2015-07-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Finns ju grader på det också. Typ Segerfeldt och hans kåkstäder. Vi vet ju alla vilket samhälle det blir. Alliansen med Lifvendahl i spetsen har på sätt och vis anammat kommunisternas samhällsomstörtade tankar om revolution mot kapitalismen för att förändra samhället, men gjort om det på ett eget sätt genom att använda massinvandringen för att söndra ett redan befintligt välskött system. Lifvendahl tycker lika illa om välfärdssystemet som kommunister tycker illa om marknadsekonomi eller som Gardell tycker illa om Västeuropas civilisation.

Ja, hur man kan kalla sig konservativ (som Lifvendahl gör, och hon har dock varit ordförande för MUF) när man i själva verket är en rödglödgad samhällsomstörtare övergår mitt förstånd. Jag måste brista litet i dubbeltänket.
Citera
2015-07-05, 21:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Ja, hur man kan kalla sig konservativ (som Lifvendahl gör, och hon har dock varit ordförande för MUF) när man i själva verket är en rödglödgad samhällsomstörtare övergår mitt förstånd. Jag måste brista litet i dubbeltänket.
Man kan inte undvika att reflektera över när det räcker. När tycker Gardell & Lifvendahl att det är nog.
Det fantastiska är att detta fortsätter, att dessa satans mördare får hålla på som det sker
Citera
2015-07-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Som ett brev på posten kom en Arpi-text med "fredsskada" i rubriken:
"Liberalism i ett fredsskadat Sverige"

Tyvärr måste jag förvarna om att den handlar om Ryssland och Folkpartiet, men det är en viktig parameter i mediakriget att det finns vissa med sjukdomsinsikt. Den kommer väl till pass när invandring diskuteras.
Mycket passande begrepp, fredsskadan som gjort svensken blind för pågående attacker. Jag tror det var Georg Klein som först myntade det för ett decennium sedan eller så. Ivar Arpi i din länkade artikel från SvD:

Citat:
Detta var veckans kanske bästa tal. Jan Björklund stakar här ut en tydlig liberal linje för Folkpartiet inom de områden där det behövs som mest: arbetsmarknaden och bostadsmarknaden. Om han menar allvar, och har kraft att sätta bakom, kan detta bli en av de stora konflikterna inom svensk politik. Igen.

Det finns ett ökande tryck nu i debatten att sänka ingångslönerna och Mehmet Kaplans modulhus ska vi bara inte tala om. M genom AKB i veckan från Almedalen pratade om inkomstskatteavdrag för dem som tjänar minst, "första jobbet-avdrag" som det märkligt kallades; konsekvens: ökad progressivitet i inkomstskatten. Det röda M. Ett annat drag vore ju att helt enkelt minska bidragen till dem som inte jobbar. Men det vore väl omöjligt att sälja in politiskt. Allt detta har med massinvandringen att göra, för att sluka pass 150 000 invandrare årligen (prognosen är ca 80 000 asylanter, men till det läggs anhöriginvandrare m fl).

Intressant att följa hur politikerna slår knut på sig själva i meningslösa förslag till putsningar på marginalerna. Men nu har det ju kommit i medierna vissa medgivanden om att invandringen till Sverige i hög grad är välfärdsmigration, liksom att Sverige tar emot flest "ensamkommande flyktingbarn" i så väl absoluta som relativa tal. Hur länge ska Sjuklövern lyckas undgå att ens benämna volymfrågan? Vad är humaniteten att slösa svenskarnas pengar med en miljon kronor per "skäggbarn" och år, för att dessa vill komma åt svensk välfärd? En tangering av volymfrågan, som vi inte vet vad den renderar i för förslag, om några, är KD:s partiledare EBT i Almedalen, när hon talade om TUT istf PUT. Något begränsat M-utspel har väl också gjorts. Detta av partier som villigt ingått DÖ och således abdikerat från oppositionsrollen.
Citera
2015-07-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Gardell och hans likar har en hel del gemensamt med nyliberalerna i det att de gärna tar hjälp av muslimsk massinvandring för att bryta ner samhället så att Utopia kan skapas i ruinerna. Men längre än de romantiska ruinerna kan de inte ha tänkt. Och de extrema representanterna av dessa två nämnda grupper är faktiskt fortfarande allra bästa kompisar med de tomtar som äger den offentliga debatten i Sverige, ända upp i den moderata och socialdemokratiska partiledningarna. inte konstigt att det går åt pepparn.

De är ju som Segerfeldt och hans prisande av kåkstäder för afrikaner, "som i alla fall är bättre än vad de har i Afrika".

Han hade inte tänkt över hur kåkstäder skulle se ut och fungera i praktiken. Nu har vi dem här, framför hans ögon, i form av rumänska romers läger. Kan det leda till någon liten grad av uppvaknande, i alla fall?
Citera
2015-07-05, 22:06
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det som krånglar till retoriken kring Oytos självklara "svenskarna är ett folk som andra" är Skulden™. Ett narrativ som funnits länge hos våra motståndare, och som jag känner vinner ytterligare terräng, är det om den vita människans ärvda skuld. Berättelser om förföljelser av judar, kolonisation och slaveri av svarta har i våra motståndares ögon diskvalificerat vita människor från att erhålla samma rättigheter som andra folk. Framförallt gäller det ju rätten till en etniskt baserad identitet och rätten till samhälleligt självstyre baserat på etnicitet.

Givetvis så är detta en eller flera nivåer över vad som krävs för att hantera de diskussioner man råkar ut för i vardagen. Svenskarna är ett folk som alla andra räcker långt i argumentationer med den Fi-sympatiserande tonårsdottern. Men skulle man råka i samtal med någon av det nya narrativets arkitekter, t.ex. Göran Rosenberg, så måste man vara beredd på att bemöta Skulden™.

Men denna skuld existerar bara som vardaglig idé hos kultureliten. Pöbeln må vara marinerad i omhändertagandets filosofi, men någon skuld känner den inte.
Citera
2015-07-05, 22:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det som krånglar till retoriken kring Oytos självklara "svenskarna är ett folk som andra" är Skulden™. Ett narrativ som funnits länge hos våra motståndare, och som jag känner vinner ytterligare terräng, är det om den vita människans ärvda skuld. Berättelser om förföljelser av judar, kolonisation och slaveri av svarta har i våra motståndares ögon diskvalificerat vita människor från att erhålla samma rättigheter som andra folk. Framförallt gäller det ju rätten till en etniskt baserad identitet och rätten till samhälleligt självstyre baserat på etnicitet.

Givetvis så är detta en eller flera nivåer över vad som krävs för att hantera de diskussioner man råkar ut för i vardagen. Svenskarna är ett folk som alla andra räcker långt i argumentationer med den Fi-sympatiserande tonårsdottern. Men skulle man råka i samtal med någon av det nya narrativets arkitekter, t.ex. Göran Rosenberg, så måste man vara beredd på att bemöta Skulden™.

Jag har aldrig sett några argument för ärvd skuld. Ärvd skuld har - i likhet med påståendet, att svensk invandringspolitik är rätt och alla andra länders invandringspolitik är fel - auktoritärt slagits fast UTAN några argument.
Citera
2015-07-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Mediekriget kan vinnas med återinförandet av den Svenska modellen.
Ombudsmannamodellen eller den skattefinansierade välfärdsmodellen? Jag tror massinvandringen, geschäftet och lögnerna kring denna skattemedelsslukande industri, är en överbelastningsattack som permanent skadat de finansiella förutsättningarna för fortsatt existens och tilliten vertikalt samt horisontellt visar en vidgande förtroendeklyfta mellan folket och statsmakterna och horisontellt blir den mer selektiv, upphör att existera genom självbevarelsedriftens krav på urskiljning och "fördomar" (erfarenheter som kan vara tabubelagda att artikulera i åsiktskorridoren); horisontell selektivitet är helt enkelt gatusmarthet, den som varje resenär utanför Sveriges gränser behöver för att överleva, men som blir en allt viktigare personlig resurs även inrikes. Uppkomsten av gated communities kanske kan ses som konsoliderade former av horisontell medvetenhet, på samma sätt som mer eller mindre medvetna sammanslutningar i enklaver och klaner är.
Citera
2015-07-05, 22:37
Medlem
Citat:
Vid mötet med "arkitekterna"/manusförfattarna bakom den mytologiska berättelsen om den vite, svenske mannens arvsynd, får man be vederbörande att läsa upp 'åtalspunkterna' med tillräcklig tydlighet. Kanske kan man kontra med övergrepp i Gaza och koloniseringen av Golanhöjderna? Det är bara att vifta bort förmenta försyndelser som påstås ha ägt rum, dessutom långt innan man ens var född.
Citera
2015-07-05, 22:44
Medlem
Sixts avatar
Såg att någon på Facebook hade länkat till en artikel på Fria Tider där Alice Teodorescu konstaterar några enkla faktum i Almedalen tidigare idag. Inget nytt för någon här men verkligheten börjar sippra fram här och var i det svenska åsiktsmaskineriet.

Citat:
Den konservativa debattören och ledarskribenten Alice Teodorescu sade idag att Sverigedemokraterna är det enda alternativet för ett växande antal svenskar.

Det var under en SVT-sänd debatt i Almedalen idag som Teodorescu konstaterade att de som är kritiska till den höga invandringen till Sverige bara har ett parti att rösta på.

http://www.friatider.se/teodorescu-s...dringskritiker
https://www.youtube.com/watch?v=wDEmIUIrrsY

Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått för mig att Teodorescu är något av en outsider i svensk media. Hon är trots allt politisk redaktör på en relativt stor tidning, men hon kommer nog inte släppas in i finrum inom den närmaste tiden. Det är ändå imponerande att hon kommit så långt med tanke på hur frispråkig hon är ibland. Tummen upp för henne.
Citera
2015-07-05, 22:47
Medlem
Citat:

Vad gör man med en bluffaktura?

Låt oss hypotetiskt tänka att Jimmie Åkesson i den legendariska frågan från Göran Rosenberg om det finns etniska svenskar, svarat med frågan om det finns judar. Undrat vari skillnaden i existens och rätt ligger mellan det ena folket och det andra, konkret? Går det ena att beskriva och kvantifiera, förneka eller bejaka utifrån en värdegrund som inte gäller lika?

Jag vill påstå att den debatten är snabbare vunnen och vit flagg flyger mer kategoriskt än om den Fi-sympatiserade tonårsdottern är kombattant.

Om Mattias Karlsson har Skuld, men inte barbaresk-ättlingen Loreen eller somaliern/muslimen Musa - så måste det kunna förklaras med ord som inte kan uttalas i PK-katedralen, ens av dess biskopar och påvar.

Allting bygger på att han är för tafatt för att fråga: Varför?
Citera
2015-07-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har aldrig sett några argument för ärvd skuld. Ärvd skuld har - i likhet med påståendet, att svensk invandringspolitik är rätt och alla andra länders invandringspolitik är fel - auktoritärt slagits fast UTAN några argument.

Jag tycker det finns starka drag av skuld i den svenska kulturen. Förr i världen tvingades alla människor till kyrkan varje söndag att stämma med i trosbekännelsens ord - "jag fattig syndig människa".

Inte vet jag om det är genetiskt eller kulturellt, men svenskar är mycket benägna att känna skuld i olika situationer där andra kulturer mer förnekar skuld överhuvudtaget och håller sig framme.

En bekant berättade en episod om sin mormor. Det var på den tiden som posten skickade ut rabattkuponger till alla, om det var hushåll, eller vuxna personer. För dessa rabattkuponger kunde man köpa frimärken till ett lägre pris. Mormodern hade av misstag fått två försändelser med rabattkuponger i sin brevlåda, och blev som förstörd av skuld. Hon måste genast gå till posten och lämna tillbaka ett av kupongbladen.

Såna är vi. Hederliga och rättvisa. Tyngda av skuld om vi råkar få mer än vi borde ha fått. För goda för denna värld.
Citera
2015-07-05, 23:15
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad gör man med en bluffaktura?

Låt oss hypotetiskt tänka att Jimmie Åkesson i den legendariska frågan från Göran Rosenberg om det finns etniska svenskar, svarat med frågan om det finns judar. Undrat vari skillnaden i existens och rätt ligger mellan det ena folket och det andra, konkret? Går det ena att beskriva och kvantifiera, förneka eller bejaka utifrån en värdegrund som inte gäller lika?

Jag vill påstå att den debatten är snabbare vunnen och vit flagg flyger mer kategoriskt än om den Fi-sympatiserade tonårsdottern är kombattant.

Om Mattias Karlsson har Skuld, men inte barbaresk-ättlingen Loreen eller somaliern/muslimen Musa - så måste det kunna förklaras med ord som inte kan uttalas i PK-katedralen, ens av dess biskopar och påvar.

Allting bygger på att han är för tafatt för att fråga: Varför?

Frågan om varför kan man såklart ställa till Göran Rosenberg. Han blir nog till och med glad. Svaret man då kommer att få lyder kort och gott: Förintelsen!

Sedan är debatten slut, åtminstone för dem som inte vill få livstids utvisning från den politiska spelplanen. Att ifrågasätta Förintelsen, eller bara ifrågasätta den politiska makt detta enda ord besitter, är de grövsta tänkbara svordomarna i PK-katedralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in