Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Senaste veckornas flod av ledare, artiklar krönikor och blogginlägg om situationen i landet är helt otrolig. Det är som om skribenterna varit på släktbesök under semestern och alla fått sig en hurring och bryskt vaknat till ur sin dvala. Alla tycks ha fått nog. Det räcker nu. Stopp.
Dessutom har vänstern nästan helt försvunnit från twitter, överröstade av folk som helt uppenbart fått nog.
Detta är inte en liten förändring. Detta är en enormt stor händelse och det nu det sker. Genombrottet.
Verkligheten har trängt igenom vänsterns rosa skimmer.
Det blir mycket intressant att se hur S kommer hantera detta nya opinionsläget i höst.
Vändningen vi sett sedan nyår har fullständigt kulminerat de senaste veckorna, det tycker jag att absolut att man kan konstatera. Det här är ett stort glädjeämne.
Med det sagt skulle jag vilja påpeka att ett "slag" möjligtvis vunnits, men att "kriget" fortsätter. Vi förflyttar oss dessutom till en viktigare fas, skulle jag vilja påstå. Samhällsdebatten och dess besynnerliga samtida karaktär är ju trots allt teori, långt ifrån allt vad pragmatik och realitet heter, till en ganska skrämmande grad i Sverige dessutom. Nu leder detta skifte förhoppningsvis (?) till något praktiskt, och det är ju där det behövs, trots allt. Det finns flera exempel på länder som har en fundamentalt annorlunda debatt än Sverige, som jag tidigare varit inne på i den här tråden, men som samtidigt inte får igenom några "radikala" förslag i praktiken. Det kan alltså vara så att även om man vi får en friare samhällsdebatt i stort, vilket vi nu kan hoppas på, så behöver det verkligen inte leda till någonting signifikant överhuvudtaget. Det är bara att vrida blicken söderöver mot flertalet europeiska länder för att se vad jag talar om. Sverige är förvisso extremt i ganska många avseenden när det kommer till mångkulturen vilket möjligtvis innebär att det är svårt att jämföra oss med andra länder.
Ett visst varningens finger tycker jag också man kan höja för att vi kanske, kanske endast får in det kritiska perspektivet, men att vi samtidigt behåller plattityderna och det världsfrånvända som vi har dragits med ett längre tag nu. Jag har sett många artiklar nyligen i stil med " Men vadå, varför förtjänar jag allt detta bara för att jag föddes i Sverige?" Här är ett exempel från ett år tillbaka förvisso, kan tyvärr ej hitta andra på stående fot, däremot minns jag att de har kommit.
http://www.metro.se/kolumner/vi-som-...SlH940BiyAGWE/. Vi får alltså "parallella" debatter, istället för en enskild. Argumentet att artiklar av den här typen är inspirerade av någon slags påträngande desperation kan göras, och dessutom mycket väl stämma, men det tycker jag det kan vara lite tidigt att påstå.
Jag kan se följande scenario, härifrån. Tyvärr är jag aningen pessimistisk:
1. "Vi var naiva". Detta har redan skett på sina håll, och inleddes (?) med Erik Ullenhags förvånansvärt öppna och ärliga intervju med Paulina Neuding.
www.magasinetneo.se/artiklar/mot-nya-utmaningar/ Man erkänner misstagen som gjorts, helt enkelt, och lämnar föga förvånande hastigt detta därhän och går vidare till:
2. "Nu får vi göra det bästa av det". Det finns flera exempel på journalister som haft artiklar i den här andan, bland annat Isobel Hadley Kamptz har här skrivit om vad som kommer att bli det "nya Sverige". Sänkta ingångslöner och större ojämlikhet, bland annat,
http://www.gd.se/opinion/ledare/vi-h...passa-darefter. Jag kan i allra högsta grad tyvärr tänka mig många andra "reformer" och förändringar, exempelvis att skolplanen ritas om. Vi kan inte fortsätta och underkänna enorma mängder elever som vi nu har gjort i runt ett decennium, någonting fundamentalt kommer att ske på den punkten, och jag kan inte föreställa mig någonting annat än att detta skulle vara att helt enkelt sänka kraven. Att "skjuta till mer resurser" kommer ju som ett brev på posten här, och är ju i skolans värld analogin till det eviga "mera fritidsgårdar" argumentet som kommer upp när man pratar kriminalitet, men har ju hittills såvitt jag vet inte fungerat speciellt bra.
Nåja, jag nöjer mig där. Det finns mycket att säga i ämnet. Jag ville inte heller egentligen komma in i tråden och vara negativ, däremot anser jag att det är oerhört viktigt att alla fortsätter och engagera sig på alla möjliga tänkbara sätt för att få till reell förändring.