Citat:
När jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på det här:De som är värdegrundsdemokrater i själ och hjärta är ju för en ytterligare förminskad yttrandefrihet. Ygeman har gått ut med att vilja lagstifta mot hat på nätet.
Jag hoppas att Ygeman inte menar vad han säger: ett förbud att på internet uttrycka sitt hat mot något vore fruktansvärt. Jag tror dock att syftet är att sammanblanda kritik och förolämpningar mot makthavare och kunna lagföra siter som innehåller båda.
Yttrandefriheten i Sverige har inga försvarare i 7K, press eller public service (dessa är ju extrema värdegrundsdemokrater), eller bland jurister och tjänstemän. Inte heller i SD är försvaret helhjärtat. Och vilket inflytande har Piratpartiet i dag?
En beskrivning av Sverige av en singaporeansk disputerad besökare från 2014 visar hur illa det är ställt. Till det ofria regelverket lägger vi sedan svenskarnas kollektivistiska benägenhet för självcensur.
Resultatet av detta samhällsklimat ser vi nu.
Mycket läsvärd artikel:
http://www.spiked-online.com/freespe...y#.Vptlc-x877p
Jag hoppas att Ygeman inte menar vad han säger: ett förbud att på internet uttrycka sitt hat mot något vore fruktansvärt. Jag tror dock att syftet är att sammanblanda kritik och förolämpningar mot makthavare och kunna lagföra siter som innehåller båda.
Yttrandefriheten i Sverige har inga försvarare i 7K, press eller public service (dessa är ju extrema värdegrundsdemokrater), eller bland jurister och tjänstemän. Inte heller i SD är försvaret helhjärtat. Och vilket inflytande har Piratpartiet i dag?
En beskrivning av Sverige av en singaporeansk disputerad besökare från 2014 visar hur illa det är ställt. Till det ofria regelverket lägger vi sedan svenskarnas kollektivistiska benägenhet för självcensur.
Resultatet av detta samhällsklimat ser vi nu.
Mycket läsvärd artikel:
http://www.spiked-online.com/freespe...y#.Vptlc-x877p
http://hbl.fi/kultur/2015-12-24/7826...g-som-i-sovjet
"– Under sovjettiden var det många i intelligentian som tog vilka jobb som helst för att slippa dömas för lösdriveri, som Joseph Brodsky. (Att inte arbeta var straffbart enligt den sovjetiska brottsbalken.) Högt utbildade personer tog jobb i lager eller som gårdskarl. Arbetade man som lärare eller journalist var man tvungen att bli en del av systemet, att försvara det utåt oavsett vad man tänkte själv. Därför valde många att skydda sin frihet genom att ta enklare jobb, konstaterar Rubinstein när vi lite senare har bänkat oss på hans stamrestaurang Bobry* i utki (Bävrar och ankor).
Begreppet frihet är något som Lev Rubinstein har skrivit mycket om. I Ryska dagsedlar beskriver han friheten som något som man bara kan förstå i relation till ofrihet.
– Både frihet och lycka är relativa begrepp. Under sovjettiden var frihet för många lika med att inte sitta i fängelse. Två, tre år efter att Stalin hade dött kände man frihet i jämförelse med stalinismen. I dag är Ryssland mindre fritt än för tio år sedan, men ni och jag kan trots detta sitta och prata fritt på ett kafé, det hade vi inte kunnat göra år 1978. Jag jobbade på ett bibliotek under sovjettiden och det var min sociala tillflykt. Jag omgav mig med människor som tänkte som jag. Att inte behöva tvinga sig själv till dubbeltänk var frihet.
Rubinstein minns känslan av att sitta i metron och plötsligt se någon läsa Osip Mandelstam, en av det tidiga 1900-talets stora ryska författare som inte var väl sedd av sovjetmyndigheterna.
– Då visste man att det var en person att lita på, att vi i själva verket redan var så gott som bekanta."
Ungefär som på bussen i dag i Demokraturens Sverige, när man råkar se att bänkgrannen har Flashback öppen i mobilen.
Sverige är det enda landet som har en Ambassad i Nordkorea.