Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-25, 22:27
Medlem
Hlewagastirs avatar
Trängselskatten finansierar Västlänken och nu håller man på att bestämma hur stationerna ska dekoreras. På Korsvägen ska en person livstidsanställas som konstverk:

Citat:
– Personen ska göra det som den väljer att göra. Jag tror att man kan se det som en kommentar på lönearbete i dag, säger Johny Lindeberg, arkitekt vid Trafikverket som suttit med i juryn som beslutat.

De exakta detaljerna är inte helt beslutade men tanken är att stationen därtill ska utsmyckas med ett omklädningsrum och en stämpelklocka som är kopplad till fabriksliknande lampor ovanför plattformarna.

Det huvudsakliga konstverket är dock personen som alltså ska vara tillsvidareanställd, på heltid, för all överskådlig framtid. Om personen vill säga upp sig kommer denne att ersättas genom en ny rekrytering.

– Det här blir en conversation piece, en samtalsstartare, som kan bidra till mytbildning. Har ni hört om konsten i Göteborg?

Stationen i Haga ska dekoreras med ett gigantiskt ormskelett:
Citat:
Förslaget är framtaget av den fransk-kinesiske installationskonstnären Huang Yong Ping, och är ett stort skulpturalt verk. Ormens kropp ska enligt idéen ringla sig längs med stationens tak och dess huvud ska skjuta upp över jord i samband med nedgången till stationen.

– Här är det lite mer klassiskt. Ett fysiskt konstverk som man sätter på plats som bara har i uppgift att förmedla en konstupplevelse. Då gillar vi ormens relation till den slingrande järvägen.

Citat:
Det hela finansieras till största del av pengar från själva Västlänksprojektet. 20 miljoner kronor från projektet har avvarats för att lägga på konstutsmyckning av stationerna. Därtill har Statens konstråd gått in med 8 miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-blev-vinnarna
Citera
2018-09-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu
Så vad tror vi om möjligheterna att det 1) ska bli en folkomröstning om trängselskatterna och 2) att frågan som man eventuellt röstar om ska resultera i att man både får äta kakan och ha den kvar samt att 3) folk kommer rösta som Vägvalet-partiet vill?

Om vi säger så här: Jag äter upp mina kalsonger efter en veckas fjällvandring om det blir som Greken & Co vill.

Så, inför det stundande valet för alla Göteborgare är det dags för lite trådarkeologi. Jag vill bara upplysa om att mina kalsonger är fortfarande oätna. Tror vi att de tvärsäkra populisterna som för kampen mot trängselskatt och Västlänken (genomgående järnvägstunnel under stan) kommer få rätt den här gången då? Spänningen är olidlig. Vi kryddar spänningen med ett vad igen:

Jag lovar ännu en gång att äta mina svårt välanvända kalsonger om Trängselskatten rivs upp och Västlänken stoppas så som de tvärsäkra tomtarna i Vägvalet (stjärnorna från förra valet), SD (med mordhotarn Fågelklöv i spetsen) och Demokraterna (rödblågrön röra bestående av folk som sparkats pga. samarbetssvårigheter) säger. Bon apetit?
Citera
2018-09-03, 23:59
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu
Så, inför det stundande valet för alla Göteborgare är det dags för lite trådarkeologi. Jag vill bara upplysa om att mina kalsonger är fortfarande oätna. Tror vi att de tvärsäkra populisterna som för kampen mot trängselskatt och Västlänken (genomgående järnvägstunnel under stan) kommer få rätt den här gången då? Spänningen är olidlig. Vi kryddar spänningen med ett vad igen:

Jag lovar ännu en gång att äta mina svårt välanvända kalsonger om Trängselskatten rivs upp och Västlänken stoppas så som de tvärsäkra tomtarna i Vägvalet (stjärnorna från förra valet), SD (med mordhotarn Fågelklöv i spetsen) och Demokraterna (rödblågrön röra bestående av folk som sparkats pga. samarbetssvårigheter) säger. Bon apetit?

Demokraterna går från inget till att vara största parti enligt undersökningar. Det säger en hel del.

Dem, VV och SD är nästan majoritet. Övriga kommer behöva anpassa sig.

Göteborgarna kommer skicka ett stenhårt budskap till samtliga politiker av 7-klövern i Göteborg att ni kan inte skita i folks vilja och komma iväg ostraffat!
Citera
2018-09-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Demokraterna går från inget till att vara största parti enligt undersökningar. Det säger en hel del.

Dem, VV och SD är nästan majoritet. Övriga kommer behöva anpassa sig.

Göteborgarna kommer skicka ett stenhårt budskap till samtliga politiker av 7-klövern i Göteborg att ni kan inte skita i folks vilja och komma iväg ostraffat!

Det säger en del om folks oförmåga till källkritik. D är antingen otroligt korkade eller väldigt bekväma med att ljuga för de har fan inte haft ett rätt i sina påståenden hittills. Och nej, de är inte "Nästan majoritet". VV kommer sannolikt inte ta sig över 2-procentsspärren så det är bara D och SD kvar. I senaste mätningen fick de 26.3% tillsammans. Det är inte ens nära något som påminner om en majoritet.
Citera
2020-09-12, 20:41
Medlem
HeltKlarts avatar
Hur kan de ens få kalla detta spektakel för trängselskatt? En mer korrekt benämning vore svepskälsskatt. Eftersom det sitter vägtullar utmed E20 så att även alla som INTE ska in i stan måste betala – trots att de inte orsakar någon trängsel där, utan bara passerar förbi.

Ganska jävla irriterande att få ett slag under bältet varje gång Göteborg är längs vägen när man ska nån annanstans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback