2013-01-23, 04:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Och varför är handlarna med och finansierar gångfartsområdena o.dyl.? Det är ju inte något som ger MINDRE omsättning.

W8 and see, hittills har handlarna i bäckebol tappat 20% av omsättningen bara för att folket är avskärmat från dem. Det är bara början.
Citera
2013-01-23, 09:06
Medlem
tryffs avatar
Jag skrev tidigt i tråden att Göteborg inte tål biltullar. Redan innan hade Göteborg galloperande white-flight. Enligt Gp flyttar 5000 barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt, samt håller affärer öppna, ut till kranskommunerna varje år.
In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare) och invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens utveckling (=skatteintäckterna minskar).
Den övre medelklassen har till skillnad från stockholm redan lämnat staden (t.ex. Hjörne) för hovås-särö (när dessa röststarka inte längre bryr sig om gatubelysningen, eller otrygghet är det godnatt för en stad).
Det är med stor glädje jag ser att det går illa för för Göteborg då jag själv flyttade för 8 år sedan. 300kr för att parkera på heden? Men Göteborgarna har själv bäddat sin säng. Nu kan de ligga i sin avföring :P
Citera
2013-01-23, 09:23
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jag skrev tidigt i tråden att Göteborg inte tål biltullar. Redan innan hade Göteborg galloperande white-flight. Enligt Gp flyttar 5000 barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt, samt håller affärer öppna, ut till kranskommunerna varje år.
In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare) och invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens utveckling (=skatteintäckterna minskar).
Den övre medelklassen har till skillnad från stockholm redan lämnat staden (t.ex. Hjörne) för hovås-särö (när dessa röststarka inte längre bryr sig om gatubelysningen, eller otrygghet är det godnatt för en stad).
Det är med stor glädje jag ser att det går illa för för Göteborg då jag själv flyttade för 8 år sedan. 300kr för att parkera på heden? Men Göteborgarna har själv bäddat sin säng. Nu kan de ligga i sin avföring :P

Jajemän.
Synd för oss stackare som blir kvar bara...

Tillhör själv den målgruppen du talar om och kan bara bekräfta bilden.
Vi har varit inne på den i andra ämnestrådar med men så är det verkligen.
Känner nog ingen i min bekantskapskrets som inte har samma planer.

Kranskommunerna lockar och precis allt är bättre i densamme.
Göteborg är i sanning förlorat.
Själv flyr jag i samma sekund min utbildning är klar.

Trängselskatterna är bara en ytterligare droppe i den överfyllda bägaren.
Vem fan vill bo i en kommun som hanterar invånarna såhär?
Citera
2013-01-23, 09:48
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Har ingen hittat någon miss i "muren" än? Alltså inte fake-skyltar eller så, utan ett ställe där man kan åka runt tullarna och passera utan att betala.

Vi får väl hoppas att någon eldsjäl börjar köra skytteltrafik genom tullarna med personbils-trailer:

http://www.technomarketings.com/semitrailermanufacturers/image/car_transporters.jpg
Citera
2013-01-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Stockholm är en tjänstemannastad, folk åker in och ut ur stockholm. Göteborg är en arbetarstad, här åker folk igenom staden från villaförorten till industriområdet. Därav de stora protesterna från folk som blir beskattade för att *passera* staden, inte kör in i den...

Visst är det så. Häpnadsväckande att skillnaderna inte är mer allmänt känd bland stockholmare. Stockholmaren pendlar in till centrum för att jobba. Göteborgaren pendlar förbi centrum för att komma till jobbet.
Citera
2013-01-24, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Visst är det så. Häpnadsväckande att skillnaderna inte är mer allmänt känd bland stockholmare. Stockholmaren pendlar in till centrum för att jobba. Göteborgaren pendlar förbi centrum för att komma till jobbet.

Nja, många pendlar ju från söder till norr i Stockholm, samt till kranskommunerna Sundbyberg, Solna och Sollentuna.
Citera
2013-01-24, 12:07
Bannlyst
Man kan titta på gränserna för trängselskattområdena.

I Stockholm ligger det mesta av Stockholms stad innanför gränsen, men det är inga större problem att köra runt. Essingeleden passerar t.o.m. genom området men är befriad från skatt!

I Göteborg är det en mindre del av staden, främst Centrum, som ingår, men gränserna är dragna så att både E6 och E45 förbi staden inte går att använda utan att passera en kamera.

Detta är gjort på rent djävulskap.
Citera
2013-01-24, 13:57
Bannlyst
Jag kanske borde förklara ännu lite mer i detalj: alla bilar som ska in till Göteborg men också bara förbi Göteborg måste antingen passera Tingstadstunneln eller Älvsborgsbron. Om man verkligen bara hade velat beskatta för att minska trafiken i innerstaden, så hade man inte haft någon kamera vid Älvsborgsbron, och kamerorna vid Tingstadstunneln hade inte varit innan tunneln från norr räknat, som de är nu, utan efter tunneln och på respektive avfart in till stan. Då hade de som bara ska köra förbi inte drabbats. De delar av Göteborg som ligger öster om E6 är mer eller mindre förorter, även om de administrativt är delar av själva staden.
Citera
2013-01-24, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
All modern forskning visar ju att du har fel i dina tankar. Visst som bilburen handlar man för en större summa pengar än en person som går eller cyklar (per handlingstillfälle). Totalt blir vinsterna större på de som går eller cyklar då dessa handlar oftare.

Sen är det ju inte alls lika dyr infrastruktur för att härbärgera cyklister eller gående som det är att subventionera bilismen.

Vad menar du med "subventionera bilismen". Enligt den fakta jag har tagit del av så går idag knappt 50% till vägar och infrastruktur som har med bilism att göra. Vad pangarn på skatten på drivmedel tar vägen vet jag inte, men det går i alla fall inte till bilismen!
Vad jag vet är att våra pengar sopm vi bilister inte får något för så subventionerar vi i Gbg 50% av resorna för kollektivtrafiken.
Citera
2013-01-24, 15:35
Medlem
Backafalls avatar
Första åtalet mot "plastskydd". Kommer att bli intressant att följa...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1242301-forsta-atalet-mot-trangselsmitare
Citera
2013-01-24, 15:50
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Första åtalet mot "plastskydd". Kommer att bli intressant att följa...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1242301-forsta-atalet-mot-trangselsmitare
Lagen är ju ganska klar på att skyltarna skall vara väl synliga och lätta att avläsa. Hovrätten har tidigare uttalat sig om att en reg.skylt skall kunna avläsas från ett lägenhetsfönster, gångbro eller liknande plats... Det blir nog inte någon annan utgång än att den misstänkte får betala böterna och rätten förverkar hans plastskydd...
Citera
2013-01-24, 16:51
Medlem
Attans med plastskydden, blir att köra Landvettervägen för oss Mölndalsbor som skall norrut i fortsättningen alltså XD. Tankar ju hellre bilen för dom pengarna.

Kanske dax att utrusta sej med paintballgevär, någon typ av högeffektslaser eller termit, börja stjäla reg-plåtar för skojs skull eller trycka upp mängder av klistermärken med Anneli Hultens reg-nummer och ge bort i nordstan .
I den skendemokrati vi lever i känns det alltid gott att förstöra något :P. Uscha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in