2013-01-12, 16:43
Medlem
Jag påverkas väl inte så mycket av denna skatt men fick ett "provåkarkort" av västtrafik, tänkte att det kan vara värt ett försök iaf, igår fick jag skjuts till jobbet på Marieholmsgatan så det var ju ett drömläge att starta mina 2 "prova på veckor" när jag slutade vid 21 tiden tänkte jag.

Klockan 06,24 på måndag går första turen hem....dvs 24 minuter efter att min nästa arbetsvecka har startat, som ni säkert har räknat ut så fick jag anlita annat transportslag än buss/vagn/pendeltåg...

Västtrafik - jag

0-1
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5925-A-5168-2-20121209-20131214.pdf
Senast redigerad av trexplorer 2013-01-12 kl. 17:09. Anledning: Tidtabell bifogad
Citera
2013-01-12, 17:31
Medlem
Så går det när folk har det dåliga omdömet att lägga sin röst på den rödgröna sörjan. Trängselskatt är ett idiotiskt påhitt som inte för med sig något gott. Det sista vi behöver är fler avgifter och skatter.

Tur att man bor och arbetar i centrum så att man inte drabbas utav det så ofta... Västtrafik är inte heller mycket att hänga i granen och jag lider med alla pendlare.
Senast redigerad av amandaa- 2013-01-12 kl. 17:37.
Citera
2013-01-12, 17:31
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Förklara gärna för mig hur du hade tänkt att kollektivtrafiken skulle fungera utan västtrafik.

Vem har sagt att vi behöver västtrafik? Är du så fast i ditt statliga beroende att du inte ser handen framför ansiktet?

Lägg ned och låt en helt privat aktör ta hand om det. Då får du rätt pris också och lägre kostnader för regionen.
Citera
2013-01-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Vem har sagt att vi behöver västtrafik? Är du så fast i ditt statliga beroende att du inte ser handen framför ansiktet?

Lägg ned och låt en helt privat aktör ta hand om det. Då får du rätt pris också och lägre kostnader för regionen.

Jag är inte alls fast i mitt statliga beroende, jag bara undrar hur ni som vill privatisera västtrafiks funktion hade tänkt att det ska gå till?

Ska man upphandla varje linje för sig, eller släppa det helt fritt och låta vem som helst, när som helst köra vart som helst?
Senast redigerad av gurgelmaz 2013-01-12 kl. 17:37.
Citera
2013-01-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Jag är inte alls fast i mitt statliga beroende, jag bara undrar hur ni som vill privatisera västtrafiks funktion hade tänkt att det ska gå till?

Ska man upphandla varje linje för sig, eller släppa det helt fritt och låta vem som helst, när som helst köra vart som helst?

Om t.ex. Volvo (personvagnar och AB) fick ta hand om kollektivtrafiken till och från arbetsplatserna på hisingen skulle det nog märkas.
Citera
2013-01-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Ehh? Västtrafik är det enda kollektivtrafikbolaget som får en skattkista full av pengar av kommunen årligen. Detta trots att ledningen är helt inkompetenta i vad de borde investeras i.

Västtrafik har Monopol. Inget annat.

Återigen, tidigare har det funnits lagstiftning angående kollektivtrafikutförare etc. Numera får ju även DU starta ett bolag att bedriva linjetrafik. Finns i Stockholm och även på andra mer utpräglade pendelstråk. Förvånad över att ingen vill genomföra det t.ex. Kungsbacka - GBG eller ut Torslanda.
Citera
2013-01-12, 18:38
Medlem
Tror du missar poängen lite. Västtrafik upphandlar all lokaltrafik i västsverige och man gör det med hjälp av skattepengar som inte fiinns tillgängliga för någon som själv vill bedriva kollektivtrafik. Denna måste i så fall finansieras av biljetterna. En helt omöjlig förutsättning på de flesta lokallinjer då kunderna helt enkelt inte vill betala vad det egentligen kostar att skumpa runt på en buss.
Citera
2013-01-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Tror du missar poängen lite. Västtrafik upphandlar all lokaltrafik i västsverige och man gör det med hjälp av skattepengar som inte fiinns tillgängliga för någon som själv vill bedriva kollektivtrafik. Denna måste i så fall finansieras av biljetterna. En helt omöjlig förutsättning på de flesta lokallinjer då kunderna helt enkelt inte vill betala vad det egentligen kostar att skumpa runt på en buss.

Så du vill ha en kollektivtrafik som bygger enbart på biljettintäkter?
Citera
2013-01-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trexplorer
Jag påverkas väl inte så mycket av denna skatt men fick ett "provåkarkort" av västtrafik, tänkte att det kan vara värt ett försök iaf, igår fick jag skjuts till jobbet på Marieholmsgatan så det var ju ett drömläge att starta mina 2 "prova på veckor" när jag slutade vid 21 tiden tänkte jag.

Klockan 06,24 på måndag går första turen hem....dvs 24 minuter efter att min nästa arbetsvecka har startat, som ni säkert har räknat ut så fick jag anlita annat transportslag än buss/vagn/pendeltåg...

Västtrafik - jag

0-1
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5925-A-5168-2-20121209-20131214.pdf

Det kan väl knappast ta mer än tio minuter att gå till Gamlestadstorget? Sen kan du välja på 6 spårvagnslinjer. Nästan alla arbetsplatser i ditt industriområde stänger vid femtiden och sen är det ingen där som använder kollektivtrafiken. Det skulle bli oerhört dyrt att låta bussar dygnet runt trafikera hållplatser som saknar passagerarunderlag.
Citera
2013-01-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det kan väl knappast ta mer än tio minuter att gå till Gamlestadstorget? Sen kan du välja på 6 spårvagnslinjer. Nästan alla arbetsplatser i ditt industriområde stänger vid femtiden och sen är det ingen där som använder kollektivtrafiken. Det skulle bli oerhört dyrt att låta bussar dygnet runt trafikera hållplatser som saknar passagerarunderlag.

Jag såg den komma, men tänkte att så kan väl ingen börja resonera, men okej .

Ja hur lång tid kan det ta att gå?
Låt oss se Kollade med google eftersom jag aldrig ens tänkt den tanken Min arbetsplats-gamlestadestorget och det är 3,7 km enligt dom att gå (verkar stämma bra) och efter ett 12 timmars skift lär det inte vara aktuellt för dig heller, enligt google ska det ta 46 minuter... jag kör hem med bil/mc på 8-10 minuter.
Citera
2013-01-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure

1) Det är ju privata aktörer som kör, dom är lika korrupta som Västtrafik.

2) Lägre kostnader för regionen innebär lägre löner för någon...så du vill sänka lönen ytterligare för dom låginkomsttagare som drabbas av trängselskatten?
Citera
2013-01-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Om t.ex. Volvo (personvagnar och AB) fick ta hand om kollektivtrafiken till och från arbetsplatserna på hisingen skulle det nog märkas.

Säkert...dom håller på att köra biltillverkningen i botten, dom skulle säkert kunna göra samma sak med lokaltrafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in