Citat:
Nu känner ju inte jag någon skuld enl. ovan ö h t, eftersom svenskt (tidigare i a f och även än så länge - fan vet hur länge till) välstånd inte är byggt på slaveri i traditionell mening - det lilla bidrag detta ev. utgör av dagens välståndsbas torde kunna avrundas bort. Men även OM i princip hela vårt välstånd skulle varit byggt på inkomster/tillgångar från t. ex slaveri, dålig behandling av samer/lappar eller vad som: vem fan bryr sig egentligen? Under civilisationsfernissan handlar det om att vara starkast/smartast/listigast/jävligast/elakast och att utnyttja sina (dessa) "talanger" för att i slutänden vara den som äter istället för blir äten. Om någon eller några stackars jävlar kom i kläm under resans gång? So be it. Ändamålet helgar alltid medlen, om ändamålet är tillräckligt bra/eftersträvansvär och starkast/bäst/intelligentast/snyggast vinner. Sådan är naturen och det är det vi männskor har att förhålla oss till.
Om man gör anspråk på att ärva nationen så gäller det rimligtvis hela nationen, inklusive brister och fel.
Är det verkligen hederligt att godtyckligt plocka russinen ur kakan?
Den svenska nationen har begått fruktansvärda övergrepp mot den samiska nationen. Detta är ett faktum som innebär en tveklös skuld. Nej, det var inte du eller jag som begick dessa övergrepp, men nu är det du och jag som har ärvt den svenska nationen och ansvarar för dess goda namn. Inte som individer, men som folk. Och ett brott förtjänar upprättelse.
Vad jag vänder mig emot är den eviga skulden. Den som aldrig kan gottgöras eller sonas. Det är där PK-haveristernas moraliska hjärnblödning ligger.
De vill få oss att tro att räkningen aldrig kan balanseras. Vi är märkta tills dagen solen slocknar.
Alla demokratiska rättssystem har nogsamt reglerat gärningsmannens skyldigheter i relation till brottsoffret. Straffet och skadeståndet. Förövarens förnedring och offrets upprättelse.
När cirkusen är över är saken utagerad och förbi. Brottet är sonat. Inget ansvar återstår utom möjligtvis en ärligt menad ursäkt.
Det är på samma sätt nationens skuld bör betraktas. Nationens brott ska gottgöras i proportion till oförätten. Inte i enlighet med medieetablissemangets idé om oändliga proportioner och evig synd.
Och om någon bemödade sig att balansera den svenska nationens konto, så skulle vi se att Sveriges skulder sedan länge är sonade och avbetalda.
Skulden finns inte längre.
Inte på grund av att brotten inte är begångna.
Utan för att brottsoffren redan kompenserats.
Är det verkligen hederligt att godtyckligt plocka russinen ur kakan?
Den svenska nationen har begått fruktansvärda övergrepp mot den samiska nationen. Detta är ett faktum som innebär en tveklös skuld. Nej, det var inte du eller jag som begick dessa övergrepp, men nu är det du och jag som har ärvt den svenska nationen och ansvarar för dess goda namn. Inte som individer, men som folk. Och ett brott förtjänar upprättelse.
Vad jag vänder mig emot är den eviga skulden. Den som aldrig kan gottgöras eller sonas. Det är där PK-haveristernas moraliska hjärnblödning ligger.
De vill få oss att tro att räkningen aldrig kan balanseras. Vi är märkta tills dagen solen slocknar.
Alla demokratiska rättssystem har nogsamt reglerat gärningsmannens skyldigheter i relation till brottsoffret. Straffet och skadeståndet. Förövarens förnedring och offrets upprättelse.
När cirkusen är över är saken utagerad och förbi. Brottet är sonat. Inget ansvar återstår utom möjligtvis en ärligt menad ursäkt.
Det är på samma sätt nationens skuld bör betraktas. Nationens brott ska gottgöras i proportion till oförätten. Inte i enlighet med medieetablissemangets idé om oändliga proportioner och evig synd.
Och om någon bemödade sig att balansera den svenska nationens konto, så skulle vi se att Sveriges skulder sedan länge är sonade och avbetalda.
Skulden finns inte längre.
Inte på grund av att brotten inte är begångna.
Utan för att brottsoffren redan kompenserats.