2015-07-27, 19:49
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det var skönt att lyssna på Alice T's sommarprat. Första sommarpratet i P1 som verkligen får mitt hjärta att slå glädjevolter. Hon delar ut ett antal inte så subtila smockor. Det var väl nödvändigt för sommar att ta in ett enda alibi i år. Gud vad det måste skruvat på sig obekvämt på SR när detta sändes

Jag ska börja prenumerera på GP igen tror jag.
Citera
2015-07-27, 19:58
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det var skönt att lyssna på Alice T's sommarprat. Första sommarpratet i P1 som verkligen får mitt hjärta att slå glädjevolter. Hon delar ut ett antal inte så subtila smockor. Det var väl nödvändigt för sommar att ta in ett enda alibi i år. Gud vad det måste skruvat på sig obekvämt på SR när detta sändes

Jag ska börja prenumerera på GP igen tror jag.

Teodorescu ska ha all heder för att hon driver sin tes med full kraft. Även om jag inte håller med henne i allt så har hon ju rätt i att den nuvarande utformningen av immigrationspolitiken är ohållbar. Som jag förstått det vill hon liberalisera politiken, vilket ironiskt nog antagligen hade gjort flyktingströmmarna till kalla Sverige väsentligt mycket mindre. Sverige i sig är inget lockande land då det är för långt ifrån matarländerna rent kulturellt och socialt, det som lockar är ju istället transfereringssystemen. Teodorescu har väl inställningen att immigrationen i princip ska vara fri men att transfereringssystemen ska vara små och trösklarna in till arbetsmarknaden låga - det vill säga ett avskaffande av det som gör Sverige attraktivt för dagens immigranter.

Någon mer insatt i Teodorescus tankegångar får gärna rätta mig om jag har fel, det verkar som om hon på kort tid seglat upp som en av landets mest intressanta debattörer och opinionsbildare så jag vill gärna veta mer om hennes motiv och bakomliggande ideologi.
Citera
2015-07-27, 20:01
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Absolut, det har för mig varit en väldig ögonöppnare på många sätt och vis, även om jag varit invandringskritisk ett bra tag.

Roade mig med att kolla lite på trådens framfart. Från start till dags dator har det utvecklats såhär i intervall om 500 sidor:

Sida 1-500 0,81 sidor/dag
Sida 501-1000 1,46 sidor/dag
Sida 1001-1500 1,77 sidor/dag
Sida 1501-2000 2,92 sidor/dag
Sida 2001-2500 2,64 sidor/dag
Sida 2501-2612 2,13 sidor/dag

Det är onekligen så att tempot i tråden gått upp sedan inlägg 1501 vilket var 2014-06-10. Rimligt att anta att mängden invandringskritiska artiklar ökat i motsvarande mån.
Om du är intresserad av detaljerna så har jag gjort en sammanställning i tråden om modereringen av den här tråden

(FB) Hur styr vi upp tråden "Början på ett mediakrig om mångkulturen"?

Sedan det inlägget har tråden växt 100 sidor på lite drygt en och en halv månad vilket innebär att farten ökat igen i tråden efter den ordentliga sänkning som skedde för ett par månader sedan. Det känns väl spontant som aktiviteten idag ligger rätt rimligt med tanke på de snabba förskjutnngarna som sker nu i debatten.
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tror Det Goda Samhället kan spela en viktig roll när borgarna bestämmer sig för att omorientera sig. De har precis rätt approach och antagligen precis rätt läsekrets för att få genomslag.

Känns som ett väldigt seriöst försök att bygga upp en borgerlig fristående intelligentia. Då Engellau inte vill knippas samman med ondingar på flashback eller alternativmedia så bygger han upp hela argumentationen ifrån grundprinciper som sedan leder till ställningstaganden. Till en viss del så är det löjligt då slutsatserna är desamma som mer eller mindre varit konsensus på flashback sedan mitten av 2000-talet och idealen han förespråkar så naturliga att de flesta utanför vårat politiska och mediala etablissemang instinktivt instämmer. Men det är ändå viktigt då fega moderater då kan peka på Engellaus kritik av t ex postmarxistvänstern, socialindustriella komplexet, invandringen etc om de vill föra en argumentation inom dessa frågor.
Jo, det är ju därför jag tycker att de är klart intressanta att lyfta fram även om de är en mindre aktör än så länge. De har nämligen rätt målgrupp och är ju därför metapolitiskt synnerligen intressanta. En artikel som når rätt personer är ju mer talande än valfri artikel som når folk som inte sitter på maktpositioner. En annan intressant förskjutning idag är ju utvecklingen inom den borgerliga bloggvärlden där det också hänt saker under senaste året. Det blir ju bara mer och mer direkt invandringskritik där även hos bloggare som alltid varit borgerliga i grunden och inte tillhört den mer alternativa Sverigedemokratiska delen av nätet. Det är ju viktiga förskjutningar i och med att det också måste ske en inomborgerlig idékamp framöver. Man är garanterat för stolta för att outsourca detta till SD och alternativmedia, utan det måste också ske via personer som inte är Sverigedemokrater. Annars ser det ju ut som att man kapitulerar helt till Sverigedemokraterna. I det ljuset är det ju också viktigt att mycket av det tankegodset som varit allmängods i alternativmedia nu filtreras genom borgerliga ledarsidor som ju därmed ger det en annan legitimitet att anamma.
Citera
2015-07-27, 20:07
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Teodorescu ska ha all heder för att hon driver sin tes med full kraft. Även om jag inte håller med henne i allt så har hon ju rätt i att den nuvarande utformningen av immigrationspolitiken är ohållbar. Som jag förstått det vill hon liberalisera politiken, vilket ironiskt nog antagligen hade gjort flyktingströmmarna till kalla Sverige väsentligt mycket mindre. Sverige i sig är inget lockande land då det är för långt ifrån matarländerna rent kulturellt och socialt, det som lockar är ju istället transfereringssystemen. Teodorescu har väl inställningen att immigrationen i princip ska vara fri men att transfereringssystemen ska vara små och trösklarna in till arbetsmarknaden låga - det vill säga ett avskaffande av det som gör Sverige attraktivt för dagens immigranter.

Någon mer insatt i Teodorescus tankegångar får gärna rätta mig om jag har fel, det verkar som om hon på kort tid seglat upp som en av landets mest intressanta debattörer och opinionsbildare så jag vill gärna veta mer om hennes motiv och bakomliggande ideologi.

Teodorescu är intressant för att hon går i närkamp med vänstern och tvålar till idioter som Pascalidou, samt på sista tiden för att hon är kraften bakom GP:s förändring. Det blir inte sämre av att hon är ung, kvinna och vacker. Men där tar det också slut. Hon är inte en "framkomlig väg" på sikt. Liberal kosmopolit. Inte vad som egentligen behövs.
Citera
2015-07-27, 20:13
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Teodorescu är intressant för att hon går i närkamp med vänstern och tvålar till idioter som Pascalidou, samt på sista tiden för att hon är kraften bakom GP:s förändring. Det blir inte sämre av att hon är ung, kvinna och vacker. Men där tar det också slut. Hon är inte en "framkomlig väg" på sikt. Liberal kosmopolit. Inte vad som egentligen behövs.
Hon är ju bra för att hon är ärlig med sina avsikter. Och det hjälper till att öppet klargöra för fler vad som högerns hittills dolda agenda med massinvandringen.
Citera
2015-07-27, 20:18
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Om du är intresserad av detaljerna så har jag gjort en sammanställning i tråden om modereringen av den här tråden

(FB) Hur styr vi upp tråden "Början på ett mediakrig om mångkulturen"?

Sedan det inlägget har tråden växt 100 sidor på lite drygt en och en halv månad vilket innebär att farten ökat igen i tråden efter den ordentliga sänkning som skedde för ett par månader sedan. Det känns väl spontant som aktiviteten idag ligger rätt rimligt med tanke på de snabba förskjutnngarna som sker nu i debatten.
Jo, det är ju därför jag tycker att de är klart intressanta att lyfta fram även om de är en mindre aktör än så länge. De har nämligen rätt målgrupp och är ju därför metapolitiskt synnerligen intressanta. En artikel som når rätt personer är ju mer talande än valfri artikel som når folk som inte sitter på maktpositioner. En annan intressant förskjutning idag är ju utvecklingen inom den borgerliga bloggvärlden där det också hänt saker under senaste året. Det blir ju bara mer och mer direkt invandringskritik där även hos bloggare som alltid varit borgerliga i grunden och inte tillhört den mer alternativa Sverigedemokratiska delen av nätet. Det är ju viktiga förskjutningar i och med att det också måste ske en inomborgerlig idékamp framöver. Man är garanterat för stolta för att outsourca detta till SD och alternativmedia, utan det måste också ske via personer som inte är Sverigedemokrater. Annars ser det ju ut som att man kapitulerar helt till Sverigedemokraterna. I det ljuset är det ju också viktigt att mycket av det tankegodset som varit allmängods i alternativmedia nu filtreras genom borgerliga ledarsidor som ju därmed ger det en annan legitimitet att anamma.

Tack, ska läsa igenom noga och med stort intresse! Grymt bra att få informationen sammanfattad.
Citera
2015-07-27, 20:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Men hon är väl ett levande exempel på det som beskrevs i trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Jag har tidigare sagt att kampen kommer först stå mellan liberalismen och multikulturalismen innan den står mellan liberalismen och nationalismen.
Citera
2015-07-27, 20:21
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Hon är ju bra för att hon är ärlig med sina avsikter. Och det hjälper till att öppet klargöra för fler vad som högerns hittills dolda agenda med massinvandringen.

Det verkar vara allt tydligare att debatten om massinvandring inte går att förklara utifrån en traditionell höger-/vänsterskala. Den förda politiken är vare sig vänster (välfärdsstaten som ett nationellt projekt), liberalt (fri invandring - få regleringar) eller konservativt (tanken om att bevara det som funkat bra i samhället), utan det verkar vara en helt egen dimension som på intet sätt borde tillfredsställa något läger. Därför är det bra och rimligt att massinvandringen kritiseras utifrån tydliga ideologiska perspektiv, det blir inte lika enkelt att dra rasistkortet (vilket verkar vara på väg ut...) när det ställs krav på ideologisk stringens.
Citera
2015-07-27, 20:24
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

Sedan tror jag det finns en annan fråga i detta som kan komma upp och diskuteras mer framöver, nämligen frågan om det mångetniska samhället snarare än det mångkulturella samhället. Jag tänker på ett samhälle i stil med USA som av många anses vara mångkulturellt men som i mina ögon har en av världens starkaste majoritetskulturer i vilka många olika etniciteter ingår. Skillnaden mellan en vit amerikan och en svart är, rasoroligheter till trots (vilka förklaras i mångt och mycket av en mörk historia av slaveri), i mina ögon långt mindre än skillnaden mellan en "svensk" och en somalisk kvinna i hijab.

Vet inte vad du menar här riktigt. Självklart har man i USA en stark majoritetskultur. Men det har vi också i Sverige. Hela mediekriget är ju riktat mot det svenska folket. Svenska staten ser redan alla som sätter sin fot i Sverige som personer med lika värde. Det är tandvård för oidentifierade härvarande för 50 kronor och i vissa delar av landet ges dessa förtur, medans svenskar förväntas betala fullpris och får stå i kö i 4 år. Skolor i så kallat utsatta områden får upp till fyra, fem gånger mer i statsanslag för att klara sig upp till godkänd nivå. Den statliga myndigheten Diskrimineringsombudsmannen delar ut skadestånd till utlänningar som vägrar bära kortärmat inom sjukvården, delar ut skadestånd till utlänningar som vägrar skaka hand med orena. Det som mediekriget går ut på, är att knäcka den starka svenska majoritetskulturen. Trots alla statliga åtgärder av inkluderande art, så vägrar vi svenskar hårdnackat att i vår vardag acceptera mångkulturen. Därför de senaste 25 årens formliga antisvenska bombardemang från massmedia. Svenska staten, som faktiskt inte har ett dugg med det svenska folket att göra, har sedan länge anpassat sig till att i princip när som helst avskaffa sig själv. Svenska folket däremot, fortsätter envetet att inte vara bara svenskar, utan stretar på alla möjliga vis träget emot det egna utplånandet.

Citat:
Det vi ser idag är ju ett uppblossande av en nationalism som vi inte sett i Sverige på länge, och om man kan få den att vara inkluderande är nog mycket vunnet. Då har man dessutom tagit tillbaka tolkningsföreträdet om "godheten" från mångkulturalismens apostlar.

Sverige har aldrig haft den slags nationalism som förekommit i många andra länder i Europa. Men jag skulle säga att just den sortens nationalism har väckts här bland annat till följd av svensk medias huvudlösa agerande under mer än två decennier. Det man allra minst ville ha, det har man nu fått på halsen. Skitmedia är vad de är.

Citerar dig inte där, men ser att du faller in i Teodurescus lovkör. Själv är jag inte det minsta imopnerad av henne. Hon är en rumänska som säger att hon känner tacksamhet gentemot det land som tog emot henne och hennes familj. Jag som är svensk är inte intresserad av utlänningars tacksamhet. De som flyr och behöver en fristad i Sverige, har jag inga problemn med att låta bosätta sig här i mitt land. Nån tacksamhet vill jag dock inte ha. Det är min förbannade plikt att erbjuda en fristad åt folk som faktiskt flyr på riktigt. Det förväntar jag mig att andra skulle ge mig. Alice skriver många bra saker, nästan bara bra saker faktiskt, men enligt min uppfattning bör hon släppa det uppenbara smörandet för mig och andra svenskar. Det klingar falskt i mina öron. Sluta vara tacksam Alice!

Dina kommentarer är jättebra. Jag menar inte att dissa dig. Ville bara ge en annan infallsvinkel, eller vad man nu kallar det, på det kloka som du skrivit.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-07-27 kl. 20:50. Anledning: textredigering
Citera
2015-07-27, 20:34
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Vet inte vad du menar här riktigt. Självklart har man i USA en stark majoritetskultur. Men det har vi också i Sverige. Hela mediekriget är ju riktat mot det svenska folket. Svenska staten ser redan alla som sätter sin fot i Sverige som personer med lika värde. Det är tandvård för oidentifierade härvarande för 50 kronor och i vissa delar av landet ges dessa förtur, medans svenskar förväntas betala fullpris och får stå i kö i 4 år. Skolor i så kallat utsatta områden får upp till fyra, fem gånger mer i statsanslag för att klara sig upp till godkänd nivå. Den statliga myndigheten Diskrimineringsombudsmannen delar ut skadestånd till utlänningar som vägrar bära kortärmat inom sjukvården, delar ut skadestånd till utlänningar som vägrar skaka hand med orena. Det som mediekriget går ut på, är att knäcka den starka svenska majoritetskulturen. Trots alla statliga åtgärder av inkluderande art, så vägrar vi svenskar hårdnackat att i vår vardag acceptera mångkulturen. Därför de senaste 25 årens formliga antisvenska bombardemang från massmedia. Svenska staten, som faktiskt inte har ett dugg med det svenska folket att göra, har sedan länge anpassat sig till att i princip när som helst avskaffa sig själv. Svenska folket däremot, fortsätter envetet att inte vara bara svenskar, utan stretar på alla möjliga vis träget emot det egna utplånandet.

Det vi ser idag är ju ett uppblossande av en nationalism som vi inte sett i Sverige på länge, och om man kan få den att vara inkluderande är nog mycket vunnet. Då har man dessutom tagit tillbaka tolkningsföreträdet om "godheten" från mångkulturalismens apostlar.[/quote]

Sverige har aldrig haft den slags nationalism som förekommit i många andra länder i Europa. Men jag skulle säga att just den sortens nationalism har väckts här bland annat till följd av svensk medias huvudlösa agerande under mer än två decennier. Det man allra minst ville ha, det har man nu fått på halsen. Skitmedia är vad de är.

Citerar dig inte där, men ser att du faller in i Teodurescus lovkör. Själv är jag inte det minsta imopnerad av henne. Hon är en rumänska som säger att hon känner tacksamhet gentemot det land som tog emot henne och hennes familj. Jag som är svensk är inte intresserad av utlänningars tacksamhet. De som flyr och behöver en fristad i Sverige, har jag inga problemn med att låta bosätta sig här i mitt land. Nån tacksamhet vill jag dock inte ha. Det är min förbannade plikt att erbjuda en fristad åt folk som faktiskt flyr på riktigt. Det förväntar jag mig att andra skulle ge mig. Alice skriver många bra saker, nästan bara bra saker faktiskt, men enligt min uppfattning bör hon släppa det uppenbara smörandet för mig och andra svenskar. Det klingar falskt i mina öron. Sluta vara tacksam Alice!

Dina kommentarer är jättebra. Jag menar inte att dissa dig. Ville bara ge en annan infallsvinkel, eller vad man nu kallar det, på det kloka som du skrivit.[/quote]

Absolut! Jag tycker det är bra att vi är oense - inte mycket till diskussionforum annars! Och tycker även att nivån i denna tråd är oerhört hög. Med undantag för ett fåtal uppenbara troll är det konstruktivt och så långt från nidbilden av Flashback man kan komma.

Min kritik handlade mycket om att man approprierat bilden av det amerikanska som gällande i Sverige. "Vill du inte ha mångkultur? Kolla hur härligt det är i USA!". Jag anser detta vara en felaktig bild av flera skäl, varav du i ditt inlägg sätter fingret på flera av anledningarna.

När jag skriver nationalism menar jag på att den påtvingade mångkulturalismen har gjort att fler och fler fått upp ögonen för det som verkligen är bra med Sverige. Vår sociala tillit, kultur och så vidare. Är inte tillräckligt insatt i ämnet nationalism för att analysera det mycket djupare, men det verkar som om massmedias försök att göra oss till kosmopoliter har skjutit sig i foten, med effekten att vi blir mer svenskar än någonsin. Se till exempel på hur viktigt det börjar bli att ses som "svensk", så till den milda grad att massmedia försöker påtvinga identiteten på dom som inte har den. "En svensk har gripits för terrorbrott" när det är en invandrad somalier som på sin höjd knagglar sig fram på förortssvenska och bidrag. Jag tror och hoppas att folk börjat se igenom detta.

Inget jättefan av Teodorescus lösning på problemet, den (ny)liberala. Tror på nationalstaten som grund för välfärdsstaten och att assimilering och högra trösklar till medborgarskap är rätt väg att gå snarare än avreglering.
Citera
2015-07-27, 20:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Hon är en rumänska som säger att hon känner tacksamhet gentemot det land som tog emot henne och hennes familj. Jag som är svensk är inte intresserad av utlänningars tacksamhet. De som flyr och behöver en fristad i Sverige, har jag inga problemn med att låta bosätta sig här i mitt land. Nån tacksamhet vill jag dock inte ha. Det är min förbannade plikt att erbjuda en fristad åt folk som faktiskt flyr på riktigt. Det förväntar jag mig att andra skulle ge mig. Alice skriver många bra saker, nästan bara bra saker faktiskt, men enligt min uppfattning bör hon släppa det uppenbara smörandet för mig och andra svenskar. Det klingar falskt i mina öron. Sluta vara tacksam Alice!
Där är jag oenig med dig, det är klart att det för mig är självklart att hjälpa folk både på statsnivå och privat, men det är lika självklart att den som tar emot hjälpen också är tacksam. Även jag är tacksam mot samhället och andra som hjälper mig. Att som vissa debattörer med flyktingbakgrund inte bara vägrar känna tacksamhet utan till och med kräva ursäkter från staten är ju helt oacceptabelt.
Citera
2015-07-27, 21:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Där är jag oenig med dig, det är klart att det för mig är självklart att hjälpa folk både på statsnivå och privat, men det är lika självklart att den som tar emot hjälpen också är tacksam. Även jag är tacksam mot samhället och andra som hjälper mig. Att som vissa debattörer med flyktingbakgrund inte bara vägrar känna tacksamhet utan till och med kräva ursäkter från staten är ju helt oacceptabelt.

Håller inte med. Jag anser att jag har en plikt att hjälpa folk som verkligen flyr undan förtryck. Den plikten är universell och gäller för alla i hela världen. En plikt som står fri från alla djävla FN-konventioner och annat politikerpåhitt. Den plikten har inget med gästfrihet att göra. Än mindre med svensk invandringspolitik att göra. Fröken Alice flydde uppenbarligen på riktigt. Därför måste jag, anser jag att plikten är på riktigt, vara beredd att upplåta en fristad åt henne och andra förföljda på riktigt, i praktisk handling tillämpa den plikten. Fröken Alice har ingen skuld till mig svensk, när jag ger henne en fristad. Hon behöver inte känna tacksamhet. Jag har bara gjort det man kan förvänta sig av en rättskaffens människa.

Det jag skrivit här gäller inte svensk invandringspolitik och multikultipolitik, som jag betraktar enbart som ett verktyg för att bryta ner landet Sverige, bryta ner vår unika svenska kultur och samhörighet, för att tvångsvis passa in oss i en global skitvärld som enbart är ägnad att tillfredställa jetsetande båyråkrater och annat löst skräpfolk.

Uppenbarligen har vi olika syn på saker och ting. Men det är för mig ok. Och jag kan faktiskt ändra uppfattning, överbevisas jag om att ha fel. Allt gott, Orrtupp!
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-07-27 kl. 21:16. Anledning: rättstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in