2013-01-12, 11:25
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Västtrafik har inget monopol, du får starta kollektivtrafikföretag om du vill.

Ehh? Västtrafik är det enda kollektivtrafikbolaget som får en skattkista full av pengar av kommunen årligen. Detta trots att ledningen är helt inkompetenta i vad de borde investeras i.

Västtrafik har Monopol. Inget annat.
Citera
2013-01-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
..

Plainvanilla din apa, varför argumenterar du för trängselskatt? Är du kanske av den rikare klassen eller har du helt enkelt fått betalt för att argumentera för att trängselskatten är så bra och varför vi har den?

Trängelskatten är inte bra för något, förrutom politiker som vill kunna tjäna mer pengar till sin egen ficka. Den kanske har minskat trafiken i Göteborg och i lederna kring, men det är heller inte alls konstigt. Folk har ju blivit mörkrädda och vågar knappt röra på bilen. Det kostar ju redan mycket i bensin, vägskatt och vad det nu är! Helt absurt.

Invånarna borde gå ut och blockera alla vägar runt göteborg och ta till med civil olydnad. För jag antar att merparten av invånarna i Göteborg är emot trängselskatten.
Citera
2013-01-12, 12:20
Medlem
itworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerzi89
Plainvanilla din apa, varför argumenterar du för trängselskatt? Är du kanske av den rikare klassen eller har du helt enkelt fått betalt för att argumentera för att trängselskatten är så bra och varför vi har den?

Trängelskatten är inte bra för något, förrutom politiker som vill kunna tjäna mer pengar till sin egen ficka. Den kanske har minskat trafiken i Göteborg och i lederna kring, men det är heller inte alls konstigt. Folk har ju blivit mörkrädda och vågar knappt röra på bilen. Det kostar ju redan mycket i bensin, vägskatt och vad det nu är! Helt absurt.

Invånarna borde gå ut och blockera alla vägar runt göteborg och ta till med civil olydnad. För jag antar att merparten av invånarna i Göteborg är emot trängselskatten.

Trängselskatt är bra för dom som har råd, grymt mycket mindre bilar på vägarna har jag märkt :-)
Citera
2013-01-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Grattis Göteborg. Bra!

Som liberal anser jag att man ska betala sina kostnader. Som miljövän anser jag att man ska straffa de som skadar andra.

Så kostnaden för kollektivtrafiken borde betalas av biljetter då? Om man hade den principen skulle inte en människa, miljövän eller inte, välja kollektivtrafiken. Ett transportsätt med konstgjord andning...
Dina ideal klarar ju inte 5 sekunders granskning.
Citera
2013-01-12, 13:26
Medlem
Statistik från transportstyrelsen:

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Statistik/Statistik-for-trangselskatt-i-Goteborg/

Antalet bilar genom betalstationerna ökar stadigt. Kanske många som provade kollektivtrafiken men fann den värdelös?
Dessutom är inte alla dom som köar på norrleden med i statistiken. Tydligen den nya vägen till t.ex. eriksberg om man kommer norrifrån på E6. Bilar som tidigare valde lundbyleden. Snart blir det väl en station på norrleden också och trafiken är tillbaka.
Citera
2013-01-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Ehh? Västtrafik är det enda kollektivtrafikbolaget som får en skattkista full av pengar av kommunen årligen. Detta trots att ledningen är helt inkompetenta i vad de borde investeras i.

Precis. Hur tror du kollektivtrafik skulle fungera utan skattepengar?

Monopol.
Citera
2013-01-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerzi89

Varför jag argumenterar för trängselskatt?
Det kan du läsa i mina tidigare inlägg. För att summera: Mindre trängsel, bättre luft,

Trängselskatten är inte bra för något
Samtidigt som du säger att trafiken har minskat. Har du tänkt färdigt här?

Folk har blivit mörkrädda och vågar knappt röra PÅ bilen
18 kr gör definitivt folk mörkrädda
Citera
2013-01-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Varför jag argumenterar för trängselskatt?
Det kan du läsa i mina tidigare inlägg. För att summera: Mindre trängsel, bättre luft,

Trängselskatten är inte bra för något
Samtidigt som du säger att trafiken har minskat. Har du tänkt färdigt här?

Folk har blivit mörkrädda och vågar knappt röra PÅ bilen
18 kr gör definitivt folk mörkrädda

Tycker snarare att trafiken har flyttat. Angående luften spelar det ju ingen roll var i göteborg bilarna rullar. Om det nu var tänkt att norrleden skulle fungera som någon form av ringled borde den upprustas först. Utan stationen på älvsborgsleden skulle trafiken över hisingen öka enormt vilket ju borde vara den rationella lösningen om det nu är trängsel inne runt stadskärnan man vill åt.
Citera
2013-01-12, 14:35
Medlem
Om trafiken inte minskar rejält trots trängselavgifter så är det väl ett ganska gott tecken på att kollektivtrafiken inte fungerar?

Det är främst två skäl till att kollektivtrafiken inte fungerar.

Dels att den inte är heltäckande, dvs en stor mängd utav biltrafiken kommer från ytterområdena där det i bästa fall finns ett tåg att välja på, men ofta kräver flera byten eller bil på en del utav sträckan.

Dels att kollektivtrafiken förlänger restiden. Det är väldigt svårt att komma fram med mindre än att restiden blir 3-5ggr längre jämfört med bilresan.
Senast redigerad av Bartolo 2013-01-12 kl. 14:39.
Citera
2013-01-12, 14:52
Medlem
En annan faktor i göteborg är att trafiken inte är likriktad i rusningstrafik. Jämför man med stockholm kan man anta att majoriteten av trafiken pendlar in till centrum på morgonen och tillbaka ut från det på eftermiddagen. I göteborg är det ju ganska många som pendlar ut till "förorten" hisingen.
Citera
2013-01-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Om trafiken inte minskar rejält trots trängselavgifter så är det väl ett ganska gott tecken på att kollektivtrafiken inte fungerar?

Det är främst två skäl till att kollektivtrafiken inte fungerar.

Dels att den inte är heltäckande, dvs en stor mängd utav biltrafiken kommer från ytterområdena där det i bästa fall finns ett tåg att välja på, men ofta kräver flera byten eller bil på en del utav sträckan.

Dels att kollektivtrafiken förlänger restiden. Det är väldigt svårt att komma fram med mindre än att restiden blir 3-5ggr längre jämfört med bilresan.

Det finns ju ingen planering i kollektivtrafiken. Vi måste ju ha "stomlinjer" som går tätt, och sen bygga på dom, så att fler troligtvis förvisso kommer få byta, men att byten går snabbare...och göra den "gratis".

Men det är liksom ingen som vill göra någonting som inte bara dom själva tjänar på...
Citera
2013-01-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey

Förklara gärna för mig hur du hade tänkt att kollektivtrafiken skulle fungera utan västtrafik.
Senast redigerad av gurgelmaz 2013-01-12 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in