Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Västtrafik har inget monopol, du får starta kollektivtrafikföretag om du vill. Sen är det ju bara privata företag som anlägger vägarna, visst oftast på uppdrag av myndigheter så som Trafikverket eller kommunerna.
Västtrafik har monopol. Ett privatföretag kan inte konkurrera då Västtrafik får pengar in-pumpade. Finns det inte tillräckligt med pengar så trycker man mer pengar. Först 2012 blev det okej för privata att starta kollektivtrafik.
Vad jag menar att privata företag ska bygga vägar är att de ska äga vägarna också, inte staten. Gör så att det blir billigare för privata o bygga vägar genom ta bort moms. Vill staten använda vägen måste de betala.
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Grattis Göteborg. Bra!
Som liberal anser jag att man ska betala sina kostnader. Som miljövän anser jag att man ska straffa de som skadar andra.
Betalar redan för kostnaderna. Du är liberal och anser att staten ska bestämma vad som behövs? Trängselskatten är där för betala för vägar och järnvägar som "behövs".
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
De som är för trängselskatterna (iaf jag) kan självklart drabbas utav den, men det är på samma sätt som att mina skattepengar går till skola och omsorg, trots att jag i dagsläget inte nyttjar detta.
Statistiken säger ju också att majoriteten utav bilresorna är väldigt korta och lika väl kan företas gående eller per cykel. Men du kanske tar bilen 1 km till gymmet för att springa lite på löpbanden?
Jag känner massor som behöver åka till Bäckebol köpcenter (de jobbar där och runt om på industrierna). Kollektivtrafiken dit är usel och det tar för långtid och cykla. Staten förslavar oss redan med högskatt, skyhög bensin(25% moms), moms på allt. Vi betalar redan för vägbyggen och vägunderhåll. Ta bort pengarna som går till vägbyggen och vägunderhåll och låt trängselskatten vara kvar - eller tvärtom. Inte dubbla.