Citat:
Nej, inte vad jag vet. När det gäller muskelbygge så är det mer än ordningen du gör övningarna som spelar roll.

Jo, men visste inte om det påverkade muskelskadan negativt om man vilade musklerna men man lär sig nya saker jämt. Tack .
Citera
2017-03-06, 09:14
Medlem
Citat:
Jo, men visste inte om det påverkade muskelskadan negativt om man vilade musklerna men man lär sig nya saker jämt. Tack .

Din fråga är lite mer komplicerad än så. Beror ju på.
Citera
2017-03-06, 09:50
Medlem
Synpunkter på mitt upplägg av träning:

Dag 1: Bröst, Triceps
Dag 2: Rygg, Biceps
Dag 3: Axlar, Mage
Dag 4: Vila
Dag 5: Bröst, Triceps
Dag 6: Rygg Biceps
Dag 7: Axlar Mage
Dag 8: Vila
.. and so on.
Anledningen till att det inte finns något ben pass: Knäoperation, marklyft och knäböj kan jag börja köra om först 4-5 månader.(tyvärr )
Tidigare erfarenhet: Jason Blaha Ice Program i knappt 1 år innan skada
174cm, 75kg (70kg innan operation)
Tränade även fotboll/kampsport samtidigt.

Sjukskriven en längre tid, så kan verkligen lägga full fokus på gym i nästan 6 månader.

1RM:
Knäböj 110kg
Marklyft 140kg
Bänkpress 82,5kg (Ligger inte där idag iallafall..)

Kan även snackas via PM Hjälp uppskattas!!
Citera
2017-03-06, 10:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edfuck
Synpunkter på mitt upplägg av träning:

Dag 1: Bröst, Triceps
Dag 2: Rygg, Biceps
Dag 3: Axlar, Mage
Dag 4: Vila
Dag 5: Bröst, Triceps
Dag 6: Rygg Biceps
Dag 7: Axlar Mage
Dag 8: Vila
.. and so on.
Anledningen till att det inte finns något ben pass: Knäoperation, marklyft och knäböj kan jag börja köra om först 4-5 månader.(tyvärr )
Tidigare erfarenhet: Jason Blaha Ice Program i knappt 1 år innan skada
174cm, 75kg (70kg innan operation)
Tränade även fotboll/kampsport samtidigt.

Sjukskriven en längre tid, så kan verkligen lägga full fokus på gym i nästan 6 månader.

1RM:
Knäböj 110kg
Marklyft 140kg
Bänkpress 82,5kg (Ligger inte där idag iallafall..)

Kan även snackas via PM Hjälp uppskattas!!

Det ser väl bra ut. Varje muskelgrupp tränas två gånger i veckan. Trivs du med det schemat så kör på!
Citera
2017-03-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Din fråga är lite mer komplicerad än så. Beror ju på.

Jag personligen skulle nog säga att det gör det. Det anses optimalt att vila 1,5-2 min mellan varje set och förutsättningen är att man river av sina set i en följd.

Med ditt upplägg blir det ju typ 10 min vila för musklerna när du kör den andra muskelgruppen.

Jag har inga studier att presentera men jag tycker det låter som ett märkligt upplägg, vad skulle fördelen med detta vara?

Edit: råkade citera fel person..
Citera
2017-03-06, 10:40
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Du måste få stöd för armarna m h a kroppen. Armarna ska inte vara fria utan låsta mot kroppen. Sedan om det är huvudet eller nacken/axlarna är väl beroende på hur man föredrar det. Tryck ihop armbågarna (inte helt) och få stöd för händerna/underarmarna mot axlar eller huvud.
Okej tack, har greppat hur man låser armarna men jag har stött på ett ytterligare problem..
När jag drar ner och vikterna åker upp så glider jag in mot viktställningen.

Om jag tar en matta som jag kan hålla mig still på så får jag inte till den där V-formen i ryggen som är så viktig att ha när man går upp i övningen.

Mer tips önskas såklart angående denna fruktansvärt svåra övningen Cable Crunch.
Citera
2017-03-06, 10:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Jag personligen skulle nog säga att det gör det. Det anses optimalt att vila 1,5-2 min mellan varje set och förutsättningen är att man river av sina set i en följd.

Med ditt upplägg blir det ju typ 10 min vila för musklerna när du kör den andra muskelgruppen.

Jag har inga studier att presentera men jag tycker det låter som ett märkligt upplägg, vad skulle fördelen med detta vara?

Edit: råkade citera fel person..

Det jag tror han menade med sitt upplägg är att han t.ex kör 3 set bröst och sedan går till en ryggövning och gör 3 set. Så vilan mellan seten kan ju fortfarande vara 2 minuter om man vill det.
Citera
2017-03-06, 10:41
Medlem
Citat:
Det jag tror han menade med sitt upplägg är att han t.ex kör 3 set bröst och sedan går till en ryggövning och gör 3 set. Så vilan mellan seten kan ju fortfarande vara 2 minuter om man vill det.

Ja och sen tillbaka till en ny bröstövning igen, det innebär ju att den vilan som därimellan borde blivit 1,5 minuter blir 10 minuter istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in