Citat:
Ursprungligen postat av
Naranbaatarkhan
Vet inte vad du menar här riktigt. Självklart har man i USA en stark majoritetskultur. Men det har vi också i Sverige. Hela mediekriget är ju riktat mot det svenska folket. Svenska staten ser redan alla som sätter sin fot i Sverige som personer med lika värde. Det är tandvård för oidentifierade härvarande för 50 kronor och i vissa delar av landet ges dessa förtur, medans svenskar förväntas betala fullpris och får stå i kö i 4 år. Skolor i så kallat utsatta områden får upp till fyra, fem gånger mer i statsanslag för att klara sig upp till godkänd nivå. Den statliga myndigheten Diskrimineringsombudsmannen delar ut skadestånd till utlänningar som vägrar bära kortärmat inom sjukvården, delar ut skadestånd till utlänningar som vägrar skaka hand med orena. Det som mediekriget går ut på, är att knäcka den starka svenska majoritetskulturen. Trots alla statliga åtgärder av inkluderande art, så vägrar vi svenskar hårdnackat att i vår vardag acceptera mångkulturen. Därför de senaste 25 årens formliga antisvenska bombardemang från massmedia. Svenska staten, som faktiskt inte har ett dugg med det svenska folket att göra, har sedan länge anpassat sig till att i princip när som helst avskaffa sig själv. Svenska folket däremot, fortsätter envetet att inte vara bara svenskar, utan stretar på alla möjliga vis träget emot det egna utplånandet.
Det vi ser idag är ju ett uppblossande av en nationalism som vi inte sett i Sverige på länge, och om man kan få den att vara inkluderande är nog mycket vunnet. Då har man dessutom tagit tillbaka tolkningsföreträdet om "godheten" från mångkulturalismens apostlar.[/quote]
Sverige har aldrig haft den slags nationalism som förekommit i många andra länder i Europa. Men jag skulle säga att just den sortens nationalism har väckts här bland annat till följd av svensk medias huvudlösa agerande under mer än två decennier. Det man allra minst ville ha, det har man nu fått på halsen. Skitmedia är vad de är.
Citerar dig inte där, men ser att du faller in i Teodurescus lovkör. Själv är jag inte det minsta imopnerad av henne. Hon är en rumänska som säger att hon känner tacksamhet gentemot det land som tog emot henne och hennes familj. Jag som är svensk är inte intresserad av utlänningars tacksamhet. De som flyr och behöver en fristad i Sverige, har jag inga problemn med att låta bosätta sig här i mitt land. Nån tacksamhet vill jag dock inte ha. Det är min förbannade plikt att erbjuda en fristad åt folk som faktiskt flyr på riktigt. Det förväntar jag mig att andra skulle ge mig. Alice skriver många bra saker, nästan bara bra saker faktiskt, men enligt min uppfattning bör hon släppa det uppenbara smörandet för mig och andra svenskar. Det klingar falskt i mina öron. Sluta vara tacksam Alice!
Dina kommentarer är jättebra. Jag menar inte att dissa dig. Ville bara ge en annan infallsvinkel, eller vad man nu kallar det, på det kloka som du skrivit.

[/quote]
Absolut! Jag tycker det är bra att vi är oense - inte mycket till diskussionforum annars! Och tycker även att nivån i denna tråd är oerhört hög. Med undantag för ett fåtal uppenbara troll är det konstruktivt och så långt från nidbilden av Flashback man kan komma.
Min kritik handlade mycket om att man approprierat bilden av det amerikanska som gällande i Sverige. "Vill du inte ha mångkultur? Kolla hur härligt det är i USA!". Jag anser detta vara en felaktig bild av flera skäl, varav du i ditt inlägg sätter fingret på flera av anledningarna.
När jag skriver nationalism menar jag på att den påtvingade mångkulturalismen har gjort att fler och fler fått upp ögonen för det som verkligen är bra med Sverige. Vår sociala tillit, kultur och så vidare. Är inte tillräckligt insatt i ämnet nationalism för att analysera det mycket djupare, men det verkar som om massmedias försök att göra oss till kosmopoliter har skjutit sig i foten, med effekten att vi blir mer svenskar än någonsin. Se till exempel på hur viktigt det börjar bli att ses som "svensk", så till den milda grad att massmedia försöker påtvinga identiteten på dom som inte har den. "En svensk har gripits för terrorbrott" när det är en invandrad somalier som på sin höjd knagglar sig fram på förortssvenska och bidrag. Jag tror och hoppas att folk börjat se igenom detta.
Inget jättefan av Teodorescus lösning på problemet, den (ny)liberala. Tror på nationalstaten som grund för välfärdsstaten och att assimilering och högra trösklar till medborgarskap är rätt väg att gå snarare än avreglering.