2017-10-19, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att du äter "massa" skräpmat och mellanmål säger ju ingenting om den faktiska mängden, men hur som helst, om det är "rätt väg" att gå är upp till dig. Ett kaloriöverskott kommer innebära en ökning av fettmassan, hur stor ökning beror på olika faktorer, men om du själv inte har några problem med att lägga på dig extra, så kör på. Det finns dock ingen mening med att äta sig onödigt fet, ju fetare du äter dig desto sämre förutsättningar för muskeltillväxt.

Hej
tack för svar

Mitt inlägg var lite osammanhängande

FÖRUT åt jag skräpmat och vägde 78 kg.
Nu bytte jag skräpmaten mot massor med husmanskost och hyfsad nyttig mat. Spannmål kött grönsaker också stora mängder.

+ Träning

Det här medförde en viktökning på 5 kg.

Jag skrev att jag åt skräpmat för att bevisa att jag inte lägger på mig så lätt.

Men jag tror du svarade på min fråga
det är bara fortsätta käka massa mat. tills man inte blir fet såklart
Citera
2017-10-19, 18:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej
tack för svar

Mitt inlägg var lite osammanhängande

FÖRUT åt jag skräpmat och vägde 78 kg.
Nu bytte jag skräpmaten mot massor med husmanskost och hyfsad nyttig mat. Spannmål kött grönsaker också stora mängder.

+ Träning

Det här medförde en viktökning på 5 kg.

Jag skrev att jag åt skräpmat för att bevisa att jag inte lägger på mig så lätt.

Men jag tror du svarade på min fråga
det är bara fortsätta käka massa mat. tills man inte blir fet såklart

Det är inte ovanligt att man går upp ett par kilo när man börjar träna, fortsätter vågen gå fort uppåt så reglera mängden.
Citera
2017-10-19, 18:24
Bannlyst
En till nybörjarfråga:

Fettfördelning

Det är väl så att vi har fettnivå i kroppen
Te.x. vill du ha magrutor så är det kycklingsallad + protein 24/7 å ingen mcdonalds direkt...

Män har lägre än kvinnor, dom samlar mycket fett på sina lår rumpa osv

Själv är jag inte intresserad av magrutor och att bibehålla en sådan låg fettnivå. vill mest ha muskler sen får jag gärna ha lite fett också gör inget.

men man vill ju inte ha magen
hjärna får fettet fördelas över kroppen, hamna på armar osv.

Hur gör man då det? vi vill inte ha manboobs och mage
Min gissning: högt testo, dvitamin, sömn, protein, hård träning
då borde fettet fördela sig?

Män med manboobs:
tränar inte, käkar östrogen mat, låg testo osv
Citera
2017-10-19, 18:25
Bannlyst
Citat:
Det är inte ovanligt att man går upp ett par kilo när man börjar träna, fortsätter vågen gå fort uppåt så reglera mängden.

Orkar inte räkna kalorier och sådant (kalla mig inte lat läser till ingenjör + har musikprojekt)

Men en dag:

frukost: ägg fil musli macka
mellan: mass gainer 700 kal
lunc: 300 g lövbiff potatis fet bearnaise
mellan: banan
midda: köttfärs spaggeti 300 g köttfärs kanske grönsaker
kväll: macka /nån protein grej

Borde vara en 3000 kcal + right
Citera
2017-10-19, 18:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Orkar inte räkna kalorier och sådant (kalla mig inte lat läser till ingenjör + har musikprojekt)

Men en dag:

frukost: ägg fil musli macka
mellan: mass gainer 700 kal
lunc: 300 g lövbiff potatis fet bearnaise
mellan: banan
midda: köttfärs spaggeti 300 g köttfärs kanske grönsaker
kväll: macka /nån protein grej

Borde vara en 3000 kcal + right

Svårt att veta med den där höftningen. Det är nog över 3000 kcal, ja.
Citera
2017-10-21, 22:31
Medlem
Lillarapunzels avatar
Är bara lite nyfiken:
Om jag i något sammanhang nämner vad jag tar i olika övningar, får jag nästan alltid till svar "Herregud vad stark du är!!" "Jisses, moderna Pippi Långstrump!" etc. etc.
Men är jag verkligen stark? Vad säger ni gym-knuttar? Jag tycker nämligen inte det själv...

Jag:
Tjej.
20 år.
162 cm.
51-53 kg.

Träningsbakgrund:
Håller på med en sport i genomsnitt 3 h/dag, 7 dagar/vecka, 365 dagar/år. Har hållit på med denna sport i 9 år totalt, med denna frekvens i snart 3 år. Tävlar på lägre hobbynivå i dito sport.
Därtill powerwalkar jag ca. 5 km/dag ett par dagar/veckan, samt kör enklare övningar som plankan, rygglyft och 90.C, också det ett par dagar/veckan.
Satt min fot på ett gym 3 ggr i hela mitt liv...

Övning - maxlyft/maxtid:
Marklyft: 70 kg - enstaka lyft. Ca. 65 kg vid upprepade lyft.
Hantlar: 18 kg. 14 kg vid upprepade repetitioner.
Plankan: 3x3 min.
90.C: 3x1.5 min.
Citera
2017-10-21, 22:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Är bara lite nyfiken:
Om jag i något sammanhang nämner vad jag tar i olika övningar, får jag nästan alltid till svar "Herregud vad stark du är!!" "Jisses, moderna Pippi Långstrump!" etc. etc.
Men är jag verkligen stark? Vad säger ni gym-knuttar? Jag tycker nämligen inte det själv...

Jag:
Tjej.
20 år.
162 cm.
51-53 kg.

Träningsbakgrund:
Håller på med en sport i genomsnitt 3 h/dag, 7 dagar/vecka, 365 dagar/år. Har hållit på med denna sport i 9 år totalt, med denna frekvens i snart 3 år. Tävlar på lägre hobbynivå i dito sport.
Därtill powerwalkar jag ca. 5 km/dag ett par dagar/veckan, samt kör enklare övningar som plankan, rygglyft och 90.C, också det ett par dagar/veckan.
Satt min fot på ett gym 3 ggr i hela mitt liv...

Övning - maxlyft/maxtid:
Marklyft: 70 kg - enstaka lyft. Ca. 65 kg vid upprepade lyft.
Hantlar: 18 kg. 14 kg vid upprepade repetitioner.
Plankan: 3x3 min.
90.C: 3x1.5 min.

Du är stark jämfört mot dina vänner, kanske, nu antar jag förvisso att styrka inte är ditt mål heller, men svag är du inte.
Citera
2017-10-21, 22:47
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Du är stark jämfört mot dina vänner, kanske, nu antar jag förvisso att styrka inte är ditt mål heller, men svag är du inte.

Det är precis det jag tänkte också! Absolut att jag är starkare än alla "instagram-gym-spegel-selfie"-tjejerna jag känner, och att jag absolut inte är svag. Men liksom inte att jag primärt sätt är stark. Och nej, styrka är inte mitt primära mål. En viss "grundstyrka" behöver jag absolut för att kunna utföra min sport på den nivån jag gör, men då pratar vi typ marklyft - 55 kg, hantlar - 12 kg och plankan - 3x2 min.
Citera
2017-10-21, 22:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Det är precis det jag tänkte också! Absolut att jag är starkare än alla "instagram-gym-spegel-selfie"-tjejerna jag känner, och att jag absolut inte är svag. Men liksom inte att jag primärt sätt är stark. Och nej, styrka är inte mitt primära mål. En viss "grundstyrka" behöver jag absolut för att kunna utföra min sport på den nivån jag gör, men då pratar vi typ marklyft - 55 kg, hantlar - 12 kg och plankan - 3x2 min.

Ja, och en grundstyrka är ju självklart inget negativt att ha, oavsett vad man tränar för.
Citera
2017-11-02, 13:34
Medlem
Run3s avatar
För cirka 1-2 veckor sedan började jag känna smärta i bägge armarna kring biceps när jag belastade dem. Nu har det gått över i vänster arm, men höger gör fortfarande ont till och från. T.ex. kände jag smärta i morse när jag med höger arm hivde mig upp ur sängen, lyfte ett mjölkpaket och drog igen bagageluckan.

Jag antar att det handlar om överträning, för jag har det senaste fokuserat mer på armarna och överkroppen, och har bl.a. lagt till övningar som bicepscurls och chins.

Men det känns inte som träningsvärk. När jag har haft träningsvärk har det värkt hela tiden lite gott, och jag har fortsatt gymma utan större problem. Nu däremot är det smärta enbart vid belastning. I lördags kände jag smärta när jag bara skulle lyfta en hantel med vänster arm, så jag har inte ens varit på gymmet sedan i söndags.

Det känns som att smärtan håller på att avta och kommer vara helt borta inom kort, och då tänker jag gymma igen. Men är detta vanligt och är det ett symptom på överträning?

Jag har nämligen slarvat med att hålla mig till ett program, utan har mest kört det som känts kul det senaste, vilket förmodligen resulterat i oproportionerligt med träning i vissa kroppsdelar. Om jag håller mig till ett program framöver borde väl risken för att råka ut för överträning igen vara mycket lägre?
Citera
2017-11-02, 14:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
För cirka 1-2 veckor sedan började jag känna smärta i bägge armarna kring biceps när jag belastade dem. Nu har det gått över i vänster arm, men höger gör fortfarande ont till och från. T.ex. kände jag smärta i morse när jag med höger arm hivde mig upp ur sängen, lyfte ett mjölkpaket och drog igen bagageluckan.

Jag antar att det handlar om överträning, för jag har det senaste fokuserat mer på armarna och överkroppen, och har bl.a. lagt till övningar som bicepscurls och chins.

Men det känns inte som träningsvärk. När jag har haft träningsvärk har det värkt hela tiden lite gott, och jag har fortsatt gymma utan större problem. Nu däremot är det smärta enbart vid belastning. I lördags kände jag smärta när jag bara skulle lyfta en hantel med vänster arm, så jag har inte ens varit på gymmet sedan i söndags.

Det känns som att smärtan håller på att avta och kommer vara helt borta inom kort, och då tänker jag gymma igen. Men är detta vanligt och är det ett symptom på överträning?

Jag har nämligen slarvat med att hålla mig till ett program, utan har mest kört det som känts kul det senaste, vilket förmodligen resulterat i oproportionerligt med träning i vissa kroppsdelar. Om jag håller mig till ett program framöver borde väl risken för att råka ut för överträning igen vara mycket lägre?

Det du beskriver är nog ganska vanligt vid överansträngning, visst, det kan vara andra saker som orsakar det men troligtvis är det en överansträngning. Rekommenderar att du avstår från bicepsträningen tills smärtan i armvecket (antar att det är det området du syftar på) försvunnit åtminstone, borde gå relativt snabbt.

Överträning beror ju på olika faktorer, och det kan ske även om du följer ett program, men som du är inne på lär ju risken för detta minska. Förutsatt att schemat är någorlunda ihopsatt och du sköter vilan/återhämtningen mellan passen.
Citera
2017-11-03, 21:52
Medlem
Mjälls avatar
Har styrketränat ett par år nu och lärt känna min kropp en del. Funderar på det här med tidsramar för anabolism och näringsintag, samt hur det varierar mellan olika människor.

För mig känns det oftast rimligt att äta stora mängder och tänka på protein-intaget i ett par dagar efter ett normalt träningspass. Har varit ganska upptagen under sommaren och hösten och tränat rätt oregelbundet - således har jag gång på gång märkt hur länge efter träning som min kropp fortfarande är i ett anabolt läge. Ganska intressant. Vill fråga om ni märkt samma och hur långt är ert "fönster" ungefär? Jag har snabb ämnesomsättning, och tänker att de med långsammare ämnesomsättning bör ha ett längre "fönster", men med en mindre markant förändring. Kan det stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in