2013-04-26, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Trots att Mahamed och co inte nyttjar använder bil eller kollektivtrafik.
Vi kanske rent av skall subventionera hela bilen på samma gång. Det är fan bättre (för mig) att alla betalar några hundra mer än att jag betalar flera tusen.

Eller så får man betala för något desto mer man använder det.

Så du tror att Mahammed bara sitter i sin 2:a i Bergsjön hela livet?

Subventionera bilen? Vet du hur mycket bilen överbeskattas redan idag? ca 3ggr.
Citera
2013-04-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Så du tror att Mahammed bara sitter i sin 2:a i Bergsjön hela livet?

Skrev du inte tidigare i tråden att folk kommer sluta att åka in till stan pga TS och istället sköta sina inköp lokalt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Subventionera bilen? Vet du hur mycket bilen överbeskattas redan idag? ca 3ggr.

Har inte studerat hur beskattningen på bilen ser ut, men eftersom konsumtionen och utbudet av energi inte är balanserat så är en annan slutsats att transporter idag är för billigt.
Citera
2013-04-26, 10:49
Medlem
Citat:
Trots att Mahamed och co inte nyttjar använder bil eller kollektivtrafik.
Vi kanske rent av skall subventionera hela bilen på samma gång. Det är fan bättre (för mig) att alla betalar några hundra mer än att jag betalar flera tusen.

Eller så får man betala för något desto mer man använder det.

Det där sista kan du väl ändå inte mena allvar med.
Det skulle ju resultera i chockhöjningar för kollektivtrafikresenärerna.
Citera
2013-04-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Det där sista kan du väl ändå inte mena allvar med.
Det skulle ju resultera i chockhöjningar för kollektivtrafikresenärerna.

Jo jag menar det på fullaste allvar. Så är ju fallet i många andra sammanhang. Mitt tidigare exempel på hur utbyggnad av IT-infrastruktur är ganska talande i detta fallet. Detta skulle kunna belasta skattebetalarna då det finns en stark vinning för samhället med god infrastruktur.
Men i dagens läge är det så att ju mer du använder tex 4G ju mer får du betala. Likaså är fallet när du besöker sjukhus vårdcentral. Utöver skatten du betalar så betalar du en avgift när du väl besöker sjukhus vårdcentral.

Gällande kollektivtrafiken så håller jag helt med dig. Men.... lägger man en kostnad på kollektivtrafiken så blir den följaktligen mindre attraktiv att nyttja och fler kommer då att välja bil. Dessutom så bidrar ökad biltrafik till externa kostnader så som, buller,vibrationer, olyckor, landanspråk. etc som inte täcks av intäkterna som bilismen ger.
Detta är därför skäl att hålla kollektivtrafiken subventionerad.
Citera
2013-04-26, 13:19
Medlem
Citat:
Jo jag menar det på fullaste allvar. Så är ju fallet i många andra sammanhang. Mitt tidigare exempel på hur utbyggnad av IT-infrastruktur är ganska talande i detta fallet. Detta skulle kunna belasta skattebetalarna då det finns en stark vinning för samhället med god infrastruktur.
Men i dagens läge är det så att ju mer du använder tex 4G ju mer får du betala. Likaså är fallet när du besöker sjukhus vårdcentral. Utöver skatten du betalar så betalar du en avgift när du väl besöker sjukhus vårdcentral.

Gällande kollektivtrafiken så håller jag helt med dig. Men.... lägger man en kostnad på kollektivtrafiken så blir den följaktligen mindre attraktiv att nyttja och fler kommer då att välja bil. Dessutom så bidrar ökad biltrafik till externa kostnader så som, buller,vibrationer, olyckor, landanspråk. etc som inte täcks av intäkterna som bilismen ger.
Detta är därför skäl att hålla kollektivtrafiken subventionerad.

OK, du menar det bara ibland.
Vad gäller ditt exempel med sjukhus/vårdcentraler finns ett högkostnadsskydd som i praktiken innebär att man betalar mindre ju mer man använder den tjänsten.
Citera
2013-04-26, 13:36
Medlem
Citat:
OK, du menar det bara ibland.
Vad gäller ditt exempel med sjukhus/vårdcentraler finns ett högkostnadsskydd som i praktiken innebär att man betalar mindre ju mer man använder den tjänsten.

Ja ibland, precis som med trängselskatten, max 60 kr/dag. Gratis på kvällar och helger samt under semestern i juli om jag inte missminner mig
Citera
2013-04-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ja ibland, precis som med trängselskatten, max 60 kr/dag. Gratis på kvällar och helger samt under semestern i juli om jag inte missminner mig

Då är vi överens om att du uttryckte dig otydligt i ditt inlägg.
Biltrafiken är ingalunda ensam om att bidra till de externa kostnader du ger exempel på.
Det gör även en ökad kollektivtrafik.
Max 60 kr/dag gäller bara under en övergångsperiod. Höjningar 2014/15 är redan spikade.
För övrigt lobbar MP Stockholm för en höjning av maxtaxa per dygn till 210 kr.
Citera
2013-04-26, 14:11
Medlem
Citat:
Då är vi överens om att du uttryckte dig otydligt i ditt inlägg.
Biltrafiken är ingalunda ensam om att bidra till de externa kostnader du ger exempel på.
Det gör även en ökad kollektivtrafik.
Max 60 kr/dag gäller bara under en övergångsperiod. Höjningar 2014/15 är redan spikade.
För övrigt lobbar MP Stockholm för en höjning av maxtaxa per dygn till 210 kr.

Nej jag är inte överens med att jag uttryckte mig otydligt.
Kort och koncist. Motståndarna anser att detta skall läggas på skatten då alla skall bidra till utbyggnaden. En annan dimension är att man betalar ju mer man använder det, och jag gav exempel på att detta sker inom sjukvård och licensavtal inom IT-utbyggnad.
Detta höll du inte med om, och pekade på att det finns ett maxtak inom sjukvården. Vilket det också finns för TS.

Vad är det konstiga??

Jag föreslår även att du håller dig till ämnet, och slutar att slänga in andra frågor gällande motioner fån MP i diskussionen som handlade om att man betalar för hur mycket man använder en service/vara.

Externa kostnader
Jag förstår inte var du vill komma med att hävda på kollektivtrafikens externa kostnader? All transport ger upphov till externa kostnader. Sett per capita möjliggörs skalfördelar med kollektiv trafik.
Det är lite som att försvara fossilt bränsle med att säga att "grön energi ger också upphov till utsläpp"

Motioner
Vad partier har gett för förslag till framtida avgifter känns väl inte som något som berörs TS vara eller icke vara?
Citera
2013-04-26, 14:41
Medlem
Backafalls avatar
Tranportsstyrlsen och trafikverket har kommit med statistik över passager för de tre första månaderna. Den visar bland annat att de flesta (84%) som får betala TS betalar mindre än 300 kronor i TS på en månad.

Se statistiken här: http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/trangselskatt_i_goteborg_transportstyrelsen_130425 .pdf
(Se främst sida fyra för dessa uppgifter)

Jag vet att dessa siffor gäller både stockholm och Göteborg men även om det av någon (outgrundlig?) anledning skulle vara fler "högbetalare" i Göteborg så betalar mindre än hälften en TS som överstiger 300 kronor per månad.

Det kan sätta det hela i lite perspektiv...

Över hälften (drygt 6 av 10) av de skattebelagda betalar mindre än 100 kr per månad vilket, för att travestera stockholmspolitikern Thorbjörn Rosdal*, motsvarar tre chipspåsar!

*http://www.dn.se/sthlm/sl-kortet-hojs-med-tre-chipspasar
Citera
2013-04-26, 15:16
Medlem
Citat:
Nej jag är inte överens med att jag uttryckte mig otydligt.
Kort och koncist. Motståndarna anser att detta skall läggas på skatten då alla skall bidra till utbyggnaden. En annan dimension är att man betalar ju mer man använder det, och jag gav exempel på att detta sker inom sjukvård och licensavtal inom IT-utbyggnad.
Detta höll du inte med om, och pekade på att det finns ett maxtak inom sjukvården. Vilket det också finns för TS.

Vad är det konstiga??

Jag föreslår även att du håller dig till ämnet, och slutar att slänga in andra frågor gällande motioner fån MP i diskussionen som handlade om att man betalar för hur mycket man använder en service/vara.

Externa kostnader
Jag förstår inte var du vill komma med att hävda på kollektivtrafikens externa kostnader? All transport ger upphov till externa kostnader. Sett per capita möjliggörs skalfördelar med kollektiv trafik.
Det är lite som att försvara fossilt bränsle med att säga att "grön energi ger också upphov till utsläpp"

Motioner
Vad partier har gett för förslag till framtida avgifter känns väl inte som något som berörs TS vara eller icke vara?

"Eller så får man betala för något desto mer man använder det."
Den meningen lämnar inget utrymme för undantag, dom kastar du in i senare inlägg.
Då är ditt ursprungliga inlägg otydligt.

Tråden heter TS i Göteborg, vad i mina inlägg är off topic?
Var i mina tidigare inlägg hittar du en fråga?

Du tog enbart upp biltrafik i anslutning till externa kostnader, då påpekar jag att även kollektivtrafik ger upphov till dem. Nu har du ändrat till att all trafik ger upphov till externa kostnader. Vi är överens.

Motioner
Här är vi däremot verkligen inte överens. Vad partier ger för förslag till framtida avgifter är något som i allra högsta grad påverkar TS vara eller icke vara.
Denna info skall vara väljarna tillhanda vid en folkomröstning.
Citera
2013-04-26, 16:47
Medlem
Megafailures avatar
Sitter fast i fet kö på götaälvbron, ni Ts förespråkare kan suga kuk! Dyrt och slött!
Citera
2013-04-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Sitter fast i fet kö på götaälvbron, ni Ts förespråkare kan suga kuk! Dyrt och slött!

Hade folk inte åkt kollektivt eller gått/cyklat så hade du ju suttit i kön ännu längre tid. Man löser inte kapacitetsbristen med fler vägar. Tyvärr är det en sanning som är svår att få acceptans för utanför den krets av oss som faktiskt jobbar med trafik/transportplanering.

Varken politiker eller Svensson vill ju ta detta till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in