2013-01-08, 01:38
Medlem
FlaxigPingus avatar
Illa, stackars Glenn. Jädrans miljögnäll. Snart kan man sälja bilen kommer inte vara någon idé behålla den. Så småningom kommer det sluta med startkostnad på 5 kr varenda gång man drar i gång motorn.
Citera
2013-01-08, 09:37
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutthefuckup
Alla som arbetar i sverige betalar redan en av världens högsta skatter
Jag föreslår att du flyttar. Då blir vi Göteborgare av med gnällspikar och du får betala skatt där du nu önskar i ditt nya land, två flugor i en smäll!

Och nu tillbaka till vad tråden egentligen handlar om; trängselskatten. Var ute en sväng i morse, och upplever att det är mindre trafik och att det flyter på bättre. Någon som märkt någon markant skillnad? Tycker inte det är nån enorm skilland, men lite.

Nån pärla har visst försökt köra förbi på cykelvägen. Borde väl ge böter?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/biltullar-minskade-goteborgstrafik
Citera
2013-01-08, 09:41
Medlem
Widilinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Nån pärla har visst försökt köra förbi på cykelvägen. Borde väl ge böter?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/biltullar-minskade-goteborgstrafik

Jag läste det som att det tydligen var ganska många som gjorde såhär? Folk gör allt för att slippa betala
Citera
2013-01-08, 10:05
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Det verkar läggas mycket tid på att diskutera trängselskattens effekter här. Men nu är ju skatten ett faktum så jag föreslår att vi istället diskuterar sätt att undvika den.
Man kan åka kollektivt, gå eller cykla. Eller låta bli att köra bil i stan.
Eller det mest kreativa: Ha två bilar. En som du kör utanför tullarna och en du byter till innanför tullarna. Realistiskt? Kanske inte

Tycker kanske att ämne fuskande kan väl vara i en egen tråd, och det här får vara den mer allmäna tråden. Men det får någon av admins bestämma.

En fråga som jag inte tycker har belysts så värst mycket är frågan om det kommer att bli nån (såhär i efterhand) omröstning om västlänken-paketet (däri trängselskatten är en del) eller inte. Och om det kommer att tas hänsyn till folkomröstningen? Jag tror det är mest en populstisk grej som GT har drivit för att få upplagan att öka och ingen chans att det har någon effekt.
Citera
2013-01-08, 10:14
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Man kan åka kollektivt, gå eller cykla. Eller låta bli att köra bil i stan.
Eller det mest kreativa: Ha två bilar. En som du kör utanför tullarna och en du byter till innanför tullarna. Realistiskt? Kanske inte

Tycker kanske att ämne fuskande kan väl vara i en egen tråd, och det här får vara den mer allmäna tråden. Men det får någon av admins bestämma.

En fråga som jag inte tycker har belysts så värst mycket är frågan om det kommer att bli nån (såhär i efterhand) omröstning om västlänken-paketet (däri trängselskatten är en del) eller inte. Och om det kommer att tas hänsyn till folkomröstningen? Jag tror det är mest en populstisk grej som GT har drivit för att få upplagan att öka och ingen chans att det har någon effekt.

Det är klart att GT ser det så, inget tvivel om det. Utmärkt publicitet och goodwill för tidningen att driva denna frågan.

Politikerna kommer naturligtvis att ignorera kampanjen, finns inte på kartan att de river upp beslutet.
Citera
2013-01-08, 11:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Precis hittat en smitväg. Lycka.
Visst lite längre blir det men å andra sidan slipper jag finansiera snåla Göteborgares vansinnesprojekt.

Lycka till med att gräva i leran!
Citera
2013-01-08, 11:24
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Men du verkar ju uppseendeväckande körd i huvudet. Maxtaxan är 60kr/dag och transport med lastbil kostar ca 450kr/timme.
60 kr av 450 är ca 13% och 13% av 1 timma är 8 minuter.
Alltså om företagen sparar in mer än 8 minuter om dagen pga trängselskatten så är det win-win för företagen.
Hur lång tid tar det från bäckebol till ullevi-motet när det är köer.
Tror du att transportindustrin kommer att tjäna in mer än 8 minuter om dagen på detta?
Och? Vet du hur höga priser vi har p.g.a. bensin, skatter, försäkring och m.m.? Vad fan ska jag betala 60kr/dag för när jag har en massa annat att betala för?
Citera
2013-01-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Och? Vet du hur höga priser vi har p.g.a. bensin, skatter, försäkring och m.m.? Vad fan ska jag betala 60kr/dag för när jag har en massa annat att betala för?

Kan vi hålla isär diskussionen om varför jag skall och huruvida industrin tjänat på att betala skatten.

Anledningen är ekonomiskt styrmedel
Citera
2013-01-08, 13:34
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-dream
Detta är bara för att tjäna pengar. Har inget med köer att göra.

Precis och inget annat samt att detta kommer sprida sig de försökte ju tom införa det i Uppsala när de hörde om att pyttestaden Göteborg skulle göra det,

men där insåg politikerna att det vora för tätt att göra det i samband med att man ska anpassa sig till att man både ska betala vägskatt + en massa tullar överalt (kalla det vad du vill men tullar är det) Men man gör det gradvis hade man 2005 sagt att nu blir det trängselskatt i stockholm göteborg och malmö så hade regeringen fått avgå men nu tar man ett steg i taget söndra och härska.

Snart kommer det i uppsala (de motiverade att inte göra det då det är för litet för att prata om trängsel men om ca 4-5år så kommer de prata om att nu är trafikläget annorlunda och nu ska det tullas)

Snart kommer varenda håla med 40000innevånare ha tull överalt och du på landet klarar dig inte inte ens om du ska åka bara från gården ut på grusvägen för att sedan åka på e6an till jobbet i snickerifabriken för då är det tullar på e6an eller varför inte landsvägen från falkenberg till ullared(gekås) nice med tull där för alla köpsugna.

I vanlig ordning så slipper alla som fifflar och har utlandsreggade bilar, (det är rätt vanligt med polska bilar i sverige men som körs av svenskar), nu är det väl för att slippa skatt och besikning och i framtiden för att slippa tullarna) vi vanliga skattebetalare kommer få betala + vägskatt.

Grattis sverige vi måste ta fram pengar till vägarna nu när vägskatten går till ensamkommande flyktingbarn istället. Grattis.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2013-01-08 kl. 13:41.
Citera
2013-01-08, 14:23
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Snarare att bilisterna skall betala mer för kollektivtrafiken vilket kan ses som orättvist med tanke på hur subventionerad den redan är.

Men en väll utbyggd kollektivtrafik är såklart trevligt men känns som man kunde gjort det på betydligt smidigare sätt än att införa tullar.

Biljetpriset för kollektivtrafiken kommer ju snart att öka rätt så saftigt snart säger dom ju.
Citera
2013-01-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Anledningen är ekonomiskt styrmedel

Vem är det som ska styras ekonomiskt?
Citera
2013-01-08, 15:06
Medlem
Alla argument för trängselskatten blir ju skrattretande ifall inte kollektivtrafiken förbättras eller t o m blir sämre med högre biljettpriser.

Kan de förbättra kollektivtrafiken och att den blir billigare, då är jag för trängselskatten, men inte annars. Detta är i stort sett den enda princip jag följer närmaste åren och torde inte bli möjligt för politiker att snacka bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in