Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Då är vi överens om att du uttryckte dig otydligt i ditt inlägg.
Biltrafiken är ingalunda ensam om att bidra till de externa kostnader du ger exempel på.
Det gör även en ökad kollektivtrafik.
Max 60 kr/dag gäller bara under en övergångsperiod. Höjningar 2014/15 är redan spikade.
För övrigt lobbar MP Stockholm för en höjning av maxtaxa per dygn till 210 kr.
Nej jag är inte överens med att jag uttryckte mig otydligt.
Kort och koncist. Motståndarna anser att detta skall läggas på skatten då alla skall bidra till utbyggnaden. En annan dimension är att man betalar ju mer man använder det, och jag gav exempel på att detta sker inom sjukvård och licensavtal inom IT-utbyggnad.
Detta höll du inte med om, och pekade på att det finns ett maxtak inom sjukvården. Vilket det också finns för TS.
Vad är det konstiga??
Jag föreslår även att du håller dig till ämnet, och slutar att slänga in andra frågor gällande motioner fån MP i diskussionen som handlade om att man betalar för hur mycket man använder en service/vara.
Externa kostnader
Jag förstår inte var du vill komma med att hävda på kollektivtrafikens externa kostnader? All transport ger upphov till externa kostnader. Sett per capita möjliggörs skalfördelar med kollektiv trafik.
Det är lite som att försvara fossilt bränsle med att säga att "grön energi ger också upphov till utsläpp"
Motioner
Vad partier har gett för förslag till framtida avgifter känns väl inte som något som berörs TS vara eller icke vara?