Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Staden behöver förtätas och kollektivtrafiken behöver byggas ut för att möjliggöra för dem som tex vill arbeta i stan men bo utanför den. Detta kommer resultera i att nya order växer fram samt nya köpcentrum.
Att dimensionera infrastrukturen för biltrafik gagnar inte detta.
Hur hade du för övrigt tänkt flytta på företagen som du nämner?
hehe jojo

Naturligtvis ska man inte fördriva företag ur centrum men jag tycker att SCA Europahuset vid Bäckstensgatan i Sisjön har placerat sitt kontor helt rätt. Med en stor väl tilltagen parkeringsplats samt helt isolerat från kollektivtrafik men inom cykelavstånd från Askim, Mölndal och Frölunda.
De som har sin arbetsplats där man kan cykla eller ta bil om de avser handla efteråt och i närområdet finns köpcentra där de kan handla allt de behöver utan att behöva betala vare sig trängselskatt eller låta sig kulturberikas av den kollektivburna mångkulturen vid Frölunda Torg. Dessutom så finns det i närområdet fullt med enklaver dit utflyttade barnfamiljer ur medelklassen nu söker sig allteftersom det blir omöjligt att leva och verka i city med barn och dagis. I detta område ligger t ex Eklanda med egen skola och ett stort dagis precis bredvid SCA-huset samt andra välmående villaområden inom cykelavstånd med kompetens som dessa företag kan dra nytta av. Du kanske inte tror mig men jag går och stundtals cyklar till mitt jobb varje dag.
Här lyser utanförskapsområden med sin totala frånvaro och trängselskatten förstärker denna utflyttning av barnfamiljer hörande till medelklassen.
Återigen. Bygg kontorskomplex på höjden vid Mölndalsbro som redan har utbyggd pendeltågstrafik samt en pendeltågsträckning från Frölunda Torg och dit och låt staden expandera till detta område och låt centrum sakta dö sotdöden med öde gator där studenter tillsammans med den kollektivburna mångkulturen har att hålla uppe infrastrukturen utöver alla läkare och jurister som även de håller till där med cykelavstånd till sina arbetsplatser.
Nämn något större företag som har sitt huvudkontor i centrum..!! SKF har sitt vid Gamlestaden och så även Mölnlycke Healthcare. I övrigt klustrar de runt Gullbergsvass, Lilla Bommen, Fiskhamnen och Gårda. Jag kan inte erinra något huvudkontor i Linné eller Vasastan förutom BASF vid Haraldsgatan nära Linnéplatsen och Lindex vid Centralstationen. Alla dessa företag ligger så att man kan nå dem med bil eller via centralen samt flyget.
Alla företag klustrar nära trafikleder och viktiga kommunikationer så att nyttotrafik och gäster snabbt kan nå centralen eller flygplatsen. Gamlestaden kanske i detta avseendet inte är helt optimalt. Undrar hur BASF tänkte när de placerade sitt kontor mitt i en trafikinfarkt..?
Det är främst läkare, universitetslärare och jurister som vill ha gångavstånd till sina arbetsplatser i innerstaden samt den kommunala förvaltingen. Lägg denna förvaltning på Hisingen.
Nu byggs det för fullt runt Almedahl och längs Göteborgsvägen in mot Mölndalsbro samt projekterar runt "Mölndals Kråka" utanför trängselzonen...Göteborg kan inte expandera mer i centrum. Det finns ingen plats och de skulle i så fall kvävas av all den trafik detta alstrar. Dessutom finns det inget utrymme för att bygga bostäder där utan alla får masstransporteras till stadskärnan med den infrastruktur som trängselskatten har att finansiera.
Vi vill handla närodlat för att minska transporterna och varför då inte lära av företagen som även de utlokaliserar sig dit personalen snabbt och effektivt kan nå dem nära de bostadsbyggen som nu planeras främst söder om staden? Då lär trängselskatten snarast isolera innerstaden och förvandla detta till ett utopiskt bländverk till idyll alltmer likt Nordkorea med caféer där lönebidragare från mångkulturen serverar studenter och andra cykelburna miljömuppar tillsammans med den alltmer påträngande mångkulturen samt med tilltagande företeelser som tiggare, rån vid hållplatser kvällstid samt lösdrivande ungdomsgäng som sysslolösa driver omkring ditforslade av den utbyggda kollektivtrafiken som trängselskatten har att finansiera.