2015-07-05, 23:16
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sant, men många som nu är massinvandringskritiska ser fränder i etablissemanget. Det går alltså bra att hänvisa till dessa skribenter om man blir beskylld för att vara sverigedemokrat. Senast var det Hanif Bali som slängde ur sig att Sverige är det land som mest göder människosmugglare och att man istället bör koncentrera sig på kvotflyktingar. Det är ett tungt namn att hänvisa till. Ska vi vara uppriktiga så tror jag nog att de flesta i denna tråd inte är Sverigedemokrater.

Ingen som skriver här är ursprunglig sverigedemokrat.

Ingen vuxen svensk är född sverigedemokrat (finns kanske något enstaka undantag på den skånska landsbygden).

Men sedan ledningarna för de övriga riksdagspartierna i Sverige i tysthet, hjälpta av media, sade upp samhällskontraktet gentemot medborgarna, i och med att de inte längre sätter de egna medborgarnas intressen framför andras, har fler och fler av oss kommit fram till att det partiet bäst försvarar oss medborgare. Politiska val baseras till större del på egenintressen än på ideologiska ståndpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Länkade till
Citat:
Ursprungligen postat av Alice Teodorescu
"Vi ser en ökad andel människor i Sverige som har mer eller mindre negativa åsikter kring att vi har en så pass stor migration som vi har och det finns bara ett parti som företräder ståndpunkten om en minskning."

Jag oroas över den djupa misstron som, tyvärr med rätta, majoriteten av svenskarna hyser gentemot det politiska och mediala etablissemanget.
Citera
2015-07-05, 23:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Frågan om varför kan man såklart ställa till Göran Rosenberg. Han blir nog till och med glad. Svaret man då kommer att få lyder kort och gott: Förintelsen!

Sedan är debatten slut, åtminstone för dem som inte vill få livstids utvisning från den politiska spelplanen. Att ifrågasätta Förintelsen, eller bara ifrågasätta den politiska makt detta enda ord besitter, är de grövsta tänkbara svordomarna i PK-katedralen.

Nyckelordet är ÄRVD skuld. Varför skulle dagens svenskar (!) ha en ÄRVD skuld för Förintelsen, slaveriet, kolonialismen m.m.?

Jag har, som sagt, aldrig sett några argument för ärvd skuld. Ärvd skuld har - i likhet med påståendet, att svensk invandringspolitik är rätt och alla andra länders invandringspolitik är fel - auktoritärt slagits fast UTAN några argument.
Citera
2015-07-05, 23:41
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Låt oss hypotetiskt tänka att Jimmie Åkesson i den legendariska frågan från Göran Rosenberg om det finns etniska svenskar, svarat med frågan om det finns judar. Undrat vari skillnaden i existens och rätt ligger mellan det ena folket och det andra, konkret? Går det ena att beskriva och kvantifiera, förneka eller bejaka utifrån en värdegrund som inte gäller lika?

Men det är vägs ände. Tyvärr. För det är skillnad på folk och folk.
Detta är en typisk judisk inställning:
Citat:
Our nation was born with a belief that we are a “God-chosen people”, and as complicated as that idea may be, it brings with it a cultural heritage of high expectations. This heritage has brought us far, and I for one would feel quite bad about myself if I were to leave it behind.
Från en kort artikel som lustigt nog heter "Why are Jews so attached to guilt?"

http://www.haaretz.com/jewish-world/...guilt-1.404701

Den judiska diasporan och den judiska förintelsen är något som alltid kräver en motvikt. Att någon måste känna skulden för tragedin. Och denna någon är vita västerlänningar, oavsett hur många generationer som passerat. Och det finns dessutom bara en gud.....
Det räcker inte med att känna deltagande. Det måste till en skuld för att de skall kunna känna sig förtryckta eller utvalda.

Vi ser precis samma tankemönster med islam och dess företrädare. Att skuldbelägga är deras motvikt till att kunna känna sig förtryckta. Om ingen har en skuld finns det heller inget förtryck.
Och de behöver känna sig förtryckta för att behålla sammanhållningen som grupp.

Klassisk metod. Och att ändra den judiska och islamska världsbilden lär inte göras från Sverige.

Men Svensken i allmänhet är indoktrinerad i att alla är lika. ALLA är lika.
Den krocken mellan naiv önsketänkande och hård verklighet måste få utlopp i någon form av reaktion.
Inte för att vi är lika utan för att vi är olika. Och är vi olika måste vi någon som ser till våra intressen så vi inte blir omsprungna och utnyttjade av andra folk och intressegrupper som ser ett lätt byte.

Den svenska modellen att stå upp för Sverige i sin olikhet tror jag är en framkomligare väg.

Svenskarna är ett unikt folk som många andra

Edit:
Och vad är mer lämpligt än att bejaka den Svenska modellen för Sverigevänner?
Det gäller nu att definiera den snabbt och tydligt utifrån ett modernt svenskt perspektiv.

lite mer av "För Sverige – i tiden"
Senast redigerad av longbow4y 2015-07-05 kl. 23:48.
Citera
2015-07-05, 23:43
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nyckelordet är ÄRVD skuld. Varför skulle dagens svenskar (!) ha en ÄRVD skuld för Förintelsen, slaveriet, kolonialismen m.m.?

Jag har, som sagt, aldrig sett några argument för ärvd skuld. Ärvd skuld har - i likhet med påståendet, att svensk invandringspolitik är rätt och alla andra länders invandringspolitik är fel - auktoritärt slagits fast UTAN några argument.

Såklart har inga svenskar ärvd skuld till varesig Förintelsen eller kolonialismen. Och lika lite har de tyskar som är födda efter 1945 någon ärvd skuld. Det förstår alla vi som tänker förnuftigt. Men det var inte heller det som var min poäng, min poäng var att våra motståndare arbetar med denna kollektiva skuldbeläggning som ett maktmedel. Och att vi behöver bli bättre på att desarmera det vapnet om det är individer som Göran Rosenberg som är debattmotståndare.

En snabb googling hittade denna relativt färska artikel i Aftonbladet som illustration till hur skuldbeläggarna resonerar.

Elever bör undervisas om svensk kolonialism

Citat:
Vi är flera aktivister och forskare som under de senaste 20 åren lyft fram behovet av att medvetandegöra Sveriges koloniala arv. Afrosvenskarnas riksförbund har länge efterfrågat en officiell minnesdag för avskaffandet av slavhandeln i Sverige samt upprättandet av ett monument till minne av dess offer. På senare år menar allt fler att rasismen i svensk historia och samtid måste förstås i ett kolonialt och efterkolonialt sammanhang.

Låt oss hoppas att Kulturdepartementet under ledning av Alice Bah Kuhnke, Forum för levande historia och Skolverket hörsammar detta. Det skulle innebära att rasismen inte ses blott som uttryck för ideologisk extremism eller förlegad rasbiologi utan snarare som del av en världsordning som vi ännu har att göra upp med.
Citera
2015-07-05, 23:45
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tycker det finns starka drag av skuld i den svenska kulturen. Förr i världen tvingades alla människor till kyrkan varje söndag att stämma med i trosbekännelsens ord - "jag fattig syndig människa".

Inte vet jag om det är genetiskt eller kulturellt, men svenskar är mycket benägna att känna skuld i olika situationer där andra kulturer mer förnekar skuld överhuvudtaget och håller sig framme.

En bekant berättade en episod om sin mormor. Det var på den tiden som posten skickade ut rabattkuponger till alla, om det var hushåll, eller vuxna personer. För dessa rabattkuponger kunde man köpa frimärken till ett lägre pris. Mormodern hade av misstag fått två försändelser med rabattkuponger i sin brevlåda, och blev som förstörd av skuld. Hon måste genast gå till posten och lämna tillbaka ett av kupongbladen.

Såna är vi. Hederliga och rättvisa. Tyngda av skuld om vi råkar få mer än vi borde ha fått. För goda för denna värld.

Visst finns det en historia med den protestantiska arvsynden och tron på Guds försyn. Det har naturligt harmonierat väl med ett folk som till stor del levt i umbäranden och slit i ett hårt klimat. Men det har ingenting att göra med dagens situation och allmogen går inte runt och känner skuld för varken slaveri eller andra folks tillkortakommanden med avseende på oförmåga att skapa goda, välordnade samhällen. Tvärtom. Invandringssolidariteten är låg och partier och deras väljare divergerar i frågan.
Citera
2015-07-05, 23:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Såklart har inga svenskar ärvd skuld till varesig Förintelsen eller kolonialismen. Och lika lite har de tyskar som är födda efter 1945 någon ärvd skuld. Det förstår alla vi som tänker förnuftigt. Men det var inte heller det som var min poäng, min poäng var att våra motståndare arbetar med denna kollektiva skuldbeläggning som ett maktmedel. Och att vi behöver bli bättre på att desarmera det vapnet om det är individer som Göran Rosenberg som är debattmotståndare.

En snabb googling hittade denna relativt färska artikel i Aftonbladet som illustration till hur skuldbeläggarna resonerar.

Elever bör undervisas om svensk kolonialism

Skuldbeläggning är en härskarteknik. Jag har, som sagt, aldrig sett några argument för ärvd skuld. Ärvd skuld har - i likhet med påståendet, att svensk invandringspolitik är rätt och alla andra länders invandringspolitik är fel - auktoritärt slagits fast UTAN några argument. Den påstått ärvda skulden är, som oyto skriver, en bluffaktura.
Citera
2015-07-06, 00:03
Medlem
Citat:
Bisarra anspråk från rasifierade "offer". Jag vet inte om det vore möjligt i något annat land än Sverige att framfusigt kräva minnesdagar och monument över inbillade oförrätter, som en ständig, skuldpåläggande påminnelse för den etniska majoriteten i deras eget land, av något förment historiskt inträffande för hundratals år sen som ingen vet något om. Att dessutom kräva att skoleleverna ska fostras i denna mytologiska skåpmat... Inte undra på att ämneskunskaperna halkar efter år för år. Anspråken på svenskarnas överbelastade bärkraft, tolerans och tålighet tycks gränslösa. "offren" som gärningsmän och de verkliga rasisterna är ett alltför bekant inträffande i det "mångkulturella" Sverige. Ett genmäle à la Billström om att visa tacksamhet istället för att kräva ursäkter och mera, eller ett frankt bestridande av bluffakturan, vore det skäligaste bemötandet.
Citera
2015-07-06, 00:09
Medlem
Citat:
Frågan om varför kan man såklart ställa till Göran Rosenberg. Han blir nog till och med glad. Svaret man då kommer att få lyder kort och gott: Förintelsen!

Sedan är debatten slut, åtminstone för dem som inte vill få livstids utvisning från den politiska spelplanen. Att ifrågasätta Förintelsen, eller bara ifrågasätta den politiska makt detta enda ord besitter, är de grövsta tänkbara svordomarna i PK-katedralen.

Liksom Meiji ser jag inte det hållbara i den kopplingen.

För övrigt hör det till saken att Göran Rosenberg kallat Israel för en "apartheidstat". Det är alltså inte så att han odelat försvarar ens judisk nationalisms alla uttryck. Han skulle med all sannolikhet vara alltför villig att hålla med om att ALLA folk, etniciteter och kulturer lyder under samma lagar och existerar på samma villkor. Om Jimmie inte varit för självhatande skräckslagen för att föra en icke-rasistisk diskussion, utifrån det uppenbara och lättförsvarade.

Något annat går helt enkelt inte att hävda, ens från en hög plattform eller om man innerst inne tycker annorlunda.

Faktum är att Göran med utgångspunkt i sin Israel-kritik enkelt skulle kunna misstänkliggöra Jimmie genom att ifrågasätta hur det påstått "kulturnationalistiska" SD med sin "öppna svenskhet" samtidigt kan stötta den uttalat etnonationalistiska staten Israel.

Antingen ljuger man väl om sina sanna avsikter - eller så har man en hierarki bland folken där man sätter judarna högre än svenskarna ifråga om existens och arvsrätt till sitt land.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men det är vägs ände. Tyvärr. För det är skillnad på folk och folk.
Detta är en typisk judisk inställning:
Från en kort artikel som lustigt nog heter "Why are Jews so attached to guilt?"

http://www.haaretz.com/jewish-world/...guilt-1.404701

Den judiska diasporan och den judiska förintelsen är något som alltid kräver en motvikt. Att någon måste känna skulden för tragedin. Och denna någon är vita västerlänningar, oavsett hur många generationer som passerat. Och det finns dessutom bara en gud.....
Det räcker inte med att känna deltagande. Det måste till en skuld för att de skall kunna känna sig förtryckta eller utvalda.

Vi ser precis samma tankemönster med islam och dess företrädare. Att skuldbelägga är deras motvikt till att kunna känna sig förtryckta. Om ingen har en skuld finns det heller inget förtryck.
Och de behöver känna sig förtryckta för att behålla sammanhållningen som grupp.

Klassisk metod. Och att ändra den judiska och islamska världsbilden lär inte göras från Sverige.

Men Svensken i allmänhet är indoktrinerad i att alla är lika. ALLA är lika.
Den krocken mellan naiv önsketänkande och hård verklighet måste få utlopp i någon form av reaktion.
Inte för att vi är lika utan för att vi är olika. Och är vi olika måste vi någon som ser till våra intressen så vi inte blir omsprungna och utnyttjade av andra folk och intressegrupper som ser ett lätt byte.

Den svenska modellen att stå upp för Sverige i sin olikhet tror jag är en framkomligare väg.

Svenskarna är ett unikt folk som många andra

Edit:
Och vad är mer lämpligt än att bejaka den Svenska modellen för Sverigevänner?
Det gäller nu att definiera den snabbt och tydligt utifrån ett modernt svenskt perspektiv.

lite mer av "För Sverige – i tiden"

Detta påkallar min tes om kafferepet:

Citat:
Låt mig snickra ihop ännu en käpphäst: Det avgörande hindret till ett utopiskt mångkulturellt Sverige har aldrig varit de artiga och väluppfostrade svenskarna. Vi lever upp till vår galna, orealistiska hälft av denna fiktion, denna skruvade teaterföreställning. Problemet är att många invandrare - inte minst i offentligheten - inte läst manus och underlåter spela sin nödvändiga roll i dialogen.

De saknar manners och vet inte, eller bryr sig inte om hur ett välordnat kafferep går till. Kakorna är bakade, kaffet är upphällt och värden trugar efter konstens alla regler. Det är inte där något saknas.

Observera att jag nu inte främst tänker mig några förortsrappande glin som antingen tycker kakorna smakar skit eller river med sig hela fatet. Nej, jag menar de ytligt sett världsvana gästerna, de mondäna tyckarna och tänkarna, som borde veta bättre.

"Äsch, det här är ett recept min mor lärde mig - det är inget märkvärdigt" liksom "Svensk kultur är väl inte särskilt viktig och unik" är artiga fraser som kräver ett lika artigt mothugg. Tystnadens medhåll är oförlåtligt.

Varje gång som svensk kultur och svensk etnicitet bagatelliserats och problematiserats, även om det gjorts av svenskar, så har tystnaden från alla invandrare med plattform DÅNAT. En utopisk mångkulturidyll byggde ju på högljudda protester från invandrare varje gång en välvilligt självförringande svensk ifrågasätter sitt folks existens, egenvärde och rätt till Sverige.

"Å jag ber, Ni före!" kan bara hänga i luften ett visst antal gånger, innan rätten till artighet är förverkad. Den obesvarade skyddsinstinkten och vördnaden för den andres traditioner och särart ska vara övergående. Om det var svenskens rituella roll att nedtona det egnas företräde och bejaka det främmandes värde, så var det främlingens uppgift att bjuda tillbaka genom att protestera.

Denna uppfordran och förväntade förmåga till folkvett är själva motsatsen till fördomsfull och nedvärderande. Och det är lika icke-rasistiskt att konstatera att likväl som en polsk jude eller turkisk kurd kan vara en förträfflig person, så kan vederbörande vara en otacksam skitstövel.

Det kan alltså mycket väl vara så att känslan av respekt och lika värde är ensidig - men det är ett förhållande som bara behöver synliggöras för att avhjälpas. Sedan är rätten till artighet förverkad och svensken en normaliserad inbyggare av ett mångetniskt samhälle, där gruppegoism är en självklar konkurrensfördel och mänsklig läggning.

Och vi har ju faktiskt i denna tråd ett exempel på att svensk etnicietet utan prut erkändes och dess ensidiga ifrågasättande beklagades av en judisk debattör, när jag och Adam Cwejman diskuterade saken. När frågan om det lika värdet dryftas kan det bara bejakas av varje anständig, intelligent människa, oavsett härkomst. Allt annat är helt diskvalificerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Bisarra anspråk från rasifierade "offer". Jag vet inte om det vore möjligt i något annat land än Sverige att framfusigt kräva minnesdagar och monument över inbillade oförrätter, som en ständig, skuldpåläggande påminnelse för den etniska majoriteten i deras eget land, av något förment historiskt inträffande för hundratals år sen som ingen vet något om. Att dessutom kräva att skoleleverna ska fostras i denna mytologiska skåpmat... Inte undra på att ämneskunskaperna halkar efter år för år. Anspråken på svenskarnas överbelastade bärkraft, tolerans och tålighet tycks gränslösa. "offren" som gärningsmän och de verkliga rasisterna är ett alltför bekant inträffande i det "mångkulturella" Sverige. Ett genmäle à la Billström om att visa tacksamhet istället för att kräva ursäkter och mera, eller ett frankt bestridande av bluffakturan, vore det skäligaste bemötandet.

Det väsentliga att komma ihåg är att bluffakturan inte bara ska bestridas - dess utställare ska också inför det ansvarsutkrävande skranket för sitt tilltag.

Vilket leder till en vackert antirasistisk insikt: Att vara en otacksam skitstövel är ingen etniskt bördsrätt. Alla har samma klandervärde.
Senast redigerad av oyto 2015-07-06 kl. 00:21.
Citera
2015-07-06, 00:36
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Faktum är att Göran med utgångspunkt i sin Israel-kritik enkelt skulle kunna misstänkliggöra Jimmie genom att ifrågasätta hur det påstått "kulturnationalistiska" SD med sin "öppna svenskhet" samtidigt kan stötta den uttalat etnonationalistiska staten Israel.
...
Antingen ljuger man väl om sina sanna avsikter - eller så har man en hierarki bland folken där man sätter judarna högre än svenskarna ifråga om existens och arvsrätt till sitt land.
...
När frågan om det lika värdet dryftas kan det bara bejakas av varje anständig, intelligent människa, oavsett härkomst. Allt annat är helt diskvalificerande.

Nu gör du kardinalfelet att du tror att alla är anständiga, intelligenta och tar en diskvalificering i detta spel. Sanningen är att medan Svensson följer reglerna och förfasas över de som går utanför reglerna stormas landet av folk som skiter högaktningsfullt i regler, anständighet och svenskar.
Medan medierna bråkar om det lämpliga i användandet av beteckningen "illegala invandrare" fylls landet av folk som gör allt för att ta sig hit. Vad bryr de sig om skuld, rätt, ansvar och regler?

Du antager att andra skribenter i medierna skall vara anständiga och intelligenta. Vad de skrivit i ämnet hitintills har väl med all tydlighet visat att det är precis vad de inte är? Vad skall få dem att nu ändra sig? Skammens rodnad? De dricker nog inte ens kaffe och bryr sig inte om kafferepen.

100.000-150.000 nya Svenskar per år i det nya utanförskapet skapat av det nya moderaterna är nymodigheter som kräver att någon gör något för landets nuvarande befolkning innan det är för sent. Innan tilliten försvunnit helt.
Citera
2015-07-06, 00:38
Medlem
Staffan Danielsson har varit uppe åtskilliga gånger i tråden. Han är som bekant den enda C-politiker som går mot strömmen i invandringsfrågan. Detta har nu Lindberg på Aftonbladet retat upp sig på så till den grad att han viker en hel ledarkrönika åt att rikta sökljuset rakt i ögonen på centerns enda "maverick":

"Mannen som borde JO-anmäla sig själv"
Citat:
Det Staffan Danielsson egentligen vill är ju att svensk flyktingpolitik ska bli mer restriktiv. Det är en politisk åsikt som majoriteten i riksdagen inte delar. Han är även upprörd över att media inte beskriver situationen som han vill. Men inte heller detta är en juridisk fråga utan då får han skälla på oss som skriver i media, inte på myndigheter.
Detta blir väl snurrigt.
Ett annat problem med alltihop är att det ytterst handlar om utsatta och försvarslösa människor som Staffan Danielsson sprider en väldigt negativ bild av. Sverige har skrivit under barnkonventionen och vi lär våra barn redan i förskolan att de har rättigheter.
Detta gäller faktiskt alla barn, även de som flyr från krig och förföljelse. Och vi bör vara stolta över att många av dem kan få ett nytt hem och en framtid i vårt land.
Staffan Danielsson är för övrigt snart tillbaka i riksdagen eftersom förre miljöministern Lena Ek gått över till näringslivet.
Han bör hålla sig till försvarspolitiken.
Citera
2015-07-06, 00:54
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Liksom Meiji ser jag inte det hållbara i den kopplingen.

För övrigt hör det till saken att Göran Rosenberg kallat Israel för en "apartheidstat". Det är alltså inte så att han odelat försvarar ens judisk nationalisms alla uttryck. Han skulle med all sannolikhet vara alltför villig att hålla med om att ALLA folk, etniciteter och kulturer lyder under samma lagar och existerar på samma villkor. Om Jimmie inte varit för självhatande skräckslagen för att föra en icke-rasistisk diskussion, utifrån det uppenbara och lättförsvarade.

Något annat går helt enkelt inte att hävda, ens från en hög plattform eller om man innerst inne tycker annorlunda.

När det gäller vilken sida som Göran Rosengren spelar på i mediakriget om mångkulturen är följande citat klargörande:
Citat:
Göran Rosenberg recalled that historically, Jews had always thrived in nations and empires with multicultural, pluralistic and tolerant environments, while they fared badly in strong ethnic or nationalistic societies. European Jews have always been the emblematic stranger or ‘other’. Therefore, by definition, a society where the stranger is welcome is good for the Jews, although they have not always appreciated this link. ... The real challenge is to create a European framework for these multi-diverse nation states. The future of European Jewry is dependant on our ability to shape a multicultural, pluralistic and diverse society.
Källa: http://www.jpr.org.uk/news/detail.php?id=116

Dvs, hela hans ställningstagande utgår från vad som är bäst för judar (inte alls kontroversiellt eller förvånande). Jag önskar bara att fler svenskar skulle inta en analog ställning. Som Oyto menar: svenskar är ett unikt folk bland andra unika folk.

på mobilen.

Edit:källan verkar raderad. Någon som har en alternativ länk?
Senast redigerad av Superlistig 2015-07-06 kl. 01:00.
Citera
2015-07-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nu gör du kardinalfelet att du tror att alla är anständiga, intelligenta och tar en diskvalificering i detta spel. Sanningen är att medan Svensson följer reglerna och förfasas över de som går utanför reglerna stormas landet av folk som skiter högaktningsfullt i regler, anständighet och svenskar.
Medan medierna bråkar om det lämpliga i användandet av beteckningen "illegala invandrare" fylls landet av folk som gör allt för att ta sig hit. Vad bryr de sig om skuld, rätt, ansvar och regler?

Du antager att andra skribenter i medierna skall vara anständiga och intelligenta. Vad de skrivit i ämnet hitintills har väl med all tydlighet visat att det är precis vad de inte är? Vad skall få dem att nu ändra sig? Skammens rodnad? De dricker nog inte ens kaffe och bryr sig inte om kafferepen.

100.000-150.000 nya Svenskar per år i det nya utanförskapet skapat av det nya moderaterna är nymodigheter som kräver att någon gör något för landets nuvarande befolkning innan det är för sent. Innan tilliten försvunnit helt.

Låt mig då fråga - har de rasifierades radikala självhävdande varit skadligt eller gynnsamt för det rådande paradigmet? Försvar av stenkastning och hat mot vita, heterosexuella män, har det hjälpt eller stjälpt systemkritikerna?

Jag menar ju att den oblyge, avklädde skitstöveln är minst lika värdefull för paradigmskiftet som den utsuddat neutrale, marginalantecknande kritikern. Att en avslöjad antipati är värdefullare än en spelad sympati.

Faran är inte att tillit försvinner, utan att obefogad tillit består. När det väl gått upp för gemene svensk att det faktiskt är en mångkultur han lever i, så kommer han inte vara ett dugg sämre än någon annan att navigera den nya verkligheten och se om sina intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in