2016-10-17, 23:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Är det här en bra sida för att få koll på att man tränar kroppen proportionerligt?

https://symmetricstrength.com

Elaka indelningar för oss med bf över 20. Jag har tränat regelbundet men inte intensivt i mer än 30 år och hamnar på novice som bäst med ett par övningar som untrained.
Citera
2016-10-18, 00:30
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Är det här en bra sida för att få koll på att man tränar kroppen proportionerligt?

https://symmetricstrength.com

Elaka indelningar för oss med bf över 20. Jag har tränat regelbundet men inte intensivt i mer än 30 år och hamnar på novice som bäst med ett par övningar som untrained.
Den verkar bygga på Rippetoe och Kilgores styrkestandards med lite fler indelningar i den högre skalan. Den indelningen är ganska okontroversiell och länkas till ganska ofta här på forumet. Med de övre kategorierna elite, world class med mera får man en lite konstig skala rent visuellt, då många som är starka kommer hamna i den lägre delen av skalan (och väldigt, väldigt få i de två-tre översta). Vad gäller symmetrin kan jag inte riktigt uttala mig, men jag fick i alla fall väldigt lågt där.
Citera
2016-10-18, 09:18
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Den verkar bygga på Rippetoe och Kilgores styrkestandards med lite fler indelningar i den högre skalan. Den indelningen är ganska okontroversiell och länkas till ganska ofta här på forumet. Med de övre kategorierna elite, world class med mera får man en lite konstig skala rent visuellt, då många som är starka kommer hamna i den lägre delen av skalan (och väldigt, väldigt få i de två-tre översta). Vad gäller symmetrin kan jag inte riktigt uttala mig, men jag fick i alla fall väldigt lågt där.

Tack, då kör jag på den för att kolla eventuell utveckling och vad jag bör jobba hårdare på. Jag kör med ungefär samma vikter som jag gjorde som 20-åring på 76 kilo. Jag är nu 50 + och väger 89 kilo. Jag trodde att formeln skulle ta högre hänsyn till ålder. Jag ska kolla om jag får några untrained-värden med mina ungdomsdata. De borde duga för novice, eftersom jag trots allt tränade 3 gånger i veckan i två år på raken när det begav sig.
Citera
2016-10-18, 21:47
Medlem
Om jag gör denna rörelse: Broomstick Twist så upptäckte jag idag ett väldigt konstigt ljud. Jag vet inte om det kommer från lungorna och att luft pressas ut på något konstigt sätt, eller om det är ryggkotorna som skaver mot varandra? Ljudet blir högre om jag gapar men känner inte att det blåser någon luft ur munnen. Normalt eller något som bör checkas upp?
Citera
2016-10-22, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theberzerker
Någon mer som får vad som ser ut som "kulor" på underarmen efter underarmspass?
Trodde det var något tillfälligt men de syns bättre och bättre, är blodådror som kommit upp till ytan men till skillnad mot de vanliga ådrorna så syns dessa bara ca 0.5x0.5cm

Vetefan om det är värt att träna underarmarna mycket mer, kommer se motbjudande ut snart..
Åderbråck?
Citera
2016-10-23, 18:12
Medlem
Theberzerkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onaturligstyrka
Åderbråck?

Skulle kunna vara ett tidigt stadie av det, vet inte om det har med saken att göra men jag får en sån otrolig pump i underarmarna när jag tränar dem. Så mycket att jag ofta slutar träna dem pga den obehagliga känslan snarare än att styrkan är helt slut..

Ska definitivt hålla koll på det
Citera
2016-10-24, 15:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Jag har gått från 43 till 58 på en månad (fem träningspass). Förhoppningsvis ska jag kunna ta mig upp till intermediate.
Hoppas att jag inte räknar för snälla utföranden på någon övning. Jag ska kolla vad som är korrekt teknik.
Citera
2016-10-24, 19:03
Vad är era bästa träningstips?
Gymmat har jag gjort men kände att det inte riktigt var min grej.
Något bra tips? (som helst inte tar livet av mig)
Citera
2016-10-24, 20:04
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag har gått från 43 till 58 på en månad (fem träningspass). Förhoppningsvis ska jag kunna ta mig upp till intermediate.
Hoppas att jag inte räknar för snälla utföranden på någon övning. Jag ska kolla vad som är korrekt teknik.
Här är ungefär samma tabell, och där står även hur godkänt utförande är tänkt för tabellen. http://www.exrx.net/Testing/WeightLi...Standards.html

Hade för mig att de inte räknar regelrätt styrkelyftsbänk där stången måste vila en sekund på bröstet innan press, men de andra är ungefär de klassiska tävlingsreglerna.
Citera
2016-10-24, 22:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Här är ungefär samma tabell, och där står även hur godkänt utförande är tänkt för tabellen. http://www.exrx.net/Testing/WeightLi...Standards.html

Hade för mig att de inte räknar regelrätt styrkelyftsbänk där stången måste vila en sekund på bröstet innan press, men de andra är ungefär de klassiska tävlingsreglerna.

Jag har inte gått så djupt i knäböj och har kört axelpress bakom nacken. Vi får ser vad jag tappar imorgon.
Citera
2016-10-25, 22:08
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Vad är era bästa träningstips?
Gymmat har jag gjort men kände att det inte riktigt var min grej.
Något bra tips? (som helst inte tar livet av mig)
Något som jag tror kan hjälpa är antingen att sätta upp ett mål. Vad det är avgör du men tänk allt ifrån att klara av att göra en viss övning, lyfta X antal kilo, träna regelbundet eller ställa upp i en tävling.

Annars tror jag mycket på att skaffa en träningskompis. Oavsett vad du väljer att göra med din träning så brukar det vara kul att ha någon att surra med
Citera
2016-10-27, 23:01
Medlem
Hur förbränner man fett på kroppen på effektivaste/bästa sätt?

Jag kör intervall 20 min före varje pass

Gym

Äter nyttigt

Något jag saknar? det tar lång tid att bli av med fett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in