2013-01-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trexplorer
Jag såg den komma, men tänkte att så kan väl ingen börja resonera, men okej .

Ja hur lång tid kan det ta att gå?
Låt oss se Kollade med google eftersom jag aldrig ens tänkt den tanken Min arbetsplats-gamlestadestorget och det är 3,7 km enligt dom att gå (verkar stämma bra) och efter ett 12 timmars skift lär det inte vara aktuellt för dig heller, enligt google ska det ta 46 minuter... jag kör hem med bil/mc på 8-10 minuter.

Jag mätte precis upp avståndet att gå från hållplats Marieholmsgatan till hållplats Gamlestadstorget och får siffran 1,2 kilometer. Det tar MAX tio minuter att gå dryga kilometern. Verkar mycket märkligt om det är 2,5 km från din arbetsplats till Marieholmsgatans hållplats om denna hållplats är den som ligger närmast.

Var bor du förresten? Med tanke på att tråden handlar om trängselskatt i Göteborg och du kör hem på 8 minuter kanske cykel kan vara ett alternativ. Kan knappast ta mer än 25 minuter att cykla om det tar 8-10 minuter att köra bil. Men det beror så klart på var du bor.
Citera
2013-01-12, 19:27
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vänta bara tills göteborgs näringsliv reagerar, tänk hur mycket handeln måste tappa. Lunchrestauranger som ligger på endera sidan av "berlinmuren" kan lätt tappa 25% av sin omsättning gissar jag, lägg till detta utebliven handel i olika former..

Det stämmer inte.

När trängselskatten infördes i stockholm ökade en taxibils dagskassa med 25% eftersom de slapp sitta i köer, de kunde ta fler kunder.

Plötsligt kunde den nyttiga trafiken göra sitt jobb istället för att sitta i köer.
Det ökade omsättningen.
Citera
2013-01-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag mätte precis upp avståndet att gå från hållplats Marieholmsgatan till hållplats Gamlestadstorget och får siffran 1,2 kilometer. Det tar MAX tio minuter att gå dryga kilometern. Verkar mycket märkligt om det är 2,5 km från din arbetsplats till Marieholmsgatans hållplats om denna hållplats är den som ligger närmast.

Var bor du förresten? Med tanke på att tråden handlar om trängselskatt i Göteborg och du kör hem på 8 minuter kanske cykel kan vara ett alternativ. Kan knappast ta mer än 25 minuter att cykla om det tar 8-10 minuter att köra bil. Men det beror så klart på var du bor.

Om du googlar på Skräppekärr- Gamlestadstorget istället ?
Ja jag vet att det ligger i ett industriområde, men det gör många arbetsplatser i Göteborg.
Ja jag bor i Ale kommun om det förändrar något. om jag ska cykla till och från mitt jobb vilken väg rekommenderar du/ni.

Jag har redan påtalat att det inte påverkar mig särskilt mycket, jag bytte arbetsplats nu delvis pga trängselskatten, jobbade i hamnen tidigare.
Senast redigerad av trexplorer 2013-01-12 kl. 19:41.
Citera
2013-01-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trexplorer
Om du googlar på Skräppekärr- Gamlestadstorget istället ?
Ja jag vet att det ligger i ett industriområde, men det gör många arbetsplatser i Göteborg.
Ja jag bor i Ale kommun om det förändrar något. om jag ska cykla till och från mitt jobb vilken väg rekommenderar du/ni.

Jag har redan påtalat att det inte påverkar mig särskilt mycket, jag bytte arbetsplats nu delvis pga trängselskatten, jobbade i hamnen tidigare.

Jag rekommenderar att du cyklar norrut på de cykelbanor som finns längs med den nybyggda 45an. De pengar du tjänar på att ställa bilen kan du använda för att gå ner i arbetstid men ändå få oförändrad eller rentav bättre ekonomi med bibehållen total arbets- och pendlingstid.

Visst kan man önska sig kollektivtrafik överallt och alltid men kostnaden för det blir för hög i förhållande till efterfrågan.
Citera
2013-01-12, 21:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag rekommenderar att du cyklar norrut på de cykelbanor som finns längs med den nybyggda 45an. De pengar du tjänar på att ställa bilen kan du använda för att gå ner i arbetstid men ändå få oförändrad eller rentav bättre ekonomi med bibehållen total arbets- och pendlingstid.

Visst kan man önska sig kollektivtrafik överallt och alltid men kostnaden för det blir för hög i förhållande till efterfrågan.

Gå ner i arbetstid?? Vilken värld lever du i som tror att det är någon form av rättighet? Själv slickar jag på vad som är lagligt i form av övertid vissa år och en hel arbetsvecka utan att ha gjort någon som helst övertid är ovanligt. "Gå ner i arbetstid" - jävla drömmare det finns alltså.
Citera
2013-01-12, 21:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Det stämmer inte.

När trängselskatten infördes i stockholm ökade en taxibils dagskassa med 25% eftersom de slapp sitta i köer, de kunde ta fler kunder.

Plötsligt kunde den nyttiga trafiken göra sitt jobb istället för att sitta i köer.
Det ökade omsättningen.

Stockholm är inte Göteborg då trafiken skiljer sig åt rejält. I stockholm åker de flesta till/från centrum medan i göteborg dominerar snarare förort till industriområde, ofta på olika sidor av stad eller älv.

Att några stackars förskrämda taxibilar ökar sin omsättning lär inte motsvara tappet samtlig handel i stan kommer göra, själv har jag beslutat mig att så långt möjligt är placera min konsumtion utanför zonen. Dels av ekonomiska men också av politiska skäl.
Citera
2013-01-12, 21:58
Medlem
Trustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Västtrafik har inget monopol, du får starta kollektivtrafikföretag om du vill. Sen är det ju bara privata företag som anlägger vägarna, visst oftast på uppdrag av myndigheter så som Trafikverket eller kommunerna.

Västtrafik har monopol. Ett privatföretag kan inte konkurrera då Västtrafik får pengar in-pumpade. Finns det inte tillräckligt med pengar så trycker man mer pengar. Först 2012 blev det okej för privata att starta kollektivtrafik.

Vad jag menar att privata företag ska bygga vägar är att de ska äga vägarna också, inte staten. Gör så att det blir billigare för privata o bygga vägar genom ta bort moms. Vill staten använda vägen måste de betala.

Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Grattis Göteborg. Bra!

Som liberal anser jag att man ska betala sina kostnader. Som miljövän anser jag att man ska straffa de som skadar andra.

Betalar redan för kostnaderna. Du är liberal och anser att staten ska bestämma vad som behövs? Trängselskatten är där för betala för vägar och järnvägar som "behövs".

Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
De som är för trängselskatterna (iaf jag) kan självklart drabbas utav den, men det är på samma sätt som att mina skattepengar går till skola och omsorg, trots att jag i dagsläget inte nyttjar detta.

Statistiken säger ju också att majoriteten utav bilresorna är väldigt korta och lika väl kan företas gående eller per cykel. Men du kanske tar bilen 1 km till gymmet för att springa lite på löpbanden?

Jag känner massor som behöver åka till Bäckebol köpcenter (de jobbar där och runt om på industrierna). Kollektivtrafiken dit är usel och det tar för långtid och cykla. Staten förslavar oss redan med högskatt, skyhög bensin(25% moms), moms på allt. Vi betalar redan för vägbyggen och vägunderhåll. Ta bort pengarna som går till vägbyggen och vägunderhåll och låt trängselskatten vara kvar - eller tvärtom. Inte dubbla.
Citera
2013-01-12, 22:19
Medlem
guesswho1055s avatar
Ur ett samhällsperspektiv måste man utgå ifrån att tid är pengar. De som ställer bilen hemma förlorar tid. Detta måste ställas mot att de som fortsätter åka bil sparar tid (mindre köer) samt att koldioxidutsläppen minskar. Den monetära kostnaden i sig utgör (nästan om man vill vara strikt) bara en omfördelning av pengar.

Huruvida skatten är bra eller dålig, med de här effekterna tagna i beaktande, är en bra fråga, men många dömmer ut skatten utan adekvat kunskap.
Citera
2013-01-12, 22:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guesswho1055
Ur ett samhällsperspektiv måste man utgå ifrån att tid är pengar. De som ställer bilen hemma förlorar tid. Detta måste ställas mot att de som fortsätter åka bil sparar tid (mindre köer) samt att koldioxidutsläppen minskar. Den monetära kostnaden i sig utgör (nästan om man vill vara strikt) bara en omfördelning av pengar.

Huruvida skatten är bra eller dålig, med de här effekterna tagna i beaktande, är en bra fråga, men många dömmer ut skatten utan adekvat kunskap.

Fast inte ens beslutsfattarna hävdar detta i första hand utan erkänner utan omsvep att trängselskatten införs för att finansiera västsvenska paketet.

Jag är starkt emot att man plötsligt byter finansieringssätt, eller snarare pungslår vissa grupper i samhället (som dessutom ofta inte ens ges adekvat alternativ till bilen).

Vill man bygga ut infrastrukturen i göteborgsområdet med nya tågförbindelser etc så får man givetvis se över kommunalskatten istället, inte rikta in sig på människor vars vardag berörs kraftigt utan att de kan värja sig.

Politikerföraktet växer inte utan orsak...
Citera
2013-01-12, 23:27
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Fast inte ens beslutsfattarna hävdar detta i första hand utan erkänner utan omsvep att trängselskatten införs för att finansiera västsvenska paketet.

Politikerföraktet växer inte utan orsak...

Där har du helt rätt, och jag är långt ifrån säker på att projektet i sin helhet är kostnadseffektivt. Men, om projektet ska implementeras tycker jag inte att det är orimligt att folk i kranskommuner är med och finansierar, då folk i samma kommuner kommer att utnyttja de nya tågförbindelserna.
Citera
2013-01-12, 23:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guesswho1055
Där har du helt rätt, och jag är långt ifrån säker på att projektet i sin helhet är kostnadseffektivt. Men, om projektet ska implementeras tycker jag inte att det är orimligt att folk i kranskommuner är med och finansierar, då folk i samma kommuner kommer att utnyttja de nya tågförbindelserna.

Dock inte de som får betala, de kör ju bil dvs, de som inte inte har några alternativ får betala för de som nu och i framtiden kan utnyttja sagda tåg.
Citera
2013-01-12, 23:41
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Dock inte de som får betala, de kör ju bil dvs, de som inte inte har några alternativ får betala för de som nu och i framtiden kan utnyttja sagda tåg.

Kommer det finnas folk som kommer i kläm? Absolut. Kommer nettokostnaderna överstiga nettonyttorna? Mycket troligt, men vet ej med säkerhet, i likhet med många andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in