2013-05-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Med erfarenhet som just leveransbevakare på Volvo så vet jag att detta är skitsnack. Nästan allt gods når Volvo via lastbil förutom då motorer från Skövde samt en del annat gods som når Volvo via hamnen från främst Rotterdam. Den absoluta huvuddelen av gods kommer via lastbil och det är inte realistiskt att ersätta detta med tåg eftersom man då får lasta om godset. Ofta två gånger.

Ja och hur tror du att effektiviteten i distributionen och därmed lönsamheten påverkas om lastbilarna får tillbringa mer tid i köer framöver?

Citat:
Dessutom kan man inte lokalisera och ta ut enstaka pallar utifall man måste ge gods förtur p g a bristsituationer vid produktionen. Vid lastbilstranporter är det annat eftersom du då vid TX-porten kan ge en given lastbil i pipeline med det aktuella godset förtur vid avlastning alternativt beställa gods med expressfart från underleverantören om denne finns i närområdet. Volvo har hela avdelningar som inte gör annat än håller reda på gods.

Återigen, du har ju helt tappat vad detta handlar om! Du pratar ju om något helt annat.
Jag pratar om hur den urbana distributionen påverkas av ökad trafik, och vad detta får för företagets förmåga att göra sin distribution så resurssnål som möjligt.
Du kontrar med att svara på hur fint interndistributionen fungerar.

Citat:
Denna flexibilitet kan aldrig tåg ersätta annat än om man har ett utbyggt nätverk av dubbla leverantörer som visserligen Volvo har för att komplettera vid dessa situationer. I de fall de är ekonomiskt försvarbart med tågtransporter återstår då motorer som betingar ett stort ekonomiskt värde samt att man slipper lasta om godset utan att de går direkt från prodiktionsbana till produktionsbana.

Lastbilen är här för att stanna. Även om man ibland hånfullt påstår detsamma om just tågtrafiken.

Som jag sa innan.
Tror du att detta handlar om att företagen skall transportera sitt gods med tåg så har du inte förstått.
Citera
2013-05-26, 20:07
Medlem
Citat:
Jag har periodvis haft miljöbil men aldrig brytt mig om de P-tillstånd detta ger i centrum eftersom jag under alla dessa år inte funnit en anledning att ta bilen in till centrum. Jag är konsekvent och anser att detta med att gynna "miljöbilar" är en politisk fluga bara för att vinna politiska poäng helt utan värde ens för de som får "förmånen". Den borde aldrig ha införts.

Vem har haft någon nytta av att släpa in en bil i centrum för att åtnjuta denna "förmån" när stadens utkanter har fullt med köpcentra med gratis parkering? Vilket stort ego har innerstadsbefolkningen..?
Är det en förmån att parkera en bil i centrum? I Nordstan kan man numera i brist på bilburna shoppare parkera gratis under vardagskvällar. Detta utifall man inte är rädd för att få sin bil utsatt för inbrott av skuggfigurer som stryker omkring och tittar in i fordonen.

http://p-hus.nordstan.se/?page_id=21

Den främsta anledningen jag hade en miljöbil var för att bränslet var billigare och man slapp vägskatten samt att jag inte precis är en fartdåre med behov av att tävla om hur många bilar jag kan köra om på väg till jobbet.

EDIT: Efter närmare eftertanke så har jag även nu en miljöbil och så var även den förra bilen.
Jag har aldrig ens reflekterat över att ansöka om denna "fömån"...

Du svarar ju på helt andra saker än vad diskussionen handlar om. Anledningen till att jag drog up exemplet om miljöbil var att belysa att när man har en typ av styrmedel som främjar köp av miljöbilar så är det ingen som gnäller om orättvisor. Men när det gäller andra styrmedel så bölar folk högt o hur orättvist behandlade dom är.

Citat:
När du talar om styrmedel ryser jag och tänker på planhushållning, Sovjetunionen och dess nomenklatura. Se dina medmänniskor inte som objekt som ska styras likt gods utan som jämlikar med egen vilja (även om du anser flertalet av dem vara lågutbildade och oförmögna att ta anvar för sitt eget bästa) som faktiskt inte alltid vill underordna sig nomenklaturans "rationella" beslut i avsikt att göra det som de anser vara bäst för oss alla.

Sovjetunionen har kollapsat och så tron på planhushållningens välsignelser.

Nu handlar inte styrmedel enbart om vad som är bäst för DIG, utan vad som är bäst för samhället. Något vanliga människor inte tar hänsyn till då de enbart tänker på sitt eget bästa
Citera
2013-05-26, 20:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja och hur tror du att effektiviteten i distributionen och därmed lönsamheten påverkas om lastbilarna får tillbringa mer tid i köer framöver?

Återigen, du har ju helt tappat vad detta handlar om! Du pratar ju om något helt annat.
Jag pratar om hur den urbana distributionen påverkas av ökad trafik, och vad detta får för företagets förmåga att göra sin distribution så resurssnål som möjligt.
Du kontrar med att svara på hur fint interndistributionen fungerar.

Lastbilstrafiken sker främst nattetid och når Volvo på morgonen. Om den kommer söderifrån tar de troligtvis Älvsborgsbron och där har vi inte den trafikinfarkt som det är strax innan TT södra mynning. Vad tror du själv?

Just därför uppgraderas vägnätet till och från Volvo och Älvsborgsbron så att framkomligheten underlättas för den tunga trafiken till och från Volvo samt hamnen. Även oljehamnen.

Den rutt som fordon med farligt gods som faktiskt inte får ta utan att har att undvika TT eller centrum

Volvos underleverantörer kan knappst anses vara "interndistrubution" då huvudelen av allt gods faktiskt kommer från Tyskland. En broförbindelse Danmark-Tyskland skulle dock underlätta och på det avståndet kan tåget bli det alternativ det inte är idag.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 20:15.
Citera
2013-05-26, 20:13
Medlem
Citat:
Lastbilstrafiken sker främst nattetid och når Volvo på morgonen. Om den kommer söderifrån tar de troligtvis Älvsborgsbron och där har vi inte den trafikinfarkt som det är strax innan TT södra mynning. Vad tror du själv?

Volvos underleverantörer kan knappst anses vara "interndistrubution" då huvudelen av allt gods faktiskt kommer från Tyskland. En broförbindelse Danmark-Tyskland skulle dock underlätta och på det avståndet kan tåget bli det alternativ det inte är idag.

OMG. Och varför tror Volvo m.fl. har gått ut och varnat för konsekvenserna om det västsvenska paketet försenas. Kan du gissa vad du tror att det beror på?
Citera
2013-05-26, 20:18
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

OMG. Och varför tror Volvo m.fl. har gått ut och varnat för konsekvenserna om det västsvenska paketet försenas. Kan du gissa vad du tror att det beror på?

Jag har inga problem med delar av VSP utan med trängselskatten och dess utforming samt beslutsprocessens demokratiska underskott.

Samt idiotin att kranskommunernas arbetspendling ska via centralen och därefter transporteras ut igen genom innerstadens nybyggda kollektivkörfält söderut ut mot de stora arbetsplatserna vilket gör centrum till en labyrint för de övriga som har att verka där och måste vara bilburna.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 20:26.
Citera
2013-05-26, 20:23
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med delar av VSP utan med trängselskatten och dess utforming samt beslutsprocessens demokratiska underskott.

Va rolig du är. Så länge det hela inte kostar dig något så behövs säkert VSP och är säkert välmotiverat , dels av forskarna som har tagit fram beslutsunderlaget till politikerna, och säkert också välmotiverat av företagen som varnat för vad som kommer hända om VSP försenas eller i värsta fall inte blir av.

Men om du måste vara med och betala så är det inte alls bra.

Då behövs VSP inte alls!! Lastbilarna kan åka på natten, och folk kan bo nära sina jobb, eller va fan du nu menar. Det är din professionella slutsats efter din karriär som lastbilsbevakare

Problemet är ju bara att utan TS så blir det inget VSP (som det är utformat idag)
Citera
2013-05-26, 20:25
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Du svarar ju på helt andra saker än vad diskussionen handlar om. Anledningen till att jag drog up exemplet om miljöbil var att belysa att när man har en typ av styrmedel som främjar köp av miljöbilar så är det ingen som gnäller om orättvisor. Men när det gäller andra styrmedel så bölar folk högt o hur orättvist behandlade dom är.

Nu handlar inte styrmedel enbart om vad som är bäst för DIG, utan vad som är bäst för samhället. Något vanliga människor inte tar hänsyn till då de enbart tänker på sitt eget bästa

Vilka bilister är det då uppfattar du som "styrs" av detta styrmedel? Vilken samhällsgrup är det som väljer (läs tvingas) att parkera bilen pga ekonomin tror du?

Ilskan mot TS och den nu bestämda folkomröstningen visar med all önskvärd tydlighet att det inte är de vanliga medborgarna som gynnas av TS utan tex du själv och andra förespråkare.

Som ett litet inlägg övergår det mitt förstånd hur man kan kämpa för att ÖKA skatten i ett av världens mest extrema land när det kommer till skattepolitik, fast det är klart om man själv inte drabbas utan bara "outbildade låginkomstagare som inte har studerat på högskola och vad det nu allt var" så är det lätt att sätta på sig scoutuniformen, hänga glorian på huvudet och med en von oben attityd tala om för alla andra att de är egoister som bara tänker på sig själva.
Citera
2013-05-26, 20:27
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Va rolig du är. Så länge det hela inte kostar dig något så behövs säkert VSP och är säkert välmotiverat , dels av forskarna som har tagit fram beslutsunderlaget till politikerna, och säkert också välmotiverat av företagen som varnat för vad som kommer hända om VSP försenas eller i värsta fall inte blir av.

Men om du måste vara med och betala så är det inte alls bra.

Då behövs VSP inte alls!! Lastbilarna kan åka på natten, och folk kan bo nära sina jobb, eller va fan du nu menar. Det är din professionella slutsats efter din karriär som lastbilsbevakare

Problemet är ju bara att utan TS så blir det inget VSP (som det är utformat idag)

Jag hoppas att du är medveten om att detta projekt inte heller kostar Volvo något alls..?
Citera
2013-05-26, 20:28
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Jag hoppas att du är medveten om att detta projekt inte heller kostar Volvo något alls..?

Jag tänkte på samma sak, haha det är liksom inte Volvo som lider av att betala TS
Citera
2013-05-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Vilka bilister är det då uppfattar du som "styrs" av detta styrmedel? Vilken samhällsgrup är det som väljer (läs tvingas) att parkera bilen pga ekonomin tror du?

Dom bilisterna som styrs är dom som väljer en miljöbil nästa gång dom köper bil. Det finns fler sätt att använda ekonomiska styrmedel t.ex. utsläppsrätter som har gjort att företag fått en mer effektiv produktion. Faktum är att länder som har haft en hård reglering har klarat sig bättre i kristider.
Om nu ALLA kan klara av att välja de strategiska val som gynnar dem bäst. Hur kommer det sig att företagen inte effektiviserade sin verksamhet innan de blev belagda med styrmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Ilskan mot TS och den nu bestämda folkomröstningen visar med all önskvärd tydlighet att det inte är de vanliga medborgarna som gynnas av TS utan tex du själv och andra förespråkare.

Skitsnack. Nya kollektivtrafiksatsningar gynnar ju alla.

Låt oss anta att VSP faller till följd av att medborgarna "fått bestämma sitt eget bästa". Vad gör vi om 20 år när det blir för dyrt att åka bil och det inte finns några andra medel att tillgå?
Citera
2013-05-26, 20:39
Medlem
Citat:

Ja!?!?!
Citera
2013-05-26, 20:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ja!?!?!

"No taxation without represenation" Om du har den bildning du påstår dig ha så kanske du känner till att detta var de amerikanska revolutionärernas slogan mot den brittiska kolonialmakten.

Jag har vid ett flertal tillfällen åberopat denna slogan.

Citat:
Problemet för många amerikanska kolonister var inte att skatterna var höga, utan att kolonierna inte konsulterades om de nya skatterna, då de inte hade representation i parlamentet. Frasen ”No Taxation without Representation” (”ingen beskattning utan representation”) blev populär i många amerikanska kretsar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikanska_revolutionen#.E2.80.9DIngen_beskattnin g_utan_representation.E2.80.9D

Ska de som har att betala ha att ta beslut om frågan anser du?

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in