Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Med erfarenhet som just leveransbevakare på Volvo så vet jag att detta är skitsnack. Nästan allt gods når Volvo via lastbil förutom då motorer från Skövde samt en del annat gods som når Volvo via hamnen från främst Rotterdam. Den absoluta huvuddelen av gods kommer via lastbil och det är inte realistiskt att ersätta detta med tåg eftersom man då får lasta om godset. Ofta två gånger.
Ja och hur tror du att effektiviteten i distributionen och därmed lönsamheten påverkas om lastbilarna får tillbringa mer tid i köer framöver?
Citat:
Dessutom kan man inte lokalisera och ta ut enstaka pallar utifall man måste ge gods förtur p g a bristsituationer vid produktionen. Vid lastbilstranporter är det annat eftersom du då vid TX-porten kan ge en given lastbil i pipeline med det aktuella godset förtur vid avlastning alternativt beställa gods med expressfart från underleverantören om denne finns i närområdet. Volvo har hela avdelningar som inte gör annat än håller reda på gods.
Återigen, du har ju helt tappat vad detta handlar om! Du pratar ju om något helt annat.
Jag pratar om hur den urbana distributionen påverkas av ökad trafik, och vad detta får för företagets förmåga att göra sin distribution så resurssnål som möjligt.
Du kontrar med att svara på hur fint interndistributionen fungerar.
Citat:
Denna flexibilitet kan aldrig tåg ersätta annat än om man har ett utbyggt nätverk av dubbla leverantörer som visserligen Volvo har för att komplettera vid dessa situationer. I de fall de är ekonomiskt försvarbart med tågtransporter återstår då motorer som betingar ett stort ekonomiskt värde samt att man slipper lasta om godset utan att de går direkt från prodiktionsbana till produktionsbana.
Lastbilen är här för att stanna. Även om man ibland hånfullt påstår detsamma om just tågtrafiken.
Lastbilen är här för att stanna. Även om man ibland hånfullt påstår detsamma om just tågtrafiken.
Som jag sa innan.
Tror du att detta handlar om att företagen skall transportera sitt gods med tåg så har du inte förstått.