Det finns ju som bekant lite problem i Malmö. Hur dessa problem ska hanteras och beskrivas är nog inte lätt för PK-eliten. Med nuvarande invandringstakt kommer i stort sett alla svenska städer se ut som Malmö förr eller senare. Problemet med det är att Malmö tekniskt sett är bankrutt och lever på allmosor från andra kommuner, vilket knappast gör Malmö till någon föregångsstad för andra städer att vilja efterlikna. Tino Sanandaji sammanfattar läget:
Citat:
Malmös budget bygger på knappt 12 miljarder i egna skatteintäkter och 5 miljarder i kommunal utjämningsbidrag. Landstinget får ytterligare 5 miljarder per år. Malmö är för sedan länge bankrutt, men går runt så länge resten av Sverige har råd att täcka underskottet. Hur ser planen ut för när hela landet nått var Malmö är idag?
https://www.facebook.com/tino.sanand...52949857553231
Kort sagt, Malmö är det mångkulturella skräckexemplet.
Situationen i Malmö ger en ganska bra fingervisning om det svenska samhällets förfall. Vem vet, nu kanske de senaste bombdåden leder till någon form av agerande från ansvariga politiker, men det är nog att hoppas för mycket. Polisen bryr sig inte ens om att upprätthålla ordningen längre.
Citat:
Två skottlossningar på öppen gata förra helgen, den ena mitt på blanka eftermiddagen. Två detonerade handgranater på mindre än två dygn. Situationen i Malmö går, milt uttryckt, inte åt rätt håll.
Parallellt och intimt förknippad med våldsvågen har den allt mer ogenerade narkotikaförsäljningen i staden uppmärksammats. Inte minst i kvarteren runt Möllevångstorget och Folkets park – som under våren och sommaren har drabbats av flera våldsdåd – försiggår handeln helt öppet, också på dagtid.
”Hade vi satt in en massa poliser i uniform hade vi blivit av med handeln just där och problemet hade flyttat till ett annat gatuhörn.” Så motiverar lokalpolisområdeschef Pernilla Nilsson polisens ovilja att punktmarkera verksamheten.
Och det må så vara, men då är svaret rimligen att sätta in poliser i uniform även i nästa gatuhörn. Inte, som Malmöpolisens rådande taktik förklaras, låta kriminella härja fritt till dess att man eventuellt plockar någon högre upp i kedjan. Yrkeskriminella – detta förhatliga begrepp – kan alltså i princip begå ”småbrott” ostraffat.
Statens främsta uppgift är att garantera medborgarnas trygghet. Det är den överenskommelse varpå samhällskontraktet vilar, anledningen till att vi en gång garanterade staten ett våldsmonopol. Backar det offentliga från sin del av den överenskommelsen, då står betydligt mer än enskilda karriärer på spel.
Problemen i Malmö går djupt, och bevisligen har inte enskilda polisiära satsningar gjort någon långvarig skillnad. Svaret är rimligen att istället göra den polisiära närvaron permanent. Att inte välja mellan de stora fiskarna eller mängdbrottsligheten. Att inte låta brott löna sig, och i synnerhet inte löna sig mer ju fler brott man begår. Att åter vinna Malmöborna – och svenskarnas – förtroende för rättsväsendet.
Just det förtroendet är nämligen den ovillkorliga grunden för ett demokratiskt samhälle.
http://www.expressen.se/kvp/ledare/d...kattepengarna/
Som jag har noterat tidigare dyker åter resonemang upp i media som återkopplar till samhällskontraktet. Jag börjar faktiskt tro att det är så illa att samhällskittet håller på att lösas upp i delar av Sverige. Staten håller helt enkelt på att förlora kontrollen över samhällsutvecklingen, och polisen är alldeles för demoraliserad för att ens försöka att bryta utvecklingen.
För att avsluta med lite svart humor råkade jag läsa i tråden om det senaste bombdådet i Malmö, och där länkade
FritzDaCat till en artikel av Tove Lifvendahl från 2013 där hon argumenterade för att
"Malmö är ett oförlöst New York".
Citat:
Malmö har potential att bli en plats som, i likhet med vad New York innebär för USA, kan bidra till att definiera omvärldens perception av vilken typ av land Sverige är.
Lyckas man i Malmö stärka och bygga vidare på alla de goda processer som nu är igång, inte minst i Rosengård, finns en rejäl chans att det i framtiden kan bli vårt svenska signum i världen: ett land där man är osedvanligt framgångsrik på att tillvarata kraften och kapaciteten i alla de människor som rör sig över dess gränser.
http://www.svd.se/malmo-ar-ett-oforlost-new-york
Detta ledde mig osökt till att tänke på
CrispyKreems inlägg där han tar upp PM Nilssons försök att få borgare att ta farväl till illusionen om att Sverige ska bli ett nytt New York.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Personligen tycker jag att ett paradigmskifte kan anses ha inträffat när borgerliga ledarskribenter och borgerliga politiker inte längre är på samma tåg, och så är det ju nu. Häromdagen reste PM Nilsson en dödsruna över
moderaternas dagdrömmar om New York:
Att dra dem ur drömmen är steg 1. Men gör man det är steg 2, volymhanteringen, oundviklig, eftersom alla kommer att upptäcka att det där med "starka institutioner" bara är att glömma. Rättsstaten kommer inte att vara närvarande i hela landet och vissa bostadsområden kommer att fortsätta vara no-go-zones. Arbetsmarknaden kommer att fortsätta misslyckas med att etablera hundratusentals låg- och ickeutbildade. Socialförsäkringarna kommer fortsatt att präglas av kravlöshet och skolan kommer att fortsätta sitt fria fall mot botten. Bostadsmarknaden kommer att fortsätta krackelera under tyngden av den våldsamma befolkningsökningen. Det är Sverige vi talar om.
Om PM Nilsson tror att allt det där kommer att lösa sig med krafttag så är det han som dagdrömmer. Det tror jag inte han gör, jag tror han vet mycket väl att det är kört. Men han är också smart nog att förstå att om man tar ett snabbt sjumilakliv till en position som är extrem i förhållande till mittfåran så blir man utskrattad och borträknad ungefär som Arnstad. Sen sitter han där ensam i periferin med "Never go full PM Nilsson"-dumstrut. Åsiktskorridoren låter sig inte flyttas med dynamit.
De processer som är igång just nu i Malmö är knappast några som man vill ska representera Sverige. Gängvåld, kåkstäder, upplöst socialsamhälle och korruption är väl inget som vi vill ha i Sverige, men det är ju i precis den riktningen som Malmö numera färdas i. Hur man helt har kunnat bortse från den faktiska utvecklingen i delar av Sverige och istället sysselsatt sig med att fantisera om ett hypotetiskt drömscenario i en avlägsen framtiden är helt bortom min förståelse.