2015-06-15, 22:42
Avstängd
sherms avatar
Ann Heberlein skriver idag bokrecension i Dagens Nyheter. Boken ifråga bär titeln "Reformera Islam" och är skriven utav ingen mindre än Ayaan Hirsi Ali. Nåväl, redan inledningsvis får vi veta att boken har sina brister. Bristerna, får vi veta, beror inte på Ayaans insats och engagemang vad religionskritiken bekommer. Tvärt om. Problemet, enligt Heberlein, är att Ayaan påpekar att det inte enkom är islam som är i behov utav reformation utan likaledes det västerländska pk-etablissemanget. Vilket givetvis krockar illa med Ann Heberleins PK-hjärna:
Citat:
Hirsi Ali hävdar att västvärlden har censurerat sina medier, historieböcker, läroplaner och universitet. Här måste jag säga att analysen haltar och att retoriken blir något aggressiv. Hon är minst sagt onyan*serad. Det förtryck muslimer de facto utsätts för, både som individer och som grupp, nämner hon inte.

Hirsi Ali är en skarp iakttagare och en viktig förkämpe för mänskliga rättigheter, inte minst kvinnors och barns. Hennes kritik av islam är viktig och legitim och jag delar hennes uppfattning att islam bör reformeras. Sharia*lagarna är förfärliga och rättfärdigar förtryck inte bara av kvinnor och barn utan av sexuella minoriteter och andra utsatta grupper.

Samtidigt har hon alltså denna blinda fläck i sitt resonemang när det gäller förtrycket av muslimer. Hon hade vunnit i trovärdighet på att lyfta in detta i sin analys och i sina tankar. Det blir väl svartvitt och förenklat på sina ställen.
Denna blinda fläck i Ayaans resonemang alltså, tordes vara helt uppenbart för de flesta som besöker tråden. PK-hjärnan får dock inte ihop det. Rapporteringen här i väst handlar ju om slöjattacker, bajs- och urinblandningar som hälls ned i konvertiters brevinkast och dylikt. Islamofobi alltså, precis sådant personer som Ayaan Hirsi Ali vanligen gör sig skyldiga till genom sin blotta existens. I detta fall gör sig förstås Heberlein skyldig till samma slags hatbrott genom att uttrycka sin missaktning mot muslimska sharialagar. Värnet står här uteslutande till den egna, politiskt korrekta, in-gruppen.
Citera
2015-06-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jag vet inte om det är något av en svensk specialitet, men det låter som att Heberlein gör sig skyldig till ett värderelativistiskt tankefel, som tror att jämställandet av små fel med stora förbrytelser är nyansering. En enskild bok behöver inte vara en totalbok som belyser alla perspektiv, bejakar alla känsloargument (icke-argument, upplevda kränkningar) eller "intersektioner". Då kan man prata bort allt och landa i inget. Ungefär som en ambitiös Bergwallkommission.
Citera
2015-06-16, 07:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Angående Jokaim Andersens text på motpol om artificiell negativitet:

På ETC kan man läsa

Citat:
"Folket ska få inflytande"

Utrikes. Efter 25 år av högerdominans tar vänsterrörelsen Ahora Madrid makten i Madrid. "Jag hoppas att folk protesterar mot oss också", säger Nacho Murgui.

http://www.etc.se/utrikes/folket-ska-fa-inflytande

Cirkeln sluts och man inser att dessa rörelser kan aldrig komma att inneha den politiska makten och förvalta det som är bra och bevarandevärt.
Citera
2015-06-16, 15:16
Medlem
Sixts avatar
Ser man på. En sjuklöverpolitiker kommer ut och talar om hur det ligger till i den svenska invandringspolitiken. Hur kan reaktionen i övrig media tänkas bli? Den här typen av konstateranden var en dödssynd för bara ett år sedan. Hur blir reaktionen denna gång?

Artikeln bör läsas i sin helhet. Återigen, det är ingenting nytt för oss redan insatta, men nu börjar hårda fakta sippra ut i etern från etablerat håll och det är än en gång i borgerlig media. Förskjutningen är nog igång.

Det är intressant att medias ovilja och oförmåga att diskutera dessa omständigheter tas upp. Att politiker klagar på media i invandringsdebatten måste höra till ovanligheterna.

Citat:
”Sverige klarar inte ökningen av flyktingbarn”

Jag JO-anmäler nu Migrationsverkets ledning för upprörande passivitet när det gäller den stora ökningen av ensamkommande flyktingbarn till Sverige. Det skriver Staffan Danielsson, före detta riksdagsledamot för Centerpartiet, som återvänder till riksdagen senare i år.

Citat:
För 2015 beräknas nu cirka 10000 ensamkommande barn söka asyl i Sverige, vilket motsvarar mellan 40 och 50 procent av alla som lyckas ta sig till EU. För 10 år sedan valde drygt en tiondel att söka asyl i Sverige, för 3 år sedan cirka 25 procent, nu är andelen mellan 40 och 50 procent till en årskostnad på upp till 10 miljarder kronor, cirka 10 gånger mer än för tio år sedan.

Barnen är främst pojkar och unga män i ålder mellan 15 till 18 år, en betydande del torde dock vara betydligt äldre men uppger sig vara under 18 eftersom det är mycket mer fördelaktigt att ansöka om asyl som barn än som vuxen.

Dessa fakta blir nästan ingen nyhet i media som granskas och diskuteras. Migrationsverket gör ingen analys mer än att alla som flyr har rätt att söka sig till Sverige. Ansvarig minister och sju partier är också ansvarslöst passiva.

Årskostnaderna för Sverige har flerdubblats och uppgår nu till runt 30-50 miljarder eller mer.

Jag känner stark oro för att Sverige riskerar att gå in i väggen, vilket inte vore bra för vare sig land eller asylsökande.

http://www.svd.se/sverige-klarar-int...barn/om/debatt
Senast redigerad av Sixt 2015-06-16 kl. 15:19.
Citera
2015-06-16, 16:50
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Ser man på. En sjuklöverpolitiker kommer ut och talar om hur det ligger till i den svenska invandringspolitiken. Hur kan reaktionen i övrig media tänkas bli? Den här typen av konstateranden var en dödssynd för bara ett år sedan. Hur blir reaktionen denna gång?

Artikeln bör läsas i sin helhet. Återigen, det är ingenting nytt för oss redan insatta, men nu börjar hårda fakta sippra ut i etern från etablerat håll och det är än en gång i borgerlig media. Förskjutningen är nog igång.

Det är intressant att medias ovilja och oförmåga att diskutera dessa omständigheter tas upp. Att politiker klagar på media i invandringsdebatten måste höra till ovanligheterna.

http://www.svd.se/sverige-klarar-int...barn/om/debatt

Texten innehåller också detta:

Citat:
Även om självfallet migration är en positiv kraft som växer och ger stora fördelar finns det gränser för hur många som ett land uthålligt kan ta emot och integrera på ett bra sätt på kort tid.

Sedvanlig profylaktisk avbön alltså.
Citera
2015-06-16, 19:49
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Texten innehåller också detta:

Sedvanlig profylaktisk avbön alltså.

Dock hemskt pliktskyldig och anemisk. Nästan som att skribenten inte själv fäster någon vikt vid de nötta orden. Nästa gång kanske floskeln utelämnas helt.

Spännande att se vad som händer med JO-anmälan.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-06-16 kl. 19:51.
Citera
2015-06-16, 20:12
Moderator
Meijis avatar
A propos Staffan Danielsson artikel i SvD. Artikeln är undertecknad

"före detta riksdagsledamot för Centerpartiet, som återvänder till riksdagen senare i år"

Återvänder till riksdagen senare i år? Vad menas med det? På sin blogg skriver Danielsson:

Citat:
Därför JO-anmäler jag nu migrationsverkets 2 senaste generaldirektörer, Dan Eliasson och Anders Danielsson. De brister allvarligt i sina tjänsteansvar.

http://staffandanielsson.blogspot.co...nsverkets.html
Citera
2015-06-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
A propos Staffan Danielsson artikel i SvD. Artikeln är undertecknad

"före detta riksdagsledamot för Centerpartiet, som återvänder till riksdagen senare i år"

Återvänder till riksdagen senare i år? Vad menas med det? På sin blogg skriver Danielsson:

http://staffandanielsson.blogspot.co...nsverkets.html
Snyggt syftningsfel de fick in där.

Lena Ek lämnar riksdagen 1 augusti för att fokusera på styrelseuppdrag för skogsägarföreningen. Danielsson står näst på tur för att ta hennes plats.
Citera
2015-06-16, 22:31
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt

Det mest iögonfallande var detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Staffan Danielsson
Ansvarig minister och sju partier är också ansvarslöst passiva.

Freudiansk felskrivning att indirekt (och sanningsenligt) påstå att SD är ansvarsfullt aktivt i frågan?
Citera
2015-06-17, 02:19
Medlem
SingMeToSleeps avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20978138.ab

Tycker att denna text är väldigt intressant på grund av diskrepansen mellan rubrik, journalistens uppsåt och textens faktiska innehåll. Carina Bergfeldt tar upp överrepresentationen i brottsstatistiken men vinkar bort detta med väldigt bristande argumentation. Överrepresentationen för utrikes födda misstänkta för våldtäkt är 5 gånger större än för inrikes födda.

Carina Bergfeldt säger att utrikes födda ("invandrare") är 1,6 miljoner med en representation på 2,2 promille, samtidigt som gruppen födda i Sverige med svenska föräldrar har representation på 0,4 promille. Slutsatsen man därvid kan dra är att gruppen invandrare kontra svenskar är fördelade (mellan tummen och pekfingret räknat på 10 milj invånare) 16%/84% vilket ger en ungefär lika stor representation i brottsstatistiken i absoluta tal. På ett smidigt sätt utelämnar hon därmed att nämna gruppen inrikes födda med minst en utrikes född förälder. I studien framgår dessutom att gruppen båda föräldrarna födda i Sverige utgör 74,5% av populationen av studien (0,04 % representation), minst en förälder utomlands utgör 12,5% av populationen (0,08% representation) och utrikes födda 13% av populationen (0,22% representation).

I absoluta tal blir detta:
Svenskfödda med svenska föräldrar: 1310 personer
Svenskfödda födda med minst en utlandsfödd förälder: 439 personer
Utrikes födda: 1264 personer
Totalt: 3013 personer

Detta innebär alltså att gruppen svenskfödda med svenska föräldrar utgör ca 43% av alla fall i absoluta tal. Studien fortsätter sedan med att påvisa att denna överrepresentation kvarstår även vid rensning för snedvridande faktorer såsom kön, socialgrupp etc.

Varför är detta relevant i denna tråden? Jo, eftersom detta är ett typexempel på hur man subtilt kan försöka bedriva agenda i media under förespeglingen av "vetenskap"/"studier"/etc. Källkritiken är för dom flesta obefintlig när dom läser en text av denna sorten. Artikeln handlar om den rättfärdigade ilskan efter mordet på Lisa Holm men Carina Bergfeldt väljer ändå att göra en poäng om våldtäkt och invandrares överrepresentation där. Anledningarna till detta är två:

1) Det är tacksamt att lyfta fram högprofilsvåldtäktsmän som Anders Eklund (förvisso även mördare) och Hagamannen. Bra dramaturgi med såna skurkar. Hon glömmer att nämna till exempel Alexandramannen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Alexandramannen). Poängen här är inte att utpeka enskilda våldtäktsmän utan det intressanta är representationen i populationen i stort. Det retoriska knepet "även svenskar våldtar" är ett effektivt sätt att försöka stänga ner diskussionen. Ja, detta påstående stämmer självklart - men det innebär inte att man kan blunda för den enorma överrepresentationen i gruppen.

2) Detta är lite närmre trådens topic, nämligen att Carina Bergfeldt för fram sin poäng som en del i mediakriget kring mångkultur. Anledningen till varför Carina Bergfeldt tar upp våldtäkt och inte något annat är att våldtäkt är ett av dom brotten där prevalensen är som lägst i samtliga grupper. Detta är såklart för att få en fin retorisk poäng ("Av de utrikes födda i samma undersökning har 2,2 promille misstänkts för våldtäkt, vilket innebär att 99,78 procent inte har misstänkts."). Våldtäkt är helt enkelt ett rätt så sällsynt brott.

Ser man däremot på grupperna i stort för samtliga brott så är 12,4% av alla utrikes födda del av gruppen misstänkta för brott jämfört med 5% bland svenskfödda och 7,9% för invandrares barn. Detta är en väldigt viktig poäng tycker jag. Carina Bergfeldt har medvetet valt ut brott med högt affektsvärde och låg prevalens inom samtliga grupper för att föra fram en poäng. I mina ögon för hon fram den exakt motsatta poängen, nämligen att överrepresentationen är enorm, framförallt inom vålds- och sexualbrott. Dock är nog inte texten "Av utrikes födda har 87,6% inte misstänkts för brott" särskilt gångbar i propagandasyfte.

Denna sortens artiklar representerar för mig ett skarvande med sanningen som är oacceptabelt och som måste ifrågasättas. Jag uppskattar inte när media försöker mata mig med denna sortens texter i syfte att få mig att tro något som inte är sant. När får vi se ledare/krönikörer/opinionsbildare som ifrågasätter denna sortens artiklar? Tino är ju en av få som verkligen vågar skärskåda argumentationen och gör det knivskarpt. Med tanke på hur proppen verkar gått ur det offentliga samtalet på senare tid så gissar jag att det kommer att bli svårare och svårare att komma undan med denna sorts argumentation.

Jag avslutar mitt inlägg med ett gött citat från studien för att driva hem den outtalade poängen:

Citat:
• Den registrerade brottsligheten varierar mellan grupper födda i olika länder. Det finns dock inget klart uttalat mönster i denna variation. Tendensen tycks dock vara att de som är födda i ett västeuropeiskt land (med undantag av några länder i södra Europa), ett sydostasiatiskt land och i USA har den lägsta registrerade brottsligheten. De som är från Nordafrika och Mellanöstern har den högsta registrerade brottsligheten.

Det är alltså så att gällande överrepresentationen inom den heterogena gruppen utrikes födda att de ´n är ännu större för födda i Nordafrika och Mellanöstern.

Källa: https://www.bra.se/download/18.cba82...h_utlandet.pdf
Senast redigerad av SingMeToSleep 2015-06-17 kl. 02:34.
Citera
2015-06-17, 02:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20978138.ab

Tycker att denna text är väldigt intressant på grund av diskrepansen mellan rubrik, journalistens uppsåt och textens faktiska innehåll. Carina Bergfeldt tar upp överrepresentationen i brottsstatistiken men vinkar bort detta med väldigt bristande argumentation. Överrepresentationen för utrikes födda misstänkta för våldtäkt är 5 gånger större än för inrikes födda.

Carina Bergfeldt säger att utrikes födda ("invandrare") är 1,6 miljoner med en representation på 2,2 promille, samtidigt som gruppen födda i Sverige med svenska föräldrar har representation på 0,4 promille. Slutsatsen man därvid kan dra är att gruppen invandrare kontra svenskar är fördelade (mellan tummen och pekfingret räknat på 10 milj invånare) 16%/84% vilket ger en ungefär lika stor representation i brottsstatistiken i absoluta tal. På ett smidigt sätt utelämnar hon därmed att nämna gruppen inrikes födda med minst en utrikes född förälder. I studien framgår dessutom att gruppen båda föräldrarna födda i Sverige utgör 74,5% av populationen av studien (0,04 % representation), minst en förälder utomlands utgör 12,5% av populationen (0,08% representation) och utrikes födda 13% av populationen (0,22% representation).

I absoluta tal blir detta:
Svenskfödda med svenska föräldrar: 1310 personer
Svenskfödda födda med minst en utlandsfödd förälder: 439 personer
Utrikes födda: 1264 personer
Totalt: 3013 personer

Detta innebär alltså att gruppen svenskfödda med svenska föräldrar utgör ca 43% av alla fall i absoluta tal. Studien fortsätter sedan med att påvisa att denna överrepresentation kvarstår även vid rensning för snedvridande faktorer såsom kön, socialgrupp etc.

Varför är detta relevant i denna tråden? Jo, eftersom detta är ett typexempel på hur man subtilt kan försöka bedriva agenda i media på opinionsbildande plats. Artikeln handlar om den rättfärdigade ilskan efter mordet på Lisa Holm men Carina Bergfeldt väljer ändå att göra en poäng om våldtäkt och invandrares överrepresentation där. Anledningarna till detta är två:

1) Det är tacksamt att lyfta fram högprofilsvåldtäktsmän som Anders Eklund (förvisso även mördare) och Hagamannen. Bra dramaturgi med såna skurkar. Hon glömmer att nämna till exempel Alexandramannen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Alexandramannen). Poängen här är inte att utpeka enskilda våldtäktsmän utan det intressanta är representationen i populationen i stort. Det retoriska knepet "även svenskar våldtar" är ett effektivt sätt att försöka stänga ner diskussionen. Ja, detta påstående stämmer självklart - men det innebär inte att man kan blunda för den enorma överrepresentationen i gruppen.

2) Detta är lite närmre trådens topic, nämligen att Carina Bergfeldt för fram sin poäng som en del i mediakriget kring mångkultur. Anledningen till varför Carina Bergfeldt tar upp våldtäkt och inte något annat är att våldtäkt är ett av dom brotten där prevalensen är som lägst i samtliga grupper. Detta är såklart för att få en fin retorisk poäng ("Av de utrikes födda i samma undersökning har 2,2 promille misstänkts för våldtäkt, vilket innebär att 99,78 procent inte har misstänkts."). Våldtäkt är helt enkelt ett rätt så sällsynt brott.

Ser man däremot på grupperna i stort för samtliga brott så är 12,4% av alla utrikes födda del av gruppen misstänkta för brott jämfört med 5% bland svenskfödda och 7,9% för invandrares barn. Detta är en väldigt viktig poäng tycker jag. Carina Bergfeldt har medvetet valt ut brott med högt affektsvärde och låg prevalens inom samtliga grupper för att föra fram en poäng. I mina ögon för hon fram den exakt motsatta poängen, nämligen att överrepresentationen är enorm, framförallt inom vålds- och sexualbrott. Dock är nog inte texten "Av utrikes födda har 87,6% inte misstänkts för brott" särskilt gångbar i propagandasyfte.

Denna sortens artiklar representerar för mig ett skarvande med sanningen som är oacceptabelt och som måste ifrågasättas. Jag uppskattar inte när media försöker mata mig med denna sortens texter i syfte att få mig att tro något som inte är sant. När får vi se ledare/krönikörer/opinionsbildare som ifrågasätter denna sortens artiklar? Tino är ju en av få som verkligen vågar skärskåda argumentationen och gör det knivskarpt. Med tanke på hur proppen verkar gått ur det offentliga samtalet på senare tid så gissar jag att det kommer att bli svårare och svårare att komma undan med denna sorts argumentation.

Jag avslutar mitt inlägg med ett gött citat från studien för att driva hem den outtalade poängen:

Utan att ha något större belägg för det i texten kan man alltså spekulera i att överrepresentationen inom den heterogena gruppen utrikes födda är ännu större för födda i Nordafrika och Mellanöstern.

Källa: https://www.bra.se/download/18.cba82...h_utlandet.pdf

Kan vara så enkelt att hon inte förstår sig på statistik och i all iver så tolkar hon den som fan läser bibeln.
Citera
2015-06-17, 07:22
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Kan vara så, men jag håller det för mer troligt att det är en medveten manipulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in