Citat:
Att dårarna blir stolligare är i så fall ett gott tecken, ju stolligare desto uppenbarare att dom har fel.
Samma utveckling kan man se i vargfrågan, i takt med att det blir allt tydligare att vargstammen måste förvaltas och begränsas så blir fri tillväxtförepråkarna allt färre och stolligare, Romson till exempel.
Antagligen så är det så med all extremism, att stolligheten ökar med ökad extremism.
Samma utveckling kan man se i vargfrågan, i takt med att det blir allt tydligare att vargstammen måste förvaltas och begränsas så blir fri tillväxtförepråkarna allt färre och stolligare, Romson till exempel.
Antagligen så är det så med all extremism, att stolligheten ökar med ökad extremism.
"Extremism" innebär att ideal och principer dras till sin yttersta spets - t.ex. att förespråka en fri=obegränsad tillväxt av vargstammen (eller en fri=obegränsad tillväxt av något annat). Men, en obegränsad vargstam har negativa konsekvenser för dem, som förväntas samexistera med en obegränsad vargstam. Sola dosis facit venenum.
De flesta människor anser *intuitivt*, att det är orimligt att kräva, att andra människor ska acceptera hur stora negativa konsekvenser som helst av någon viss politik.
Men, det finns en minoritet människor, som saknar någon sådan intuition (ofta kallat för "samvete"). Sådana människor är samvetslösa och därför beredda att t.o.m. gå över andra människors lik, för att förverkliga sina egna ideal och principer. Torbjörn Tännsjö (vänsterpartist) lade ut texten för ett par dagar sedan betr. fri invandring:
"[Sveriges gränser ska öppnas] helt enkelt och alla som vill får komma hit [eftersom] det skulle maximera välbefinnandet i världen. Men jag tror inte att vi samtidigt kan behålla vår välfärdsstat för oss och ha två slags medborgare i vårt eget land, utan det kommer att bli en drastisk sänkning av levnadsvillkor och sociala villkor osv i vårt eget land ... det är det vi bör göra.
... jag tror att man skulle få en väldig backlash också när det gäller våldsutövande och så om man släppte på dom här jämlika ambitionerna som vi har idag och öppnade våra gränser. Men, risken är väl också att man tvingas medge att det är ett pris vi måste få betala då.
Då får vi känna oss mera otrygga och bli ihjälslagna ibland, men det är ändå värt priset."
https://www.youtube.com/watch?t=2166&v=mWfUrEqowUc
55.07
De flesta människor finner det intuitivt stötande och stolligt, att det skulle vara "värt priset", att väljarna får "känna [sig] mera otrygga och bli ihjälslagna ibland".
-----
Citat:
Alice Teodorescu och Widar Andersson har olika uppfattning och det skulle vara intressant att se dem debattera. Alice Teodorescu anser (om jag tolkar henne rätt), att välfärdsstaten *bör* avskaffas på (obestämt lång) sikt för att möjliggöra fri migration till Sverige. Widar Andersson anser, att "välfärdsstaten kräver reglerad invandring".
Tove Lifvendahl har samma inställning som Teodorescu, att välfärdsstaten *bör* avskaffas för att möjliggöra fri migration till Sverige och (om jag tolkar Lifvendahl rätt) så bör välfärdsstaten avskaffas ju förr desto bättre.
Men, jag har aldrig sett Tino Sanadaji framföra något annat än att fri invandring och en välfärdsstat som den svenska är oförenliga. Sanandaji förespråkar att fakta som rör omfattning, profil och utfallet av den svenska unika invandringspolitiken bör vara korrekta och ge en så komplett bild som möjligt.
Jag har, kort sagt, aldrig sett Tino Sanadaji kämpa för något annat än en korrekt beskrivning (deskription) - Sanandaji har aldrig (vad jag har sett) förespråkat något "bör" (preskription), vad beträffar vilken politik som bör föras.
Idag skriver Lifvendahl m. anl. av Somar Al Nahers artikel på Aftonbladets ledarsida 6 juni:
Citat:
Jag känner sympati för den del av artikeln där hon önskar en ursäkt av Sverige. Så här kommer den: Jag som svensk vill oförblommerat be Somar Al Naher och andra som har samma erfarenhet om ursäkt. Jag är vare sig kungen, före detta migrationsminister eller politiker, men som svensk medborgare som också varit med att finansiera asylmottagandet ber jag om ursäkt för det onödiga lidande våra ofullkomliga system förorsakat er som tvingats in i dem.
http://www.svd.se/att-backa-somar-ar-det-enkla
Det här är väl den allmänna inriktningen på Lifvendahls texter dvs ingenting som Tino Sanandaji skulle vilja lägga några synpunkter på? Eller missar jag något, som Lifvendahl och Sanandaji skulle vara oeniga om?